Syyskuun pääkirjoitus: Ylös juoksuhaudoista / Blogit / pelaaja.fi

Syyskuun pääkirjoitus: Ylös juoksuhaudoista

4.09.2020 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
2

Ylös juoksuhaudoista

Mitä lähemmäs tulemme uuden konsolisukupolven saapumista, sitä erikoisemmalta sen alkuasetelma omaan korvaani kuulostaa. Vielä muutama kuukausi sitten keskustelupalstoilla vertailtiin terafl opseja hampaat irvessä, mutta nyt Xbox-pomo Phil Spencer on ilmoittanut, etteivät uuden konsolin myyntiluvut edes kiinnosta Microsoftia. Millaista konsolisodankäyntiä se sellainen on?

Irvailut sikseen. Omasta mielestäni on ennen kaikkea tervettä, että konsolikenttien kolme avainpeluria ovat vuosien hakemisen jälkeen vihdoin löytämässä omat paikkansa. Nintendo ei toki ole pelannut muiden kanssa samaa peliä enää pitkään aikaan, mutta nyt Microsoftkin näyttäisi panostavan muurien pystyttämisen sijaan pikemminkin alustarajojen häivyttämiseen. Sonyn taktiikka vaikuttaa kovine yksinoikeuksineen ja tuhteine spekseineen pitkälti samalta kuin PlayStation 4:llä, mutta se toisaalta toimi yhtiön kannalta mainiosti nykyisessä sukupolvessa.

Siitä on luonnollisesti hyötyä kaikille, että kukin kolmesta konsolijätistä keskittyy vihdoin pitkälti omaan tekemiseensä. Vaikka päättyvän sukupolven alkutahteja säestänyt avoin nokittelu konsolivalmistajien välillä oli varsin hauskaa seurattavaa, pelimarkkinat ovat aidosti niin jättimäiset, että niille mahtuu mukavasti kyllä useampikin tekijä. On oikeastaan suorastaan omituista, että vasta nyt on tajuttu lähteä kaivertamaan jokaiselle omaa koloa sen sijaan, että kaikki yrittävät kömpiä kerralla samaan luolaan.

Varsinkin me pelaajat olemme tässä asetelmassa kiistatta voittajia, sillä kolmikolla tuntuu viimein olevan selvät sävelet sen suhteen, mitä mikäkin tarjoaa ja kenelle. Valintojen tekeminen on helpompaa kuluttajallekin, kun erot vaihtoehtojen välillä ovat selkeät. Koskaan ennen ei ole ollut tarjolla näin monia erilaisia tapoja olla peliharrastaja, ja se vaikuttaa positiivisesti myös siihen, kuinka laajasti pelit yleisöään tavoittavat.

Saa nähdä, kauanko kestää, että vahvasti kuppikunnittuneet pelaajat itse havahtuvat tähän todellisuuteen. Nettiöyhöttäjät ovat toki torakkaakin sisukkaampi elämänmuoto, mutta voisi kuvitella, että turha rähinä vähenisi, kun helppoja vertailukohtia ei enää niinkään ole. Eihän nimittäin mitään tule sellaisesta sodasta, jossa osapuolet seisovat selät vastakkain ampumassa ilmaan.

Johanna Puustinen,
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu nyt kaupoissa olevassa Pelaaja-lehden syyskuun numerossa 214.

Kommentit

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Toisaalta ihan mielenkiintoista miten erilailla pelaajat nykyisestä tilanteesta ajattelevat. Artikkeli hekumoi tilanteella, jossa pelit ovat yksinoikeuksia joko laitteelle tai ekosysteemille ja yritykset kaivautuvat omiini poteroihinsa suljettuine teknologioineen ja ympäristöineen.
Itse taas ajattelen, että tilanne on ikävä ja olisi mahtavaa jos pelit tuotaisiin kaikille mahdollisille laitteille, käytettäisiin avoimia standardeja, jne.

Käyttäjän Doms kuva
Doms
Lainaus edqe

Artikkeli hekumoi tilanteella, jossa pelit ovat yksinoikeuksia joko laitteelle tai ekosysteemille ja yritykset kaivautuvat omiini poteroihinsa suljettuine teknologioineen ja ympäristöineen.

Itse en ihan saanut tuota käsitystä. Ainahan konsoleiden välillä on eroja, ja siten joku konsoli voi olla sopivampi jollekkin toiselle, ja toinen taas toiselle. Mielestäni pääkirjoitus ei varsinaisesti ota kantaa siihen asiaan, kuinka paljon konsoleiden pitäisi erota toisistaan raudan ja softan suhteen. Pääkirjoitus elää siis tämänhetkisen tilanteen mukaan, eikä pohdi vaihtoehtoja.

Pääkirjoituksessa puhuttiin siitä, että konsolivalmistajat ovat markkinoinnissaan keskittyneet juurikin näihin omiin yleisöihinsä, sen sijaan, että yrittäisivät liikaa samaa mitä kilpailijat. Olennaista on se, että se oma yleisö tiedostetaan. Täten kuluttajienkin on helpompi päättää, mikä onkaan itselleen sopivin laite.

Nostoja