Cyberpunk 2077 / Foorumit / pelaaja.fi
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Cyberpunk 2077

IMAGE(http://www.gamersyde.com/news_cyberpunk_2077_announcement-13502.jpg)

Kehittäjä: CD Projekt RED (Witcher)
Alusta: Some next-level shit for realz nigga.
Julkaisu: Kun on valmis. 2015-2016?

Hypeketju paras ketju. Kerättäköön tänne kaik' informaatio, jota jaettavaksi on tarkoitettu. Aamen.

Jos nyt jotain järkevää tahdotte tästä avoimen maailman kyberpunk roolipelistä tietää, voitte ainakin perusfiiliksen pelimaailmasta saada irti vasta julkaistusta trailerista, hieman myös trailerin tekoprosessin konseptikuvista.

Lisäinfoa trailerista ja P&P roolipeli Cyberpunk 2020:sta, johon tämä videopeli perustuu, tarjoilee Janne Pyykkönen.

Ei voi muuta sanoa kuin että peliä odotan ehkä enemmän kuin mitään. Kyberpunkki kolahtaa sen verran hyvin, ja puheet siitä miten pelissä tulee olemaan vapaa maailma ihmeteltävänä ja hahmoeditoriakin taidettiin lupailla joten mukavasti pääsee pelimaailmaan sisään. Oman hahmon luominen jotenkin vain aina nostaa fiiliksiä kympillä, jonka takia Witcherit ovatkin olleet itselleni vähän vähemmän mielenkiintoisia tapauksia.

Nyt vain sitten toivotaan että RED ei sulje infohanoja täysin, että saamme tänne kerättyä tiedonmurusia vuosien varrella.

Pahoittelut lyhyenlännästä aloituksesta, mutta on töitäkin tehtävä. Jakakaa vaikka screenshotteja trailerista. Pelinhän pitäisi lopulta näyttää samalta! Next-gen jne.

Mutta mutta, mitäs odotuksia jengillä on? Odotatteko että olisi täysin vapaa maailma Shenmuemaisine minipeleineen? Lentäviä autoja joita voi vapaasti kaapata? Heittäkäähän villit unelmat ketjuun.

Muistakaa myös katsoa Cyberpunk 2020:n luoneen Mike Pondsmithin kertomukset pelimaailmasta.

IMAGE(http://rewalls.com/large/201301/73202.jpg)

IMAGE(http://gameplay.itc.ua/wp-content/uploads/Cyberpunk-2077-2-550x309.jpg) Yleistä fiilistelyä

No, vielä viettää ketju hiljaiseloaan varmaan pari vuotta, mutta siinä sivussa voitte lukea semi-tuoreen haastattelun pelin ohjaajan kanssa.

http://gamestar.ru/english/cyberpunk_2077_interview_eng.html

Tosiaan, kuten kynä & paperi versiossa niin pelissä tulee olemaan useampi hahmoluokka. Erikoisia kykyjä kuten "tyylitaju" tullaan jossain muodossa näkemään, mutta esim. geologia on poistettu kyvyistä kokonaan, voi ei.

Ei sovi myöskään unohtaa että pelissä tulee olemaan moninpeliominaisuuksia (yllätys!)

http://www.pelaajalehti.com/uutiset/cyberpunk-2077-saa-moninpeliominaisuuksia

Mutta silti vahvat yksinpelikokemukset ovat mahdollisia..

Tervehdys taas, tyhjä ketju! Ai että on kyllä ihanaa että saa yksin rauhassa höpötellä asioista ilman muiden häirintää, ah.

No mutta, peliin on kuitenkin mahdollisesti tulossa monia eri kieliä, esim. meksikolaiset ääninäyttelijät hoitaa meksikolaisten puheet, ja riippuen omasta tulkkaus-implantin tasosta, kielen käännös on joko huonoa tai hyvää. Kuulostaa kunnianhimoiselta, ja erittäin siistiltä!

http://www.pcgamer.com/2013/03/01/cyberpunk-2077-devs-considering-multiple-languages-requiring-translator-implant/

Peliin saadaan myös kolmannen persoonan kuvakulman lisäksi ensimmäistä persoonaa, joka on aina mukavaa roolipelejä pelatessa. Yleensä itse tykkään ensimmäisestä persoonasta pelata, ja sitten katsella hahmoa kun vaikka uutta takkia saa päälle.

Kovasti himottaisi nähdä enemmäm pelistä (ketäpä ei?), mutta taitaa olla kylmä tosiasia että kehittäminen alkaa kunnolla vasta Witcher 3:n jälkeen. Koitetaan niitä tiedon murusia silti saada tänne kerättyä.

Lohdutetaan Demppaa sen verran, että kyllä näillä foorumeilla on toinenkin, joka odottaa peliä kuin kuuta nousevaa. Tämä ketju on jäänyt huomaamatta, mutta traileri aikanaan vakuutti (ja vakuuttaa vieläkin). Jos muuta ei voi tässä vaiheessa sanoa, niin tyyli on ainakin kohdallaan. Pelin kasarimainen tulevaisuudenkuva on vain jotenkin niin syntikkamaisen cool. Kunhan pelissä on vielä paljon olkatoppauksia ja takatukkia, niin olen muotitaivaassa.

Olen optimistinen realisti (jos näin voi sanoa) tulevaisuuden suhteen, mutta fiktiossa sateinen, likainen, syntinen, neonvaloinen ja salaliittoinen maailma kiehtoo kummasti. Se on samalla niin futuristista, mutta kummalla tavalla myös nostalgista. Olen ehkä pinnallinen, mutta tästä jos mistä, haluan nähdä dem graphix bitches!

Vaikka cyberpunk ei aiheena ole niin fantsua kuin fantasia, niin luotan CD Projectin kykyyn loihtia maittavia maisemia, kutkuttavia tarinoita ja hiottua pelattavuutta. Pelistä tiedetään vielä suhteelisen vähän, joten hypejuna ei ole vielä täysillä käynnissä, vaikka jokainen pikkuruinenkin tiedonmurunen lisää aimo annoksen hiiliä veturin kattilaan.

Jo se ajatus että pääsen synkässä futuristisessa kaupungissa ohjaamaan täysin muokattua omaa hahmoa saa minut hypejunan kapuloihin. Sci-fi (ja tarkemmin juurikin kyberpunk) ropeja on aivan liian vähän, eikä taida yhdessäkään isommassa pelissä olla tätä samaa paskaista fiilistä. Ja tosiaan, tässä jos jossain tulee ne grafiikat loistamaan ja parantamaan tunnelmaa entisestään. Kovasti ovat lupailleet että jäljen pitäisi olla jotakuinkin samaa kuin siinä cgi trailerissa.

IMAGE(http://static1.techenclave.com/news/wp-content/uploads/2013/01/cyber-500x300.jpg)

Hahmoeditori pelissä kuin pelissä on aina vain hyvä asia, etenkin jos muokkausvaraa on tarpeeksi. Mitä grafiikoihin tulee, niin uskon CD Projectin osaamiseen tässä(kin) asiassa. Witcher 2 on yksi kaikkien aikojen graafisesti vaikuttavimmista (tai no ylipäätänsä vaikuttavimmista) peleistä, ja kolmas osa videoiden perusteella pistää vielä paremmaksi. Joten yllättyisi vaikka kehittäjien väitteet graafisesta loistosta osoittautuisi todeksi.

Täytyy sanoa, että en ole ihan varma olenko lopulta täysin tyytyväinen ensimmäisen persoonan kuvakulmaan. Tulee kovasti mieleen Borderlands, ja vaikka peli olikin hyvä, kaipaisi joskus vähän uusia tuulahduksia pelimekaniikkoihin. Muuten kyllä edelleen aivan dream come true materiaalia.

Demo oli itselleni suuri pettymys. Niin suuri, että jos FPS-taistelu jää tuollaiseksi, niin voi olla että ostan pelin vasta myöhemmin alelaarista. Demossa ei ollut oikein mitään mikä olisi tehnyt vaikutuksen tai aiheuttanut innostuksen tunteen.

Mutta katsotaan nyt mietä sieltä lopulta on sitten tulossa. Nyt on ainakin jonkinlainen kuva mitä olisi tulossa, mutta paljon saattaa muuttua vielä.

Tervehdys maailma! Foorumit sen kuin hiljenee, mutta kyllä oli pakko tulla fiilistelemään tätä melkein 8 vuotta vanhaa ketjua. Onhan tässä hetki saatu peliä odotella, onneksi odotus päättyy kohta. Kiireisenä keski-ikäisenä vätyksenä en ole juurikaan seurannut uutisointeja pelin tiimoilta pitkään aikaan, ja kun Pelaaja kolahti postiluukusta ja takakannessa luki "Nyt saatavana", juoksin heti tietokoneelle ostohousut jalassa, mutta eihän se ihan vielä ollutkaan saatavilla. Ach.

Mutta ei siinä, ilmeisesti nykyään normaalimpaa kommentoida asioita uutisiin ja keskustella Discordissa? Nopeasti katoavan informaation aikakausi...see you on the other side.

Spoilereita ensimmäisestä puolituntisesta.

Korporaatioiden entinen orja täällä hei. Täytyy kyllä sanoa, että hieman yllätti miten siinä taustatarinassa päädyttiin niin vikkelästi siihen montaasiin. Ymmärsihän sen heti, että jotenkin tilanne nollautuu kun pankkitililläkin oli aikamoisia summia (olisi pitänyt muistaa ostaa tili tyhjäksi juomia automaatista craftaukseen, juomat kun säilyi repussa). Jotenkin vain tuntui hirveän hätäiseltä ratkaisulta ja kaverikin siinä jutteli kuin mitään ei olisi tapahtunut. Mielenkiintoista nähdä muut taustatarinat.

Ensimmäinen bugi rikkoikin heti etenemisen. Taistelututoriaalissa viimeisessä osuudessa yksi vihollisista siirtyi seinän läpi ikuiseen suojaan, onneksi autosave ei ollut kaukana. Tämän lisäksi ei ole ollut muuta havaittavissa, pelikoneena toimii Acerin joku Nitro peliläppäri ja grafiikka-aserukset mediumilla. Kelepaa tätä näinkin.

Nyt kun olen ihan vasta alkumetreillä, niin vaikea sinänsä sanoa mitään konkreettista. Oli tarkoitus tosiaan alunperin odottaa pidempään, että saisi uuden sukupolven konsolin ostettua ja sille pelin, mutta tulihan se 8 vuoden odotuksen innostus sieltä sitten kuitenkin.

Nykyään on jotenkin niin vaikea innostua peleistä. Onkin hyvin virkistävää, että jokin edes hieman imaisee mukaansa. Sanonpahan kuitenkin, että esim. Disco Elysium imaisi huomattavasti tiukemmin mukaansa, vaikka pelasin sitä täysin ilman ennakko-odotuksia ja puoli vuotta julkaisun jälkeen. Jatketaan kokeiluja, jos vaikka imu lähtisi paremmin käyntiin muutaman tehtävän jälkeen. Corpo aloitus ei sitä ainakaan päässyt tekemään.

Mie jatkan täällä taas monologia.

Täytyy kyl sanoa, ettei vähään aikaan ole tullut peliä, jonka takia olen hereillä vielä perheellisenä ihmisenä klo 2 yöllä. Onhan tässä sitten kuitenkin sitä imua ihmeellisen paljon.

Peli on pelattu nyt ja läpi ja aikaa paloi 128.21 tuntia, alustana GeForce Now.

Ulkoasultaan peli on upean näköinen, mutta jo heti alussa onglemat alkavat näkyä ilman bugejakin, sillä pelin lifepath kestää noin 30 minuuttia kiireettömälläkin pelitavalla. Seuraavaksi peli skippaa valtavan määrän tarinasisältöä lyhyellä montaasilla, joka itseni sai välillä hämmennyksen valtaan "nytkö me ollaan jo parhaita kavereita Jackien kanssa?", "ketä ovat nämä ihmiset jotka soittelevat minulle ja mistä he saivat numeroni sekä tietävät nimeni?", tunne leikatusta sisällöstä oli todella vahva.

Tarina on kyllä edetessään mielenkiintoinen ja Keanu sopii Silverhandiksi yllättävän hyvin, joskin muutamassa kohdassa olisi toivonut hiukan vahvempaa tunnelatausta Keanun suorituksessa. Sivutekemisen olisin myös toivonut avautuvan vähitellen päätarinan hiljaisempien hetkien välissä sen sijaan että kaikki soittaa jatkuvasti, usein jopa kesken dialogin jolloin sekä dialogi ja puhelu jää epäselväksi kun kaksi henkilöä puhuu päällekkäin.

Pelin pää- ja sivutarinaosuudet ovat kyllä A-luokkaa, gigit ei ihan niin kovalla tasolla ja siniset tehtävät ovat itseään toistavaa lähes juonetonta täytettä. Jostain käsittämättömästä syystä ostettavat autot on merkitty sivutehtävinä, joka tekee niitten tehtävien etsimisestä joita journalista ei löydy erittäin vaivalloista. Tällaisia ratkaisuja joita ei ole mietitty ihan loppuun asti on peli täynnä, yhtenä esimerkkinä craftaus.

Hahmon muokkaus taas oli lähes täysin turhaa, päähahmon heijastukset ei nimittäin näy muuta kuin "älypeileissä" ja sukuelinten muokkaus on vieläkin turhempaa, sillä niitä ei näy gameplayssä ollenkaan koska peli päätettiin sensuroida ensimmäisellä pätchillä. Itse luotu vartalo näkyy alasti ainoastaan inventaariossa, mutta leijonanosa vaatteista vaikuttaa tehdyltä ainoastaan default bodyä ajatellen eli vartalo muuttuu defaultiksi kun vaatteet pistetään päälle, miesvartaloa ei saa edes muuttaa, naisvartalosta saa muokata vain rintoja, molemmista saa muokata nännejä. Itiimialueita muokatessa kamera karkaa kuitenkin sen verran kauas että muokkaus pitää tehdä muutenkin mututuntumalta ellei halua nenäänsä kiinni ruutuun. Kasvojen muokkauksessa on sentään enemmän liikkumavaraa.

Kaupunki on komeaa katsottavaa ja ihmismassat saavat kaupungin eloisammalta, kunnes selviää että kaupunki on vain kulissi jossa ei pääse juuri mihinkään ja ihmiset ovat vain tyypillisiä yhden repliikin zombeja jotka poukkoilevvat päämäärättömästi ympäriinsä, tosin kyllä tämä sentään jonkin verran luo illuusiota elävästä kaupungista. NPC-hahmoista ei juuri eloa tai persoonaa löydy ellei kyseessä ole tarinakeskeinen hahmo ja nekin yleensä hyytyvät toistelemaan samoja repliikkejä tehtävien suorittamisen jälkeen. NPC-hahmot eivät tunnu RPG-pelin hahmoilta vaan ennemminkin toimintapelin.

Koska kaupunki on tyhjä, eikä kiinnostavaa tutkittaavaa juuri ole, niin toivottavasti ajaminen on kunnossa? No ei todellakaan ole sillä ihan heti ei tule peliä mieleen jossa ajaminen olisi näin tuskallista, isolla osalla autoista yksinkertainen mutkaan kääntyminen päättyy siihen että puolenkymmentä jalankulkijaa on hengiltä ja poliisiarmeija on spawnautunut paikalle tyhjästä, tosin poliisit menettävät kiinnostuksensa kun painat kaasua korttelin verran. Virkavallalla tuntuu olevan yliluonnollisia kykyjä, sillä vaikka kuinka syrjäisessä kolkassa tekisit konnuuksia niin poliisit teleporttaavat paikalle tyhjästä.

Stealth on sitten täysin sattuman kauppaa. Joskus viholliset kävelevät ylitsesi sinua huomaamatta, mutta toisinaan viholliset unohtavat että seinät ovat olemassa ja kävelevät niiden läpi tai jopa jumittuvat seinien sisään. Kameroiden hakkerointi on karmean huonosti toteutettu, sillä en vieläkään tiedä miksi kolmeksi minuutiksi sammutettu kamera näkee minut taas kolmen sekunnin jälkeen. Äänenvaimentimet ovat yhtä tyhjän kanssa sillä pääosuma ei tapa kerralla. Sniperilla saa ampue seinien läpi ja pääosuma tappaa useammin, mutta äänenvaimentajaa ei ole tarjolla. Ylivoimainen työkalu on hakkerointi jolla viholliset näkee seinien läpi ja kamerasta toiseen hyppimällä saa alueen tyhjennettyä vihollisista ilman menemättä edes paikalle, tämän lisäksi cooldownit jumivat usein niin että kykyjä saa käyttää loputtomasti.

Hakkeroinnista löytyy ihan mukiinmenevä minipeli, mutta kyseinen minipeli onkin sitten ainoa, muuta ei löydy.

Autoilua lukuunottamatta kaikki toimii ihan riittävän hyvin bugienkin kanssa, jossain seassa on aistittavissa huippupeli, joka on taas vähintäänkin vuoden kehityksen päässä valmiista ilman bugejakin. Roolipeli tämä mielestäni ei ole, sillä peli on lähempänä Watch Dogsia kuin Falloutia tai Outer Worldsiä, ilmeisesti myös CDPR on huomannut tämän koska RPG-tagi taitaa olla poissa, ainakin sosiaalisen median (twitter) puolelta tuo on kadonnut. Tuntuu että lähtökohdat oli tehdä huippuunsa kehittynyt versio Bethesdan Fallout, Skyrim tai Obsidianin Outer Worldsistä, mutta tuntuu kuin sikariporras olisi kehityksen aikana GTAV ja RDR2 hurjat tuotot sekä Fallout 76 epäonnistumisen. Ei peliä voi huonoksi sanoa edes bugiongelmiensa kanssa (ainakaan GFN kautta pelaamaani peliä), mutta ei tämä ole läheskään sama peli mikä sen olisi alunperin pitänyt olla vaikka ulkoasu näyttääkin samalta. Itse en ollut hypejunassa mukana ollenkaan, mutta petyin silti, tosin Final Fantasy 7 Remake oli itselleni pettymyksistä suurin.

7/10

Lainaus Angel of Death

NPC-hahmoista ei juuri eloa tai persoonaa löydy ellei kyseessä ole tarinakeskeinen hahmo ja nekin yleensä hyytyvät toistelemaan samoja repliikkejä tehtävien suorittamisen jälkeen. NPC-hahmot eivät tunnu RPG-pelin hahmoilta vaan ennemminkin toimintapelin.

Tämä sama ongelma on ollut myös Witchereissä. Tehtävien ulkopuolella hahmoilla on hyvin vähän sanottavaa. Hahmoilta ei yleensä pysty kysymään esimerkiksi maailmasta ja tapahtumista vaan kaikki tämä maailman rakentelu tulee pääasiassa löydettyjen kirjojen ja kirjeiden kautta. Ei ole pitkiä keskusteluja historiasta ja tapahtumista a la Bioware, mikä on sääli.

Toki, mutta tämän piti olla hyppäys Witcheristä roolipelimäisempään ja immersiivisempään suuntaan. Tosin pelatessa vertauskohtana tuli mieleen Bethesdan ja Obsidianin pelit, joissa toki väkeä oli paljon vähemmän, mutta porukka oli eloisampaa, een tiedä kultaako aika muistot.

Sanoisin että itselleni peli on sitä Rage 2 tai Alpha Protocol tasoa, jotain joka voisi olla huippupeli, mutta liian moni asia meni pieleen. En ole vieläkään pelin pariin palannut ja ei ole tehnyt mielikään, kovempi hinku olisi pelata Witcher 3 uudelleen. Eihän tämä nyt millään muotoa ole "paskin peli ikinä" niinkuin monet esimerkiksi Steam-foorumeilla väittävät, mutta ei missään nimessä mikään "Game of the Year" myöskään niinkuin monet samalla foorumilla väittävät. Juoni on alun kompurointia lukuunottamatta helmeä, sidequestien päätösten puute kyrsii, muuten erinomaisia. Siis jatkuuko Lizzie Wizzie (vaimikäsenytoli) vai teinköhän jotain väärin? Tehtäväsarja päättyi mielestäni täysin auki vaikka tekstiviestikin Lizzieltä tuli jälkeenpäin.

"Äänenvaimentimet ovat yhtä tyhjän kanssa sillä pääosuma ei tapa kerralla."

Sulla on väärät perkit.
Just eilen katselin jonkun arvostelua ja tyyppi puhui siitä kuinka naurettavasti saa tehtyä vähinkoa kun valitsee oikeat perkit.
Jätkä pamautti revolverilla critical headshotin joka teki yli 340 000 vahinkoa.

Itsekin sain tämän päätökseen pari päivää sitten.
Alunperin mun ei pitänyt edes ostaa koko peliä ennen sitä ihan kunnon ps5 päivitystä, mutta verkkis myi sitä patsaan sisältävää erikoisversiota 90e hintaan ja unboxaus videon katsomisen jälkeen se oli pakko ostaa.
Toki vielä tuolloin ajattelin edelleen odottaa sitä päivitystä, mutta kun paketin sai haettua niin tietenkin se kiekko meni heti pleikkarin sisuksiin.

Tuli siis pelattua ps4 pro:lla ja pelin versio oli 1.11.

Jos vaikka listaisin ne tekniset ongelmat ekana.
-Peli kaatui jokaisen pelisession aikana, mutta mä pelasin 8-10 tuntia kerralla ja tuo kaatuminen tuli aika kellontarkasti kuuden tunnin jälkeen joten jos olisin pelannut vaikka vaan neljä tuntia niin peli ei olisi kaatunut kertaakaan.
-Kerran tipuin kartan läpi.
-Kämpille tullessa tiestä puuttui kaksi autoin mittaista palaa ja siitä näkyi läpi. Tämä tapahtui vain kerran.
-Radiosta hävisi ääni kunnes teki seuraavan ihan kunnon tehtävän. Tämäkin tapahtui vain kerran.
-Hahmomalli ilmeisesti sekoilee jotenkin aina kun nousi prätkän selästä pois sillä ruudun reunoilla näkyy jotain ihme vilkettä ihan kuin hahmon eri kohdat venyisi ja palaisi ennalleen tai jtn. Tuota kestää yleensä sekunnin tai kaksi eli lähinnä kosmeettinen haitta.
-Pari kertaa minimapin alapuolella luki hostile area vaikka kävelin keskellä toria. Tuo poistui kun latasi tallennuksen.
-Pari kertaa tehtävää tehdessä vieressä istuvan hahmon dialogin ääni katosi yhden lauseen ajaksi ja sitten taas kuului katosi.
Noin kävi kahdessa tehtävässä kahdella eri hahmolla.

Sitten on toki se ihan perus ruudunpäivityksen notkahtaminen ja popup tietyissä paikoissa kaupunkia.
Kuulostaa paljolta, mutta tuo kaikki tapahtui 63 tunnin aikana joten hyvin pitkälti ainoa ongelma joka toistui usein oli tuo ruudunpäivitys ja popup joka ei vaikuttanut mun pelinautintoon mitenkään.

Hyvää tässä sitten onkin todella paljon.
Ensinnäkin peli näyttää jopa ps4 pro:lla erittäin hyvältä kunhan käy heti aluksi vetämässä chromatic aberrationin, film grainin ja motion blurin pois päältä.
Varsinkin päivällä night city näyttää helvetin hienolta ja kuva on puhdas eikä edes kaukaisissa rakennuksissa ole sahalaitaa.

Tarina oli myös hyvä kuten myös hahmot.
Varsinkin ne isommat sivuhahmot kuten Judy, Panam, River ja Kerry on ihan witcher 3 tason settiä.
Noihin liittyvät tehtävät on ihan helvetin hyviä ja väärällä päätöksellä koko quest ketju voi loppua lyhyeen, etkä välttämättä edes tajua sitä jos et katso jotain tube videoita tai keskustele foorumeilla.
Myös Keanun näyttelemä Johnny Silverhand on loistava ja vaikka aluksi äijä on aivan täys kusipää niin sekin kehittyy huomattavasti pelin edetessä ja sen kanssa saa myös pelin parhaat naurut.

Tekemistä riittää muutenkin ja ilmeisesti niistä lukuisista fixerien antamista keikoista ne kaikki nimetyt hommat on sellaisia joissa voi tavata uusia ihmisiä ja niissä on muutakin kuin "mene tuonne ja tapa kaikki" mentaliteetti.
Yksikin homma alkoi sillä, että mun piti tappaa jonkun tyypin vaimon murhaaja ja homman voi toki hoitaa ampumalla sen kun tilaisuus koittaa, mutta jos et ammu sitä niin se pyytää sua auttamaan sitä.
Äijähän on siis tullut uskoon ja oikeasti uskoo olevansa suurinpiirtein uusi jeesus ja haluaa kuolla myös samalla tavalla joten tietenkin minä hymy huulilla ristiinnaulitsen sen samalla kun koko komeus kuvattiin.

Ai niin, mutta eihän niillä valinnoilla ole väliä kuten niin kovin netissä itketään.
Tällä tietenkin tarkoitetaan sitä, että kaikki pienetkin valinnat ei vaikuta lopetukseen, mutta missä pelissä noin on?
Mulle tulee lähinnä mieleen witcher 3 jossa jotkut sivutehtävän valinnat vaikutti myös päätarinaan.
Tässä kuitenkin on päätöksiä ja niillä on myös seuraamuksia.
Esim yhden mun päätöksen takia yhden jengin johtajat pääsi hengestään tai jos teet väärän päätöksen yhdessä Judyn tehtävässä niin missaat yhden pelin tunnelmallisimmista tehtävistä.

Ilmeisesti nyky pelaajat ei osaa uppoutua pelin maailmaan kunnolla ja jos joku päätös ei suoraan dramaattisesti vaikuta tarinan lopetukseen niin se on turha.
Jos vertauksen haluaa vetää tosimaailman puolelle niin oletetaan, että joku narkkari on ryöstämässä vaikka r-kioskia ja paikalle tulevalla poliisilla on vaihtoehtona joko puhua se antautumaan tai ampua siihen paikkaan.
Ei välitön narkkarin tappaminen vaikuta mitenkään tämän maailman kulkuun, mutta sen poliisin elämään se varmasti vaikuttaa.
Mulle ainakin tulee jo pelkästään siitä paska omatunto jos menen pettämään Judya jonkun huoran kanssa, puhumattakaan jostain isommista päätöksistä.

Poliiseista puheenollen mulla ei ollut mitään ongelmia niiden kanssa, koska en riehunut kaupungilla.
Koko 63 tunnin aikana mulle tuli alle kymmenen kertaa yksi wanted tähti, koska pärrä lähti lapasesta ja joku onneton jäi alle.
Jos en olisi katsonut lukuisia valitus videoita niin en edes tietäisi, että ne vaan teleporttaa selän taakse.
Samojen videoiden ansiosta tiedän myös, että npc hahmot lähinnä kävelee samaa katua päästä päähän tai joku voi kiertää korttelia vaan ympäri.
En mä pelatessa tuollaista huomaa, koska mun tapoihin ei kuulu jonkun random hahmon seuraaminen.
Yksikään npc hahmo ei myöskään kävellyt seinän läpi tai ollut t-posessa ja vihollisetkin tuntui toimivan kuten jossain far cry:ssa eli ne osasi käyttää suojaa ja ampui sieltä.
Mitään tuon kummempaa tekoälyä en odottanutkaan.

Hirveästi ei kuitenkaan tullut räiskittyä sillä alusta asti keskityin kehittämään netrunner buildia joka pystyy tappamaan kaikki kaukaa ja jos joku tulee lähelle niin sitä varten oli monowire.
Aloitin suoraan hardilla ja hitaasti mutta varmasti hahmosta tuli ylivoimainen joka pystyy tyhjentämään isoja alueita yhdellä contagion hackilla kun se leviää pitkälle.
Samalla joka tappo antaa lisää cold blood stackeja jotka puolestaan lyhentää quick hack cooldownia ja antaa muita hyötyjä.
Sitten tulee joku bossi joka palauttaa mut maanpinnalle tappamalla mut suurinpirtein kahdella iskulla, koska kaikki perkit on menneet hakkerointiin ja cold bloodiin.
Loparia lukuunottamatta nuokin tuli vedettyä quickhack+monowire combolla joten karkuun sain juosta monesti.

Ajaminen on mun mielestä myös ihan ok ja ainoa ongelma on liian lähelle zoomattu minimap.
Siinä vaiheessa kun gps käskee kääntyä oikealle ja vedät jarrut pohjaan niin auto menee risteyksestä ohi ihan heittämällä ja siksi tulikin ajettua moottoripyörillä, koska ne voi näpsäkästi vetää ympäri.

Tekemistä olisi vielä vaikka kuinka ja takaisin tulee palattua kunhan olen pitänyt pari päivää taukoa.
Sitten kun joskus saan ps5:n ja tähän tulee ihan kunnon ps5 päivitys niin tarkoitus olisi vetää uudestaan räiskintä+mantis blade combolla.

Jos tekniset ongelmat olisi poissa niin tämä olisi ihan heittämällä 9/10 peli.
Nyt täytyy antaa vain 8.5/10 ja tuo extra puolikas tuli oikeasti hienosta lopusta joka nosti fiiliksiä vielä hieman lisää. Otin siis Panam lopetuksen.

Muutama kuvakin tuli otettua.

Mökkeilemässä
Röökitauko
Mr Nibbles
Misty, joka on niin selkeä blade runnerin Pris
Jig-jig street
Minä ja Judy

Lainaus

Sulla on väärät perkit.
Just eilen katselin jonkun arvostelua ja tyyppi puhui siitä kuinka naurettavasti saa tehtyä vähinkoa kun valitsee oikeat perkit.
Jätkä pamautti revolverilla critical headshotin joka teki yli 340 000 vahinkoa.

Melko todennäköisesti, jätin stealthin kehittämisen kun ei oikein onnistunut ja panostin hekkerointiin. System reset (tai vastaavaa) for the win.