Pääkirjoitus: Quo vadis, Gordon Freeman?

Lokakuun pääkirjoituksessaan päätoimittaja Huttunen pohdiskelee Valven ja Half-Lifen tulevaisuutta.

2.10.2015 06:45

Quo vadis, Gordon Freeman?

Käsi ylös: kuinka moni teistä vielä oikeasti uskoo siihen, että Half-Life 2: Episode 3 vielä joskus julkaistaan? Minulta usko on kadonnut jo kauan aikaa sitten. Pelialan ajassa ikuisuus sitten eli vuonna 2004 julkaistun Half-Life 2:n jälkeen Valve ilmoitti, että Gordon Freemanin tarina jatkuu seuraavaksi episodimuodossa täysiverisen jatko-osan sijaan, jottei sitä tarvitsisi odottaa taas niin pitkään – ehtihän ykkösosasta kulua seitsemän vuotta ennen kakkososan ilmestymistä. Half-Life 2: Episode 2 julkaistiin viimein vuonna 2007, joten siitä on nyt ehtinyt kulua jo kahdeksan vuotta. Episode 3:a ei siis ole vieläkään nähty, joten lienee turha edes mainita Half-Life 3:a. Ei nyt mennyt ihan putkeen, vai mitä Valve?

Huolimatta Valven epäonnistumisesta julkaista peliä episodeittain se on muuten hyvin normaali julkaisutapa tänä päivänä. Half-Lifen tapauksessa siitä on vain muodostunut kestovitsi ja mitä omituisimpia salaliittoteorioita herättävä ilmiö. Valven johtajaa Gabe Newelliä seurataan kuumeisesti, ja jos hän tekee tai sanoo mitä tahansa numero kolmeen viittaavaa, sitä pidetään heti jonain merkkinä Episode 3:sta tai Half-Life 3:sta. Newell ja Valve itse ovat olleet niiden suhteen viime vuosina lähinnä hiljaa.

Unohdetaan kuitenkin salaliitot ja pelialan yleinen pessimismi hetkeksi ja mietitään tilannetta hieman. Half-Life on yksi ylistetyimmistä ja tunnetuimmista sarjoista pelimaailmassa, joten sen seuraava julkaisu ei ole mikään pikkujuttu, etenkään kun sitä on odotettu jo näin kauan. Näiden vuosien aikana Valve on kuitenkin kunnostautunut pääsääntöisesti ihan muussa kuin yksinpelien tekemisessä. Steam-verkkokaupan ja -palvelun laajentaminen ja kehittäminen tuntuvat olevan Valven liiketoiminnan ydin, ja lisärahaa tahkoavat edelleen Counter-Striken, DotA 2:n ja Team Fortress 2:n kaltaiset verkkomoninpelit sekä niiden ympärillä tapahtuva kilpapelaaminen. Oma lukunsa on rautapuolen yhteistyö virtuaalitodellisuuden ja Steam-koneiden saralla.

On siis hyvin mahdollista, että Valve pitää mahdottomana vastata Half-Lifea kohtaan vuosien aikana kasautuneisiin täysin epärealistisiin odotuksiin, etenkin kun yhtiön liiketoiminta on nykyään kaikkialla muualla kuin yksinpeleissä. Mitä tahansa se julkaiseekin, sen on parasta olla niin uutta ja ihmeellistä, että se häikäisee kaikki ja uudistaa lajityyppinsä kertaheitolla – vähempi tuskin riittää. On myös hyvin mahdollista, että aika on yksinkertaisesti ajanut Half-Lifen ohi. Itse muistan enää hädin tuskin, mitä toistaiseksi viimeisessä episodissa tapahtui. Miten paljon mahtavat muistaa minua nuoremmat pelaajat?

Koska en halua kuulostaa liian negatiiviselta, on lopuksi kuitenkin todettava, että Valve voi toki aina yllättää. Sillä ei enää ole mikään kiire uuden Half-Lifen julkaisemisessa, joten se voi odottaa juuri oikeaa hetkeä – olipa kyse sitten uudesta teknologiasta tai muusta pelejä mullistavasta uutuudesta. Tai sitten Valve vain onnistuu keksimään jotain täysin uutta ja ennennäkemätöntä sarjansa suhteen. Ken tietää.

Riippumatta siitä, uskooko Half-Lifen näkevän enää päivänvaloa, ovat pelisarja ja sen äänetön sankari Gordon Freeman lähtemätön osa pelihistoriaa. Tässä vaiheessa hiljaisuutta pahempaa taitaisi olla vain se, ettei jatko-osa onnistuisi olemaan enää mitään ihmeellistä. Niin kauan kuin taika on tallella, on odotuksessakin oma hohtonsa.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Kirjoitus on julkaistu Pelaaja-lehden elokuun numeron 157 pääkirjoituksena.

Lisää luettavaa