Oikea mielipide: Olet todennäköisesti väärässä Borderlands 3:sta / Blogit / pelaaja.fi

Oikea mielipide: Olet todennäköisesti väärässä Borderlands 3:sta

30.03.2019 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
8
Oikea mielipide: Olet todennäköisesti väärässä Borderlands 3:sta
Viisi vuotta työn alla ollut Borderlands 3 on viimein paljastunut. Räiskintäpelisarjalla on aina ollut hyvin omintakeinen ja helposti tunnistettava ilme, ja piirulleen samaa tavaraa on tarjolla myös uudella julkistustrailerilla. 
 
Kuten arvata saattaa, on julkistuksen yllätyksettömyys jakanut mielipiteitä verkossa. Osa on huolissaan siitä, ettei pitkä odotus ole johtanut suhteessa tarpeeksi suuriin muutoksiin vanhassa tutussa kuviossa. Borderlands 2:n jälkeen päivänvalon on nähnyt esimerkiksi yhteispeliräiskintöjen kiistelty kuningas Destiny, jonka ominaispiirteisiin moni lajityypin suurkuluttaja on tässä vaiheessa jo kiintynyt. 
 
Kolikon vastapuolta edustavat ne, jotka ovat jo ensitrailerin perusteella varmoja pelin ylivertaisuudesta. Tutussa ja turvallisessa on kieltämättä aina puolensa. Pelaajalehti.comin kommenttiosiossa todettiin trailerin tuntuvan kotiinpaluulta, ja sitä se varmasti onkin monelle uutta Borderlandsia odottaneelle fanille. 
 
Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että molemmat osapuolet lienevät tässä vaiheessa väärässä pelistä. Se ei ole vielä saanut virallista julkaisupäivää, eikä siitä neliminuuttisen trailerin lisäksi tiedetä vielä juuri mitään. Kiveen kirjoitettujen johtopäätösten tekeminen suuntaan tai toiseen on näin varhaisessa vaiheessa sulaa hulluutta.
 
En varsinaisesti väitä, etteikö mielipiteitä saisi tässä vaiheessa jo muodostaa, mutta en itse näe päätä enkä häntää asiasta kiihtymisessä. Kirjoitin Pelaajaan aiemmin tällä viikolla Top 5 -listan harhaanjohtavista trailereista, ja jutusta jäi tilanpuutteen vuoksi pois niin monta hyvää esimerkkiä, etten niiden valossa voi kenties enää koskaan luottaa yhteenkään pelijulkistukseen. Muistatko itse vielä höyryäväksi jätteeksi paljastuneen Aliens: Colonial Marinesin mahtavan elokuvamaisen trailerin
 
Leffafaneja kohautti aiemmin tänä vuonna arvostelupalvelu Rotten Tomatoesin päätös viedä käyttäjiltään mahdollisuuden arvostella elokuvia ennakkoon. Vastaavaa ominaisuutta ei pelaajien suosimassa Metacriticissä kaikeksi onneksi edes ole, enkä näe moiselle minkäänlaista tarvetta. Olitpa muutaman minuutin trailerin perusteella mitä mieltä tahansa, ehtii peli todistaa ennakkoluulosi mitä todennäköisimmin vääriksi vielä monta kertaa julkaisupäivään mennessä.
 
Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Uskallanpa väittää että en ole väärässä. Lootshooter se on kuten aiemmat ja samalta se tulee näyttämään (koska ulkonäkö on pelisarjan yksi muistettavin seikka).

Näinhän ne jatko-osat aina on: sitä samaa. Eihän muuten olisi edes mitään järkeä tehdä jatko-osaa jos se ei olisi jatkoa sille aiemmalle eli sama pohja pienillä uudistuksilla ja perusmuutoksilla eli uudet ympäristöt jne.

Itse tajusin jotenkin myöhään että Borderlandsit edustaa sitä genreä, josta en kauheasti pidä. Luotisieni-vastustajia ja loputonta säätämistä kamojen kanssa, joilla on vain marginaalisia eroja: ai, tässä on nyt 1% enemmän läpäisyä mutta 2% vähemmän tulidamagea.

Mieluummin selvästi erottuvat aseet ja muut kuin loputtomasti generoidut mutta käytössä hyvin vähän erottuvat aseet. Jopa Assassin's Creed tekee homman paremmin vaikka siinäkin hommassa on vähän sama turhuus, jonka kautta ottaa käyttöön aina vain sen tehokkaimman aseen sen tarkemmin sitä tutkimatta.

Käyttäjän Erik H. kuva
Erik H.
Lainaus taistelujake

Harmivaan että peli ei vissiin sijoitu Pandoraan.

Kiitos tämän puolitoista vuotta vanhan kommentin osoittautumisesta epätodeksi - ainakin trailerin suuri satelliitti oli tuttu BL1: New Robot Revolutionista - olen jo melko tyytyväinen. Se ettei tämä ole Pre-Sequel! on myös positiivista, ainakin uskon ettei itse ammuskeluun ole tuotu liikaa ylimääräisiä tai suorastaan päälleliimattuja tekijöitä.

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake
Lainaus zappah

Uskallanpa väittää että en ole väärässä. Lootshooter se on kuten aiemmat ja samalta se tulee näyttämään (koska ulkonäkö on pelisarjan yksi muistettavin seikka).

Näinhän ne jatko-osat aina on: sitä samaa. Eihän muuten olisi edes mitään järkeä tehdä jatko-osaa jos se ei olisi jatkoa sille aiemmalle eli sama pohja pienillä uudistuksilla ja perusmuutoksilla eli uudet ympäristöt jne.

Itse tajusin jotenkin myöhään että Borderlandsit edustaa sitä genreä, josta en kauheasti pidä. Luotisieni-vastustajia ja loputonta säätämistä kamojen kanssa, joilla on vain marginaalisia eroja: ai, tässä on nyt 1% enemmän läpäisyä mutta 2% vähemmän tulidamagea.

Mieluummin selvästi erottuvat aseet ja muut kuin loputtomasti generoidut mutta käytössä hyvin vähän erottuvat aseet. Jopa Assassin's Creed tekee homman paremmin vaikka siinäkin hommassa on vähän sama turhuus, jonka kautta ottaa käyttöön aina vain sen tehokkaimman aseen sen tarkemmin sitä tutkimatta.

Nyt puhut kyllä täyttä sontaa toki common ja uncommon aseet ovat kehittämiensä firmojen rajoissa aika samanlaisia, mutta jos väität että esimerkiksi raren vladofin pistoolin ja epick torgue pistoolin välillä ei ole eroa niin et tiedä mistä puhut.

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake
Lainaus Erik H.

[quote="taistelujake"]Harmivaan että peli ei vissiin sijoitu Pandoraan.
[/quote]Kiitos tämän puolitoista vuotta vanhan kommentin osoittautumisesta epätodeksi - ainakin trailerin suuri satelliitti oli tuttu BL1: New Robot Revolutionista - olen jo melko tyytyväinen. Se ettei tämä ole Pre-Sequel! on myös positiivista, ainakin uskon ettei itse ammuskeluun ole tuotu liikaa ylimääräisiä tai suorastaan päälleliimattuja tekijöitä.

Niin koska satelliittejahan ei ole kuin jokaista mallia vain yksi.Lisäksi trailerissa lukee kohdassa 1.27 explore the worlds eli voi olla että joku osa pelistä sijoittuu pandoralle, mutta ei todellakaan koko peli.

Käyttäjän Erik H. kuva
Erik H.

^ Näin voi käydäkin, jos vihollisiksi osoitettu Calypson sakki onkin hämäystä ja jää jonkin suuremman joukon jalkoihin, joka ei enää ole Hyperion vaan seraphilais-eridianilaiset. Olen odottanut jotain planeettojenvälistä taistelua, sillä pre-Sequelin loppuun on saatava selitys. Johanna on oikeassa.

Ja mukava että Mister Torguekin on kuvioissa.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus taistelujake

Nyt puhut kyllä täyttä sontaa toki common ja uncommon aseet ovat kehittämiensä firmojen rajoissa aika samanlaisia, mutta jos väität että esimerkiksi raren vladofin pistoolin ja epick torgue pistoolin välillä ei ole eroa niin et tiedä mistä puhut.

Pointti, joka sujahti ohitsesi, oli edelleen se, että lootershootereissa aseissa on eroja ikävän vähän verrattuna muun tyyppisiin peleihin. Tässäkin mainostetaan jollain määrällä mutta tietäähän sen että määrä ei korvaa laatua. Ehkäpä yksi parhaista esimerkeistä tuon toteamuksen suhteen.

Käyttäjän markusbob kuva
markusbob
Lainaus zappah

Pointti, joka sujahti ohitsesi, oli edelleen se, että lootershootereissa aseissa on eroja ikävän vähän verrattuna muun tyyppisiin peleihin. Tässäkin mainostetaan jollain määrällä mutta tietäähän sen että määrä ei korvaa laatua. Ehkäpä yksi parhaista esimerkeistä tuon toteamuksen suhteen.

Borderlandsia mainostetaan sen takia miljardeilla aseilla, koska esimerkiksi pistoolissa voi olla 5 eri valmistajan osia joka vaikuttaa siihen miten se ase käyttäytyy.

Jokainen valmistaja ja jokainen osa vaikuttaa siihen, miten ase käyttäytyy joten väittäisin aseiden olevan aika hienovaraisesti pienillä eroilla varustettuja. Pointti kuitenkin noteerattu ja ymmärtäähän tuon :D

Käyttäjän mur72 kuva
mur72

Kuin tilauksesta tähän keskusteluun tuli Miikkan D2 retrostelu. :)