Taiteilija tuskailee

”Tämä on pahin painajaiseni. Täällä on ihan liikaa ihmisiä, tästä tulee kauheaa ja vihaan teitä kaikkia.”

Näillä sanoilla aloitti Hello Studiosin Sean Murray varsin ikimuistoisen No Man’s Skyn esittelyn Gamescom-messuilla. Murray on sama mies, joka hermostuneena paljasti pelin Sonyn lehdistötilaisuudessa E3-messuilla ja nousi samalla maailmanmaineeseen pelin saaman huomion vuoksi. Gamescomissa kävi selväksi, että tämä valtava huomio on miehestä äärimmäisen kiusallista.

Murrayn aloituskommentti ei ollut vihamielinen, vaan enemmänkin se kertoi hänen omasta tuskastuneisuudestaan – hän oli kuin kala kuivalla maalla. Hello Studios on pieni indiekehittäjä, eikä Murray ole tottunut puhumaan peleistään pelimedialle siinä mittakaavassa, jossa No Man’s Skyn hypemylly pyörii. Hän ei ole sulavasti kysymyksiin vastaava tiedottaja tai suuren studion puhemiehenä vaivattomasti toimimaan tottunut tuottaja.

Juuri tästä syystä hänen rehellinen ja avoin – mutta myös monimutkainen ja anteeksipyytelevä – esityksensä oli aivan erilainen kuin mitä olen vuosien varrella tottunut kuulemaan. Murray vaikutti taiteilijalta, joka yrittää turhautuneena selittää teostaan muille varmana siitä, ettei sitä tai häntä itseään ymmärretä.

Pelitoimittajat joutuvat tottumaan siihen, että suoria ja avoimia vastauksia kysymyksiin saa vain harvoin. Tänä päivänä suurin osa haastateltavista on tottunut ja yleensä vieläpä koulutettu vastailemaan median kysymyksiin tarkasti rajatuin aihepiirein. Hyvillä kysymyksillä saattaa saada paljonkin irti, mutta yhtä usein vastaukset tulevat kuin liukuhihnalta suoraan lehdistötiedotteesta, vaikka haastateltavalta kysyisi tämän kengännumeroa.

Murrayn No Man’s Sky -esitys ei ehkä ollut hiottu, mutta se kertoi pelistä, jonka he hänen mukaansa Hello Gamesilla ovat alusta pitäen halunneet tehdä. Hänen väitettään ei ollut vaikea uskoa – toisin kuin yleensä, kun sen liian usein kuulee jossain muussa peliesityksessä. Pelit ovat ehkä suureksi osaksi kaupallista viihdettä, mutta niiden kehittäminen on yhtä lailla luova prosessi kuin taiteen tekeminen. Tämä pääsee turhan monissa esityksissä ja suurilla pelimessuilla unohtumaan. Tässä suhteessa on nostettava hattua Sonylle, joka on päästänyt Murrayn ja Hello Gamesin kertomaan pelistään omalla tavallaan, avoimesti ja suoraan, ilman pr-esiliinaa tai Sonyn omia tuottajia.

On vaikea sanoa, oliko esitys lopulta Murrayn pahin painajainen, mutta kauhea se ei ollut. En ehkä lopulta saanut siitä irti kovinkaan paljoa uutta konkreettista tietoa No Man’s Skysta, mutta opin valtavasti sen tekijöistä ja pelin tekemisestä. Aiemmin pidin peliä ehkä hieman liian kunnianhimoisena pienelle indiestudiolle, mutta tämän esityksen jälkeen olen varma, että tekijöillä on sydäntä, intoa ja taitoa onnistua tavoitteissaan. Ei siis kovinkaan epäonnistunut peliesittely, vai kuinka?

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Kirjoitus on julkaistu Pelaaja-lehden syyskuun numeron 144 pääkirjoituksena.

Lisää luettavaa