Xbox ilmestyi markkinoille vuonna 2001 (Euroopassa 2002). Xbox 360 ilmestyi vuonna 2005. GameCube ilmestyi Xboxin kanssa samaan aikaan, mutta sen seuraaja Wii ilmestyi vuotta myöhemmin. PlayStation 2:n elinkaari oli pisin. Sonyn konsoli julkaistiin vuonna 2000 ja sen seuraaja saapui Yhdysvaltoihin ja Japaniin vuonna 2006. Eurooppalaiset odottivat alkuvuoteen 2007.

Pointtini tähän tylsään vuosilukukatsaukseen on seuraava. Nyt eletään vuotta 2011, eikä Xbox 360:n seuraajasta ole vielä puhuttu sanallakaan. Xbox 360:n kuudes vuosi pyörähti juuri käyntiin ja on täysin selvää, ettei Xbox 720 ole tulossa tänä vuonna. Jos olisi, asiasta olisi ainakin jonkin sortin huhuja liikkeellä.

Kaksi leiriä

Pelaajat tuntuvat jakaantuvan asian kanssa kahteen leiriin. Toiset haluaisivat uutta teknologiaa markkinoille nyt heti. Erityisesti tässä sukupolvessa halut uuteen tekniikkaan ovat korkealla, sillä edes hc-pelaajien pelastaja, henkilökohtainen kompuutteri, ei ole luonut mainittavaa pesäeroa uusimpiin konsolipeleihin. Toki, kaikki näyttää pc:llä vähän paremmalta, jos myllyssä on tehoa, mutta pelit on kuitenkin alun perin luotu konsoleiden ehdoilla, joten pc:n suuremmat tehot eivät näy enää niin dramaattisesti. Pc:n ehdoilla luotuja pelejä ei enää ole.

Uudelle teknologialle ei siis ole tarvetta, ennen kuin joku pc-kehittäjä luo superupean pc-pelin, jota konsolipelaajat jäävät kuolaten ihastelemaan. Edellisessä sukupolvessa Half-Life 2 ja Doom 3 näyttivät kaapin paikan, joskin nämä kääntyivät mukiinmenevästi myös Xboxille. Tässä sukupolvessa ei oikein ole sopivaa tiimiä, joka voisi asettua tähän asemaan. Id:n Rage on konsoleiden ehdoilla tehty, eikä Half-Lifestakaan tiedetä vielä mitään. Crysiksenkin tuovat konsoleille pc:n ohella.

Se nyt on päivänselvää, ettei konsoleilla enää paljoa paranneta, vaan katto on vastassa. Pc:llä tehoja riittäisi reilusti parempaankin.

Parempaa ei tarvita!

Se toinen ryhmä ei taas kaipaa uusia laitteita vielä moneen vuoteen. Tälläkin ryhmällä on pointtinsa.

Tälle konsolisukupolvelle on ilmestynyt vasta yksi GTA, yksi MGS, yksi Gran Turismo ja yksi Resident Evil, joten elinikää pitäisi olla vielä jäljellä. Toisaalta MGS:n tarina saisi loppua neloseen, Gran Turismo tuntui peliltä, johon ladattiin kaikki mahdolliset paukut, ja Capcom kuitenkin ulkoistaisi Resident Evilin osaamattomiin länsimaisiin käsiin, jotka tekisivät pelistä silkkaa Twilightia. GTA:ta tosin saisivat alkaa jo tuomaan lisää, mutta sekin oli parempaa edellisessä sukupolvessa, vaikka grafiikka olikin tuolloin silkkaa sontaa.

Nyt ollaan konsolimarkkinoilla siis väkisinkin vähän umpikujassa. Kehittäjät valittavat jo nyt pelien isoista kustannuksista. Tosin ainahan ne. Muistan vielä, kun PlayStation oli tulossa ja pahimmat paholaisartistit itkivät laitteen vaikeutta. Pitää olla 3d:tä!

PS2:n pelienkin piti kustantaa 800–1 000 markkaa, sillä kehittäminen on vain niin paljon vaikeampaa. Samaa virttä veisattiin tämänkin sukupolven alkaessa – ja veisataan edelleen.

Toki seuraava sukupolvi maksaa rahaa todella paljon, mutta kyllä se myös tuo sitä, ellei  konsolin kanssa epäonnistuta ihan täysin. Pienemmät kehittäjät ovat jo nyt siirtyneet ladattavien pelien maailmaan. Näiden pelienkin taso nousee koko ajan. Kovalevyt ja laajakaistat ovat jo sitä luokkaa, ettei pelien kokoa tarvitse enää rajoittaa. Jakelumaksutkin säästyvät, kun pelit jaetaan johtoa pitkin. Itse asiassa latauspalveluiden ansiosta pienillä kehittäjillä on nykyisin enemmän jalansijaa kuin koskaan aiemmin.

Kuinka paljon loppujen lopuksi tehot tulevatkaan parantumaan seuraavassa sukupolvessa? Tekniikankin kehitys hidastuu väkisinkin jossain pisteessä, joten väittäisin kehittäjien liioittelevan tulevien pelien kehityskustannuksia. Eivät seuraavan sukupolven pelit oleellisesti tämän sukupolven pelejä parempia ole. Voi jopa olla, että tasainen ruudunpäivitys ja täysi HD-resoluutio ovat hieman parantuneen grafiikan ohella tärkeimmät uudistukset.

Joka tapauksessa nyt ollaan harvinaisessa tilanteessa, jossa konsolivalmistajat, kehittäjät ja kuluttajat ovat suhteellisen yksimielisiä siitä, ettei uutta teknologiaa kaivata vielä markkinoille.

Silti, jos minulta kysytään, joku kehittäjä saisi kyllä tehdä pelejä pelkästään pc:lle, hyödyntäen täysin tuoreimpien komponenttien voimaa.

Lisää luettavaa