Oletko koskaan ihmetellyt, miksi peliennakot saattavat toisinaan olla positiivisempia kuin lopullisen pelin arvostelut? Kysymys on ajankohtainen tällä viikolla julkaistun Aliens: Colonial Marines -pelin kohdalla, joka on saanut maailmalla murskavastaanoton.

Kysymykseen voi olla monta vastausta. Yksi yleisimpiä on, että pelien esittelyyn järjestetyt ennakkotilaisuudet ovat usein hyvin hallittuja kokonaisuuksia. Niissä luonnollisesti halutaan tuoda esille pelin parhaita puolia, minkä lisäksi toimittajat yleensä pyrkivät huomioimaan, kuinka valmis työn alla oleva peli on. 

Aliens: Colonial Marinesin kohdalla tilanne oli kuitenkin toinen. Lopullinen peli näyttää hyvin erilaiselta ennakkomateriaalista, kuten esimerkiksi demosta, jota pelin kehittäjästudio Gearbox esitteli viime vuoden maaliskuussa Dallasissa järjestetyssä esittelytilaisuudessa. Olin paikan päällä, kun Gearboxin väki pelasi peliä lavalla, ja myöhemmin samaisesta demosta julkaistiin videokuvaa verkossa.

Tuolloin peli näytti varsin lupaavalta, etenkin graafisen ilmeensä suhteen. En kuitenkaan seurannut pelin kehityskulkua tilaisuuden jälkeen aivan niin tarkasti, joten olin kieltämättä jopa hieman yllättynyt kuullessani, kuinka myöhemmistä tilaisuuksista ja etenkin arvosteluista kantautui selkeästi negatiivisempaa palautetta.

Nyt, kun ikuisuusprojektina tunnettu peli on valmis ja julkaistu, pelisivusto Videogamer.com on tehnyt oman vertailuvideonsa demosta ja lopullisesta pelistä. Graafiset erot ovat hätkähdyttävän suuret. Etenkin ennakkoon hehkutetut dynaamiset valot ja varjot loistavat poissaolollaan, mutta myös yleistä ilmettä ja muita efektejä on hillitty huomattavasti.

Vertailuvideon voi katsastaa ohesta. Videon tekijät kertovat, että kuvamateriaalissa  valmista peliä pelataan pc:llä lähes maksimiasetuksilla.

 

Vielä viimevuotisessa tilaisuudessa Gearboxin keulakuvamies Randy Pitchford (pääkuvassa) kertoi, että peliä varten on rakennettu oma uusi moottori, joka on niin sanottu Divert-renderöintimoottori.

– Kun johtavat teknologiafirmat alkavat puhumaan seuraavan sukupolven grafiikasta, tulette kuulemaan termin Divert-renderöinti useaan otteeseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asetelma tehdään ensin ja valaistus vasta prosessin lopussa. Valo on ennaltasuunnitellun simuloinnin sijaan luonnollista, realistista ja dynaamista. Se vie paljon prosessointitehoa, mutta onnistuimme ottamaan ennakkoloikan uuteen sukupolveen jo nykyisellä konsoli- ja pc-raudalla. Tulette näkemään tämän grafiikkamoottorin sekä PlayStation 3:lla, Xbox 360:lla että pc:llä, Pitchford intoutui tuolloin hehkuttamaan.

Oleellinen ja oikeutettu kysymys kuuluukin, mitä ihmettä Aliens: Colonial Marinesille viimeisen vuoden aikana tapahtui? Sen tietävät tällä hetkellä vain pelin kehitykseen osaa ottaneet tahot.

Lisää luettavaa