Next-Gen 2020 / Foorumit / pelaaja.fi
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Next-Gen 2020

KESKUSTELUA TULEVISTA PELIKONSOLEISTA.. (Microsoft, Sony & Nintendo)

Vuosikymmen on pian vaihtumassa, joten sitten paukkuu!!! Nimittäin pelikonsolirintamalla. Uudet konsolinsa ovat luvanneet tuoda ensi vuonna markkinoille ainakin Sony ja Microsoft, mutta myös paljon huhuja on liikkunut Nintendon tuomisesta markkinoille uuden tehokkaamman Switchin. Uusi Xbox (Series X) ja Playstation 5 ovat kuitenkin saamassa julkaisunsa ensi vuoden joulumarkkinoihin mennessä.

Perinteisesti edellä mainitut valmistajat ovat julkaisseet melko yhtäaikaa (enintään vuoden erotuksella) uudet konsolinsa, ja onkin puhuttu konsolisukupolvista. Nykyään meno on hieman muuttunut ja sukupolviluokittelu hankaloitunut, koska esimerkiksi nykyisen sukupolven konsoleista on julkaistu myöhemmin tehokkaammat "välimallit" (Xbox One X ja PS4 Pro) Microsoftin sekä Sonyn osalta, jonka lisäksi Nintendo on lähtenyt tallomaan hieman omia polkujaan julkaisemalla Switch-hybridikonsolin, jota voi pelata niin kotikonsolina kotona, kuin käsikonsolinakin missä tahansa.

Kaikesta huolimatta näiltä "perinteisiltä" suurilta konsolivalmistajilta on uudet laitteet tulossa niin että hippulat vinkuu, joten niistä nyt käyntiin ankarat keskustelut. En ala tähän aloitusviestiin kirjoittelemaan mistään konsolien teknisistä yksiyiskohdista, vaan jätän sen teille arvon kuomat. Ja tottakai tähän aihepiiriin on kuulunut tietynlainen leikkimielinen väittely (vanha termi = konsolisota) omien suosikkikonsolien paremmuudesta, niin olkoon se tässäkin keskustelussa läsnä. Kunhan ei mennä henkilökohtaisuuksiin. Sen tietävät ainakin vanhat banaanisaarille matkustaneet "konsolisotaveteraanit", että mihinkään rakentavaan keskusteluun ei sellaisella tyylillä olla aikaisemminkaan päästy.

Pidemmittä puheitta, keskustelut alkakoot! Jo senkin takia olisi toivottavaa saada keskustelua aikaan, että tämä Pelaajan keskustelufoorumi on ollut "melko hiljainen" paikka viime aikoina. Legendaarisen Pelaajaboardin vuosien takaiseen loistoon nyt tuskin enää päästään, mutta toivottavasti uudet konsolit aiheuttavat edes pientä pöhinää.

Sana vapaa..

Aaahh... pääsee jälleen päivittämään amatöörimäistä tietämystään nyky GPU arkkitehtuureista, vertailemaan vanhaan ja vertailemaan vielä keskenään. Tosin, elämän tilanne on yllättävänkin paljon erilainen kuin edellisen sukupolven spekuloinnin aikaan, joten voi olla että aika ei vain riitä kaikkeen opiskeluun mihin sitä ennen pystyikään. Mutta totta kai sitä yritetään :)

Ensimmäinen kysymys itselle on miten ihmeessä uuden arkkitehtuurin flopsi voi olla "parempi" kuin vanhan arkkitehtuuria. Flops on kuitenkin luku joka kertoo kuinka monta liukulukulaskua voidaan tehdä sekunnissa. Se on siis tehojen tulos, ei tehojen määre. Esim. MHz on tehojen määre, eli kuinka monta kellosykliä tehdään sekunnissa, mutta mitä sillä kellosyklillä tehdään, on eri juttu ja täten tehojen tulos ei riipu vain MHz luvusta. Joten olen hiukan ymmälläni, mitä tarkoittaa että Navin (tai itseasiassa RDNA:n) flops on enemmän kuin vanhan arkkitehtuurin.

Mutta mitä nyt olen käynyt RDNA:ta läpi, niin kyse on ainakin erilaisesta ja tehokkaammasta tekniikasta. Esim. GCN teki yhden tehtävän (tai siis yksi "instruction") joka neljäs kellosykli. RDNA tekee yhden tehtävän per kellosykli. Jos olen ymmärtänyt oikein. Ero on siis jo siinä selvä.

Muttä se että GPU on selvästi tehokkaampi ei kerro vielä koko kuvaa. 10-12TFLOPS on aika varma mihin GPU:n tehot menee molemmilla. Täytyy vielä tarkemmin tutkia ja vertailla PC-sukupolviin. Mutta vaikka GPUlla se suurin työ tehdäänkin (mielestäni) CPU ja muisti voi vielä tehdä eroa. Tai vähintäänkin kertoa mihin suuntaan tekniikka on menossa. Esim. RayTracing lyö varmasti itsensä läpi tulevan konsolisukupolven myötä, kun molemmat ilmeisesti tukee sitä.

M$:n 3rd party stream ohi. Aika meh. Namco Bandain hackj'n slash Scarlet Nexus herätti mielenkiintoa, mutta ei mitään ihmeellistä. Vähän turhan paljon ampumista ja first person pelejä.Call of the Sea ja Bright Memory Infinite omaa kivoja ideoita, mutta itselle ne on rampautettu first person näkymällä.
Ironisesti oikeaa pelimekaniikkaa ei nähnyt läheskään kaikista peleistä, vaikka stream oli nimetty first gameplay tyyliin. Tietty gameplay kuvaa saattoi ollakkin kaikissa, mutta ei itse mekaniikkaa.

No, ehkä M$:llä itsellään on jotain hienoa valmiina. Varmaan niistäkin kuullaan lähiaikoina.