Tammikuun pääkirjoitus: Optimisti pettyy aina / Blogit / pelaaja.fi

Tammikuun pääkirjoitus: Optimisti pettyy aina

4.01.2021 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
13
Tammikuun pääkirjoitus: Optimisti pettyy aina

Ellet viettänyt vuodenvaihdetta kiven alla, lienet jo tietoinen siitä, ettei Cyberpunk 2077:n julkaisu sujunut aivan suunnitellusti. Pelistä toisteltiin vuosien ajan idealistista mantraa, että se julkaistaan vasta valmiina, mutta tästä huolimatta se saateltiin maailmaan lopulta kovin keskeneräisenä. Ilmestymistä kahdeksan pitkää vuotta odottaneiden pelaajien pettymys oli paikoin valtava, eikä CD Projekt Redin PR-osasto osannut reagoida vastaanottoon oikein. Puolivillaiset anteeksipyynnöt ja harkitsemattomat korjausliikkeet ovat kirjoitushetkellä johtaneet pelin vetämiseen pois PlayStation Storesta ja saaneet sijoittajat kääntymään lakimiesten puoleen. Tämän lehden ilmestyessä skandaali lienee ehtinyt saamaan vielä tätäkin suuremmat mittasuhteet.

Tilanne on ikävä aivan kaikille. Petettyjen pelaajien lisäksi kolauksen kärsivät studion maine, osakkeenomistajien salkut ja tietenkin pelin kehittäjäparat, joiden kova työ palkittiin lopulta murskapalautteella. Mutta ketä aidosti on syyttäminen siitä, ettei Cyberpunk vastannut odotuksia? Sormella voi osoitella vaikkapa osaamattomien tuottajien tai kehitystä hoputtaneiden isokenkäisten suuntaan, mutta harva pelaaja osaa tässä tilanteessa katsoa peiliin. Syytä kuitenkin olisi.

Cyberpunk 2077 ehdittiin sitä odottaneiden ja palvoneiden fanien toimesta vinssata kahdeksan vuoden aikana niin korkealle jalustalle, ettei alas yksinkertaisesti ollut tulemista enää yhtenä kappaleena. Ilmiöön myötävaikutti moni asia. Pitkä odotus itsessään on monesti omiaan kiihdyttämään hypejunan kulkua, mutta CD Projekt onnistui myös yhtiönä uimaan kriittisimpienkin pelaajien liiveihin mahtavan menestyneellä The Witcher III:lla ja avoimen kapinallisella otteellaan pelialan ongelmakohdista puhuttaessa. Oli kyse sitten kopiosuojauksesta tai kehittäjien työoloista, studio löysi julkisuudessa aina oikeat sanat, mikä teki siitä monien pelaajien silmissä tietynlaisen messiaan – pelialan pelastajan, jonka paluuta odotettiin kuin kuuta nousevaa.

Toki me mediassakin autoimme muovaamaan tätä mielikuvaa. Koska Cyberpunk kiinnosti yleisöä käytännössä enemmän kuin mikään muu, tartuttiin jokaiseen tiedonmuruseen meidänkin kanavissamme kuin hukkuva pelastusrenkaaseen. Palstatilan toistuva ja avokätinen jakelu yhdelle ja samalle pelille taas teki siitä yhä merkittävämmän lukijoidemme silmissä, ja noidankehä oli valmis.

Toisaalta on pidettävä mielessä, että halkeilevan pintamaalin alla piilee kaikesta huolimatta mainio peli, jossa on paljon hyvää. Olisiko vastaanotto siis ollut toisenlainen, jos se olisikin julkistettu vasta pari vuotta sitten? Entä jos siitä olisikin vastannut vaikkapa koomisen bugisista peleistään valmiiksi tuttu Bethesda? Emme saa koskaan tietää, mutta joka tapauksessa toivon, että pelaajat ovat tämän tapauksen kautta oppineet läksynsä ainakin hetkeksi. Ylenpalttinen haaveilu kun tuppaa tekemään todellisuudesta turhan tylsää.

Johanna Puustinen,
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu nyt kaupoissa olevassa Pelaaja-lehden tammikuun numerossa 218.

Kommentit

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777

Sanoisin, ettei kyllä nyt voi syyttää odottavia faneja tai edes mediaa tästä sopasta. Kyllä on nyt ihan CD-Project Red pomot vastuussa kaikesta mitä osakseen saavat. Yritysten kasvaessa myös toiminnot erityivät, todennäköisesti markkinointiin on laitettu oma osastonsa, joka on sitten lähtenyt tekemään mitä käsketään ja yrityksissä käskyt tulevat johdolta. Jos markkinointi on tehnyt mitä on käsketty, tuskin markkinointia voi syyttää johdon mokauksista? Tuskimpa markkinoinnissa on tiedetty, mikä on pelin tila. Tuskin tästä voi myöskään syyttää mediaa, joka on kuunnelllut ja uskonut siihen, mitä kerrottaan. Ei kukaan varmaan usko, että joku on niin tyhmä, että lähtee valehtelemaan, kun tietää että jää vielä kohta kiinni... Oh wait, näin taisi kyllä käydä!

Kun Project Redillä kerrottu kaikkea kauniita tarinotia vaikka mistä, vaikka devaajia on ilmeisesti pistetty cruchaamaan useampia kertoja, niin aika usealla kuluttajalle tulee pattiotsaan siitä, miten kaksinaismoraalista toimintaa CD Project Redilläon ollut. Tuskin tästäkään ilmistö voi syyttää mediaa, joka on uskonut mitä on sanottu. Tai kuluttajia, jotka ovat uskoneet myös, mitä sanotaan. Edelleen toistaisin äskein, ettei kukaan uskonut, että näin suoraan voitaisiin valehdella, vaikka kiinnijääminen tulee heti perään.

Valitettavasti tässä ei voi syyttää mediaa, ei pelaajia, ei devaajia, ei edes opitmismia. Kyllä tästä voi syyttää puhtaasti ahneutta, liian paljon ja liian pian. Peli piti saada joulumarkkinoille, vaikka keskeneräisenä. Devaajille ei annettu tarpeeksi aikaa, josta ei voi syyttää kuin johtoa. Kun devajaat ovat lisäksi tehneet pitkää päivää ties kuinka pitkään, ei ole mikään ihme, että laatu on tällaista.

Hype harvoin tuhoaa pelejä. Opistimiskikaan ei tuhoa pelejä. Aika moni peli lunastaa lupauksensa huolimatta palstatilasta ja odotuksista. Aina on niitä, jotka eivät ole tyytyväisiä lopputulokseen, mutta jos keskimäärin suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä, on lupaukset lunastettu. Cyperpunk 2077 lupaukset olisi varmaan paremmin lunastettu, jos peli olisi toiminut PS4 / Xbox One ja bugeja olisi ollut vähän vähemmän. Ihmeitä siis ei olisi tarvittu.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Odotin peliä Witcherin takia paljon mutta en sokeasti, kuten en mitään muutakaan. Studio oli jo näyttänyt mitä se osaa, joten mielestäni odotukset olivat ihan loogisia. Lisäksi peli ilmeisesti silti on ihan hyvä mutta se pitäisi vain saada kuntoon, eli kunhan on bugit korjattu ja viilailtu, niin voi olla helpostikin se peli mitä moni varmasti odottikin.

Massimiehet tämän(kin) asian varmasti pilasivat kun piti saada äkkiä pari huvijahtia lisää eli peli ulos joulumarkkinoille missä tahansa kunnossa.

Vaikea uskoa että pelin tilasta jotain ymmärtävät olisivat sitä tällaisena julkaisseet, joten syyttävä sormi ei oikein ulkopuolisena mitään muuta loogista osoitettavaa löydä.

Toisaalta sekin on nykyään rasittava normitila, että pelit julkaistaan mahdollisimman pian ja sitten paikkaillaan day one -päivityksillä äkkiä kuntoon. Ehkä tässä siis myöhästyikin vain kunnollinen day one -patch eikä mitään muuta.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Paladin777

[--] Tai kuluttajia, jotka ovat uskoneet myös, mitä sanotaan. Edelleen toistaisin äskein, ettei kukaan uskonut, että näin suoraan voitaisiin valehdella, vaikka kiinnijääminen tulee heti perään. [--]

Miten niin kukaan ei uskonut, että voitaisiin valehdella, vaikka peliteollisuus on valehdellut pelaajille toistuvasti koko historiansa ajan? Tämä on omaan naiiviuteen käpertymistä, jotta ei nimenomaan tarvitsisi katsoa peiliin ja pohtia omaa rooliaan tämän kierteen ylläpitävänä voimana.

En ymmärrä miksi tyhmyyttä ja naiiviutta kuluttajana pidetään peliharratuksen tapauksessa hyveenä tai vähintäänkin hyväksyttävänä, kun siitä ei kerran ketään saa kritisoida? Peliala elää tällä hetkellä hypetaloudessa, koska pelaajat osoittaa kerta toisensa jälkeen, että heille ei tarvitse puhua totta. Menemme samaan lankaan uudelleen ja uudelleen, eikä tälle tule loppua ennen kuin ymmärrämme oman roolimme ja valtamme.

Se, että epäonnistuneen julkaisun jälkeen näytetään hetki nyrpeää naamaa, ei auta yhtikäs mitään, jos heti perään siirrytään vain hypettämään seuraavaa "messiasta".

Lainaus Paladin777

[--] Aina on niitä, jotka eivät ole tyytyväisiä lopputulokseen, mutta jos keskimäärin suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä, on lupaukset lunastettu. Cyperpunk 2077 lupaukset olisi varmaan paremmin lunastettu, jos peli olisi toiminut PS4 / Xbox One ja bugeja olisi ollut vähän vähemmän. Ihmeitä siis ei olisi tarvittu.

Käsitykseni mukaan vastaanotto on kyllä ollut keskimäärin myönteisellä puolella. Tekniset ongelmat ei läheskään aina ole mikään este pelistä nauttimiselle, eikä sitä varten tarvitse edes kiistää ongelmien olemassaoloa. Base PS4/Xbox One -performanssi on nykymittapuulla aika raffi, mutta ei toisaalta eroa juurikaan esim. GTA V:stä viime sukupolvella, joten ei sekään varmasti ole ollut kaikille ylitsepääsemätön ongelma, varsinkaan jos tajuaa pelaavansa jo pahasti vanhentuneella raudalla.

Silti suositan, ettei kukaan ostaisi sikaa säkissä, vaikka ongelmat ei olisikaan omalla kohdalla fataaleja. Eiköhän jokainen kuitenkin ottaisi mieluummin sen valmiin pelin heti julkaisussa, joten korjausten odottaminen ennen ostopäätöstä tekisi alalle paljon hyvää.

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777

Edelleen toistaisin, että Project Red on ollut hyvänä ja luotettavana pidetty yhtiö, jonka pelit, jos eivät täysin valmiita ole, niin ovat kuitenkin toimivia. Muistan jo Witcher 1 lähtien, kuinka Defined edition on ollut se toimivin pelikokemus. Sikäli Cyperpunk suhteen en odottanut täysin valmista pakettia, mutta toimimattomuus yllätti ja lisäksi yllätti myös yhtiöntoiminta. Tuskin tässä mitään naivismia on kenelläkään ollut. Sanoisin, että johdon valintojen typeryys kyllä pääsi yllättämään.

Project Red maine on ihan erilainen kuin sanotaan esim. firmojen: EA, Activision, Bethesda. Maineen voi muuntaa myös markkina-arvoksi, toisin sanoen rahaksi. En todellakaan usko, yhdenkään isomman pörssiyhtiön epäitsekkääseen toimintaan, mutten myöskään uskonut pörssiyhtiöiden toimivan näin typerästi. Jos osake sukeltaa niin rahaa menee, ja tämä pääsi yllättämään. Kukaan järkevä toimija ei yksinkertaisesti toimi näin.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Kyllähän tässä tapauksessa näyttää siltä että CDPR harjoitti laskemoiltua manipulointia ja tarkoituksellista harhaanjohtamista samoin kuin EA, Activision, 2K tai muut vastaavat. Hype nostettiin ihan tarkoituksella, Keanu otettiin mukaan heittämään lisää bensaa hypen liekkeihin.

Tuntuu kuin projektin alussa kaavailtu Cyberpunk 2077 roolipeli hylättiin "Watch Dogs 2077" tieltä koska GTAV ja vastaavat myy paljon paremmin ja kehityksen aikana pahoin flopannut Fallout 76 säikäytti varmasti jonkin verran sikariporrasta, kun taas Outer Worlds ei kaupallisesti pärjää Rockstarin tuotoksille menestyksestään huolimatta. Eihän peli huono ole, mutta se ei ole läheskään sama peli mitä CDPR lähti tekemään.

Pelaajia tästä on mielestäni ihan turha syyttää, sillä silloin kun pelaajat eivät enää innostu peleistä alkaa pelialan loppu olla lähellä. Tiedossa toki oli että myös CDPR tavoittelee voittoja, mutta kovin moni ei olisi uskonut yhtiöstä jonka ydinajatuksena oli kuluttajamyönteisyys että homma menee yhtä kieroksi, ellei jopa kierommaksi, kuin isommilla pahamaineisilla yrityksillä.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Paladin777

Edelleen toistaisin, että Project Red on ollut hyvänä ja luotettavana pidetty yhtiö, jonka pelit, jos eivät täysin valmiita ole, niin ovat kuitenkin toimivia. Muistan jo Witcher 1 lähtien, kuinka Defined edition on ollut se toimivin pelikokemus. Sikäli Cyperpunk suhteen en odottanut täysin valmista pakettia, mutta toimimattomuus yllätti ja lisäksi yllätti myös yhtiöntoiminta. Tuskin tässä mitään naivismia on kenelläkään ollut. Sanoisin, että johdon valintojen typeryys kyllä pääsi yllättämään.

Project Red maine on ihan erilainen kuin sanotaan esim. firmojen: EA, Activision, Bethesda. Maineen voi muuntaa myös markkina-arvoksi, toisin sanoen rahaksi. En todellakaan usko, yhdenkään isomman pörssiyhtiön epäitsekkääseen toimintaan, mutten myöskään uskonut pörssiyhtiöiden toimivan näin typerästi. Jos osake sukeltaa niin rahaa menee, ja tämä pääsi yllättämään. Kukaan järkevä toimija ei yksinkertaisesti toimi näin.

Millä tavalla Cyberpunk 2077 ei sitten ole toimiva? Koska jos Cyberpunk ei ole toimiva, niin ei ollut sitten kyllä Witcher 3:kaan julkaisussaan. Ihan samat ongelmat sitäkin vaivasi, eli jumalaton määrä grafiikka- ja fysiikkaglitchejä, kaatumisia ja suorituskykyongelmia.

Samoin yhtiön toiminnan kyseenalaiset piirteet oli jo silloin kaiken kansan ihasteltavana, kun aikataulut venyi ja paukkui ja samaan aikaa julkisuudessa pyöri huhuja kuukausia jatkuneesta crunchista. Kun peli viimein julkaistiin, se kärsi huomattavista teknisistä ongelmista ja moni pettyi lisäksi varhaisista trailereista huomattavasti latistuneeseen ulkoasuun (joka tosin oli ihan linjassa viimeisimpien trailerien kanssa).

Jos eurojänkin kruunaamattomalta kuninkaalta nyt varauksetta odotti jotain muuta kuin eurojänkkiä, josta ajan myötä kursitaan se oikeasti erinomainen peli kasaan, niin ei se ainakaan mihinkään todellisuuteen ole perustunut. En voi itsekkään sanoa, ettenkö olisi toivonut parempaa teknistä suoritusta, mutta aiempien kokemusten perusteella en sulkenut ongelmajulkaisun mahdollisuutta koskaan pois.

P.S. ja kyllä, muistan täällä aikaisemmin arvelleeni, että hype peliä kohtaan olisi ollut kohtuuden rajoissa mutta kyllä tämä julkaisu osoitti, että eihän se ollut sinne päinkään. Ylimenevä positiivinen kierre vain muuttui ylimeneväksi negatiiviseksi kierteeksi.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Angel of Death

Kyllähän tässä tapauksessa näyttää siltä että CDPR harjoitti laskemoiltua manipulointia ja tarkoituksellista harhaanjohtamista samoin kuin EA, Activision, 2K tai muut vastaavat. Hype nostettiin ihan tarkoituksella, Keanu otettiin mukaan heittämään lisää bensaa hypen liekkeihin.

Tuotteiden markkinointi kuuluu ihan kaikkeen bisnekseen, eikä siinä ole mitään väärää. Markkinoinnista seuraava hype on aina kuluttajien omalla vastuulla. Yhtiö ei voi pakottaa hypeä, jos pelaajat ei omasta tahdostaan lähde siihen mukaan ja levitä sitä.

Mm. Keanun mukanaolo tapahtumissa on täysin normaalia markkinointia, joten vähän outoa ottaa se esille. Keanuhan on mukana pelissä, joten tämän osallistuminen markkinointiin ei lupaa mitään mitä peli ei tarjoaisi. Vai onko Keanu Reeves joillekin joku universaali tae pelin teknisestä toimivuudesta?;)

On ihan täysin pelaajien vastuulla miten he markkinointiin suhtautuvat. Miksi valistuneiden kulutuspäätösten tekeminen ei olisi hyve pelimaailmassa, vaan täällä on lupa mennä jollain tv-shop -logiikalla, jossa vain ostetaan ja ostetaan ja petytään ja petytään ja koskaan ei tarvitse katsoa peiliin, että miksi teen tätä itselleni?

En tietenkään vähättele pelin oikeita ongelmia tai tarvetta korjauksille, mutta ollaanko nyt jo sillä tasolla, että peliä ei olisi saanut markkinoida, koska se tiedettiin ongelmaiseksi?

Lainaus Angel of Death

Tuntuu kuin projektin alussa kaavailtu Cyberpunk 2077 roolipeli hylättiin "Watch Dogs 2077" tieltä koska GTAV ja vastaavat myy paljon paremmin ja kehityksen aikana pahoin flopannut Fallout 76 säikäytti varmasti jonkin verran sikariporrasta, kun taas Outer Worlds ei kaupallisesti pärjää Rockstarin tuotoksille menestyksestään huolimatta. Eihän peli huono ole, mutta se ei ole läheskään sama peli mitä CDPR lähti tekemään.

Monikohan uusi IP tulee lopullisessa muodossaan olemaan tasan sitä mitä joskus 8 vuotta sitten lähdettiin tekemään? Et voi ainakaan väittää, etteikö pelin luonnetta olisi tehty kuluttajille riittävän selväksi ennen julkaisua. Jos tässä vaiheessa vielä uskoi mieluummin 8 vuoden takaisiin unelmiinsa ennemmin kuin CDPR:n julkaisemaan viimeisimpään videomateriaaliin, niin jälleen kerran pelaajassa vika.

Lainaus Angel of Death

Pelaajia tästä on mielestäni ihan turha syyttää, sillä silloin kun pelaajat eivät enää innostu peleistä alkaa pelialan loppu olla lähellä. Tiedossa toki oli että myös CDPR tavoittelee voittoja, mutta kovin moni ei olisi uskonut yhtiöstä jonka ydinajatuksena oli kuluttajamyönteisyys että homma menee yhtä kieroksi, ellei jopa kierommaksi, kuin isommilla pahamaineisilla yrityksillä.

Esimerkiksi yleinen rahanpalautusmahdollisuus on juuri sitä tuttua CDPR:n kuluttajamyönteisyyttä. En tiedä mitä enemmän tuotteen valmistaja voi virheensä korjaamiseksi enää tehdä kuin antaa täyden rahanpalautuksen sitä haluaville? No ehkä jakaa jokaiselle ostajalle vielä miljoona euroa korvaukseksi pahasta mielestä, mikä varmaan olisi tässä vaiheessa ainut keino saada pelaajien viha laantumaan.;)

Alkaa tuntua jo siltä, että porukalla on yhä joku hypen jälkeinen pettymyspsykoosi päällä. Jos itse ostan viallisen tuotteen, päätän viedä sen kauppaan takaisin ja saan täyden rahanpalautuksen, niin minun puolestani olemme valmistajan kanssa sitä myöten sujut, enkä jaksa asiaa enää pahemmin murehtia. Mutta nykyään ei nähtävästi ole muotia suhtautua asioihin järkevästi ja kohtuuden rajoissa, vaan kuollut hevonen on vielä piestävä kaiken päälle veriseksi muhjuksi ennen kuin ollaan tyytyväisiä.

Käyttäjän Joulupukki kuva
Joulupukki

Itselläni ei juurikaan ollut odotuksia. Odotin Witcher pyssyillä peliä ja silti petyin. Ja ottaen huomioon, että ei w3 mikään erikoinen peli ollut, niin rima ei ollut korkealla. Lähinnä red baron tehtävä, slaavilaista vaikutteita ottava soundtrack ja maisemat oli hyviä siinä.

Vaikka pelissä ei olisi ainuttakaan bugia, niin siltikin cp2077 olisi ollut huono peli, sillä minkäänlainen viivytys ei olisi korjannut umpisurkeaa ammuskelua, kuollutta maailmaa, sielutonta musiikkia, pahvista tehtyjä hahmoja ja umpisurkeaa käsikirjoitusta.

Käyttäjän jjl89 kuva
jjl89

Witcheriä kyllä nykyään hehkutetaan kaikkien aikojen parhaana pelinä, mutta onko ihmisillä niin lyhyt muisti ettei porukka muista kuinka peli pyöri konsoleilla julkaisussa? Tottakai pyöri paremmin PC:llä, mutta pyörii Cyberpunk myös jos on kunnon rautaa alla. Ja kuten Haerski totesi, Witcher 3 oli julkaisussa myöskin buginen.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus Haerski

Mm. Keanun mukanaolo tapahtumissa on täysin normaalia markkinointia, joten vähän outoa ottaa se esille. Keanuhan on mukana pelissä, joten tämän osallistuminen markkinointiin ei lupaa mitään mitä peli ei tarjoaisi. Vai onko Keanu Reeves joillekin joku universaali tae pelin teknisestä toimivuudesta?;)

Yleensä julkkiksen tuominen keskiöön pelin sijaan viittaa kehitysongelmiin ja ehkäpä tässä Reevesin näkyvyyden vuoksi olisi pitänyt jotain aavistaa.

Lainaus Haerski

On ihan täysin pelaajien vastuulla miten he markkinointiin suhtautuvat. Miksi valistuneiden kulutuspäätösten tekeminen ei olisi hyve pelimaailmassa, vaan täällä on lupa mennä jollain tv-shop -logiikalla, jossa vain ostetaan ja ostetaan ja petytään ja petytään ja koskaan ei tarvitse katsoa peiliin, että miksi teen tätä itselleni?

Ennen tätä oli tullut Anthem, Fallout 76, Marvel Avengers ja ties kuinka monta loputonta AAA-fiaskoa, joten onko ihme että pinna lopulta palaa kun se ainoa lafka joka vakuuttaa julkaisevansa pelin "when it's ready" katkaisee kamelin selän?

Lainaus Haerski

En tietenkään vähättele pelin oikeita ongelmia tai tarvetta korjauksille, mutta ollaanko nyt jo sillä tasolla, että peliä ei olisi saanut markkinoida, koska se tiedettiin ongelmaiseksi?

Jos markkinointi on tasoa "se toimii yllättävän hyvin vanhoilla konsoleilla" niin sanoisin että tämä markkinointi olisi kannattanut jättää väliin ja siirtää vähintäänkin old-gen versio myöhemmälle.

Lainaus Haerski

Monikohan uusi IP tulee lopullisessa muodossaan olemaan tasan sitä mitä joskus 8 vuotta sitten lähdettiin tekemään? Et voi ainakaan väittää, etteikö pelin luonnetta olisi tehty kuluttajille riittävän selväksi ennen julkaisua. Jos tässä vaiheessa vielä uskoi mieluummin 8 vuoden takaisiin unelmiinsa ennemmin kuin CDPR:n julkaisemaan viimeisimpään videomateriaaliin, niin jälleen kerran pelaajassa vika.

En kyllä muista pelejä missä pelin genre olisi muuttunut kehityksen myötä (tosin kyllä niitäkin varmaan on). En myöskään muista montaa peliä joka olisi näin pahasti pettänyt alkuperäisen lupauksensa. Fable taisi olla sellainen josta satusetä Peter Molyneux puhui täysin omiaan ja lopputulos ei ollut lähelläkään mitä valmistui. Peli kuitenkin toimi (muistaakseni) paljon paremmin ja tykkäsin pelistä Cyberpunkia enemmän (tosin ei taida Fable olla yhtä lämmin muisto kaikille). Myönnän toki että omalla kohdalla RPG-fanina julkaisun aiheuttama närä on paljon suurempi kuin esimerkiksi ehkä GTAV tai Watch Dogs pelien ystävällä jota lopputulos omasta mielestäni enemmän muistuttaa.

Kuvaavaa pelin kannalta on myös se että peliä mainostettiin alastomuudella, mutta se sensuroitiin pelin sisältä mieshahmolta kokonaan ja naishahmolla V:ltä itseltään sekä gameplaystä jossa V:tä liikuteltiin vapaasti. Tämän johdosta osiksi silputtavaksi tarkoitetuilla miesuhreilla oli housut, mutta naishahmot olivat säilyneet muuttumattomana alkupään tehtävässä.

En muista myöskään että CDPR-olisi korjannut virhekäsitystä lifepathien merkityksellisyydestä missään vaiheessa, jokainen oli alle 30 minuutin tykäisy joka antoi dialogioption silloin tällöin jolla ei ollut vaikutusta juuri mihinköön kuin ehkä saada rivi uutta dialogia. Monta muutakin vastaavaa asiaa löytyy jonka muuttumisen tai puuttumisen pystyi havaitsemaan vain pelaamalla.

Lainaus Haerski

Esimerkiksi yleinen rahanpalautusmahdollisuus on juuri sitä tuttua CDPR:n kuluttajamyönteisyyttä. En tiedä mitä enemmän tuotteen valmistaja voi virheensä korjaamiseksi enää tehdä kuin antaa täyden rahanpalautuksen sitä haluaville? No ehkä jakaa jokaiselle ostajalle vielä miljoona euroa korvaukseksi pahasta mielestä, mikä varmaan olisi tässä vaiheessa ainut keino saada pelaajien viha laantumaan.;)

Ainakin niille jotka ovat kirjaantuneet vanhan sukupolven konsoleilla pelaamaan peliä voisi antaa tuntuvan alennuksen delsuihin tai toisen delsun ilmaiseksi. Vihan en usko sillä tosin kovin paljon laantuvan ja eiköhän sekä CDPR:n että GOG:n maine ole lopullisesti mennyttä muiden kuin HC-fanien keskuudessa.

Lainaus Haerski

Alkaa tuntua jo siltä, että porukalla on yhä joku hypen jälkeinen pettymyspsykoosi päällä. Jos itse ostan viallisen tuotteen, päätän viedä sen kauppaan takaisin ja saan täyden rahanpalautuksen, niin minun puolestani olemme valmistajan kanssa sitä myöten sujut, enkä jaksa asiaa enää pahemmin murehtia. Mutta nykyään ei nähtävästi ole muotia suhtautua asioihin järkevästi ja kohtuuden rajoissa, vaan kuollut hevonen on vielä piestävä kaiken päälle veriseksi muhjuksi ennen kuin ollaan tyytyväisiä.

Omasta mielestäni CDPR on täysin kritiikkinsä ansainnut, niin kauan kun se pysyy aiheessa eikä mene henkilökohtaisuuksiin tai tappouhkauksiin, johon se tietenkin menee koska sosiaalinen media. Epäasiallinen kritiikki on taatusti läikkynyt hyökyaallon lailla yli ja pelkään vain sitä että osa pelaajista näkee nyt GOG:n DRM-vapauden ja palautuskäytäntöjen hyväksikäytön oikeutettuna kaiken tämän tumpeloinnin takia.

CDPR:n toimintaa ei kyllä pitäisi purematta niellä, eikä tekosyy sormien läpi katsomiselle saisi koskaan olla se että "noinhan ne muutkin tekee ja on aina tehneet". Omat odotukseni eivät olleet korkealla, sillä jo soolonäkymä hiukan hiertää mieltymyksiäni vastaan, mutta silti peli oli pettymys.