PlayStation 3:n kriisi, totta vai tarua? / Blogit / pelaaja.fi

PlayStation 3:n kriisi, totta vai tarua?

27.07.2006 // Kirjoittanut: LassiK
48

Kaiken piti olla niin yksinkertaista. PlayStation 3:n piti jyrätä Xbox 360 ylivertaisilla tehoilla, samaan tapaan kuin PSP:n piti jättää Nintendon ruma ankanpoikanen eli Nintendo DS epäonnistuneiden innovaatioiden tunkiolle.

Kaikki tietävät nyt kuinka jälkimmäisessä kävi: DS Liten myötä ankanpoikanen nousi lopullisesti siivilleen ja varsinkin uusi valkokuorinen laitemalli vastaa osuvasti lastensadun joutsenta. PSP:n pelivalikoima kaipaisi sen sijaan kipeästi huippuhittejä, joita loistavan julkaisuvalikoiman jälkeen ei ole näkynyt. Vaikka LocoRoco on loistava peli, se ei tunnu saavan ansaitsemaansa huomiota lifestyle-käsikoneella. Eniten aikaa omassa PSP:ssäni onkin kuluttanut lähes täydellinen taskupeli, Football Manager Handheld, joka tosin ei vilauta pelikoneen 3d-kykyjä laisinkaan. UMD-leffojen floppaaminen ei puolestaan yllättänyt, paitsi ehkä totaalisuudessaan.

Mutta niin, entä tuo ensimmäinen kohta: pystyykö PS3 sittenkään pistämään kampoihin Xbox 360:n syksylle? Ennen E3-messujen Sonyn lehdistötilaisuutta olisin ollut valmis sijoittamaan Microsoftin uusimman koneen Dreamcast-kategoriaan, mutta Sonyn tiedotustilaisuuden pelikuvan ja messudemojen jäätyä kauas vuoden 2005 fantasioista tilanne tuntuukin nyt vähintään tasaväkiseltä.

Yksikään valmistaja ei ole onnistunut dominoimaan kolmea konsolisukupolvea peräkkäin. Siinä valossa DFC Intelligence -analyytikkofirman viimeisin raportti on tylyä luettavaa. Sen mukaan parhaassa tapauksessa PS3 saavuttaa Euroopassa puolet PS2:n konemyynnistä. Toki tulevaisuutta on mahdotonta ennustaa, mutta DFC:n raportti sanoo ääneen sen mitä monet pelialan ihmiset spekuloivat iltaisin mukien äärellä. Sony on menestyksensä vanki: PS2:een pitäisi yhä panostaa, PS3:lla pitäisi haastaa vanhan Xboxin jo hylänneen Microsoftin Xbox 360 ja samalla PSP:n pitäisi kampittaa DS:n kasvavaa suosiota. Munat jakautuvat jo aika moneen koriin, riittääköhän niitä?

Osa PS3-skeptisyydestä on varmasti vain ihmisten halua nähdä jättiläisten kaatuvan. Suuri syy on kuitenkin siinä, että kone on tulossa ulos pian, mutta silti tuntuma laitteeseen on yhä abstrakti. Sonyn olisi hyvä tiedottaa laitteesta enemmän - toivottavasti ja todennäköisesti informaatiovyöry alkaakin kun heinäkuun ja elokuun alkupuolen lomailu on ohi.

Ja toki Sonylla on positiivisiakin uutisia. Sen mukaan PS3:n kehitysyksiköitä on maailmalla jo yli 10 000, mikä on enemmän kuin minkään aikaisemman PlayStation-pelikoneen yksiköitä. Onko syynä kuitenkin se, että uuden sukupolven kehitys on vaativampaa puuhaa kuin aiempien ja siksi yksiköitä tarvitaan tiimeille enemmän, vai vyöryykö PS3:lle kohta valtavasti pelejä - ja juuri pelejä Xbox 360:n ensimmäiseltä keväältä puuttui.

Xbox 360:n pelitarjonta on kuitenkin nyt vahvassa nosteessa. Test Drive Unlimited, Dead Rising, Saint's Row ja NHL 2K7 ovat kaikki vakuuttavia uuden sukupolven pelejä. Niiden ja nyt viikoittain päivittyvän Live Arcaden ansiosta konsoli tuntuu ensimmäistä kertaa investoinnin arvoiselta. Taustalla häämöttävät Gears of War, Crackdown ja minua E3:ssa ilahduttanut Viva Pinata.

Innostusta Xbox 360:n pelaamiseen on tuonut myös muuton yhteydessä hankkimani välimuodon HDTV eli Dellin 2407WFP -monitori. 24 tuumaa on toki pudotus vanhasta 32:n tuuman kuvaputkitelkkarista, mutta tilaa - ja muutossa kannettuja kiloja - säästyi huomattavasti. Täytyyhän se myöntää, että korkeampi resoluutio tuo paljon moneen peliin. Esimerkiksi Project Gotham Racing 3 näyttää sittenkin paljon mukavammalta kuin tavallisessa televisiossa. En silti suostu uskomaan, etteikö tavallisten televisioiden SDTV-tarkkuudella saisi aikaan parempaa grafiikkaa, jos siihen panostettaisiin. Kuten olen monta kertaa sanonut, dvd-tasoinen pelikuvakin riittäisi.

Mitä HDTV-tarkkuuksiin muuten tulee, Dellin monitori on 1080p-yhteensopiva, eli se on mukavasti turvattu tulevaisuuteen PS3:lla pelaamiseen. Olen katsellut muutamia leffoja 1080p-resoluutiossa ja huikealtahan tavara näyttää. Tetsuya Mizuguchi hehkuttaa Gamesindustry.bizin haastattelussa että korkearesoluutio on elokuvan uusi mullistus, mutta niin pitkälle en menisi. Hyvä leffa on hyvä leffa matkatelevisiossakin ja huono leffa huono THX-teatterissakin. Sitä paitsi korkeaa resoluutiota on filmiltä ihailtu vuosikymmenet elokuvateattereissa, jotka yhä pistävät kotikokemusta 10-0.

Xbox 360:lla pelaamisesta täytyy mainita vielä saavutuksista. Alkuun pidin niitä typerinä, mutta eilen Live Arcadesta ostamaani Galagaa pelatessani mietin niiden tuovan pari hauskaa ajatusta pöytään. Yksi Galagan saavutuksista on täydellisen "Challenging Waven" läpipelaaminen - siis kentän, jossa pitää tuhota liuta ennaltamäärätyissä kuvioissa lentäviä vihollisaluksia. Ilman saavutuksen tuomaa houkutusta en varmasti olisi jaksannut tavoitella nappisuoritusta ja räjäyttää kaikkia vihollisia.

Parhaimmillaan pelintekijät voivat myös tuoda saavutuksien avulla pelaajalle uusia tavoitteita, jotka risteävät tyypillisestä tavasta pelata peliä. Paras esimerkki näistä on yhä Geometry Wars 2:n pasifistisaavutus, jonka saa vain pelaamalla minuutin pelin alusta ampumatta kertaakaan.

Saavutukset tuovat myös fiilistä, että pelin on todella pelannut läpi. Kun Galagan kaikki achievementit oli kuitannut, retroarcaden saattoi jättää silleen - ellei tietysti olisi halunnut tavoitella vielä huippupisteitä Live-leaderboardeilla. Samalla jäi kuitenkin fiilis siitä, että läpäisystä oli "hyötynyt" jotain - vaikkakin vain Gamerpointseja. Mielenkiintoista psykologiaa, sanoisin.

Pelaamisen ohella olen seurannut mielenkiinnolla kansainvälistä keskustelua pelilehdistön tilasta ja toimintatavoista. Paras kirjoitelma aiheesta oli Chuck Klostermanin teksti Esquire-lehdessä. Klosterman peräänkuuluttaa pelitoimittajia, jotka pelien ominaisuuksien listaamisen kuvailevat miltä pelaaminen tuntuu ja mitä pelit merkitsevät. Ongelmankin hän tuo selkeästi esille: millaisilla käsitteillä kuvailla interaktiivista kokemusta, kun jokainen pelaaja luo oman tarinansa?

Galagan pelaaminen merkitsi esimerkiksi minulle ensisijaisesti nostalgiakokemusta. Lapsena pelasin nimittäin sitä erittäin paljon paikallisen juottolan kulmassa ollella automaatilla. Muistan vieläkin tupakansavun tuoksun paidassa, kun koulun jälkeen oli käynyt veivaamassa kolikkopeliä ja käveli kotiin pikkumetsän halki. Jälkikäteen voisin huolehtia lapsuuden pasiiivisesta tupakoinnista, mutta ennemmin tupakan savu muistuttaa minua yhä lapsen mielikuvista avaruuden ruudinsavusta. En tosin koskaan ruvennut tupakoimaan.

Samaten Galagassa vaikuttaa yhä sen aikaisille peleille ominainen yksin kaikkia vastaan -fiilis ja loppumattoman vihollisen aiheuttama ahdistus. Alienit tulevat kamikazena päälle, ja heille yhden aluksen menettäminen on aivan eri asia kuin yhden putoaminen pelaajan vaivaisesta kolmen aluksen varastosta.

Viimeisenä, muttei vähäisinpänä esitän avunpyynnön Melukylän hedelmätarhalta. Olen onnistunut kasvattamaan Animal Crossing: Wild Worldissä omenoita, appelsiinejä ja kookoksia. Onko kenelläkään kylää jossa kasvaisi päärynöitä, kirsikoita ja persikoita?! Vierailisin mieluusti - pudota tietoa kommenttiosioon jos apua löytyy :) Eläimet kiittävät jo etukäteen - Animal Crossing on loistavaa vartti päivässä -viihdettä jo useamman kuukauden ajalta.

Kommentit

Käyttäjän LassiK kuva
LassiK

Virhe on meidän. Korjaamme Amppareille toimittamamme RSS-feedin niin, ettei sinne tule vain tilaajien sisältöä. Pahoittelumme.

Käyttäjän LassiK kuva
LassiK

Lisäyksenä blogiin, mielenkiintoiseksi tilanteen tekevät myös DigiTimesin uutiset Xbox 360:n komponenttivalmistajien väitteistä, että konsolin hinta saattaisi rymistää satasen alaspäin syksyllä. En ihmettelisi yhtään jos niin kävisi, kun Bill Gates kuitenkin E3:ssa uhosi että konsolilla on 10 miljoonan etumatka PS3:n julkaisupäivänä.

Käyttäjän timonsteri kuva
timonsteri

"UMD-leffojen floppaaminen ei puolestaan yllättänyt, paitsi ehkä totaalisuudessaan."

Tämä hymyilytti, koska totesin kaverille ennen PSP:n EU-julkaisua, ettei UMD-leffat tule yllättämään muuten kuin niiden totaalisessa floppauksessaan. ^^ Hyvää luettavaa!

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

MS:n viihdeosastolle on annettu ohjeet päästä voitolle. XO:n hinnanpudotus tuskin kuuluu suunnitelmiin.

Käyttäjän Fraeon kuva
Fraeon

Tässä olen itse katsellut juuri, että mitäköhän Sonylla ajatellaan. Aivan hourupäisiä tempauksia tehty viime aikoina.

Mutta tästä kyllä tulee mielenkiintoinen konsolisukupolvi, ei voi muuta sanoa.

Käyttäjän Tuhomursu kuva
Tuhomursu

Ystävän kanssa istuskeltiin tuossa metsässä iltaa, kaukana sähköstä ja peleistä, mutta joista sitten jossain saunamatkan vaiheessa piti oikein jäädä vääntämään. Tuumasin sitten siinä, että vähän säälittää tuo Sonyn tilanne - jonkinlaista epäuskoista myötätuntoa, eikä siis halveksuntaa. Kuinka ihmeessä ovat osanneetkaan sompailla niin lahjakkaasti... toisaalla viestiketjussa taisinkin jo sanoa, että aivan taatusti heillä on oltava joku osasto joka keskimällä keksii asioita joita voitaisiin toteuttaa väärin. Ehkä Sonyllä tiedetään, että PS3 ei omaa sitä jumalallista auraa mitä väki uumoilee; koneen odotusta latistetaan kaikilla mahdollisilla negatiivioilla, jotta laite ilmestyessään sitten yllättäisi valmiiksi asenoituneesta pelikansasta edes jotkut.

Toinen oli selkeästi vahingoniloinen Sonyn tilanteesta. Hirveät antipatiat koko brändiä vastaan. Se on jotenkin ikävää kuinka jotkut palavat halusta nähdä isompiensa sortuvan, kuten Lassi tuolla sanoi. Totaalisen pikkusieluista touhua.

UMD on hassu juttu. Laajakuva käsikonsolissa on aivan pohjattoman hieno juttu. Uskottiinkohan jossain tosissaan siihen, että käsikonsolielokuvat olisi oikeasti ihan bisnes? Mielestäni se on vain lähinnä kuriositeetti, sillä kuka ostaa elokuvia pienelle ruudulle kun niitä saa alla puoleen hintaan DVD:lle?

Uskonko PS3:een? Noh, jos jotain, niin Sony kyllä koettelee kovasti. Varmasti monet ovat kääntäneet kiirastulelle selkänsä ja hankkineet XO:n, mutta mikäs siinä, sillä itsekin olen alkanut huomaamaan laitteessa oikean pelikonsolin makua - ensimmäisestä Xboxista en tiedä vieläkään mitä ajatella. Tuntuu siltä, että MS:llä haluttaisiin oikeasti tehdä pelejä. Mitäs Sonyllä? Koittavat iskeä samalla tapaa tietokoneiden markkinoille kuin MS Xboxillaan konsolirintamalle? Helposti lähestyttävä multimedialaite on melko näppärä ajatuksena - televisio on valmiina, sekä äänentoisto jne, kun ajatellaan tietokoneen hankkimista ja sen säätämistä toimimaan televisioiden kanssa. Tietokoneella voi kuitenkin tehdä paljon muuta ja ajatus näppäimistöstä PS3:lle kääntää vatsaa yhtä paljon kuin ajatus hiirestä konsolille.

... jaahas, herätys 3,5 tunnin kuluttua. Kehtaakohan sitä edes Nukku-Mattia häiritä.

Öitä

Käyttäjän MasterTK kuva
MasterTK

Minulta löytyy nuo kaikki mainitsemasi hedelmät, jos niitä kaipailet. ;) Voisin tulla joskus vierailemaan kylääsi...

Käyttäjän Santos kuva
Santos

Vanhoina hyvinä aikoina olin jo täysin vakuuttunut siitä, että pysyn Sonyn miehenä ja ostan ilman muuta PS3:n mutta uskollisuuttani koetteli ensin korkea hinta. Mutta helpotusta soi usko siitä, että pelit olisivat aavistuksen verran edullisempia. Nyt toiveeni on murskattu, kun luin PS3 pelien hinnan pyörivät (ainakin Jenkeissä) 60:n ja 100:n dollarin välissä. Ja kun Alan Wake julkaistaa vain 360:lle, puntit kallistuivat yhä enemmän Microsoftin puolelle. Nyt MGS4 on ainut todella mielenkiintoinen julkaisu yksinoikeudella PS3:lle. Ja toisaalta... voisi se Wii olla myös olemassa oleva vaihtoehto, hinta ei ainakaan päätä huimaa... jos vaikka kotiväkikin saataisiin silloin houkuteltua pelikoneen ääreen. Mutta jos se odotettu lottovoitto napsahtaa kohdalle, PS3 löytää reittinsä mölötoosan alle. Mutta tuskin muussa tapauksessa.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Santos, kyllä tällä hetkellä se X360 vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta!

Käyttäjän Mael Duin kuva
Mael Duin

Onhan se totta, että monet asiat PS3:ssa on väärin, muumuassa että peleihin ei oikein panosteta (hypetetään vaan PS3:n tehoja), hinnat ja...hinnat. Eipä oikeastaan muuta. Useimmat uutiset Cellistä, RSX:stä ja muista ovat potaskaa, jotka ovat lähtöisin täysin tuntemattomilta sivuilta tai tunnetuilta potaskasivuilta, kuten Inquirer. Mielestäni tilanne on tämä: Negatiivisilla PS3-uutisilla kalastetaan ihmisiä sivuilleen. Muistatte kai aikaa ennen 360:a? Erittäin paljon negatiivisia "uutisia" ja muuta potaskaa. Sama PS3:n kanssa. Analyytikoita EI IKINÄ kannata kuunnella, antaa ne hyviä, huonoja, rohkeita tai varovaisia analyyseja. Ne ovat vain analyyseja, ei yhtään parempia tai tietäväisempiä kuin me. Jotkut saavat huomiota kirjoittamalla huonoja uutisia, aivan kuten TV:n uutisissakin. Kuka hyviä uutisia lukee, raportoidaan vaan huonoja.

Sitten tullaan tähän naurettavaan asiaan. Pelintekijät muka lähdössä pois Sonyn koneilta. Menossa multiplatformiksi != lähdössä. Kuinka monta on oikeasti kääntänyt takkiaan ja lähtenyt tekemään pelejä vain 360:lle? Ei, Mistwalkeria ei voida laskea, se on aivan uusi. Toinen naurettava asia on puhe että PS3-pelien tekemisiä keskeytetään koska liian kalliita. Katsotaan, Smackdown 2007:sta tuli "delay", ei "cancelled". No okei, voidaan ehkä hyväksyä keskeyttämiseksi, koska emme tiedä (tai en itse tiedä) onko seuraava Smackdown PS3:lla 2008 vai 2007. Mutta Smackdown peli ON tulossa PS3:lle. THQ:lla ei vaan ollut resursseja jokaiselle konsolille. Thesisin tekemistä ei ikinä lopetettu, koska sitä ei ollut alunperin tulossakaan. Endless Sagan PC-versio myös peruttiin, koska peli yksinkertaisesti vain haisi.

Noniin, PS3:n suojelun ja puolustuksen ohella haluan sanoa että Sony kyllä tunaroi hinnan suhteen liian hyvin. Monet nyt vetoavat että PS3:ssa on aivan liian moni asia huonosti mutta oikeasti pääsyy tähänkin on vain hinta. Ilman noin korkeaa hintaa asiat oisivat toisin. 360:lle tulee paljon JRPG:tä ja lupaavia sellaisia. Mitkään japanilaiset pelit eivät ole vieläkään iskeneet Japanissa mutta asia saattaa muuttua jouluna kun Blue Dragon ilmestyy. 360 on erittäin monipuolinen konsoli, jokseenkin on heikoilla PS3:n verrattuna, esimerkiksi Ninja Gaiden kaltaisissa peleissä tai kaksintaistelupeleissä.

Suosittelen lukemaan tämän blogin.

Nostoja