Red Dead Redemption 2 on täällä, ja niin ovat myös peliä mitä mystisimmistä näkökulmista käsittelevät tusina-artikkelit. Ilmiö toistuu muutaman kerran vuodessa suurimpien ja odotetuimpien pelijulkaisujen kohdalla, ja hyvästä syystä. Red Dead -otsikot nimittäin vetävät tällä hetkellä populaa puoleensa kuin ilmaiset ämpärit Tokmannin tuulikaapissa.

Olen pannut länkkäriuutisten ylenpalttisen määrän erityisen herkästi merkille kuluneella viikolla, koska satuin tekemään paluun Pelaajalehti.comin uutispäivystykseen juuri parahultaiseen aikaan. Lähdemateriaalia selaillessani törmään päivittäin kirjaimellisesti kymmeniin otsikoihin, joissa väännetään rehellisesti tikusta asiaa Red Dead -teemaa löyhästi soveltaen. Se tekee varsinaisten uutisten löytämisestä luonnollisesti hitusen työläämpää.

Lopulta en kuitenkaan kehtaa syytellä ketään sielunsa myymisestä, sillä kuten sanottua, syyt sille ovat päivänselvät. Harvalla pelisivustolla on resursseja vääntää uutisia ulos kymmentä tunnissa, ja niin kauan kuin palstatila on rajoitettua, on sen jakamisesta tehtävä päätöksiä. Uutisointikin muuttuu trendien perässä juoksemiseksi, jos lukijamäärät ovat tärkeämpiä kuin laaja tarjonta.

Mikäpä sitä paitsi olisi klikkilukuja parempi kiinnostuksen mittari? Verkossa on ylenpalttisen helppoa kuratoida omat uutissyötteensä tietoisesti tai alitajuisesti ja jättää klikkaamatta otsikoita, jotka eivät saa hermopäätteitä kihelmöimään uteliaisuudesta heti ensisilmäyksellä. Onko otsikoiden tasalaatuisuus siis ongelma, jos yleisö on niihin tyytyväinen?

Vastaus riippuu kenties siitä, miltä kannalta kysymystä katsoo. Vaikka lukijamäärät ovatkin kenties suurin median menestyksen suoraan määrittävä tekijä, on paljon muitakin perusteita, joilla lukijat kantapaikkansa pidemmällä aikavälillä valitsevat. Itse suosin Pelaajalehti.comia juuri siksi, ettei uutissyötteemme ole pelkkää Red Deadia, vaan mukaan mahtuu myös yleissivistäviä juttuja minulle täysin mystisistä indiepeleistä, skandaalinkäryistä sosiaalikommentaaria ja paljon, paljon muuta.

Vaikka hittien jahtaaminen saattaakin tuoda silmäpareja sivustolle helposti, on kävijöistä kiinni pitäminen heidän yhyttämistään vaikeampi tehtävä. Siihen vaaditaan muutakin kuin klikkiotsikoita. Trendit vanhenevat ja vaihtuvat, eikä niistä jokainen vetoa samaan yleisöön, joten on tärkeää, että jokainen löytää itselleen jotain myös sivuston arkisemmasta tarjonnasta. Red Dead Redemption on nimittäin parin viikon päästä jo menneen talven lumia.

Loppuun vielä ilmoitusluontoinen asia: Oikea mielipide -blogi ilmestyy Pelaajalehti.comissa tästä lähtien joka toinen viikko. Julkaisutahtia höllentämällä annan itselleni enemmän aikaa etsiä mielekkäitä aiheita, ja samalla vapautan kalenteristani tilaa muille saman katon alla tehdyille toimeksiannoille, kuten Red Dead Redemption -uutisten kiivaalle kynäilylle. Kaikki voittavat!

Johanna Puustinen

Lisää luettavaa