Onko uusille konsoleille enää koskaan tilaa? / Blogit / pelaaja.fi

Onko uusille konsoleille enää koskaan tilaa?

4.02.2011 // Kirjoittanut: Eemeli Rekunen
16

Xbox ilmestyi markkinoille vuonna 2001 (Euroopassa 2002). Xbox 360 ilmestyi vuonna 2005. GameCube ilmestyi Xboxin kanssa samaan aikaan, mutta sen seuraaja Wii ilmestyi vuotta myöhemmin. PlayStation 2:n elinkaari oli pisin. Sonyn konsoli julkaistiin vuonna 2000 ja sen seuraaja saapui Yhdysvaltoihin ja Japaniin vuonna 2006. Eurooppalaiset odottivat alkuvuoteen 2007.

Pointtini tähän tylsään vuosilukukatsaukseen on seuraava. Nyt eletään vuotta 2011, eikä Xbox 360:n seuraajasta ole vielä puhuttu sanallakaan. Xbox 360:n kuudes vuosi pyörähti juuri käyntiin ja on täysin selvää, ettei Xbox 720 ole tulossa tänä vuonna. Jos olisi, asiasta olisi ainakin jonkin sortin huhuja liikkeellä.

Kaksi leiriä

Pelaajat tuntuvat jakaantuvan asian kanssa kahteen leiriin. Toiset haluaisivat uutta teknologiaa markkinoille nyt heti. Erityisesti tässä sukupolvessa halut uuteen tekniikkaan ovat korkealla, sillä edes hc-pelaajien pelastaja, henkilökohtainen kompuutteri, ei ole luonut mainittavaa pesäeroa uusimpiin konsolipeleihin. Toki, kaikki näyttää pc:llä vähän paremmalta, jos myllyssä on tehoa, mutta pelit on kuitenkin alun perin luotu konsoleiden ehdoilla, joten pc:n suuremmat tehot eivät näy enää niin dramaattisesti. Pc:n ehdoilla luotuja pelejä ei enää ole.

Uudelle teknologialle ei siis ole tarvetta, ennen kuin joku pc-kehittäjä luo superupean pc-pelin, jota konsolipelaajat jäävät kuolaten ihastelemaan. Edellisessä sukupolvessa Half-Life 2 ja Doom 3 näyttivät kaapin paikan, joskin nämä kääntyivät mukiinmenevästi myös Xboxille. Tässä sukupolvessa ei oikein ole sopivaa tiimiä, joka voisi asettua tähän asemaan. Id:n Rage on konsoleiden ehdoilla tehty, eikä Half-Lifestakaan tiedetä vielä mitään. Crysiksenkin tuovat konsoleille pc:n ohella.

Se nyt on päivänselvää, ettei konsoleilla enää paljoa paranneta, vaan katto on vastassa. Pc:llä tehoja riittäisi reilusti parempaankin.

Parempaa ei tarvita!

Se toinen ryhmä ei taas kaipaa uusia laitteita vielä moneen vuoteen. Tälläkin ryhmällä on pointtinsa.

Tälle konsolisukupolvelle on ilmestynyt vasta yksi GTA, yksi MGS, yksi Gran Turismo ja yksi Resident Evil, joten elinikää pitäisi olla vielä jäljellä. Toisaalta MGS:n tarina saisi loppua neloseen, Gran Turismo tuntui peliltä, johon ladattiin kaikki mahdolliset paukut, ja Capcom kuitenkin ulkoistaisi Resident Evilin osaamattomiin länsimaisiin käsiin, jotka tekisivät pelistä silkkaa Twilightia. GTA:ta tosin saisivat alkaa jo tuomaan lisää, mutta sekin oli parempaa edellisessä sukupolvessa, vaikka grafiikka olikin tuolloin silkkaa sontaa.

Nyt ollaan konsolimarkkinoilla siis väkisinkin vähän umpikujassa. Kehittäjät valittavat jo nyt pelien isoista kustannuksista. Tosin ainahan ne. Muistan vielä, kun PlayStation oli tulossa ja pahimmat paholaisartistit itkivät laitteen vaikeutta. Pitää olla 3d:tä!

PS2:n pelienkin piti kustantaa 800–1 000 markkaa, sillä kehittäminen on vain niin paljon vaikeampaa. Samaa virttä veisattiin tämänkin sukupolven alkaessa – ja veisataan edelleen.

Toki seuraava sukupolvi maksaa rahaa todella paljon, mutta kyllä se myös tuo sitä, ellei  konsolin kanssa epäonnistuta ihan täysin. Pienemmät kehittäjät ovat jo nyt siirtyneet ladattavien pelien maailmaan. Näiden pelienkin taso nousee koko ajan. Kovalevyt ja laajakaistat ovat jo sitä luokkaa, ettei pelien kokoa tarvitse enää rajoittaa. Jakelumaksutkin säästyvät, kun pelit jaetaan johtoa pitkin. Itse asiassa latauspalveluiden ansiosta pienillä kehittäjillä on nykyisin enemmän jalansijaa kuin koskaan aiemmin.

Kuinka paljon loppujen lopuksi tehot tulevatkaan parantumaan seuraavassa sukupolvessa? Tekniikankin kehitys hidastuu väkisinkin jossain pisteessä, joten väittäisin kehittäjien liioittelevan tulevien pelien kehityskustannuksia. Eivät seuraavan sukupolven pelit oleellisesti tämän sukupolven pelejä parempia ole. Voi jopa olla, että tasainen ruudunpäivitys ja täysi HD-resoluutio ovat hieman parantuneen grafiikan ohella tärkeimmät uudistukset.

Joka tapauksessa nyt ollaan harvinaisessa tilanteessa, jossa konsolivalmistajat, kehittäjät ja kuluttajat ovat suhteellisen yksimielisiä siitä, ettei uutta teknologiaa kaivata vielä markkinoille.

Silti, jos minulta kysytään, joku kehittäjä saisi kyllä tehdä pelejä pelkästään pc:lle, hyödyntäen täysin tuoreimpien komponenttien voimaa.

Kommentit

Käyttäjän Kalifornia Jani kuva
Kalifornia Jani

Ehkä joku uusi yrittäjä voisi tulla esittämään uutta ja hienoa pilvipelaamista :D Onliven tapaan, huomasin että playstation puolellakin tähän saatetaan päätyä kun. Löysin tämän wikipediasta:

"In response to these new developments, Ken Kutaragi, "The Father of the Playstation", created a startup company called Cyber Ai Entertainment that is believed to be working on a project that is "some kind of "cloud" based service that runs entertainment content from remote servers"

Muistatko Eemeli silloin 2006 e3:ssa kun iwata hehkutti gamecube/wii arkkitehtuuria ja taaksepäinyhteensopivuutta ja sanoi, että tällä mennään vielä kauan, oman arvion mukaan Uusi tehokkaampi wii tulee lähitulevaisuudessa ja se pystyy skaalamaan nykyiset wii pelit 1080p resoluutioon ja pystyy lisäämään ne AA:t siihen uudella GPU:lla Jos gamecube-/wii emulaattori Dolphin pystyy tähän niin miksei myös nintendo.

Microsoft on niin innoissaan kinectistä että sanoivat, että kinectin lisääminen on kuin ostaisi uuden konsolin :(

Käyttäjän Big_Boss kuva
Big_Boss

"Pc:n ehdoilla luotuja pelejä ei enää ole. Silti, jos minulta kysytään, joku kehittäjä saisi kyllä tehdä pelejä pelkästään pc:lle, hyödyntäen täysin tuoreimpien komponenttien voimaa."

Vaikka esim Blizzard? Kysy pyykköseltä tai huttuselta lisää, mutta kyllä niitä on vaikka ei niin paljoa mitä ennen vanhaan.

Käyttäjän nixuboy kuva
nixuboy

Ei mitään uusia laitteita ainakaan pariin vuoteen, kiitos!

Käyttäjän Eemeli Rekunen kuva
Eemeli Rekunen

"Vaikka esim Blizzard? Kysy pyykköseltä tai huttuselta lisää, mutta kyllä niitä on vaikka ei niin paljoa mitä ennen vanhaan."

En laskisi Blizzardia tähän. Toki Cataclysm ja StarCraft II ovat upeita pelejä ja nimenomaan pc-tavaraa, muttei kuitenkaan mitään, mikä teknisesti nostaisi pc:n eri kastiin konsoleiden kanssa.

Käyttäjän Fraeon kuva
Fraeon

Tärkein kysymys PC:n uusia komponentteja hyödyntävässä megagraffapläjäyksessä lienee "kuka maksaa?". Onhan näitä erilaisia Project Offsetin kaltaisia tekniikkademoja ollut läjäpäin, mutta laitemaakareille on riittänyt joko se tekniikkademon taso tai esiteltävä laite on hyllytetty ja demosta ei ikinä tehtykään sitten kokonaista peliä. Eikä se moottori siinä ole se kallein osuus vaan moottorista kaikki irti ottava sisältö.

Sanoisin, että tekniikan asettuminen ja Steamin kaltaisten helppokäyttöisten nettikauppojen nousu on ollut melkeinpä parasta, mitä PC-pelaamiselle on sattunut liki 10 vuoteen. Minecraft, Amnesia, Penumbrat, Monaco, jne. Lähes mahdottomia 5~6 vuoden takaisessa markkinatilanteessa.

Siltä kantilta katsottuna seuraavan "Crysiksen" lykkääntyminen ei oikeastaan ole kovinkaan paha asia.

Käyttäjän CM761 kuva
CM761

Pelien virtuaalinen jakelu on sinänsä ihan fiksua ja hi-techiä jne. mutta siinäkin on rajansa. Konsoli (ja PC) valmistajat eivät tunnu ymmärtävän, että kaikkien, jotka lataavat "oikeita" pelejä netistä, kovalevyt täyttyvät helposti jo muutaman pelin kohdalla. Sitä vastoin monella pelaajalla on kokonainen kirjasto pelejä kotonaan (ainakin pieni) ja kovinkaan monia ei varmasti kiinnosta ostaa n. 5 kovalevyä vuodessa pelejä varten. Varsinkaan kun ne maksavat vielä niiden pelien lisäksi. Sanon siis, että pelit fyysisenä mediana, kunnes tehdään tallennusväline johon mahtuu puolet finngamerin kokoelmasta kerralla talteen.

Käyttäjän OsKu kuva
OsKu

Minä olen ollut enemmän kuin tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen. Pelintekijät ovat opppineet nyt pelien tekemisen täysin nykyisillä konsoleilla ja huippupelejä pukkaa entistä enemmän markkinoille! Itse asiassa eihän kellään tunnu olevan millään aikaa pelata niitä kaikkia. Studiot osaavat ottaa entistä enemmän irti tehoja konsoleista, minkä huomasi jo God of War III:n ja Uncharted 2:n kohdalla. Muistatte varmaan kun PS2:n elinkaari alkoi olla jo lopussa, ja silti ilmestyi sellaisia huippupelejä kuten God of War II jotka pistivät konsolin vielä kerran kyykkyyn ja näyttivät miten niitä tehoja oikein pystytään hyödyntämään.

Ehkä parin vuoden päästä niitä uusia konsoleita näkyy, tosin sen jälkeen voi olla ettei uusia enää tule tai kuka tietää missä muodossa ja miten kun netitkin nopeutuvat entistä enemmän.

Käyttäjän Kyna_Kuningas kuva
Kyna_Kuningas

Mun mielestä pitäs tulla pelejä jotka otaa kaiken tehon irti ps3:sta ja sit viel joku vuos nii tulis uutta rautaa.

Käyttäjän Granamyr kuva
Granamyr

Eihän siitä tulisi mitään jos mentäisiin sen mukaan mitä voisiin tehdä. "eihän kellään tunnu olevan millään aikaa pelata niitä kaikkia"... Jotain vastaavaa taidettiin lehdessä/ täällä mainita?

liian nopeasti ei saa tulla pelejä/ konsoleita markkinoille... kun kyllästytään aletaan pukkaamaan uutta vehjettä markkinoille.. tää on ihan mun mielipide. vielä kelpaa nykyisetki vehkeet :)

Käyttäjän Granamyr kuva
Granamyr

Näköjään sama mielipide monella muullakin...