Tammikuun pääkirjoitus: Kärsivällisyydellä yli keskeneräisyydestä

Pelaaja-lehden päätoimittajan Johanna Puustisen pääkirjoitus tammikuulle 2022.

6.1.2022 13:15

Keskeneräisinä julkaistut pelit ovat vitsaus, joka jaksaa puhuttaa vuodesta toiseen. Pelkästään viimeisten kahden kuukauden aikana on puhistu uudelleenjulkaistun Grand Theft Auto -trilogian surkuhupaisasta kunnosta ja Battlefi eld 2042:n lukuisista puutteista, eivätkä ne todellakaan olleet viime vuoden ainoita ontuvia julkaisuja.

Syitä kiusalliseen ilmiöön on käsitelty tämän lehden sivuilla monesti ennenkin, ja niiden voisikin kuvitella jo olevan melko selvää kauraa pelialaa alkuunkaan seuraaville harrastajille. Kerrataan kuitenkin: suurin yksittäinen tiukkoihin julkaisuaikatauluihin sitouttava tekijä on tietenkin raha. Pelistudiot ja -julkaisijat ovat voittoa tavoittelevia yhtiöitä, ja moni asia kassavirrasta pörssikursseihin riippuu suunniteltujen julkaisujen toteutumisesta. Paine pitää markkinaosuus hyppysissä ja pysyä kilpailijoita askeleen edellä on myös valtava eritoten vuosittain uusiutuvien nimikkeiden kohdalla.

Moni syyttää ongelmista myös verkkoyhteyksien kehittymistä ja pelikaupan digitalisoitumista. Pelien päivittäminen lennosta vaikka kerran päivässä on ollut mahdollista jo useamman konsolisukupolven ajan, joten suuremmatkin rypyt koodissa voidaan korjailla jälkikäteen. Ymmärrän toki, miksi tämän ja heikkojen julkaisujen välille vedetään syy-seurausyhteyksiä, mutta itse pidän paikkailukulttuuria silti ennen kaikkea positiivisena asiana. Moni viimeistelemättömänä julkaistu moderni peli olisi jäänyt kuntonsa puolesta kauppojen hyllyille homehtumaan vielä 20 vuotta sitten, mikäli olisi edes päässyt sinne asti. Nykyään tekniset ongelmat eivät kuitenkaan ole enää kuolemantuomio, vaikka ne nostavatkin pelaajien karvat pystyyn.

Sen sijaan nykypäivän teknologia antaa kehittäjille mahdollisuuden korjata tilanteen. Pari viikkoa voi merkitä jo tuntuvaa eroa monien hieman nuhraantuneiden tapausten kohdalla, ja parhaassa tapauksessa teknistä ja sisällöllistä tukea tarjotaan vielä pitkään julkaisun jälkeen. No Man’s Skyn kaltaiset tuhkimotarinatkaan eivät olisi mahdollisia, jos levylle painettu data olisi kiveen kirjoitettua. Jopa rosoisen Cyberpunk 2077:n julkaisseen CD Projektin toimitusjohtaja Adam Kiciński uskoo, että sitä tullaan päivitysten ansiosta muistelemaan ennen pitkää hyvällä, ja se on jo jotain.

Siksipä yritän laskea hitaasti kymmeneen ja hengitellä rauhallisesti, kun julkaisupäivän kiirepäivityksiä vailla oleva arvostelupeli kaatuu kolmatta kertaa saman illan aikana. Bugien olemassaolo ei aina ole puhtaasti kehittäjän vika, ja mitä todennäköisimmin joku studiolla painaa ympäripyöreää päivää niiden listimiseksi jo siinä vaiheessa, kun möröt omalle kohdalleni osuvat. Kärsivällisyys on hyve, ja sitä harjoittamalla voi löytää mielenrauhan – ainakin tällaisten ensimmäisen maailman ongelmien edessä.

Johanna Puustinen,
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu nyt kaupoissa olevassa Pelaaja-lehden tammikuun numerossa 229.

Lisää luettavaa