Sunnuntaiblogi: Romansseja kaikille! / Blogit / pelaaja.fi

Sunnuntaiblogi: Romansseja kaikille!

27.07.2014 // Kirjoittanut: Jenni Ahlapuro
8

Biowarella on historiaa aukottomien iskurepliikkien tuottamisessa. Oli sitten kiusana Reaperit tai lohikäärmeet, on petiin aina tunkua. Maailmanlopun häämöttäessä kukaan ei halua olla yksin, saati että itsemurhatehtävälle lähdettäisiin neitsyenä. Oman maailmamme monimuotoisuuden huomioiden oli ihan loogista antaa mahdollisuus myös saman sukupuolen suhteille. Mikä kukaan on tuomitsemaan, etenkin kun sivujuonen lailla kuvatut romanssit saattoi ongelmitta ohittaa jäisen frigidin lailla, keskittyen ainoastaan olennaiseen.

Tuleva Dragon Age: Inquisition ei poikkea linjasta juuri laisinkaan. Totutun hetero- ja biseksuaalimahdollisuuden lisäksi tarjolle saadaan myös puhtaita homosuhteita, eli käytännössä siis jokaiselle jotakin. Hahmon seksuaalisuus vaikuttaa tarinan kulkuun, mutta ei varmasti astu varsinaisen pääjuonen suurten linjojen tielle. Toisin sanoen, kukaan ei pakota ketään valitsemaan tiettyä polkua game overilla kiristäen.

Vaikka henkilökohtaisen näkemykseni mukaan Biowarella olisi jo korkea aika keskittyä ihmissuhteiden sijaan pelisarjojensa suurempien linjojen huomioimiseen, pidän valinnan vapautta kuitenkin positiivisena asiana. Kovasti puhuttavan tasa-arvon aikana teko on suorastaan ihanteellinen ja suunta tavoiteltava. En tarkoita, että jokaisessa pelissä tulisi olla jokaiselle ryhmälle mieluisa hahmo, vaan että ihmisen seksuaalisuuden koko kirjo olisi normaali ja hyväksyttävä asia. Ilmiselvästi maailma, jossa kiistellään edelleen kunnollisista naishahmoista ei tätä mahdollista, mutta minulla on utopiani.

Joskus on vaikea käsitellä ihmisten mielipiteitä ja kommentteja liittyen seksuaalivähemmistöihin, tässäkin asiassa. En voi uskoa, että joku saa oikeasti mielipahaa revittyä pelkästään siitä, että tietty roolipeli mahdollistaa saman sukupuolen suhteet. Iljettävää homoseksiä kammoavat foobikot voivat rauhassa taputtaa kahden, puutteellisella haarniskalla, varustetun daamin ikuiselle rakkaudelle – pelissä jokainen voi valita mieltymyksiensä mukaisen suunnan. Miten ihmeessä se voidaan nähdä huonona asiana?

Olen ihan tavallisen tylsä heterosuhteessa elelevä heteronainen. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista agendaa, eikä minun venettäni keikuta muiden valinnat. Ihan normaali maalaisjärkeni hyväksyy jokaisen sellaisenaan. Mutta onhan se ihan mielettömän outoa jättää peli ostamatta sen takia, että naapurin Riitta-Petteri saattaa viedä telttaansa erilaisen kumppanin – tai olla viemättä. Kaikesta tästä valinnanvarasta huolimatta tyydyn varmasti itse hyvin perinteiseen ratkaisuun. Jostain syystä tykkään pelata enimmäkseen heteromiehillä, mihin minulla onkin etuoikeus lähes jokaisessa pelissä.

Jenni Ahlapuro

Kommentit

Käyttäjän peelopuu kuva
peelopuu

Jotkut saattavat nähdä nämä homo-suhteet jne olevan pois jostain muusta sisällöstä ja kokevat ne monitasoiset suhteilut ärsyttäväksi sen takia. Mielestäni nämä suhteiden monipuolisuudet ovat merkityksettömiä vai tuleeko kaikista biowaren peleistä jotain suhde-simulaattoreita tulevaisuudessa, jossa maailman pelastaminen on vaan sivuseikka?

Käyttäjän Heroic Hare kuva
Heroic Hare

Romantiikka optiot ei nyt kuitenkaan taida syödä peleistä niin paljoa pois että voidaan oikeasti alkaa puhumaan Biowaren tulevaisuudesta deittisimulaattorien tuottajana. Ne on aina ollut kiva lisä jo valmiiksi laajoissa peleissä, joka lisää omalla kohdalla sitä paljon tavoiteltua immersion tunnetta.

Jos katsotaan tuota uutta Dragon Agea niin sitä muuta sisältöä on jo nykytiedon valossa reilusti. Eli tuon romantiikka option poistaminen ei realistisesti ajateltuna toisi peliin muuta sisältöä merkittäviä määriä. Ja eikös nuo romanssi ole aina ollut vähän niinkuin vapaaehtoisia. Eli ei ole keneltäkään pois vaikka ne siellä ovatkin olemassa. Mitä tulee tuohon seksuaalisen suuntautumisen huomioimiseen, niin pidän sitä hyvänä, että edes joku pelinkehittäjä tajuaa sen, että pelejä pelaa muutkin kuin 15-25 vuotiaat heteromiehet. Again, ei ole keneltäkään pois jos lisätään peliin mahdollisuus pelata hahmoa itseään miellyttävällä tavalla, sehän se on rpg pelien pointti. Hyvä blogi lisää tällaisia.

Käyttäjän dumbguyfin kuva
dumbguyfin

Minusta Mass Effectien ja Walking Deadien kaltaisten pelien suurin vahvuus ovat valinnat ja hahmojenväliset suhteet (en puhu pelkästään romansseista, hahmojen välinen dialogi yleensäkin). Ilman niitä Mass Effectkin olisi "vain" Gears of War erillaisella teemalla. Enkä todellakaan usko, että pelin (vapaavalinnaiset) romanssit ovat mitään pois perus maailman pelastamiselta.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Yleisesti ottaen kaipaisin peleihin enemmän realismia ja vaihtelua romanssien suhteen edustivatpa ne sitten mitä suuntausta tahansa. Biowarella on ainakin tähän mennessä ollut aika karun pelimäinen suhtautuminen koko asiaan ja homma hoidetaan vähän samaan tyyliin, kuin mikä tahansa valintatilanne: Sulla ois tiimissä nää kaks hottia kimulia ja yksi kiintiöpuppelipoika. Valitse niistä sitten paras, niin saattaapa lettua irrota sopivasti ennen eeppistä lopputaistelua.

Jotenkin ahdistavaa, että pelien romanssivaihtoehdoista puhutaan jo ennakkoon vähän kuin jostain tappelumekaniikasta. Tässä pelissä voit suuntautua näin, näin tai näin ja romantiseerata tätä, tätä ja tätä hahmoa. Missä on se löytämisen ilo ja juonen vapaa kuljetus kun tuon tason valinta suurin piirtein tuputetaan valmiiksi kurkusta alas? Olisi ainakin minusta hauskempi olla tietämättä tuleeko lopussa sitä lettua vai ei ja antaa juonen avautua omia aikojaan ja yllättää jokaisella osa-alueella, eikä tehdä melkein heti alusta asti selväksi, että tässä on nämä vaihtoehdot, näistä se valinta pitää tehdä.

Miksi pelit yleensäkään aloitetaan aina jollain sopivasti sinkulla alfauroksella/naaraalla, jonka tehtävä on sitten iskeä itselleen kumppani pelin aikana? Miksei hahmolla voisi olla vaimo ja vaikka pari mukulaa heti alusta asti ja juoni rakennettaisiin enemmän tämän alkuasetelman varaan? On tultu siihen, että tämä kaikkein perinteisin näkemys asiaan tuntuisikin jo itse asiassa hyvin raikkaalta tuulahdukselta tämän Bioware-"romantiikan" keskellä. Tietysti pyhä valinnanvapaus kärsii, mutta onhan hahmoilla muitakinpaljon olennaisempia ennakkoasetelmia, jotka vaikuttavat pelin kulkuun vielä merkittävämmässä määrin. Kuten se, että 99 prosentissa peleistä olet aina jonkun sortin Valittu, jonka kontolle jää maailman tai mahdollisesti koko universumin pelastaminen.

Peliteollisuudella on vielä pitkä matka kuljettavana tällä saralla.

Käyttäjän peelopuu kuva
peelopuu
Lainaus käyttäjältä peelopuu

vai tuleeko kaikista biowaren peleistä jotain suhde-simulaattoreita tulevaisuudessa, jossa maailman pelastaminen on vaan sivuseikka?

Tuo oli retorinen kysymys. Ei tarvitse tarrautua siihen sen kummemmin ystäväni :)

Käyttäjän Heroic Hare kuva
Heroic Hare
Lainaus käyttäjältä peelopuu

Lainaus käyttäjältä peelopuuvai tuleeko kaikista biowaren peleistä jotain suhde-simulaattoreita tulevaisuudessa, jossa maailman pelastaminen on vaan sivuseikka?

Tuo oli retorinen kysymys. Ei tarvitse tarrautua siihen sen kummemmin ystäväni

Tarkoitukseni ei ollut takertua vihamielisesti tähän lausahdukseesi. Näyttää vain siltä, että foorumeilla ja muissa yhteyksissä samaa asiaa nostetaan toistuvasti esille, joten ajattelin työntää lusikkani nyt tähän soppaan :)

Haerskin kanssa samoilla linjoilla olen sen romanssien ja vaihtelun suhteen. Onhan Bioware jo tovin aikaa lisäillyt näitä romanssi optioita peleihinsä, joten olisi jo aika viedä sitä hieman kypsempään (ja ei yksinkertaisempaan "press X-to get the girl/boy/turian) suuntaan.

Käyttäjän Teppo-Man kuva
Teppo-Man

Monia ärsyttää tämä "hyväksy kaikki" trendi joten kun sitä tungetaan peleihin niin en ihmettele, että jotkut hajoaa siihen. Monesti vanhemmat huolehtii lapsiensa heteroudesta sen takia, että heidän lapsillaan on sitten mahdollisuus jatkaa elämän kehää eli tehdä lapsia maailmaan jne. Sen takia tietyt heterot katsovat homoseksuaaleja pahasti, koska heiltä puuttuu tämä mahdollisuus ja monesti nämä tietyt heterot luulevat, että se on heidän oma valintansa olla jatkamatta elämää jolloin vihan tunteen nousevat vielä suuremmaksi unohtamatta kaiken maailman pride kulkueita ( jotka eivät edistä yhtään tätä hyväksymis prosessia ).

Käyttäjän onnistunyt kuva
onnistunyt

Saahan elämässä, kuten peleissäkin yrittää iskeä kenet vaan. Eri asia on onnistuuko se. Kaikki pitävät valitun suhteen aloittamista PELEISSÄ itsestäänselvänä, mutta kukaan ei ota huomioon yhtä seikkaa. Voi se vastapuoli kieltäytyä peleissäkin. Ainakin jos oot tarpeeksi huono pelaaja.
Jennin kirjoituksesta täytyy sanoa, että se on erinomainen.

Nostoja