Pääkirjoitus on julkaistu Pelaaja-lehden nyt
myynnissä olevassa syyskuun numerossa 237

Kahden ja puolen pandemiavuoden jälkeen myös pelialalla on todettu, että koronan kanssa on pikkuhiljaa opittava elämään. Tässä ajassa digitaaliset ennakkokatsaukset, videohaastattelut ja pelien suoratoistotestit ovat jo sen verran iskostuneet sisällöntuotannon rutiineihin, että aivot löivät hetken verran tyhjää ensimmäisten tapahtumakutsujen kolahtaessa postilaatikkoon. Oudot hieroglyfit ”matkustaminen” ja ”fyysinen tapahtuma” saatiin lopulta tulkittua, ja kuinka ollakaan, ensimmäinen matkaraportti on luettavissa jo tästä numerosta.

Etäajassa on ollut ennen kaikkea ajankäytön osalta paljon hyvää, mutta nurjatkaan puolet eivät ole jääneet toimituksessa huomaamatta. Vaikka useimmat julkaisijat ja kehittäjät ovat yhä kertoneet innokkaasti tulevista peleistään, niihin käsiksi pääseminen on ollut selkeästi rajatumpaa kuin ennen pandemiaa. Suoratoisto on ollut ennakkotesteissä yksi yleinen ratkaisu, joka ei ole aina ollut se sulavin tai edustavin tapa tutustua tuleviin seikkailuihin – tai kaikkien pelien kohdalla ylipäätään edes mahdollinen. Varovainen paluu fyysisiin tapahtumiin on monille ainoa hallittu ja helposti valvottava tapa jakaa tietoa peleistä, mikä toivon mukaan palauttaa yhden kiinnostavan lisävärin sisältöpalettiimme.

Aitojen ihmiskohtaamisten ja yhteyksien merkitystä ei myöskään pidä koskaan aliarvioida. Löysin itseni muistelemasta vuosikymmen sitten tekemääni matkaa pariisilaisstudio Quantic Dreamille, joka työsti tuolloin Beyond: Two Soulsia toimituksessakin runsaasti keskustelua kirvoittaneen Heavy Rainin jälkihuumassa. Energinen haastattelutuokio suorasukaisista näkemyksistään tutuksi tulleen David Cagen kanssa muuttui spontaanisti varsin henkilökohtaiseksi kysyessäni, mistä hänen inspiraationsa ja tunteenpalonsa juuri tarinakeskeisiä pelejä kohtaan kumpuaa. Hetki jäi mieleen, sillä se herätti syvemmän kiinnostuksen tarinoihin ja ihmisiin pelien takana. Onkin osuvaa, että Cage intoutui tätä numeroa varten Pelaajan haastateltavaksi ja kertoi vuolaasti ajatuksiaan Quantic Dreamin 25-vuotiselta taipaleelta.

Fyysisistä tapahtumista puhuttaessa ei tietenkään sovi unohtaa Kölnin perinteikkäitä Gamescom-suurmessuja, jotka tauon jälkeen avautuivat jälleen suurelle yleisölle elokuun lopulla juuri lehden painoonmenon jälkeen. Voit kuitenkin tutkia täältä verkon puolelta, elävöittivätkö Saksassa tehdyt julkistukset ja paljastukset loppuvuoden julkaisukalenteria millään tavalla – lukuisat suurpelit ehtivät nimittäin jo lipsahtaa ensi vuoden puolelle.

Ville Arvekari,
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Lisää luettavaa