Tiongin Forza-blogi

Matias Kainulainen aka Tiong bloggaa. Aiheina muun muassa Forza 3 -tapahtuma, syksyn keikat ja Guitar Heron SM-kisat

14.9.2011 23:04

Syyskuu oli kiireistä aikaa. Uusi opiskeluvuosi pyörähti käyntiin ja arvosteluhommiakin oli mukavasti. Lisäksi pääsin ensimmäistä kertaa avustajan urallani ulkomaanmatkalle, josta kerron hiukan myöhemmin.

Uusi opiskeluvuosi, uudet kujeet

Kuun ensimmäiset viikot kuluivat opetushommien parissa. Kesätöiden jäädessä viime kesänä vain haaveeksi, päätin kokeilla heikon taloustilanteen johdosta jotain uutta ja hain ”Johdatus opiskeluun ja tietojärjestelmiin TKK:lla” -kurssin assistentiksi. Työpaikkailmoituskin oli kuvaavasti otsikoitu: ”Helppoa rahaa syyskuun alussa!” – tehtäviin kuului siis tietokoneharjoituksien pitämistä uusille opiskelijoille. Pääsin siis opettamaan fukseille irkkaamista sekä Linuxin, sähköpostin ja koulun tietojärjestelmien käyttämistä. Vaikka pesti ei kestänytkään kuin parisen viikkoa, ehti tuossa ajassa tienata edes hiukan rahaa opiskeluvuotta varten.

Tämän ohella toinen opiskeluvuoteni TKK:lla käynnistyi, ja luvassa on jälleen tiukkaa opiskelua, jos meinaan pysyä tavoitellussa viiden vuoden valmistumisajassa kiinni. Tahdissa ollaan vielä, mutta saapa nähdä, millainen tilanne on vuoden päästä. Kohta pitäisi alkaa valmistautua myös edessä olevaan tenttiviikkoon…

Kaahailupainotteinen kuukausi

Syyskuun alkupuolella tuli pelattua lähinnä Batmania (joka on muuten edelleenkin kesken!) sekä kesän latauspelejä. Väliin mahtui myös pari arvosteluhommaa, joista etenkin Need For Speed Shift onnistui yllättämään meikäläisen erittäin positiivisesti. Se oli raikas tuulahdus viime vuosina kulahtaneeseen sarjaan, ja ajamisen fiilis on saatu mallinnettua erittäin hyvin. Aivan täydellinen napakymppi peli ei kuitenkaan ole, mutta loistavan rungon päälle on hyvä lähteä parantamaan. Toivottavasti tiimi saa myös jatkossa pelisarjan käsiinsä. Gran Turismon PSP-versio oli sen sijaan melkoinen pettymys.

Kaahailupelien arvostelun ohella vietin myös yhden päivän yhdessä Huttusen ja muutaman muun pelitoimittajan kanssa Microsoftin tiloissa pelaten Halo 3: ODST:tä. Herätys 6.45, bussiin 7.15 ja heti kahdeksan jälkeen pelin kimppuun. Välissä oli vain pieniä evästaukoja sekä yksi hiukan pidempi lounastauko, muuten jauhoin peliä aamusta iltaan. Kotona olin noin yhdeksän aikoihin illalla. Alkaakohan sitä tulla jo vanhaksi vai mitä, sillä kyseisen maratonsession jälkeen meinasi jo vähän heikottaa. Tällä kertaa ei sentään tarvinnut pelata teltassa, kuten viime vuonna Gears of War 2 -tilaisuudessa.

Yksinpelin sain pelattua läpi noin neljän aikoihin ja loppupäivä tulikin pelattua Firefightia. Pisin peli kesti tosiaan lähemmäs puolitoista tuntia, ja jäimme vain yhden aallon päähän Endure-saavutuksesta. Melkoista settiä, siis. Ja toisin kuin Huttunen Pelaajacastissa väittää, taisi pelastajan rooli olla useammin KonsoliFINin Paavin kuin minun harteillani.

Saman viikon aikana järjestettiin myös Games People Play -messut Kaapelitehtaalla.  Kävin perjantaina paikan päällä haistelemeassa tunnelmaa ja pelailemassa hiukan Brütal Legendia, Dragon Agea ja The Beatles: Rock Bandiä. Muuten messujen tarjonta oli ehkä hiukan laimeaa. Turnaukset olivat kuitenkin ihan mielenkiintoisia, ja pääsinkin päivän änäriturnauksessa neljän parhaan joukkoon. Finaalipaikka jäi kuitenkin harmittavasti yhden äkkikuolemamaalin päähän.

gpp1

Yleiskuvaa GPP-messuilta.

Tukholman reissu

Kun Kaitila kysyi, kiinnostaisiko päivän reissu Tukholmaan pelaamaan Forza 3:a, ei tarvinnut kovinkaan pitkään miettiä, menisinkö yhdelle matematiikan luennolle vai Ruotsiin – kuuluuhan peli syksyn odotetuimpien pelien listalleni. Tiedossa oli jälleen pitkä päivä, sillä lento lähti Helsinki-Vantaalta jo kahdeksan aikaan aamulla ja paluulento oli perillä puoli kymmeneltä illalla. Tapahtuman ohjelmaan kuului pelaamisen lisäksi myös haastattelu pelin Game Directorin, Dan Greenawaltin kanssa, mikä jännitti hiukan etukäteen.

Saavuin maanantaiaamuna lentokentälle ehkä hiukan liiankin aikaisin, sillä hoidin check-inin jo kotona, joten kentällä ei tarvinnut kuin kävellä turvatarkastuksen läpi portille. Onneksi olin kuitenkin nukkunut suhteellisen hyvin edellisenä yönä, joten aikainen herätys ei juurikaan haitannut. Kentällä tapasimme muiden paikalla olleiden suomalaistoimittajien ja Microsoftin Killin kanssa. Itse lento sujui hujauksessa, ja pian olimmekin jo Tukholman keskustassa kävelemässä kohti tapahtumapaikkaa.

img_0003

Kävelemässä  kohti Audi Centeriä.

Kyseessä oli siis Tukholman ydinkeskustassa sijaitsevassa Audi Centerissä kaikille Pohjoismaiden medioille järjestetty yhteistilaisuus, jossa oli paikalla pääasiassa ruotsalaisia. Suomesta paikalla oli lisäkseni viisi muuta henkilöä, ja taisin kuulla muutaman sanan norjaa ja tanskaakin jossain välissä. Aamupalan jälkeen tilaisuus starttasi Dan Greenawaltin esittelyllä. Esittelyn aikana mies kertoi pelin uudistuksista ja suunnittelufilosofiasta.

img_0012

Dan Greenawalt esittelemässä peliä.

Pelisarjan visiona on alusta lähtien ollut tehdä autofaneista pelaajia ja pelaajista autofaneja. Nyt Greenawalt näkee, että tavoitteessa on vihdoin onnistuttu kunnolla, sillä pelkän kisaamisen lisäksi pelaajayhteisö voi näyttää luovuutensa. Pelaajat voivat erikoistua esimerkiksi autojen virittelyyn, teippien luomiseen, valokuvaamiseen tai videoiden tekemiseen. Edellisosasta tuttua autojen huutokauppaa on laajennettu koskemaan näitä kaikkia ja käyttöliittymää on selkeytetty. Pelaajayhteisö on muutenkin tärkeässä roolissa, sillä esimerkiksi moninpeli käyttää nyt pelilistoja, jonne yhteisön suosimia pelimuotoja on helppo lisätä. Pelistä on myös tehty helpommin lähestyttävä uusin ajoapujen, kausimoodin sekä autojen pikatuunauksen avulla.

img_0005

img_0025

Paikan päällä oli esillä myös pelin kannessa esiintyvä Audi R8. Suomessa autolla on hintaa noin 250 000 €.

Tämän jälkeen pääsimmekin itse pelin pariin. Paikalla oli muutamien rattipisteiden lisäksi yksi kunnon äänentoistolla ja kolmella näytöllä varustettu pelipiste, johon olikin lähes aina jonoa.

img_0009

Kolmella näytöllä  varustettu pelipiste keräsi yleisöä.

Kaikki rattipelipisteet oli varustettu Fanatecin uudella kytkinpolkimella ja vaihdekepillä varustetulla Porsche-ratilla. Valitettavasti näitä ratteja tehdään vain pieni erä ja niiden hinta on melkoisen suolainen. Ratti vaikutti kuitenkin erittäin laadukkaalta tuotteelta. Kytkimen ja kepin käyttäminen oli tosin melkoista sähläämistä vähänkin nopeammilla autoilla.

img_0043

Fanatecin 911 Turbo -ratti.

Paikalla oli myös pisteitä, joissa pääsi pelaamaan peruspädillä. Jostain syystä ruotsalaiset tuntuivat miehittävän nämä pisteet, samalla kun me suomalaiset emme tarttuneet niihin kuin äärimmäisessä hädässä. Ratilla pelikokemus nimittäin nousee aivan toisiin sfääreihin.

img_0030

Ruotsalaiset pelasivat pädeillä…

img_0037

…ja suomalaiset rateilla.

img_0035

Kolmella näytöllä  tunnelma nousi kolmanteen potenssiin.

Iltapäivällä oli vuorossa Dan Greenawaltin yksityishaastattelu, johon oli varattu aikaa vaivaiset kymmenen minuuttia. Valitettavasti oma aikani sattui aivan päivän loppupäähän, joten mies vaikutti jo hiukan kypsältä ja tyytyi lähinnä luettelemaan jo tunnettuja asioita PR-tyyliin. Vieressä istui tosin myös Microsoftin edustaja valvomassa, ettei mies lipsauta suustaan jotain, mistä ei saisi vielä puhua. Greenawalt vaikutti kuitenkin erittäin tyytyväiseltä lopputulokseen. Kaikki autot ja radat, jotka he halusivat peliin, ovat mukana, eikä viime hetkellä tarvinnut pudottaa mitään ominaisuuksia pois kuten Forza 2:n tapauksessa. Erityisen ylpeä hän on renkaiden fysiikanmallinnuksesta, joka sisältää muun muassa renkaiden taipumisen paineen alla. Tämän kaltaiseen tarkkuuteen ei ole Greenawaltin mukaan aiemmin konsolipeleissä kyetty.

img_0055

Dan ja Pelaaja.

Pienestä jännittämisestä  huolimatta haastattelu sujui hyvin ja Dan osoittautui rennoksi tyypiksi. Lisää miehen vastauksia kysymyksiin voit lukea seuraavasta Pelaajasta Forza-arvostelun yhteydessä.

Illan päätteeksi ehdimme vielä  hiukan kiertelemään Tukholman keskustassa lentoa odotellessa. Harmittavasti sain todeta pari vuotta sitten löytämäni retropelikaupan Åhlensia vastapäätä kadonneen. Ennen lentokentälle suuntaamista kävimme vielä syömässä Burger Kingissä, ja täyttävän Whopper-aterian jälkeen lento sujuikin rattoisasti ja uni maistui hyvin illalla.

Kuukauden keikkatarjonta

Syyskuun aikana kävin myös Nightwishin ja Dream Theaterin keikoilla. Molemmat bändit ovat sellaisia, joita kuuntelin vielä muutama vuosi sitten melko aktiivisestikin, mutta ne eivät ole enää viime aikoina juurikaan kiinnostaneet. Kumpaakaan en ole kuitenkaan nähnyt livenä, ja nyt pääkaupunkiseudulla asuessani olen käynyt melko ahkerasti keikoilla.

Nightwishin keikka oli melko rutinoitunut suoritus. Olen itse enemmän Tarjan aikaisen materiaalin ystävä, mutta hyvin Anettekin näytti suoriutuvan vanhoistakin biiseistä. Se jokin kuitenkin tuntui puuttuvan. Pyrot olivat kuitenkin hienot ja soitto kulki mainiosti.

nightwish

Nightwish veti onnistuneen shown.

Dream Theaterin Progressive Nation -kiertueen keikalle tuli lähdettyä oikeastaan enemmänkin lämppärinä olleen Opethin vuoksi, eikä ruotsalaisbändi pettänyt. Jo viime talvena bändi veti huikean keikan Kaapelitehtaalla, mutta nyt saatiin oikein erikoiskattaus suoraan faneille. Bändi tuntuu oikeasti rakastavan suomalaisia, sillä se soitti kolme biisiä, joita ei ole koskaan aikaisemmin kuultu livenä. Näistä etenkin Reverie / Harlequin Forest oli aivan mielettömän upea veto.

opeth

Opeth lavalla.

Itse pääesiintyjä jätti sen sijaan hiukan laimean maun suuhun Opethin huippusuorituksen jälkeen. Bändin soittajien tekninen taituruus on yhä kunnossa, mutta biisivalinnat aiheuttivat närää. Mitä ihmettä lässytysbiisit tekevät progekiertueen settilistalla?

dt

Dream Theater kiittää yleisöään.

Tässä kuussa luvassa on jälleen herkkua, sillä 22.10. Jäähallin räjäyttää juuri uuden levyn julkaissut Porcupine Tree ja heti seuraavana päivänä Hartwall Areenalla esiintyy Muse.

Aivan syyskuun lopussa ehdin myös käymään Kuopiossa porukoiden ja kavereiden luona. Reissulla kävin myös osallistumassa Guitar Heron SM-turnauksen osakilpailuun ja nappasin voiton kotiin. Syytän tästä tosin sääntöjä, jotka suosivat helpompien biisien pelaamista. DigiExpossa nähdään siis – finaalissa!

Lisää luettavaa