Oikea mielipide: Vähemmistöpelaajia sorretaan edelleen / Blogit / pelaaja.fi

Oikea mielipide: Vähemmistöpelaajia sorretaan edelleen

6.07.2019 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
10
Oikea mielipide: Vähemmistöpelaajia sorretaan edelleen

Koko kesäkuun kestänyt Pride-juhlinta on tullut päätökseensä, mutta vähemmistöaiheet ovat edelleen kansan huulilla. Toisin kuin blogin otsikon perusteella voisi kuvitella, minä en kuitenkaan ole täällä puhumassa homoista tai edes naispelaajista, vaan aivan toisenlaisesta minoriteetista: intohimoisista simulaatiofaneista.

Siihen nähden, kuinka valtavia menestystarinoita simulaatiogenre on pelialalla poikinut, on se edelleen hämmentävän aliarvostettu lajityyppi. Kaikki toki tuntevat Rollercoaster Tycoonin ja The Simsin, mutta muutamien viraalihelmien ulkopuolella kiinnostus tuntuu olevan matalaa niin mediassa kuin pelaajienkin keskuudessa. Tietoa uusista julkaisuista saa kaivamalla kaivaa, eikä juuri kukaan tunnu odottavan uutta Farming Simulatorin tappajaa tai Microsoft Flight Simulatorin paluuta samalla tapaa kuin muissa piireissä.

Silloinkin, kun jokin peli sattuu saamaan mediahuomiota, paistaa kirjoittajan kiinnostuksen puute useimmiten kirkkaasti läpi. Syksyllä ilmestyvä eläintarhasimulaattori Planet Zoo on itselleni monestakin syystä vuoden odotetuimpia pelejä, mutta sitä koskevia otsikoita on ollut kammottavaa lukea. Planet Zoo jatkaa nimittäin lapsuuteni suosikin, aikaansa kovasti edellä olleen Zoo Tycoon -sarjan viitoittamalla tiellä, ja ammentaa sen perinnöstä suurella kauhalla. Moni ei kuitenkaan ole perehtynyt alkuperäisteokseen, joten jo Zoo Tycoonista vuonna 2001 löytyneistä ominaisuuksista uutisoidaan nyt sävyyn, joka antaa ymmärtää niiden olevan uusinta uutta simulaation saralla.

Moisesta ärsyyntyminen voi kuulostaa pikkumaiselta nipottamiselta, mutta käytännössä tilanteen voisi rinnastaa roolipeliuutiseen, jossa vuoropohjaisia taisteluita hehkutetaan huikeana uutena keksintönä, jollaista ei ennen ole pelialalla nähty. Väite on niin typerä, että otsikon kynäillyt pelitoimittaja saisi kuulla siitä uutistensa kommenteissa vielä seuraavalla viikolla. Lisäksi tekemättä jäänyt pohjatyö asettaisi tämän ammattitaidon vähintäänkin kyseenalaiseksi.

Simulaatiopelejä tai -pelaajia ei kuitenkaan tunnuta arvostavan sen vertaa, että niitä koskevan sisällön eteen viitsittäisiin nähdä yhtään ylimääräistä vaivaa. En varsinaisesti ymmärrä, miksi näin on. Simulaatiopelit vaativat pitkäjänteisyyttä, strategista silmää ja suunnittelukykyä siinä missä strategiapelitkin, ja jännitystäkin piisaa aitauksistaan karkaavien leijonien ja tuhoisien lentoturmien muodossa yllin kyllin. Pelaava yleisö on kenties himpun verran pienempi kuin Fortnitella, mutta en itse koe tätä päteväksi syyksi jatkuvalle alisuorittamiselle mediassa. Klikkimäärien ei pitäisi vaikuttaa sisällön laatuun, vaan korkeintaan sen suhteelliseen määrään.

En tässä tekstissä edes viitsi käsitellä sitä irvailevaa sävyä, millä simulaatiopelejä usein käsitellään erinäisissä pelaajayhteisöissä. Olisin nimittäin varsin tyytyväinen pelkästään siihen, että saisin omassa pikku kuplassani lukea itseäni kiinnostavista aiheista kiristelemättä jatkuvasti hampaitani. Vähemmistön edustajana tahdon muistuttaa kollegoitani ja lukijoitani siitä, että mekin olemme vain pelaajia - ihmisiä, joilla on samat odotukset, vaatimukset ja toiveet kuin muillakin. Älä siis syrji kanssaihmistäsi vain, koska hän pitää virtuaalitraktoreista omituisen paljon.

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer

"Zoo Tycoonista vuonna 2001 löytyneistä ominaisuuksista uutisoidaan nyt sävyyn, joka antaa ymmärtää niiden olevan uusinta uutta simulaation saralla."

Tässä pitää tietää parallel society, eli ihmisjoukko joka oli 2000 luvun alussa liian köyhiä tietokone pelaamiseen ja pääsivät mukaan siihen vasta 2010 vuoden jälkeen.

Itse en tosin kuulunut tähän joukkoon mutta tunnistin kyseisen "keskiluokan" jo koulu-aikoina, kun he eivät esim tienneet oikein mikä on playstation..

Sen takia heille tehdyt remaket ja porttaukset 2000 luvun vaihteessa tehdyistä peleistä on uusinta uutta.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Itse en todellakaan pelaa mitään simulaatioita (koska pidän niitä tylsinä) mutta silti Flight Simulator vaikutti hienolta ja kiinnostaa. Olen sitäkin kyllä kokeillut aikoinaan ja sen kautta nimenomaan voin sanoa, että realistinen lentely ei kauheasti innostanut. Ja sekin latisti että se maisema oli sellaista palikkaa. Tämä uusin nimenomaan näyttää niin hienolta että ehkä sen takia jaksaisi vedelläkin jotain reittilentoja maasta toiseen. Farming Simulatoria sekä jotain rekkasimua olen myös testannut eikä kiinnostanut samoista syistä kuin muutkaan. On siis ihan liian tylsää.

Lasken myös nämä hallintapelit eri kategoriaan kuin yllämainitut vaikka ne ehkä kaikki jonkinlaista simulaatiota ovatkin. Toisaalta eikö kaikki pelit ole simulaatiota jos vähän kärjistää? Doom on simulaatio jonkun supersotilaan taistelusta demoneita vastaan ja Gears of War on simulaatio Sera-planeetan taistosta örmöä vastaan. Simulaatiohan kuitenkin yksinkertaisimmillaan simuloi jotain, joten todellakin nuo siihen menee. Vai käsittääkö määritelmä sen, että simulaation täytyy simuloida jotain oikean elämän toimintaa?

Meni vähän ajatusvirraksi mutta todetaan nyt vielä, että Theme Hospitalit sun muut rakentelu-hallinnat kiinnostaisi reilusti enemmän kuin "työsimulaattorit" vaikka en kumpaakaan pelityyppiä pelaa. Olen enemmän pelaaja, joka viihtyy kun on jokin kohde, jota kohti mennä eikä Tetris-tyylistä ennätystehtailua. Tosin Tetris sen nopeuden takia voisi helposti kuulua pelivalikoimaani kun taas enemmän aikaa vaativat Zoot ja Tycoonit eivät.

Lainaus wlizer

"Zoo Tycoonista vuonna 2001 löytyneistä ominaisuuksista uutisoidaan nyt sävyyn, joka antaa ymmärtää niiden olevan uusinta uutta simulaation saralla."

Tässä pitää tietää parallel society, eli ihmisjoukko joka oli 2000 luvun alussa liian köyhiä tietokone pelaamiseen ja pääsivät mukaan siihen vasta 2010 vuoden jälkeen.

Itse en tosin kuulunut tähän joukkoon mutta tunnistin kyseisen "keskiluokan" jo koulu-aikoina, kun he eivät esim tienneet oikein mikä on playstation..

Sen takia heille tehdyt remaket ja porttaukset 2000 luvun vaihteessa tehdyistä peleistä on uusinta uutta.

Tämä lienee jonkin sortin vitsi tai parodia tai jotain? Mitään logiikkaahan tässä kommentissa ei ole.

Mikäli nyt kommentti onkin tosissaan kirjoitettu, niin on kyllä ensimmäinen kerta kun jonkin peligenren vähäistä tunnettavuutta/yleisöä selitellään sillä, että jollakin ryhmällä tai ihmisjoukolla ei joskus ollut varaa pelikoneisiin.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus zappah

Doom on simulaatio jonkun supersotilaan taistelusta demoneita vastaan ja Gears of War on simulaatio Sera-planeetan taistosta örmöä vastaan.

Ei. Simulaatio on tarkka ja parhaimmillaan erittäin tarkka jäljitelmä oikean elämän toiminnasta. Wikipedian mukaan simulaatio on todellisuuden jäljittelyä. Doom ei ole todellisuuden jäljittelyä.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Olen kirjoituksen kanssa hyvin pitkälle samoilla linjoilla. Simulaatiopeleistä uutisoiminen on retuperällä ei pälkästään sen vähäisyyden vaan myös laadun takia, mutta genren fanien onneksi uutisonti ei ole riippuvainen pelimediasta. Kun on vielä nähnyt mitä ja miten esimerkiksi Star Citizenistä kirjoitetaan niin on parempi, että yhteisö hoitaa "uutisoinnin".

Erityisesti niiden kehittäjien tapauksissa, jotka kehittävät pelejään "perinteisellä tavalla" suljettujen ovien takana, aktiivisella yhteisöllä on suuri merkitys. On ollut kuitenkin hienoa nähdä, että monet kehittäjät ovat lähestyneet pelaajia kertomalla aktiivisesti projektien kulusta ja suunnitelmista. Näistä hyviä esimerkkejä esimerkiksi Infinity: Battlescape ja Star Citizen.

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake

Minulla näitten kanssa on ongelmana se että useasti vaaivat usean sadan euron edestä vehkeitä että näistä voi oikeasti nauttia simulaatioina ja en ole maksamassa satoja euroja siitä että pelaan parituntia ja lopetan.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Etenkin lento- ja ajosimujen ongelma on se, että valitettavasti niissä välineurheilu on suositeltavaa, ellei jopa pakollista. Esim. huonolla arcade-lentotikulla lentosimulaattoreista menee into aika äkkiä.

Itse olen sen vuoren jo kavunnut ja kaappi on täynnä logitechin ratteja ja polkimia ja vaihdekeppejä, sekä CH Productsin joikka, kaasu, rudder -setti ja päälle vielä Oculus Rift, jolla toimintaa pääsee nyt lähemmäs kuin koskaan.

Vuosia sitten köyhänä opiskelijana nämä kamat oli kumminkin vain kaukainen haave, joten simupelaaminen oli myös aika marginaalista.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus edqe

Kun on vielä nähnyt mitä ja miten esimerkiksi Star Citizenistä kirjoitetaan niin on parempi, että yhteisö hoitaa "uutisoinnin".

Valtaosaa pelaajista tuskin kiinnostaa jatkuva raportointi jostain "ehkä valmistuu-ehkä ei"-kickstarter/early access/whatever-teoksesta.

Edelleenkin SC ansaitsee uutisensa kun on jotain merkittävää uutisoitavaa. Ei muistakaan peleistä uutisoida jokaikistä askelta, joten miksi tästä? Olkoonkin että skaala on isompi.

Lisäksi ne SC:stä kiinnostuneet varmasti seuraavat pelin edistymistä jo itsekin, varsinkin jos rahaa on laitettu ja jotain versiota/moduulia/tms pelailee.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus zappah

Lisäksi ne SC:stä kiinnostuneet varmasti seuraavat pelin edistymistä jo itsekin, varsinkin jos rahaa on laitettu ja jotain versiota/moduulia/tms pelailee.

Toisekseen, jos SC:stä uutisoitaisiin ahkerammin, niin eiköhän ne samat superfanit sitten olisi jatkuvasti näsäviisastelemassa mitä kaikkia virheitä uutisessa oli tai mitä olennaisia tietoja jäi kertomatta. Toimittajilla on varmaan parempaakin tekemistä, kuin yrittää miellyttää marginaalista SC-fanikuntaa, joka on todennäköisesti paremmin perillä pelin saloista kuin yksikään median edustaja, jolla on muutakin elämää.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus zappah

Valtaosaa pelaajista tuskin kiinnostaa jatkuva raportointi jostain "ehkä valmistuu-ehkä ei"-kickstarter/early access/whatever-teoksesta.

Edelleenkin SC ansaitsee uutisensa kun on jotain merkittävää uutisoitavaa. Ei muistakaan peleistä uutisoida jokaikistä askelta, joten miksi tästä? Olkoonkin että skaala on isompi.

Lisäksi ne SC:stä kiinnostuneet varmasti seuraavat pelin edistymistä jo itsekin, varsinkin jos rahaa on laitettu ja jotain versiota/moduulia/tms pelailee.

Kuten tuossa aikaisemminkin mainitsin, niin onneksi monet kehittäjät ovat alkaneet avaamaan kehitysprosessiaan, jolloin välikäsien tarve poistuu. Pelkän tiedon lisäksi monet kickstarter/early access -projektit antavat tukijoille mahdollisuuden testata kehitysversioita, mikä parantaa läpinäkyvyyttä entisestään. Näiden ansioista peleistä kinnostuneiden ei tarvitse odottaa, että kokeeko pelimedia pelin tai aiheen kirjoittamisen arvoiseksi vai ei. PC Gamer on esimerkiksi kirjoittanut paljon RDR2, Death Stranding ja Cyberpunk 2077 -peleistä jättäen monet PC:lle tulevien simulaatiopelien kehittäjät nuolemaan näppejään.

Toinen juttu on, että mitä ja miten peleistä ylipäätänsä kirjoitetaan. Valitettavan usein uutiset sisältävät kirjoittajan omia mielipiteitä ja väitteitä ilman lähdeviitteitä, jolloin lukija ei voi edes tarkistaa mihin väitteet perustuvat. Kun ei ole ollut aikaa ja kiinnostusta tutustua materiaaleihin, niin se on valitettavasti näkynyt myös uutisoinnissa.

Kyllä monien pelien pelien jokanen pieninkin kehitysaskel uutisoidaan. Tämä pätee etenkin peleihin, joista annetaan tietoja vain E3-kaltaisissa tapahtumissa ja niiden jälkimainingeissa. Näissä tapauksissa pelkät huhutkin yeensä rittävät etusivun jutun tekemiseen.

Onneksi ajat ovat muuttuneet ja pelaajilla on mahdollisuus saada tietoa muualtakin kuin pelimedian kautta. Jos PC Gamer kokee konsolipeleistä uutisoinnin tärkeämmäksi kuin PC:n simulaatiopeleistä uutisoinnin, niin se ei ole enää ongelma.

Käyttäjän Erik H. kuva
Erik H.

Olen pitänyt simulaatiopeleistä paljon mutta kaiketi kyllästynyt yhteen toisensa jälkeen. Realismiin pyrkivä puurtamiseni on kaatunut johonkin yhteen pelin virheeseen. En ole jaksanut antaa uutta mahdollisuutta edes jatko-osalle, jos jokin jäi liian kesken aiemmin.
Onneton uutisointikin on tainnut ruokkia tätä mielenkiinnottomuutta. Varsin aiheellinen blogikirjoitus.

Nyt viimeksi tuli Steamista viimeinkin ostettua Ultimate Fishing Simulator veljen kokeiltavaksi. Tämä ei nyt liity aiheeseen, mutta kalalammella oli heti esillä muiden pelaajien saavutuksia, joten peli sai lähtöpassit neljän peliminuutin jälkeen.

Alkuperäinen Zoo Tycoon taisi päättyä siihen, että olin ottanut pelin isoimman kentän, johon yritin tunkea kaiken mahdollisen kahden sisäkkäisen spiraalin muotoon, mutta kävijät lähtivät oikaisemaan lähtöportille jo toiselta ulkokehältä aitojen ohi.
Farming 2019 taas vie todella hermoja, kun yritän opettaa sitä kummipojalle. Ratti ja polkimet vähän auttavat, mutta ratin painikkeesta painaa helposti siirtymisen vahingossa toiseen kulkuneuvoon. Toistaiseksi ei tunnu olleen vaivan arvoinen simulaatio.