Sunnuntaiblogi: Päivittymätön verkkopeli on tuhoon tuomittu verkkopeli / Blogit / pelaaja.fi

Sunnuntaiblogi: Päivittymätön verkkopeli on tuhoon tuomittu verkkopeli

15.03.2015 // Kirjoittanut: Jenni Ahlapuro
8

Innostuin aikoinaan suuresti Grand Theft Auto Onlinesta, sillä sarjan suurena ystävänä en helposti keksinyt hauskempaa puuhaa, kuin mellastaa pitkin Los Santosin maita ja mantuja ystävieni kanssa. Kaikista eniten kaipasin kuitenkin suuren maailman tyyliin toteutettuja pankkiryöstöjä ja muita nerokkaita rikoksia suunnittelutöineen kaikkineen. Mielikuvani olivat ehkä turhan ruusuiset, eikä verkkopeli loppujen lopuksi jaksanut pitää mielenkiintoani yllä. Ajattelin palaavani asiaan, kunhan nuo kauan odotetut heistit saataisiin peliin mukaan, ja tässä sitä nyt ollaan. Ei nimittäin kiinnosta.

Verkkopeleissä on yksi perustavanlaatuinen ongelma, ja se on uudistuminen. Samat pelimuodot liiankin tuttuine karttoineen jaksavat harvakseltaan viihdyttää loputtomiin saakka. Destiny sai ensimmäisen lisäsisältöpakettinsa melko nopealla aikataululla, jolloin se pystyi tarjoamaan jotain uutta myös peruspelin jo kolunneille aktiivipelaajille aloittelijoiden vasta luodessaan ensimmäisiä hahmojaan. Grand Theft Auto Online puolestaan tuntuu seisseensä oman onnensa nojassa sen alkutaipaleelta saakka, sillä pieniä päivityksiä lukuun ottamatta peruspeli on pysynyt oikeastaan samana. Siitä on aikaa puolisentoista vuotta. 

Moninpelitrendi on jyllännyt jo hyvän aikaa. Tuntuu melkein poikkeukselliselta löytää yksinpeliä, johon ei olisi jonkinlaista kimppamuotoa lisätty, eikä ihme. Aika harvoin eri pelimoodit saavat kuitenkaan tasapuolisesti huomiota, jolloin toinen jää auttamatta sivutuotteen osaan. Kyllähän me tämän tiedämme, ei Call of Dutyt ole koskaan myyneet yksinpelikampanjallaan, ja varmasti suurin osa on hankkinut Grand Theft Auto V:n nimenomaan soolokokemusta silmällä pitäen. Tavallaan tuntuukin väärältä vaatia sen verkkopeliltä vastaavaa päivittyvyyttä, mitä puhtaasti moninpeliksi luotu nimike saa osakseen. Silti kunnianhimoinen hanke kompastuu omiin jalkoihinsa ja pahasti.

Kun vuorokaudessa on rajallinen määrä tunteja, tulee moni valinneeksi pelikseen sen varmemmin viihdyttävän vaihtoehdon. Tässä tapauksessa uusilla pelimuodoilla, tehtävillä ja muulla sisällöllä aktiivisesti yllättävä moninpeli vie sen pidemmän korren. Kun päivitystahdissa puhutaan vuosista, kasvaa pelaajan kynnys sekä pysyä pelissä mukana että palata sen pariin kerta toisensa jälkeen. Oma unelmieni Los Santos olisi elänyt vähän enemmän, mutta nyt se jää kaikessa vaikuttavuudessaan lähinnä kulissiksi pelaajan omalle mielikuvitukselle. Hyvissä verkkopeleissä pelaaja ei kuitenkaan ole se, joka yksistään vastaa viihtymisestään.

Jenni Ahlapuro

Kommentit

Käyttäjän -raffision- kuva
-raffision-

Onneksi ite en ole vielä koskenut koko peliin koska PC. Ja PCllä on enemmän tarjottavaa mistä päästää sellaiseen asiaan kuin modit, Skyrim ja FallOut on yksi hyvä esimerkki siitä miksi niitä vielä pelataan vuosien jälkeekin...

Käyttäjän myllylyly kuva
myllylyly

^Itse taas en ymmärrä modaamista, näkemäni modit ovat pääsääntöisesti tuiki tarpeettomia, mutta oikeassa olet, että Skyrimiä tulee pelattua vieläkin, modaamatta kylläkin :)

Käyttäjän Core kuva
Core
Lainaus käyttäjältä myllylyly

^Itse taas en ymmärrä modaamista, näkemäni modit ovat pääsääntöisesti tuiki tarpeettomia, mutta oikeassa olet, että Skyrimiä tulee pelattua vieläkin, modaamatta kylläkin

Itse ei myöskään juuri modit jaksa yleensä inspata, vaikka PC:llä on pääsääntöisesti tullut pelattua viimeiset parikymmentä vuotta. Ehkä siinä tapauksessa, että ne korjaavat jonkun pelin vian/huonon ominaisuuden, mutta sisältämodit eivät yleensä kyllä ole jaksanut kiinnostaa, kyllä itselle saa riittää se pelin oikea sisältö.

Käyttäjän finbaek kuva
finbaek

"Ajattelin palaavani asiaan, kunhan nuo kauan odotetut heistit saataisiin peliin mukaan, ja tässä sitä nyt ollaan. Ei nimittäin kiinnosta."

Näin kävi myös minulle loppujen lopuksi. Onlineen menin, hyppäsin "Miuraani", ajelin aikani ja poistuin pelistä. (Enkä taida edes pettymyshuokaista. Kaikkea aikansa.)
Lopulta olin Dante1-skini niskassa lahtaamassa demoneita "norsunluulla ja mustapuulla". So goooood! :D

Käyttäjän Super Meat Boy kuva
Super Meat Boy (ei varmistettu)
Lainaus Jenni Ahlapuro

Verkkopeleissä on yksi perustavanlaatuinen ongelma, ja se on uudistuminen. Samat pelimuodot liiankin tuttuine karttoineen jaksavat harvakseltaan viihdyttää loputtomiin saakka.

Counter-Strike. Pelin suosituin kartta de_dust2 on vuodelta 2001. 7-henkinen kehittäjätiimi kehittää pelin mekaniikkoja ja parantaa asetasapainoa. 128 tick -matchmaking Valven servereillä on toivottavasti seuraava suuri uudistus.
CS kerää miljoonia pelaajia kuukaudessa, kun Titanfall pääsee tuskin 10 000:een.

IMAGE(http://i.imgur.com/DFSE6yZ.png)

Käyttäjän Manmangler kuva
Manmangler
Lainaus käyttäjältä myllylyly

^Itse taas en ymmärrä modaamista, näkemäni modit ovat pääsääntöisesti tuiki tarpeettomia, mutta oikeassa olet, että Skyrimiä tulee pelattua vieläkin, modaamatta kylläkin

Mielenkiintoisa, itsestä Modaamaton Skyrim on pelikelvoton. Siihen kuuluu Unofficial pätsit, SKSE, SkyUI (Aivan pakollinen konsolikäyttöliittymän surkeuden takia),

Sitten päälle ENB ja iso kasa graafisia modeja sekä tekstuuripaketteja ja peli näyttää paremmalta kuin moni uusi peli. Lisäksi uudet taisteluliikkeet, skeleton(Animaatiota varten), FNIS, seuraajille UFO/AFT ja hevoset jne... Immersiota varten voi vetää Wet and Coldia/Frostfall ja iNeediä/Realistic need and diseases. DLC modeja on sitten Falskaar, Moonpath to Ele... ja

Nuo kun o pistetty peli on jotakin muuta.

Käyttäjän Super Meat Boy kuva
Super Meat Boy (ei varmistettu)
Lainaus käyttäjältä myllylyly

^Itse taas en ymmärrä modaamista, näkemäni modit ovat pääsääntöisesti tuiki tarpeettomia, mutta oikeassa olet, että Skyrimiä tulee pelattua vieläkin, modaamatta kylläkin

Ahaa, jo ainoastaan epäviralliset päivitykset korjaavat kymmeniä tuhansia bugeja. Pelinpysäyttäjäbugit eivät ole este?
Lue muutosloki läpi: http://afkmods.iguanadons.net/Unofficial%20Skyrim%20Patch%20Version%20History.html

Käyttäjän Duunariman kuva
Duunariman
Lainaus käyttäjältä Super Meat Boy

Lainaus käyttäjältä myllylyly^Itse taas en ymmärrä modaamista, näkemäni modit ovat pääsääntöisesti tuiki tarpeettomia, mutta oikeassa olet, että Skyrimiä tulee pelattua vieläkin, modaamatta kylläkin

Ahaa, jo ainoastaan epäviralliset päivitykset korjaavat kymmeniä tuhansia bugeja. Pelinpysäyttäjäbugit eivät ole este?
Lue muutosloki läpi: http://afkmods.iguanadons.net/Unofficial%20Skyrim%20Patch%20Version%20History.html

Mielenkiintoista.. kallistun tähän samaan näkemykseen!