Kenen blogivuoro? Mun. Mulla ei, harvinaista kyllä, ole hirveästi sanottavaa. Kokeillaan.

Toimistolla on melko hiljaista, sillä Kaitila, Huttunen, markkinoinnin Antti ja Rekunen ovat lomilla, ens viikolla puolestaan Arvekari ja Pyykkönen. Olemme silti päivittäneet saittejamme melkoisen hyvin ja heinäkuussa ilmestyi Pelaaja-lehti ja ensi viikolla ilmestyy tietenkin elokuun lehti.  Asiat eivät pysähdy vain siksi, että on kesä. Elokuun Pelaaja ei nyt meidän standardeillamme ole vuoden paras numero, mutta kyllä lehdestä löytyy hyvää sisältöä. Itse olin juhannuksesta eteenpäin jonkin aikaa lomilla ja toimistolle paluun jälkeen on ollut havaittavissa pieniä vaikeuksia. Saas nähdä kuinka neljä viikkoa poissa ollut Huttunen selviää ensi viikolla!

Pelaajaa on tehty kahdeksan vuotta enkä muista milloin olisi ollut niin paljon pelejä keväällä ja kesällä kuin tänä vuonna. Kesäkuussa ilmestyi Singularity, Starcraft 2 ilmestyi juuri ja itse olen pelannut tunti-, tai siis päivätolkulla Bluria.  Red Dead Redemptionia voi pelata pitkälle syksyyn ja yritän vielä pelata  Alan Waken läpi Hard-vaikeustasolla.

Toimistolla on myös koodit PES 2011:sta ja Segan Vanquishista, mutta näissä on jotain rajoituksia, miksi emme voi kertoa peleistä tarkemmin kuin vasta elokuun alkupuolella, eli kohta.  Sanottakoon sen verran, että PES 2011 on palauttamassa neljän vuoden jälkeen rakkauteni sarjaa kohtaan ja Vanquish yllätti sekin todella positiivisesti. Odotukseni japanilaisia pelejä kohtaan ovat viime vuosina laskeneen reilusti.

@ArveGary pelaa Vanquishia tuossa vieressä ja peli huokuu Platinumin silmää yksityiskohdille. Katselin Vanquishia E3:ssa, mutten ehtinyt pelata sitä. Lukemieni ennakoiden perusteella peli ei kiinnostanut, sillä se vaikutti taas japanilaisten yritykseltä tehdä länsimaisten toimintapelien henkinen pläjäys. Sitähän Vanquish todellakin on, se lainaa Gears of Warilta, Starship Troopersilta ja Call of Dutylta, mutta jotenkin paketti tuntuu toimivan. Kun sitä pelaa, niin vaikutteista huolimatta, Vanquishista löytyy omaakin tyyliä ja sitä hyvää japanilaista pelidesignia.

Pian ilmestyvät myös Kane and Lynch 2 ja Guitar Hero: Warriors of Rock ja ties mitä muuta. Pelaaja-lehden ja saittiemme kannalta on tietenkin todella hienoa, että on paljon aiheita mistä kirjoittaa.

3D

photo (2)

Saimme toimistolle lainaan Samsungin 3D LED -telkkarin laseineen ja 3D Blu-ray -soittimen kera. Tulevassa Pelaajassa onkin juttua 3D:stä. Itse en 3D:stä ole kiinnostunut, toistaiseksi ainakaan. Kait sitä alkaa tulla vanhaksi kun tuntuu siltä, että tulee liikaa uutta teknologiaa ja ohjelmia. Minulle nykyinen teräväpiirto-meininki on ihan riittävää standardi, en tarvitse parempaa visuaalista kokemusta. Television kuvanlaatu on ihan fantastinen ilman 3D:tä, eli LED-teknologialla varustettu telkkari kyllä kelpaisi. Se on tietenkin kiva, että 3D-telkkarit ovat todella laadukkaita HD-telkkareita.

3D-sisältöä on toistaiseksi todella vähän. Parit PlayStation 3 -pelit ja siinähän se. 3D-leffatkin tulevat myyntiin vasta syksyllä. Pelaajan avustajia on käynyt kokeilemassa 3D:tä ja kaikki tuntuvat olevan melkolailla yhtä mieltä siitä, että Super Stardust HD on toistaiseksi paras esimerkki 3D:n toimivuudesta videopeleissä.

Suomen kesä

photo (1)

Onpa ollut upea kesä ja toivottavasti nämä säät jatkuvat. Onhan toki kuuma, meidän toimistollamme on kuuma ja laiheliinimme Janne ja Lassekin hikoilevat toimistolla. Me tukevammat ihmiset hikoamme enemmän, mutta itse siedän varsin hyvin kuumuutta. Ennemmin tätä kuin sitä kamalaa talvea, mikä tässä saatiin taannoin kokea.  Toimistomme on loistavalla paikalla, viihtyisä  ja  kuuma, mutta talvella oli tuskaa, sillä vanhan rakennukset ikkunat ovat kehnot, joten viima oli  melkoinen. Silti, kun on ollut kellarissa töissä, niin tälläisten juttujen kanssa oppii elämään.

Demoscene-dokumenttisarja

FC1

Olen kesälomani aikana työstänyt YLElle dokumenttisarjaa demoscenestä, jota oli ideoitu Alt.Partyilla sceneläisten ja YLEn toimesta. Varsinaisten jaksojen toteuttaminen on sitten jäänyt minun harteilleni, joten ihmeitä ei todellakaan pidä odottaa.

Luvassa on seitsemän jaksoa, jokainen on noin YouTube-maksimin pituinen eli noin 10 minuuttia tai alle. Koko projekti on YLEn Uusien Palveluiden tilaama, joten projekti on hieman koeluontoinen. Sen tuotannossa  halutaan kokeilla ”yhteisötuotantoa” ja hyödyntää sosiaalimedioita ja niin edelleen.

Seitsemästä jaksosta kaksi keskittyy legendaariseen Future Crew -demoryhmään ja heidän Second Reality -demoonsa. Future Crew -jakso näytetään Assembly 2010 -demopartyilla torstaina 5.elokuuta 18:30. Tämä on dokkarin maailman ensi-ilta. Jakso näytetään yhtenä kokonaisuutena ja se on noin 17-minuutin pituinen. Loput jaksot  julkaistaan lokakuussa Alt.Partyilla. Kaikki jaksot pistetään YouTubeen, sillä televisiojakeluun dokkarisarja ei taida mennä.

Vaikka minulla on leikkaajana/kuvaajana yksi parhaimmista hepuista mitä on ja tavallaan Alt.partyn -työryhmän apu, niin dokumentin tekeminen on osoittautunut todella haastavaksi. En omaa vaadittua koulutusta tai taitoja, mutta aihepiiri on toki todella tuttu ja uskoisin omaavani projektin tarvitsemaa tarvittavaa visuaalista silmää.

Näitä juttuja pitäisi pyöritellä ja leikata kuukauden verran per jakso, mutta sellaiseen ei mitenkään pysty venymään. En usko hirveästi niinsanottuun design by committee -meininkiin vaan siihen, että jonkun on otettava homma käsiinsä ja tehtävät ratkaisut, muuten asiat eivät etene . Porukalla on tietenkin loistava ideoida asioita ja sitä H-Townilla pitäiskin tehdä paljon enemmän. Demoscenedokkari rakentu niin, että viime syksyn Alt.Partyilla oli työryhmä, jossa sceneläiset saivat tuumia mitkä demot, henkilöt ja groupit sarjassa pitäisi huomioida. Tämän pohjalta olen sitten tehnyt käsikirjoitukset seitsemään jaksoon, joissa käsitellään Future Crewin ohella esimerkiksi Orangea, CNCD:tä, demomusaa ja sellaisia demoja kuin Lifeforce, Debris ja Stargazer.

Käy katsomassa demoscenedoc.com -saitti ja oikein hyvää loppukesää kaikille!

Lisää luettavaa