Sunnuntaiblogi: Paljon porua naisista / Blogit / pelaaja.fi

Sunnuntaiblogi: Paljon porua naisista

15.06.2014 // Kirjoittanut: Jenni Ahlapuro
14

Olisin voinut tehdä sunnuntain ratoksi kepeän E3-koosteen, mutta rehellisesti sanottuna uskon tien päällä rähjääntyneen Arvekarin suoriutuvan siitä minua paremmin. Tasaisen pelivirran keskellä huomioni kuitenkin kiinnitti jälleen kerran eräs teema, joka saa minut usein puistelemaan päätäni. Taisin joskus luvata itselleni (ja kaikille muillekin) jättäytyväni ulos näistä sukupuoliaiheista, kun ne eivät minulle oikeastaan kuulu. Sukupuolineutraali suhtautumiseni on avoimen välinpitämätöntä esimerkiksi naishahmovääntöjä kohtaan, mutta kieltämättä viikolla hieman kiehahti. Rikon tässä siis päätöstäni taas kerran, mutta se ei varmasti yllätä enää ketään.

Kirjoittelin samasta asiasta jokunen kuukausi takaperin, joskin hivenen eri näkökulmasta. Tuolloin käsittelin lähinnä median suhtatumista naisiin pelialalla ylipäätään, ja tänään aiheena on jatkuvasti vellova keskustelu naishahmoista videopeleissä. Kuulun itse siihen koulukuntaan, joka pitää hyvin kirjoitetuista hahmoista sukupuoleen katsomatta. Rehellisesti, minulle ei ole tuon taivaallista väliä hahmoni sukupuolen kanssa niin kauan, kun tämä istuu tarinan antamiin raameihin luontevasti. Roolipeleissä valitsen hahmoni aina fiiliksen mukaan sen kummemmin miettimättä samaistumisaspektia. Avaruuskomentajana olen tottunut toimimaan miehenä, mutta Tamrielissa kohellan tyypillisesti aina naisena. En usko maailmani järkkyvän, mikäli roolit kääntyisivät päälaelleen.

Olen kevään mittaan pelannut tukun hyviä pelejä. Okei, olen pelannut oman osuuteni huonojakin, mutta kertaakaan en ole kiinnittänyt huomiota hahmojen sukupuoleen pintaraapaisua kummemmin. Oli hallussani sitten tulitukkainen prinsessa tai maskuliininen film noir-etsivä, huomioni on vienyt lähinnä omasta mielestäni oleellisemmat asiat. Tarina, pelimekaniikka, yleinen tunnelma... Kyllä te tiedätte. Ei minulle ole väliksi mitä sukupuolta tietty hahmo jossakin roolissa on, enkä kaipaa valinnan vapautta sen itseisarvon vuoksi.

Hyväksyn jollain tasolla porun tulevan Assassins Creed: Unityn naishahmojen puutteesta. En siksi, että kokisin ehdottoman tarpeelliseksi saada näitä hahmoja peliin. Alkuperäisen suunnitelman muuttaminen tuotannollisista tai taloudellisista syistä on lähtökohtaisesti ymmärrettävää, ja ihan ok. En ehkä ole samaa mieltä siitä, että tässä nipistettiin nyt oikeasta paikkaa, mutta se ei minua tapauksessa kiinnostakaan. Jännempää ovat kihisevät mielipiteen ilmaukset siitä, miten koko peliä tyrkätään boikotoinnin kohteeksi nimenomaan naishahmojen puutteen vuoksi. Minun veneenihän ei siitä keiku, jos joku ei halua pelata jotakin nimikettä väärän sukupuolen vuoksi, mutta en todellakaan pysty samaistumaan tähän ajatusketjuun.

Rainbow Six Siegeä demottiin messuilla moninpelimissiolla, jossa tavoitteena oli vapauttaa panttivanki, mieluiten elävänä. Miehiä ja naisia käsittäneessä hahmokavalkadissa oli kuitenkin perustavanlaatuista väärää, joka oikeutti jälleen absurdiin mielipahaan. Pelokas ja hätää kärsivä naisvanki oli ilmeisesti epäoikeudenmukainen ja esineellistävä tapa kuvata kyseistä sukupuolta. Kun yhdestä pelistä valitaan yksi mahdollinen tehtäväkokonaisuus näytettäväksi, voidaan vetää oikeutetusti herneet nenään siitä, että uhri nyt sattui olemaan nainen. Alistettu ja esineellistetty pahainen naisraukka. Pelialan misogynia sallii naispäähahmojen puuttumisen peleistä, ja pistää heitä tulilinjalle kuolemaan. Sivuhahmoiksi alistetut silmäkarkkistatistit, joista ei ikinä ole miksikään muuksi. Mitä näitä nyt on.

On ihan älytöntä lukea näitä juttuja samaan aikaan, kun julkistetaan uutta Tomb Raideria. Peliä, missä ilmeisen vahva nainen selviytyy uskomattomista tilanteista, ja saattaa hengiltä hirmuisen määrän väkeä – lähinnä miehiä. Kyseessä on kuitenkin hahmo, joka sukupuoleltaan voisi hyvin olla kumpi tahansa. Hyvin kirjoitettuja naishahmoja on, mutta en ymmärrä miksi niitä tarvitaan jokaiseen peliin.
 

Kommentit

Käyttäjän Almasy kuva
Almasy

Hieno teksti Jenniltä ja samaa mieltä olen.

Lainaan vapaasti ystävääni: "kukkahattuiset feministit ovat länsimaisen hyvinvointiyhteiskunnan syöpä". Mielipiteen jokainen saa ilmaista ja rakentava kritiikki on aina paikallaan, mutta olisi hienoa, jos edes kerran nämä sukupuolten tasaisuutta (huom! ei tasa-arvoa) kaikkialla ajavat tahot näyttäisivät esimerkin voimalla, kuinka homma hoidetaan. Se olisi hienoa se.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Jokaisesta pelistä pitäisi minun mielestäni löytyä kiintiönainen, eikä mikä tahansa kiintiönainen, vaan vahva kiintiöpäähahmonainen, jolla on oltava 1000 fiksua kiintiövuorosanaa sanottavana ja pari kiintiötissejä, jotka eivät saa olla liian suuret, eivätkä liian näkyvästi esillä, jottei esinneellistämiskiintiö ylity. Kiintiöpäähahmonaisella on myös oltava selkeät kiintiötavoitteet, joita tämä ajaa kiintiön mukaisella aloitekyvyllä, mutta on varottava, etteivät kiintiömiehet auta kiintiöpäähahmonaista liikaa, koska se saattaisi vihjata, ettei kiintiöpäähahmonainen itse selviä tehtävästä, jolloin sovinismikiintiöt paukkuvat jälleen. Sovinismikiintiöstä voidaan kuitenkin tilanteen mukaan luistaa esimerkiksi lisäämällä peliin kohtaus, jossa kiintiöpäähahmonainen potkaisee kiintiömiestä kasseille, mikä selkeästi osoittaa kiintiöpäähahmonaisen olevan tämän kanssa tasa-arvoinen yksilö.

Parasta olisi, jos näistä kiintiöistä päätettäisiin EU:n tasolla pikimmiten, koska nykytilanne on suorastaan kestämätön ja välitön uhka tasa-arvon etenemiselle länsimaisessa yhteiskunnassa.

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Samaa mieltä, kuten aina.
Noiden aiemmin sanottujen lisäksi on myös Beyond, two soulsin hahmo, ei ole stereotyyppinen, vaan vahva ja tunteellinen.
Myös Heavy Rainin naishahmosta pidin.
Batman Arkham cityssäkin tuo Catwoman oli melko isossa roolissa.

Käyttäjän woni686 kuva
woni686
Lainaus käyttäjältä peelopuu

Tässä on valitettavasti kyse siitä, että taiteelliset näkemykset koetetaan merkitä jotenkin syrjiviksi. Kehittäjien ei tarvitse vastata yhtään kenellekkään, jos haluavat tehdä pelin, jossa on päähenkilönä mies. Pelit käsittelevät paljon sotaa ja niin se vaan on, että miehet menivät sotaan ja siihen on syynsä. Nainen jäi kotiin huolehtimaan lapsista ja pitämään kotia yllä. Miehillä on fyysinen etu ja siinä on vaan enemmän logiikkaa laittaa miehet taistelemaan yms. Tämä ei ole syrjintää, vaikka feministimieliset naiset yrittävätkin asian siksi leimata.

Sitäpaitsi videopeleissä on paljon naishahmoja esim beyond good and evilissä on vahva naishahmo, joka ei ole ollenkaan stereotypinen. Samus Aran metroidista on nainen. Uusi Lara Croft on vahva naishamo, joka ei ole stereotypinen(kuten blogin kuva muistutti). Mass effectit pystyi pelaamaan naisena. En ymmärrä, miksi pitää valittaa, vaikka naisten osa videopeleissä on kasvamassa. Mutta niin se on aina mennyt, että feministit valehtelevat täysin vaivatta, kunhan saavat miehet huonoon valoon.

Erittäin hyvin sanottu

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Ottaen huomioon että Assassins Creedit tulevaisuusosioita lukuunottamatta ovat sijoittuneet aikakausille joissa naisten asema ollut mikään paras mahdollinen tuntuisi hiukan oudolta jos naisia olisi tarinan keskiössä. Toki, ei Creed-sarja mikään millintarkka autenttinen kuvaus historiasta ole.

Tämä "neito pulassa" -asetelma voitaisiin jo vähitellen heittää romukoppaan. En tarkoita tällä tuota Rainbow Sixiä vaan miljoonaa muuta (etenkin japsi-rpg:tä), sillä niissä mikään ei ärsytä itseäni niin paljon kuin se että pelin pahis kaappaa sankarin heilan taas kerran ja pelastustehtävä voi alkaa. Tuo toimii vain Nintendon peleissä ja niissäkin vain sen takia että se on jo toiston takia inside-läppä. Tämä asetelma ei tosin ärsytä siksi että uhrin asemassa on nainen, vaan siksi että asetelma on puhkikaluttu.

Vaikka uusi DMC oli yllättävänkin hyvä peli oli pelin naishahmojen osalla menty alaspäin, pelin neito oli taas sitä hentoisempaa osastoa. Toki, aiempien DMC-pelien naishahmot olivat sitä perinteistä tiukkaan nahkaan tai erittäin vähäisiin asuhin pukeutunutta sorttia (mikä ei itseäni haittaa) ei näitä heikoiksi voinut luonnehtia Devil May Cry nelosta lukuunottamatta. Tuokin lienee pelikäsikirjoittajien laiskuutta tai mielikuvituksettomuutta, pelaajan motivoimiseksi on helpompi heittää päähahmon heila pahiksen kynsiin kuin kirjoittaa kiinnostavaa tarinaa joka koukuttaisi pelaamaan vain sen takia että näkisi miten siinä käy.

Itse suosin pelihahmoissa vastakkaista sukupuolta enemmän, sillä sitä on miellyttävämpi katsoa ja että turhan moni mieshahmoista on klooneja toisistaan.

Käyttäjän Jenni Ahlapuro kuva
Jenni Ahlapuro
Lainaus käyttäjältä Angel of Death

Ottaen huomioon että Assassins Creedit tulevaisuusosioita lukuunottamatta ovat sijoittuneet aikakausille joissa naisten asema ollut mikään paras mahdollinen tuntuisi hiukan oudolta jos naisia olisi tarinan keskiössä. Toki, ei Creed-sarja mikään millintarkka autenttinen kuvaus historiasta ole.

Jep. Ja luonnollisesti Desmondin esi-isiä kun tutkitaan, niin on ehkä hankala ajatella moisen olevan nainen.. Moninpelikeississä toki sitten jo eri asia.

Käyttäjän Almasy kuva
Almasy

Tuo Haerskin hauskasti kuvailema skenaario on sitä lähempänä totuutta, mitä enemmän siimaa näille piruparoille annetaan. Ruotsissa oli taannoin addressi sukupuolikiintiöiden asettamisesta teattereihin. Siis vitun teattereihin. Olisi jäänyt omakin harrastelijasetitys juuri siihen paikkaan, jos tällaisia kiintiöitä olisi. Tämä koko sukupuolivouhotus on meillä Pohjoismaissa jo nyt aivan naurettavaa ja koko ajan naurettavammaksi vain menee. Kuten peelopuukin mainitsi, niin meillä nyt valitettavasti sattuu olemaan luontaiset erot, jotka vaikuttavat muuhunkin kuin siihen, mitä haarovälistä löytyy. Feministien kannattaisi paneutua biologiaan ennen kuin alkavat tekemään minkäänlaisia johtopäätöksiä naisten tasa-arvosta. Ja se on aina nimenomaan naisten tasa-arvo, vaikka kovasti yritetään vakuutella, että miehetkin huomioidaan. Tsekatkaa vaikka tasa-arvo.fi. On muuten surkuhupaisaa luettavaa.

Tuli näistä pelilistauksista mieleen, että The Last of Us oli täynnä vahvoja naishahmoja, mutta silti sai tästäkin lukea artikkelin jos toisen, missä valitettiin milloin mistäkin naisten syrjinnästä. Yksi oli sitä mieltä, että isähahmoja on nyt liikaa ja pitäisi saada äidit kehiin.

Aivan. Naurettavaa. Paskaa. Sitä ei voi olla toistamatta liikaa, että todellinen johtaja johtaa esimerkillä, mutta tähän eivät feministit selkeästi kykene.

Käyttäjän Janne Pyykkönen kuva
Janne Pyykkönen
Lainaus

Ottaen huomioon että Assassins Creedit tulevaisuusosioita lukuunottamatta ovat sijoittuneet aikakausille joissa naisten asema ollut mikään paras mahdollinen tuntuisi hiukan oudolta jos naisia olisi tarinan keskiössä. Toki, ei Creed-sarja mikään millintarkka autenttinen kuvaus historiasta ole.

Assassin's Creed II:ssa itse asiassa jo selvisi, että kuuluisia nais-assassiineja on ollut mm. jo muinaisessa Babyloniassa ja Egyptissä, eli ne on kirjoitettu juuri tähän nimenomaiseen sarjaan jo valmiiksi. AC-universumissa mm. Aleksanteri Suuren ja Kleopatran tappoivat naispuoliset assassiinit.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob

Tuo koko AC -kohu alkoi muutenkin väärinymmärryksestä. Moni ajatteli aluksi että moninpelissä olisi valittavissa usean mieshahmon välillä, kun oikeasti kaikki pelaavat vain erivärisellä vaatetuksella varustetulla päähahmolla, resursseja ei siis ollut useampaan hahmoon sukupuoleen katsomatta.

Kieltämättä alkaa tosin kyllästyttää naishahmojen päätä suuremmat tissit, jo vitsiksi muodostunut vaatetus / suojaus, ja samat vanhat kliseet aina pelastamistarinoista raiskaukseen. Tosin usein noita käyttävät pelit käsittelevät myös mieshahmojaan vähintään yhtä stereotyyppisesti (päähenkilö usein Adonis-tyylinen, lihavat miehet joko "ällöttäviä" pahiksia, tai hieman yksinkertaisia ja jatkuvan iloisia, jne.).

edit: itse siis toivoisin kyllä pelejä joissa otetaan uusi näkökulma asioihin esim juuri päähahmon sukupuolen, rodun, kielen, kulttuurin, synnyinpaikan ja asuinpaikan kautta (esim peli missä pelaaja ei ymmärrä ympärillään asuvien kieltä, ja ehkä jopa Kinectille löytyisi tässä käyttöä jonkinmoisen viittomisen / osoittamisen tms kautta), mutta on tosiaan naurettavaa vaatia joka peliin naishahmoa kun semmoinen ei niitä usein parantaisi, usein päinvastoin.

Käyttäjän peelopuu kuva
peelopuu

Tässä on valitettavasti kyse siitä, että taiteelliset näkemykset koetetaan merkitä jotenkin syrjiviksi. Kehittäjien ei tarvitse vastata yhtään kenellekkään, jos haluavat tehdä pelin, jossa on päähenkilönä mies. Pelit käsittelevät paljon sotaa ja niin se vaan on, että miehet menivät sotaan ja siihen on syynsä. Nainen jäi kotiin huolehtimaan lapsista ja pitämään kotia yllä. Miehillä on fyysinen etu ja siinä on vaan enemmän logiikkaa laittaa miehet taistelemaan yms. Tämä ei ole syrjintää, vaikka feministimieliset naiset yrittävätkin asian siksi leimata.

Sitäpaitsi videopeleissä on paljon naishahmoja esim beyond good and evilissä on vahva naispäähahmo, joka ei ole ollenkaan stereotypinen. Samus Aran metroidista on nainen. Uusi Lara Croft on vahva naishamo, joka ei ole stereotypinen(kuten blogin kuva muistutti). Mass effectit pystyi pelaamaan naisena. En ymmärrä, miksi pitää valittaa, vaikka naisten osa videopeleissä on kasvamassa. Mutta niin se on aina mennyt, että feministit valehtelevat täysin vaivatta, kunhan saavat miehet huonoon valoon.

Nostoja