Infinity Wardin ja Modern Warfaren tulevaisuudesta on alan piireissä puhuttu paljon, mutta keskitytään olennaiseen, eli Modern Warfare 2:n ensimmäiseen laajennukseen, eli Stimulus Packiin.

Olen ollut viimeiset pari kuukautta melko tiiviisti tien päällä Game Developers Conferencessa San Franciscossa ja D.I.C.E. Summitissa Las Vegasissa, joten kun on ollut aikaa, olen pelannut ennemmin BioShock 2:ta, sen moninpeliä, Heavy Rainia ja äskettäin God of War III:a. BioShock 2:n moninpeli on mukavan kevyt ja nopeatempoinen, että jaksan varmaan tahkota sitä vielä pari leveliä lisää trophyjen toivossa.

Tiesin, että jos kokeilisin taas MW2:n moninpeliä, niin jäisin koukkuun, koska sitä ei voi vain kokeilla… Stimulus Packin julkaisun myötä pelaaminen piti kuitenkin aloittaa. Kun lukee joitakin nettifoorumeita, niin niillä on aika paljon valitusta MW2:n moninpelistä, mikä taas on omasta mielestäni paras ja koukuttavin moninpeli koskaan. Netissähän aina tosin valitetaan. Toki ne toisiaan päähän ampuvat, XP:tä jahtaavat luuserit ärsyttävät, mutta en ole huomannut varsinaisia peliä rikkovia juttuja sen jälkeen, kun räjähtävä sinko -ongelma korjattiin.

Uudet vanhat kartat
MW2_Stimulus_Package_-_Crash

Stimulus-karttapaketin siistein kartta minulle on vanha kunnon Crash, joka oli mukana jo Modern Warfaren betassa, ja oikeastaan siitä alkoi suhteeni Modern Warfaren kanssa. Tämä kartta toimii edelleen hyvin. Overgrown on toinen vanha kartta, enkä huomaa kummassakaan hirveää graafista eroa alkuperäisiin Modern Warfare -versioihin. En tosin ole pelannut ensimmäistä MW:a pitkään aikaan, joten muistini ei ole tuore. Ja vaikka en ole koskaan pitänyt Overgrownista, silti pelaan sitäkin melko tyytyväisenä.

MW2_Stimulus_Package_-_Salvage

En pidä Salvagen masentavasta visuaalisesta ilmeestä (romua, jätettä, lisää romua) erityisen paljon, mutta aika hyvät mätöt tässä tiiviissä kartassa on tullut koettua. Kentän keskellä oleva koirankoppi on hauska juttu – sinne on kuoltu monta kertaa pommisalkun kera. Kentän rakennusten toisen kerroksen ikkunat ja katot kyllä tarjoavat ärsyttävän hyviä väijytyspaikkoja. Ehkä sekin kismittää, että kenttä sijoittuu talviaikaan, ja olen saanut tarpeekseni talvesta.

MW2_Stimulus_Package_-_Bailout

Washingtoniin sijoittuva Bailout-kenttä on kunnon värien sekamelska. Jotenkin kuvasuunnittelu on värien suhteen lähtenyt ihan lapasesta. Kentän vasemmassa laidassa on se pitkä parveke, jossa olen kuollut lukemattomia kertoja. Argh. Tässä kentässä on minun makuuni myös hieman liikaa korkeuseroja.

MW2_Stimulus_Package_-_Storm

Viimeinen uusi moninpelikartta on teollisuusalueelle sijoittuva Storm. Sekin on hitusen masentavan näköinen, mutta suhteellisen tasainen ja tähän asti hauska pelattava.

Aion pelata pääsiäisenä reilusti uusia karttoja. Näitähän pitää takoa ties kuinka kauan, kunnes oppii niiden flow’n ja löytää niistä ongelmia. Pitäisi myös pelata Splinter Cell Convictionin arvosteluversio läpi, mutta peli on jo onneksi varsin tuttu. Itse pidän Convictionin suoraviivaisemmasta tyylistä ja etenkin sen tyylikkäästä ilmeestä.

Pääsin taannoin pelaamaan reilusti Red Dead Redemptionia. Tästä tulee juttua toukokuun lehteen, mutta moninpelistä yritän rustata saitille jutun, jonka julkaisemme 10. huhtikuuta jälkeen. Ehdottomasti sisältörikkain Rockstar-peli toistaiseksi! Kerron myöhemmin paljon lisää…

Uusin Pelaaja
PE91_01_kansi_SONY_02.indd

Virallisten tietojen mukaan lehden piti olla kaupoissa ensi viikon tiistaina, näin meille kerrottiin jakelijalta, mutta lehti onkin kaupoissa jo tänään. Onneksi se on suurimmalla osaa tilaajista myös tänään. Kannessa on PlayStation Move, eli todella pitkästä aikaa kannessa on hardwarea. Huhtikuu oli kansien osalta täysin kuollut. Arvosteltujen pelien joukossa ei ollut mitään tarpeeksi mielenkiintoista, ja vaikka meillä on suuri määrä mielenkiintoisia ennakoita, niin sielläkään ei ollut mitään sellaista tarpeeksi tunnettua, jota olisin uskaltanut kanteen laittaa.

Niinpä olimme laittamassa kanteen Ninja Theoryn Enslavedia, josta oli todella hienoja kuvituskuvia. Pidän kovasti Ninja Theoryn pelien graafisesta tyylistä ja koko studion jengistä yleensä, joten kokeilimme Lassen kanssa pistää Enslavedia kanteen. Lopputulos oli ihan mukiinmenevän näköinen, mutta loppujen lopuksi ei vain tarpeeksi hyvä. Niinpä päädyimme sitten siihen, että ”what the hell, kokeillaan PlayStation Movea”, joka on ainakin tavallisesta poikkeava ratkaisu ja mielestäni näyttää hyvältä – tai pikemminkin saimme kannesta todella kivan näköisen ja värisen. Semmoinen kevään raikas.

Lehdessä on kaksi juttua, jotka haluan erityisesti nostaa esille. Juha Wakosen ”Kouluttaudu Pelialalle” -artikkeli sekä Simon Elon katsaus siihen, kuinka historiaa käsitellään peleissä. Jälkimmäinen juttu olisi voinut olla ties kuinka laaja tahansa, joten jätimme pitkälti pc-pelien käsittelemisen pois.

Hyvää pääsiäistä kaikille.

Jotain kuvia
photo 3
Tätä Kennerin Millenium Falconia olen jahdannut kauan, itse asiassa siitä lähtien, kun myin sen kirpparilla 50 markalla, kun oli pakko saada rahaa Super Nintendo -peleihin.

djpp
Supertuottaja Platinum – aka DJ PP siunasi toimitusta läsnäolollaan.

Lisää luettavaa