Tokyo Game Show 2008 blogi 3. / Blogit / pelaaja.fi

Tokyo Game Show 2008 blogi 3.

10.10.2008 // Kirjoittanut: Riot
18

Torstai 9.10.

Torstai alkaa huonosti. Taisin jo viime vuoden TGS-blogissa kirjoittaa nukkumisvaikeuksistani reissussa ollessa.

Menin nukkumaan yhdeltä yöllä ja katselin vielä aamuviideltäkin kelloa. Alkoi hitusen ärsyttää. Tiedättehän, kun unettomuus iskee, sitä käy läpi kaikki asennot, nousee kävelemään, yrittää taas nukkua, eikä siitä tule mitään. Sitä ei vain millään pääse uneen. Olisin huoletta voinut olla ulkona radalla aamuun asti.

Olen lähes raivoissani. Nukun noin tunnin ja herätys on 6.45. Lähdemme Billyn kanssa kohti Chibaa ja Makuhari Messeä. Olen täysin muissa maailmoissa, kun käyn suihkussa ja koetan jotenkin selvitä ovesta ulos. Nukuin kaksi ensimmäistä yötä melko hyvin, mutta menin myös myöhempään nukkumaan. En ole lainkaan väsynyt yöllä, toisin kuin Yhdysvaltain reissuilla, jolloin olen jo alkuillasta täysin valmis nukkumaan. Aikaero on ärsyttävä asia kuten myös jetlag. Joten olen koko päivän varsin huonolla ja ärsyyntyneellä tuulella.

Selvitäänhän sitä perille, ja kuten eräs selostaja kerran niin ikimuistoisesti totesi, luvassa on lisää trabelsia. Melko iso osa eurooppalaisista toimittajista ei saanut messujärjestäjiltä vahvistusta osallistumisestaan messuille. Yleensä saamme aina faksin tai sähköpostin, jossa saamme vahvistusnumeron. Se printataan, otetaan mukaan, näytetään media-tiskillä henkkareiden ja käyntikortin kera, joita vastaan saadaan passi. Kyselin useita kertoja sähköpostilla, miksen saanut vahvistusta, mutta minulle vakuutettiin seuraavaa...

Dear sirs

However, please relieve.
Press Registration Form that you sent is certainly received.
Please submit your business card and ID card to Press Counter (2F Central Mall, Exhibition Hall 5 , 6 Entrance In Makuhari Messe).
We issue the press pass.

Tiesin, että tulisi ongelmia. Olemme jo paikalla hyvissä ajoin ennen yhdeksää, mutta mediajono on pitkä. Se oli pitkä jo viime vuonna, eivätkä japanilaiset järkkärit ole älynneet tehdä asialle mitään. Jonotamme Billyn kanssa noin 40 minuuttia. Kun pääsen tiskille, niin saan tietenkin loppujen lopuksi paperini, mutta koko rekisteröintiprosessi piti tehdä uusiksi. Virkailijalle piti näyttää lehti, jossa pärstäni näkyy. Olen huonolla tuulella jo muutenkin, mutta virkailija on sentään todella ystävällinen ja pahoittelee tilannetta. Vielä pahempi fiilis tulee, kun katsoo takanamme olevaa jonoa, joka on reilusti yli sadan metrin pituinen. Todella turhauttavaa. Pelkään, että miten Lasse pääsee sisälle, mutta ehdin tulla auttamaan häntä tuntia myöhemmin, kun hän saapuu paikalle.

Hei, me rummutetaan

Päästäänhän sitä messuille. Ensiksi tsekkaan Sonylla LocoRoco 2:n ja Patapon 2:n. Jälkimmäisen suunnittelija on hauska tapaus, ja kun neljä pelaajaa pelaa Patapon 2:ta yhtä aikaa ja mies huutaa rytmiä pata-pata-pata-PON, niin hauskaahan se on.

Pistän merkille, ettei messuilla ole aivan samanlainen tungos kuin joskus aikaisempina vuosina. Se on positiivista työnteon kannalta, muttei ehkä messujen. Tilaa on aiempaa enemmän ja porukkaa ainakin torstaina tavallista vähemmän.

Käyn katsomassa Sonyn Demons Soulsia, ja sitä ei kauan tarvitse pelata. Peli tuntuu keskiaikaiselta mättöpeliltä. Meininki on sellaista, jota Heavenly Sword, God of War ja Ninja Gaiden ovat tehneet paljon paremmin. Päähahmolla on kilpi, jolla suojautua, ja miekka jolla huitoa. Jos oikein ymmärsin valikoita, niin aseita on roppakaupalla ja niitä voi todennäköisesti muokata. Peli vain vaikutti keskeneräisessä tilassa niin geneeriseltä mätöltä, ettei se tehnyt vaikutusta. Hakkauspeli, jossa on jonkin verran roolipelaamista.

Vieressä pyörivä Resistance 2 oli ensimmäistä kertaa sellaisessa tilassa, että aloin kiinnostua siitä. Insomniac Games on jees, mutta näkemäni perusteella R2 on ollut huolestuttavan tasapaksu. Uusi demo tuntui jo asteen paremmalta. Se sijoittui metsämaisemaan ja sisälsi myös välianimaatioita, jotka olivat sekoitus CGI:tä ja peligrafiikkaa varsin onnistuneesti.

Valtaosa PS3-peleistä Sonyn ständillä on länsimaalaista tuotantoa kuten R2, MotorStorm 2, Killzone 2 ja niin edelleen. Q Entertainmentin uusi Lumines oli pelattavissa, mutta White Knight Chronicles oli esillä vain videolla. Ico-heppujen uutta peliä ei näytetty.

Mitä tässä pitää tehdä?

Messuilla on paljon Wii- ja DS-pelejä. Valtavasti oikeastaan. Yritin pelata Bandai Namcon ständillä Fragilea, joka näytti kivalta, mutta en tajunnut siitä paljoakaan, sillä peli oli tietenkin japaniksi. Seikkailin tyttöhahmolla ensin pimeässä metsässä ohjaten Wiimotella taskulampun vihertävää valokiilaa tietä valaistakseni. Pian tuleekin valoisampaa ja päädyn kartanon eteen. Sompailin kartanossa jonkin aikaa, mutta en saanut pelistä paljoa irti. Fiilistä siinä kyllä on, sen demosta aisti heti.

Kielimuuri harmitti kovasti kokeillessani Platinumin Infinite Space -avaruuseeposta DS:llä. Peli on avaruuteen sijoittuva toiminta-/strategiapeli, mutta kielimuurin takia en tajunnut siitä mitään. Avaruusalukset nyt näyttivät ihan siisteiltä... ööh. Harmi ettei Anoop, jonka bongasin aiemmin,  ehtinyt mukaan pelaamaan. Kokeilemme huomenna uudelleen.

Wiistä tulikin mieleeni, että Wii Music näkyy hyvin Tokion metroissa ja pelikaupoissa. Peli ilmestyy muistaakseni kuun lopussa ja ennustan, että siitä tulee jälleen megamenestys Nintendolle. Mainokset ovat ihan hauskoja, joskin ne sisältävät melko samannäköistä huitomista, kuin Wii Sportsissa.

Korviahuumaavaa

Kävin katsomassa Yakuza 3:n 20 minuutin pituista esittelyvideota, joka koostui pitkälti pelikuvasta. Japanissa supersuositun sarjan tuleva peli sijoittuu 1970-luvun Okinawalle, ja tarjoaa sitä tuttua turpaanvetämistä ja pitkiä välianimaatioita höystettynä lukemattomilla minipeleillä.

Tällä kertaa luvassa on ainakin biljardia, korttipelejä, karaokea, visoja, pesäpalloa ja tyttöjen pukemista. Trailerin volyymi oli väännetty korvia särkevän korkealle. Kuuloni on vuosien varrella huonontunut selvästi, mutta täällä oli pakko pistää koko demon ajaksi kädet korville. Meinasin tulla hulluksi. Äänentaso oli aivan järkyttävän kovalla, ja huomaan, että muutkin eurooppalaiset pitelevät korviaan ja pälyilevät uloskäyntiä. Japanilaiset eivät ole moksiskaan.

Street Fighter IV

Tsekkasin myös Street Fighter IV:ää PS3:lla. Näin Xbox 360 -version pari viikkoa sitten, ja se on kerrassaan mahtava. Otin turpaani PS3-versiossa joltakin tyypiltä, mutta hauskaa oli. Ohjaus toimi hyvin padilla, ja peli on vain todella hauska ja näyttävä. Capcom on onnistunut löytämään todella hyvän visuaalisen ilmeen Street Fighter IV:ään. Peliä voidaan odotella helmikuussa 2009 PS3:lle ja Xbox 360:lle.

En voi hehkuttaa liikaa, kuinka hyvältä peli tuntuu näin tuhansien taistelun SF2-veteraanin silmin (ja käsin). Grafiikat ovat mahtavat, ja se tuntuma myöskin. Hypyt ovat lyhyitä ja nopeita. Ne tuntuvat selvästi erilaisilta kuin sarjan aiemmissa peleissä, ja vauhtiakin on mukavasti. Ohjaus on mielestäni napakampi kuin esimerkiksi SF3:n eri versioissa. Taisteleminen on jämäkkää ja fyysistä.

Roid

Level 5 kulkee voitosta voittoon ja hakee uusia kuvioita. Firma aloitti pienenä pelientekijänä, jonka ensimmäisiin tuotoksiin kuuluivat hauskat Dark Cloud -pelit Sonylle. Sittemmin porukka on tehnyt Dragon Quest VIII:n sekä pian Eurooppaankin saapuvan Layton-pelin DS:lle. Jälkimmäinen on ollut niin mieletön menestys, että Level 5:stä tuli tuotoilla käytännössä omavarainen pelikustantaja Japanissa. Porukalla on myös työn alla White Knight Chronicles PS3:lle.

Level 5:n ständillä silmiin pistää Roid. Esillä on kaksi lasikupua. Toisessa on pyöreä Roid-konsoli ja peliohjain. Viereisessä kuvussa on Roidin näköinen robotti. Vääntyykö konsoli robotiksi ja päinvastoin?

Kyseessä on Level 5:n oma konsoli, jolle se aikoo myydä pc- ja mobiilipelejä oman palvelunsa kautta. Riittääkö Level 5:llä rahkeita julkaista tarpeeksi sellaista sisältöä, mitä tällainen palvelu edellyttää? Vaikea uskoa. Palvelu starttaa huhtikuussa 2009. Level 5 on ollut pioneeri Japanissa ja harvoja sikäläisiä hyvin menestyneitä yksityisiä pelinkehittäjiä, joten toivotaan parasta.

Harmillisesti Roid ei transformoi itseään robotiksi, vaan robotti on ihan varta vasten tehty. Harmi. Olisi ollut hiukka siistiä, jos vaikkapa siirtäessään Roidin standby-tilaan, konsoli muuttaisi muotoaan robotiksi!

Messut eivät tarjonneet ensimmäisenä päivänä mitään mullistavaa. En ole ihan varma, kannattiko fps-pelejä vihaavassa Japanissa esitellä Halo 3:n laajennusta, luottaahan Sonykin Resistance 2:een ja Killzone 2:een ständillään. Square Enixillä on pilvin pimein pelejä, mutta Final Fantasy XIII:sta näytettiin käytännössä ne samat vanhat trailerit, kuin mitä olemme nähneet kuluneen kahden vuoden aikana.

Suda 51 kävi ilmoittamassa hurraa-huutojen kera No More Heroes 2:sta.

Xbox 360:n Star Ocean

Messujen päätteeksi käymme Lassen kanssa syömässä pikaiset burgerit ja sitten ennen takaisin töihin menoa Shibuyassa jäätelöä Cold Stone Creameryssä, joka tarjoaa lauluja ja jäätelöä. Aivan uskomattoman hyvää jäätelöä!

Kommentit

Käyttäjän Zant kuva
Zant

Mahtava blogi. Nyt päästiin asiaan, vaikka suuren osan olikin jo lukenut muualta. Puhalla näytti olevan ongelmia oikein roppakaupallla, mutta sisään pääsitte, hyvä :p

Käyttäjän _NP2_ kuva
_NP2_

Hyvä blogi jälleen, mutta toivottavasti tulee myöhemmissä blogeissa enemmän yksityiskohtia kokeilluista peleistä. Ymmärrän kyllä, että testaamista haittasi tuo kielimuuri! Mutta kyllä odotukset ovat yhä korkealla TGS:n suhteen. Puha, keep up the good work!

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu

Demon's Soul oli kyllä järkyttävän suuri pettymys pelkällä videollakin, mikä on sääli. Muuten näin kotisohvalle kuulostaa tosin siltä, että messuilla riittää oikeasti kiinnostavaakin nähtävää.

Mutta eikuin seuraavaa blogia venaamaan. Nyt on sekä hyvä tahti julkaisussa, että mukava pituus itse blogeissa.

Käyttäjän Newfriikki577 kuva
Newfriikki577

Hieno blogi, toivottavasti huomenna on enemmän räiskintä peleistä. Toivottavasti Puha saat unta.

Käyttäjän Final Fantasy X kuva
Final Fantasy X

Erikoisen näköinen tuo Roid-konsoli :D. Nyt päästiin jo kunnon aiheisiin käsiksi. Harmi ettei FF XIII:stä tullut (ainakaan vielään) mitään uutta julki.

Käyttäjän Snakeleader kuva
Snakeleader

Mukava blogi jälleen kerran. Roid konsoli on kyllä todella hauskan näköinen :) TGS 2008 näyttävät ja kuulostavat kyllä mielenkiintoisilta messuilta, ja kyllä kadehdin että tuollaisilla messuilla olet ollut olikos se nyt kymmenettä kertaa?

Mutta toivotaan että saat pian unirytmistä kiinni.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Thomas, ei muuta kuin japania opettelemaan! Englannin kieli on sen verran yliarvostettua että hyvä vaan ettei kaikkialla puhuta sitä.

Käyttäjän Grond kuva
Grond

Noinhan se aina menee itään päin matkustaessa. Seuraavana yönä uni maistuu, se on aivan varma, jos tuntiin pariin jäi levyttelyt ;-).

Hyvää settiä, lisää!

Käyttäjän kAmui kuva
kAmui

Hyvä blogi jälleen kerran. Taiti olla hieman pidempi kuin edelliset TGS-blogit. Nyt päästiin jo itse asiaan eli peleihin, mutta kuten muutama muukin toivoisin vielä blogia, jossa kerrotaan yksityiskohtaisemmin eri peleistä joita pääsit kokoeilemaan. Tietysti parhaat palat saatetaan jättää lehteen :D

Mikä hemmetti tuon ensimmäisen kuvan keltainen otus oikein on? Nortonia se tuntuu mainostavan mutta :D

Käyttäjän Serious Sam kuva
Serious Sam

Juu kiitos vaan tästä, Puha!

Mikä tossa edellisessä blogissa bugaa, kun ei pääse lukee?

"Tokyo Game Show 2008 blogi osa 2.
Kirjoittanut 09.10.2008 Thomas Puha " -siinä kaikki mitä nään...