Vieläkö muistatte Pelaajan toimituksen blogin huippuvuodet? Tämän kesän projekti Pelaajalehti.comissa on elvyttää vanha perinne koko köörin voimin: luvassa on enemmän tai vähemmän laadukasta tekstiä kultakin jäseneltä vuoroviikoin mitä moninaisemmista aiheista.

Aloitetaan kesäblogi, Johanna sanoi. Ajatusvirran kirjoittaminen on helppoa ja nopeaa, kehtasi väittää. Sellainen kuulemma jopa kiinnostaa ihmisiä, uskotteli. Jos rennompi ja henkilökohtaisempi ajatusvirtaote luonnistuisi itseltäni yhtä vaivattomasti kuin muinaisina vuosina Thomakselta, varmasti blogahtelisinkin aktiivisemmin. Mutta yritetään.

No, sinänsä jutun aiheista ei pitäisi olla pulaa. E3-messut tulivat ja menivät, ja kotiudun Los Angelesin messuhuumasta maanantaina 27 tunnin matkanteon ja 10 tunnin aikaeron saattelemana. Reissu itsessään oli toki vasta puolet koko E3-työurakasta, ja kulunut viikko onkin pyörinyt messujuttujen purkamisen ja kirjoittamisen ympärillä.

Tällä kertaa aikataulut eivät sentään ole aivan yhtä julmat kuin aiemmin, sillä messut olivat tänä vuonna poikkeuksellisesti viikkoa tavanomaista myöhemmin. Heinäkuun Pelaaja ehti mennä painoon jo messuviikolla, joten toivon mukaan ehdin työstämään tulevina viikkoina hieman erikoisempia, laajempia ja monipuolisempia E3-juttuja kun mihin Pelaajan sivuilla on totuttu. Yritinkin keskittyä messuilla asioihin ja peleihin, jotka eivät vanhene hetkessä, vaikka niistä ei aivan heti saataisikaan juttua ihmisten ilmoille.

Suomeen jääneet Pyykkönen ja Huttunen ehtivät kuitenkin heinäkuun lehdessä analysoimaan ja tulkitsemaan messujen kieltämättä erittäin kovatasoista uutissatoa. Kaikilla messuilla tapaamillani julkaisijoilla oli jotakin uutta ja kiinnostavaa nähtävänä tai koettavana, minkä lisäksi paikan päällä pääsi tapaamaan kiinnostavia, intohimoisia tai jopa maineikkaita kehittäjiä. Voin hyvin mielin yliviivata erään japanilaisen nimen listaamistani kehittäjistä, joita haluaisin päästä jututtamaan.

Kaikkea ei tietenkään ehdi näkemään ja kokemaan yhden miehen voimin, mutta yhteyksien ja suhteiden ylläpitämiseksi pyrimme näkemään mahdollisimman monilta tahoilta jotakin. Hyvin laadittu aikataulu – mistä kiitokset Huttuselle – korvaa omissa kirjoissani sen, että suurimman osan kuumista keskustelunaiheista kuulee satunnaisista jonoista tai vasta omaan hotellihuoneeseen päivän päätteeksi raahauduttua. Kotona koneen äärellä istuvat saavat paremman kokonaiskuvan E3:n tarjonnasta, mutta se harvoin häiritsee minua. Los Angelesissa pääsee kyselemään ja testaamaan ihan itse, ja juuri siksi E3-artikkeleissa on mukavaa syventyä asioihin verkon perusuutisointia laajemmin.

 

Oh yeah! Pelaaja is now officially at E3 2015! Pressitilaisuudet käyntiin maanantaina Suomen aikaa!

Kuva, jonka Pelaaja (@pelaajalehti) julkaisi

 

Mitä Los Angelesin reissulta oikeastaan jäi käteen, amerikkalaisesta roskaruoasta pöhöttyneen vatsan lisäksi? Päällimmäisimpänä mieleen jäivät poikkeuksellisen onnistuneet lehdistötilaisuudet, joihin oli onnistuttu säästämään edellisvuosiin nähden runsaasti yllätyksiä. Ensimmäisenä aloittanut Bethesda paukautti harmillisesti oman Fallout 4 -julkistuksensa verkossa jo hyvissä ajoin ennen kaikkien aikojen ensimmäistä lehdistötilaisuuttaan, mutta sunnuntaisen tapahtuman uutispommi olikin jo muutaman kuukauden päässä häämöttävä julkaisu.

Jokuset tahot spekuloivat asiasta ennakkoon, mutta videopelien markkinointikoneistoja paremmin tuntevat eivät uskaltaneet uskoa siihen ennen virallista varmistusta. Siinä kieltämättä jäivät sekä Doom, Dishonored 2 että Bethesdan muutkin julkistukset varjoon, sillä vastaanotto julkaisupäivästä otettiin vastaan tapahtumapaikkana toimineessa Dolby Theatressa suorastaan hurmoksellisesti.Tätä oli odotettu, hartaasti.

Aiempien vuosien perusteella en kuvitellutkaan, että vastaavanlaisia hurraahuutoja kuulisi kutakuinkin kaikissa lehdistötilaisuuksissa. Microsoftin tilaisuudessa iloittiin äänekkäimmin Xbox Onen taaksepäinyhteensopivuudesta Xbox 360 -pelien kanssa sekä HoloLensillä pelatulle Minecraftille, EA:lla Star Wars Battlefrontin suut loksauttaneelle pelikuvalle, Ubiosoftilla uuden South Parkin sekä avoimen maailman Ghost Reconin julkistukselle.

Sonylla huudatettiin yleisöä tunnetusti kolmesti – The Last Guardianilla, Final Fantasy VII Remakella sekä Shenmue III:lla. Tilanne oli kieltämättä varsin epäuskoinen yleisössä, sillä kahdesta jälkimmäisestä alettiin jo vitsailla heti show’n auki pamauttaneen Last Guardianin jälkeen. Itse odotin jo Half-Life 3:a päättämään tilaisuuden, mutta kolme fanien ikuisuuksia odottamaa tai toivomaa peliä oli lopulta tarpeeksi. Samalla Sony teki taikaliikkeen, joka sai ihmiset unohtamaan, ettei PlayStation 4:lle ole kilpailevien konsoleiden tavoin tulossa loppuvuodesta kovinkaan merkittäviä yksinoikeuspelejä.

Square Enixin ja tietenkin Nintendon tilaisuudet oli seurattava muun maailman tavoin verkkoyhteyksien kautta. Square Enixillä on selkeästi vahvin pelivalikoima luvassa pitkiin vuosiin, häämöttäähän horisontissa niin länsimaisia kuin japanilaisiakin suurpelejä moneen makuun. Iso N vuorostaan aloitti varsin mukavasti, mutta koko show tuntui jääneen kesken. Star Fox Zeroa oli ihan kiva vihdoin nähdä ja testata messualueella kunnolla, mutta Wii U -tarjonta muutoin jäi selkeästi kakkosasemaan 3DS:n ollessa kiotolaisyriytyksen päätuote. Söpöydellään vihastuttanut taskukonsolipeli Metroid Prime: Federation Force sentään valoi uskoa, ettei Metroid Prime -tavaramerkkiä ole ainakaan hylätty kokonaan.

Näyttäisi siltä, että Nintendo säästeleekin paukkujaan ensi vuoden uuteen konsolijulkistukseensa.

 

Messupäivät itsessään olivat hyvin tyypillisiä ilmestyksiä, mutta minuuttiaikatauluista huolimatta onnistuin jotenkuten ehtimään kaikkiin muihin sovittuihin tapaamisiini, yhtä lukuunottamatta. Kuten useampana vuonna on tullut mainittua, Los Angeles Convention Centerissä järjestettävät E3:t koostuvat suurimmaksi osaksi kahdesta massiivisimmasta hallista, joita erottaa messukansan täyteinen väylä. Henkilökohtaisesti hauskimpiin tapahtumiin varmaankin nousi tänä vuonna ääninäyttelijä Troy Bakeriin törmääminen, sillä mies istahti muutaman metrin päähän suljettujen ovien takana olleessa The Last Guardian -presentaatiossa. Ei ihme, onhan mies itsekin aktiivinen pelaaja.

Suurin miinus omalta osaltani oli, ettei aikataulut natsanneet Metal Gear Solid V:n kohdalla kovinkaan hyvin. Tyydyin ihastelemaan verkostakin jo löytyviä trailereita ja pelikuvaa, jotka ovat herättäneet paljon mietteitä ja keskustelua keskustelualueilla. Ehkäpä voisin avautua aiheesta seuraavalla blogikerrallani, mutta ei trailerilla hyvät ihmiset David Hayteria kuulla kertaakaan vaikka kuinka niin toivoisitte…

Mietteitä messuilla nähdystä ja koetusta luvassa siis pitkin tulevia kuukausia, pitäkäähän Pelaajaa kunnolla silmällä siis.

 

Kuuleman mukaan Troy Baker on kaikkialla. Jopa E3:ssa! #tärähtänytkuva

Kuva, jonka Pelaaja (@pelaajalehti) julkaisi

 

Arvekarin paluu toimistoarkeen E3-reissun jälkeen alkaa… varsin… öö… pirteästi!

Kuva, jonka Pelaaja (@pelaajalehti) julkaisi

 

Ville Arvekari

Lisää luettavaa