Oikea mielipide: Days Gone on tyttöjen peli / Blogit / pelaaja.fi

Oikea mielipide: Days Gone on tyttöjen peli

27.04.2019 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
16
Oikea mielipide: Days Gone on tyttöjen peli
Sonyn kevään suurin yksinoikeuspeli Days Gone ilmestyi eilen, ja olen mielenkiinnolla seurannut sen vastaanottoa verkossa. Oma arvosteluni pelistä löytyy Pelaajan seuraavasta numerosta, joten en aio sukeltaa sen sisältöön syvemmin tässä blogissa. Voin kuitenkin kertoa, että rajattoman ylistävää arvosanaa teos ei minulta saanut.
 
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että minulla olisi ollut pelistä pelkästään huonoa sanottavaa. Sillä oli hetkensä ja hyvät puolensa. Panin erityisesti merkille muuan seikan, joka mahtui varsinaisessa arvostelussa mukaan vain sivulauseessa, mutta jonka koin niin virkistäväksi, että haluan omistaa sille kokonaisen blogin. Days Gone on nimittäin tyttömäisin peli, mitä olen pelannut pitkään aikaan.
 
En ollenkaan häpeä myöntää, että ensimmäisenä omaan silmääni pisti se fakta, että pelin päähenkilö Deacon St. John on suorastaan suunniteltu silmänruoaksi. Miehen vaatteet vähenevät tasaisesti tarinan edetessä kunnes tämän päällä on pelkästään paidanriekaleita, ja silloin tällöin kuteista luovutaan kokonaan. Deaconia esineellistetään kuin Lara Croftia ikään: muuan intiimissä kohtauksessa mies on puolialasti, mutta vastapuoli täysissä vaatteissa, ja muutamia tunteja myöhemmin sankari joutuu hiestä kimaltelevana kidutuspaaluun jälleen ilman rihman kiertämää. Ei valituksen aihetta omasta leiristäni.
 
Stereotyyppisen feminiiniseen makuun vetoava hahmosuunnittelu menee kuitenkin pintaa syvemmälle. Days Gonen juonenkäänteistä ja sen teemojen monikerroksisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta siitä käsikirjoittajat ovat ehdottomasti halunneet pitää huolta, että Deaconin itsensä syvimmät tunnot välittyvät pelaajalle. Siispä prätkäjätkä pitää päiväkirjaa. Storylines-valikosta voi selailla Deaconin jatkuvaa kommentääriä pelin tapahtumista, ja vaikka mies ei välianimaatioissakaan ole mikään armoton kovanaama, tämän pohdinta tahtoo välillä suorastaan yllättää empaattisuudellaan ja sympaattisuudellaan. 
 
Pohdittavaa riittää, sillä henkilödraama on kaiken keskiössä Days Gonessa. Vaikka juonen punaisena lankana toimii vaimonsa menettäneen Deaconin kostoretki, peli käsittelee monenlaisia aiheita miesten välisestä sielunveljeydestä leskeyden velvoitteisiin. Sitä voisi kuvitella, että zombimaailmanlopun jälkeisessä yhteiskunnassa elävällä olisi suurempiakin huolia kuin se, onko puolison kuoleman jälkeen hyväksyttävää ihastua uuteen naiseen. Näitä ja monia muita ihmissuhdekuvioita kuitenkin puidaan yhtä syvällä hartaudella kuin vaikkapa armomurhien kaltaisia moraalisia kysymyksiä.
 
Parhaimmillaan, tai pelaajasta riippuen jopa pahimmillaan, pelin saippuaooppera menee jopa harlekiinimaisiin mittoihin. Räiskintärämistelyn lomaan saadaan mahdutettua kolmiodraamaa, mustasukkaisuuspuuskia ja romanttisia kohtaamisia loimuavan takkatulen ääressä. Toisinaan on helppo suorastaan unohtaa pelaavansa peliä, jonka pääasialliset mekaniikat keskittyvät zombien päiden räjäyttelyyn.
 
Blogin otsikko on toki tavalliseen tapaansa hieman kärjistetty, ja tiedän hyvin, että myös miehet voivat nauttia tämän kaltaisista asioista, eikä tunnelässytys toisaalta ole kaikkien naisten heiniä. Kunnon melodraamaa ja suuria tunteita arvostavana pelaajana olen itse kuitenkin otettu ja iloinen siitä, ettei Days Gonen kohdalla ole pelätty haastaa ennakko-odotuksia ja tavoitella pehmeämpää yleisöä, joka ei oletusarvoisesti räiskintäpeleihin niin hanakasti tartu. Lisää tätä!
 
Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic

Days Gonen arvostelut vaikuttavat kyllä erittäin oudoilta, nyt kun olen pelannut monta tuntia Days Gonea. Monen tunnin pelaamisen jälkeen fiilikset ovat Days Gonen suhteen paljon positiivisemmat kuin mitä arvostelut olisivat antaneet olettaa. Odotan jännityksellä lopullista mielipidettä pelin läpäisyn jälkeen.

Esimerkiksi kymppejä takoneessa Red Dead Redemption 2:ssa oli heti ensi tunneista lähtien paljon enemmän pelaamiseen vaikuttavia suoranaisia vikoja kuin tässä.
RDR2 tuli myös vasta mielenkiintoiseksi viidennen chapterin jälkeen, mutta erittäin kököt gameplay- ja gunplay-mekaniikat olivat silti luonnollisesti mukana loppuun asti.

Käyttäjän MastaKillah kuva
MastaKillah
Lainaus Kornholic

Days Gonen arvostelut vaikuttavat kyllä erittäin oudoilta, nyt kun olen pelannut monta tuntia Days Gonea. Monen tunnin pelaamisen jälkeen fiilikset ovat Days Gonen suhteen paljon positiivisemmat kuin mitä arvostelut olisivat antaneet olettaa. Odotan jännityksellä lopullista mielipidettä pelin läpäisyn jälkeen.

Itse pelannut Days Gonea nyt noin 6-8 tuntia ja hyvin maistuu edelleen. Tuli ristiriitaisista arvosanoista huolimatta haettua eilen peli kotiin, koska vaikutti siltikin erittäin kiinnostavalta. Tähän mennessä havainnut lähinnä huomattavia yhtäläisyyksiä Avalanchen Mad Maxiin, niin hyvässä kuin huonossa. Mad Max sai aikanaan myös aika ristiriitaisen vastaanoton lähinnä viimeistelemättömyyden, grindaukseen pakottamisen ja itsensä toistamisen suhteen. Nyt vajaan 8 tunnin pelaamisen jälkeen samoja merkkejä alkaa jo näkyä Days Gonessakin, joten en ihmettele, mikäli se ei ole kaikille arvostelijoille maistunut. Tykkäsin kovasti Mad Maxista, eikä samankaltaisten tehtävien grindaamisessa ole ollut minulle koskaan ongelmaa, kunhan pelaaminen on hauskaa, toimivaa ja aihepiiri on itseäni kiinnostava.

Mitä tulee Johannan kolumniin, niin onhan tuo pahojen prätkäjätkien herkistely tavallaan ihan hupaisaa katsottavaa. Sons Of Anarchy oli aikoinaan ihan puhtaasti teini-ikäisten tyttöjen sarja, mutta silti sitä vaan tuli katsottua kaudesta toiseen :D

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman

Naispelaajien määrä on vuosien varrella kasvanut. Sony koittaa kosiskella lisää naispelaajia asiakkaikseen, mistä hyötyy peliteollisuuskin. Jotkut harmitteli, että uusimmassa Battlefieldissä koitettu epärealismilla kosiskella pelaajia, mutta ei itseä harmita moiset asiat.
Days Gone voi olla tyttöjen peli, eikä sen asian pitäisi haitata ketään. Kaikille jotakin.

Vihdoinkin minun bannnini loppuivat. Jotkut jo ihmetellyt, missä olen ollut.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Ei ole olemassa mitään tyttöjen ja poikien pelejä. Toki teoksia voidaan suunnitella ja suunnata jokin ryhmä mielessä mutta tekeekö se siitä yksinomaan sen ryhmän pelin? Juuri tuollaisen lokeroinnin takia saattaa joskus jättää kertomatta että pelaa "lasten" pelejä eli siis värikkäitä tasohyppelyitä kuten Mario Odyssey, Crash tai Spyro.

Tietenkin tajuan että blogissa kärjistettiin ja ymmärrän mitä "tyttöjen pelillä" tässä tarkoitetaan - etenkin kun se vielä perustellaan - mutta silti monenlainen lokerointi on yleensä turhan lisäksi haitallista.

PS. Itsekin ostin tämän ja hyvin on maistunut vaikka pelkäsin muuta pelin saaman vastaanoton vuoksi. Varmasti alkaa toistamaan itseään mutta ei tämä yhtä pahalta vaikuta kuin Mad Max, joka jäi itsellä kesken.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami

Jos Days Gone olisi "tyttöjen peli", kukaan yllä olevista kommentoijista tuskin pelaisi sitä, kuten eivät varmasti pelaa "oikeita" tyttöjen pelejäkään (Girl's Mode 4 jne.). Kyseessä on vain peli, joka kiinnostaa sekä tyttöjä että poikia. Sellainen peli on vielä hyvin kaukana tyttöjen pelistä.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Itsekkään en varsinaisesti pidä tällaisesta "lokeroinnnista", vaikka toki tässä kuten zappah mainitsikin ymmärrän mitä haettiin...

Tuli vain mieleen kun on saanut lukea näitä leffa ja peliarvosteluja, missä ollaan valitettu kuinka leffassa joko ei ole tarpeeksi mies tai naisedustusta ja sitten annetaan huono arvosana sen perusteella, että teos koetaan vain "poikien/tyttöjen" leffaksi/peliksi...ja jätetään oikeastaan kaikki muu huomioimatta.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Hayarigami

Jos Days Gone olisi "tyttöjen peli", kukaan yllä olevista kommentoijista tuskin pelaisi sitä, kuten eivät varmasti pelaa "oikeita" tyttöjen pelejäkään (Girl's Mode 4 jne.). Kyseessä on vain peli, joka kiinnostaa sekä tyttöjä että poikia. Sellainen peli on vielä hyvin kaukana tyttöjen pelistä.

Pelaan kaikkia niitä pelejä, jotka itseäni kiinnostavat. Siinä ei merkitse onko peli lokeroitu tyttöjen, poikien vai yksisarvisten peliksi. Esimerkkisi tapaisia "Girl's Modeja" sun muita en pelaisi koska eivät kauheasti nappaa. Sillä ei ole merkitystä kenelle se peli on suunnattu tai tehty jos peli kiinnostaa ja siinä on itselle viihdearvoa.

Käyttäjän CLD2 kuva
CLD2

Kylläpäs porukka täällä nyt on taas tarttunut kauheen hanakasti lokerointiin 😅😂 itseäni ei haittaa yhtään jos joku lokeroi jotain koska yleensä se on helpompi selittää sillä tavalla ja tässäkin tekstissä asia avattiin ni eipä tuo "tyttöjen peliksi" sanominen omaan mielipiteeseen vaikuta

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami

Niinpä. Lokeroinnissa ei ole mitään pahaa. Varmaan lokeroinnin vastustajat tykkäisivät vaatekaupoissakin vaatteita etsiessään penkoa läpi kaikki vaatteet - naisten ja miesten vaatteet sekaisin ilman erittelyä miesten ja naisten vaatteisiin - ja valita sieltä mieleisensä. Aikaa kuluisi tuplasti. Lokeroinnit on tehty nimenomaan navigointia helpottamaan ja ajattelua selkiyttämään.

Käyttäjän akitus kuva
akitus

Eipä siinä pelihahmon esineellistämisessä ole mielestäni mitään vikaa.
Pelit on viihdettä ja paremminhan sitä viihtyy jos silmäkin tykkää, parempi jättää ne politikoinnit sun muut höpötykset toisaalle.

Monet isojen firmojen arvostelijat politisoi pelejä todella rankalla kädellä, mikä on mielestäni todella typerää touhua.

Nostoja