Pääkirjoitus: Onko yksinpelien aika todella ohi?

Visceralin sulkemisen ja EA:n suunnanmuutoksen myötä Pelaajan päätoimittaja puntaroi, onko yksinpelien aika todella ohi,

3.11.2017 12:15

Onko yksinpelien aika todella ohi?

Lokakuussa pelaajien tunteet verkossa kuumenivat toden teolla, kun loottilaatikkokeskustelu kärjistyi voimakkaasti. Alan suurimpiin kustantajiin kuuluva EA heitti näihin liekkeihin vielä lisää bensaa ilmoittaessaan, että Visceral Gamesin tuleva tarinavetoinen Tähtien sota -yksinpeli on sellaisenaan peruttu ja studio suljettu. Perusteluna olivat EA:n pelistudioiden varajohtajan Patrick Söderlundin mukaan pelaajilta saatu palaute ja pelimarkkinoiden merkittävät muutokset. Monet pelaajat lukivat rivien välistä tämän tarkoittavan sitä, että jatkossa EA tekee vain avoimen maailman moninpelejä, jotka ovat täynnä mikromaksuja ja loottilaatikoita. Keskustelu laajeni pian myös julistamaan AAA-yksinpelien kuolemaa.

Tällä hetkellä näyttää tosiaan siltä, ettei EA:ta kiinnosta enää tehdä tarinavetoisia yksinpelejä. Se on täysin ymmärrettävää, sillä pelien kustantaminen on bisnestä, mikä näissä verkkokeskusteluissa tuntuu usein unohtuvan. Toki etenkin tekijöillä on taatusti halua tehdä arvostettuja pelejä, mutta arvostus ei riitä, jos peli ei myy riittävästi – eikä se välttämättä ole kiinni pelien laadusta. Kalliit tarinalliset yksinpelit ovat kustantajilleen suuri riski.

Pelit ja peliala muuttuvat koko ajan, ja samalla syntyy myös uudenlaisia yleisöjä. Söderlundin kommentti pelaajien palautteesta herätti närkästystä, sillä valtaosa – itseni mukaan lukien – ei tietenkään voi allekirjoittaa väitettä, että tarinavetoiset yksinpelit eivät muka kiinnostaisi. Kommentti kertookin siitä, että EA:n pelien kohdeyleisö ei enää ole kaltaisemme ydinpelaajat, joilta asiaa ei selkeästi kysytty. Sitä kysyttiin niiltä pelaajilta, jotka EA:n pelejä tällä hetkellä eniten ostavat, eivätkä he näemmä yksinpelejä kaipaa. Kannattavan yrityksen pitää tuntea yleisönsä ja tehdä sille sellaisia asioita, joista se on valmis maksamaan.

Visceralin entinen työntekijä Zach Wilson, joka oli tekemässä muun muassa Dead Spacea ja Dead Space 2: ta, ei ihmettele EA:n päätöstä. Hän sanoo Söderlundin kommenttien muuttuneista markkinoista pitävän paikkansa. ”Pörssiyhtiöiden on seurattava markkinoita maksimoidakseen voittonsa”, hän toteaa.  Esimerkkinä tarinavetoisten AAA-yksinpelien riskeistä hän mainitsee Dead Space 2:n, joka ei neljän miljoonan kappaleen myynnistä huolimatta päässyt edes omilleen. ”Sen tekeminen maksoi 50 miljoonaa euroa, ja toiset 50 miljoonaa meni markkinointiin. Kun myynnistä vähennetään jälleenmyyjien ja jakelijoiden osuudet ja muut myyntikulut, se ei vain riitä. Selviytymiskauhua on lisäksi vaikea myydä. Saimme paljon palautetta siitä, että pelaajat rakastavat peliä, mutta eivät silti osta sitä, koska se on liian pelottava. Aika vaikea yhdistelmä tehdä kannattava peli.”

EA:n linjanmuutos on toki harmillinen uutinen Mass Effect-, Dragon Age– ja Dead Space -sarjojen ystäville, mutta puheet AAA-yksinpelien kuolemasta ovat silti suuresti liioiteltuja. Esimerkiksi Bethesda ei muunlaisia pelejä edes juuri tee, ja konsolivalmistajista sekä Sonyn että Nintendon tämän vuoden suurimpia pelejä ovat puhtaat yksinpelit Horizon Zero Dawn ja The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Ja vaikka ne kokonaan katoaisivatkin, jäljelle jää vielä lukematon määrä pienemmän budjetin vahvoja yksinpelikokemuksia pienemmiltä tekijöiltä ja kustantajilta.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Kirjoitus on julkaistu pääkirjoituksena Pelaaja-lehden marraskuun numerossa 182, joka on nyt kaupoissa!

Lisää luettavaa