Dead or Alive on pelisarja, joka on aina tunnettu pitkälti yhdestä asiasta: komeista kannuista. Ajat kuitenkin muuttuvat, ja niin muuttuvat myös naisvartaloa rehellisen ronskisti koko elinkaarensa ajan kuvanneen pelisarjan prioriteetit. Ensi vuonna päivänvalon näkevän Dead or Alive 6:n on kerrottu ottavan itsensä vakavammin ja heittävän vanhoilla tissifysiikoilla vesilintua.

Syntipukkia moiselle suunnanmuutokselle on haettu internetin kommenttipalstoilla luonnollisesti ensimmäisenä feministisotureiden riveistä, mutta pelinkehittäjät itse ovat painottaneet, että kypsempää ilmettä pidetään studiolla nimenomaan positiivisena asiana. Pelisivusto PlayStation Universen tuoreessa haastattelussa tuottaja Yohei Shimbori toteaa kokeneensa sarjan karanneen rynnäsosastolla jo inasen mauttomuuden puolelle viimeisimmän Xtreme-sivuosansa kohdalla.

Vakavammin otettavan maineen tavoittelu on itsessään varsin kunnioitettava missio, mutta en taida olla ainoa, jonka mielestä maito on kaatunut Dead or Aliven kohdalla jo kauan sitten. Vaikka Shimbori väittää Xtreme 3:n olleen virtuaalitodellisuuskähmimisineen korsi joka katkaisi kamelin selän, on joku studiolla kuitannut nämäkin kyseenalaiset pelimekaniikat hyvinä ideoina, jotka vetoavat sarjan kohdeyleisöön.

En epäile ajatusketjun paikkansapitävyyttä ollenkaan, sillä Xtreme 3 on luonnollinen osa 90-luvulle juurensa juontavaa jatkumoa, jonka tuloksena Dead or Aliven brändi on peruuttamattomasti pikkuisen perverssi. Kulmat kurtussa kehitettyjä kovan luokan tappelupelejä mahtuu maailmaan miljoona ja yksi, joiden joukosta sarja on toistaiseksi erottunut edukseen lihallisella hekumoinnillaan.

Vaikka naishahmojen kurvit ovat edelleen paikoillaan myös Dead or Alive 6:n trailereissa, tuntuu Kasumin poolokauluksinen sukelluspuku kummallisen tökeröltä tavalta alleviivata uutta suuntausta. En tällä kertaa siis ollenkaan syyllistä sitä ihmisryhmää, joka on päättänyt imaista herneet nenäänsä seksin puutteen takia, sillä koen sen itsekin oleelliseksi osaksi sarjan identiteettiä sekä varsinaisen pelinautinnon että puhtaan markkina-arvon puolesta. Dead or Aliven meno ei kenties koskaan ole ollut kovin syvällistä perinteisessä mielessä, mutta jollain tapaa sen syvimpään olemukseen on silti onnistuttu kajoamaan.

PSU:n haastattelussa Shimbori kertoo Xtreme 3:n saaman negatiivisen palautteen herätelleen kehittäjäpoppoota, mutta en jaksa uskoa, etteikö korjausliike keräisi vähintään yhtä paljon kritiikkiä. Tiikeri ei raidoistaan pääse, eikä parinkymmenen vuoden urautumisen jälkeen ehkä kannattaisi edes yrittää.

Johanna Puustinen

Lisää luettavaa