13 minuuttia upouutta Pokémonia! Tätä kaikkea on luvassa Pokémon Legends: Arceuksessa / Uutiset / pelaaja.fi

13 minuuttia upouutta Pokémonia! Tätä kaikkea on luvassa Pokémon Legends: Arceuksessa

13.01.2022 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
12
Pokémon Legends: Arceus, Pokémon Legends, Arceus, Pokémon, game Freak, The Pokémon Company,

Switchin alkuvuoden yksinoikeustarjontaa edustavasta Pokémon Legends: Arceuksesta on saatu 13 minuuttia pitkä yleiskatsaus videomuodossa.

Video summaa yhteen pelin keskeisimpiä ydinominaisuuksia. Näitä edustavat varsinkin aiempaa avoimemman pelimaailman tutkiskelu, taskuhirviöiden dynaaminen pyydystäminen ja uusilla taistelutyyleillä monipuolistettu taisteleminen.

Pelaamisen muistutetaan olevan tällä kertaa myös tehtäväpohjaista. Osana historiallista tutkimusryhmää pelaajalle kun annetaan vaihtelevia toimia, jotka ajavat esimerkiksi pyydystämään tiettyjä taskuhirviöitä, keräämään esineitä tai kamppailemaan tiettyjä kohteita vastaan.

Pokémon Legends: Arceus ilmestyy 28. tammikuuta.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Graafiselta ilmeeltään peli näyttää edelleen niin kovin vaatimattomalta verrattuna lähes viisi vuotta vanhempaan Breath of the Wildiin. Sekä yksityiskohtien että tuon hyvin hillityn värimaailmansa puolesta.

(On se eri autuasta Zeldan tekijäporukalla, kun saavat rauhassa tehdä loppuun viilattuja, oikeasti näyttäviä pelejä julkaistavaksi muutaman vuoden välein... sen sijaan että pitäisi vuosittain julkaista jotain kiireellä hutaistua tauhkaa.)

Jotain positiivistakin silti löytyi. Odotin jo satavarmana näkeväni jälleen yhden muka-animoidun mustan ruudun ääniefektien kera tuossa Shinxin esittelyssä NPC:lle. Olin positiivisesti yllättynyt, kun Shinx peräti päästettiin ulos pallostaan ja se pyörähti ympäri. Toivon totisesti, että kyseessä ei ole vain valheellinen yksittäistapaus, räätälöitynä juuri tätä videota varten. Vaan että Game Freak olisi todellakin satsannut myös noiden pienempien animaatioiden suhteen, varsinkin Swordin & Shieldin ala-arvoisen "kerronnan" jälkeen.

ILCA ryssikin jo 4. generaation uusinnat autuaasti, huolehtien siitä, että vanha kunnon Platinum on edelleen parhain versio koko 4. generaatiosta. Nähtäväksi jääkin, miten tasalaatuinen (tai laaduton) tämä Game Freakin uutukainen tulee sitten olemaan. Lupaavia ideoita siinä kyllä on, sitä en kiellä. Esim. tuo uudenlainen taistelusysteemi, uudet kehitysmuodot vanhoille elukoille, ylipäätänsä koko tarinallinen asetelma sekä miljöö... Mutta yhtä lailla Swordissa ja Shieldissäkin oli ihan hyviä ideoita, jotka valitettavasti vaan musertuivat sysihuonon toteutuksen alle. Legends Arceus vaikuttaakin olevan askel oikeaan suuntaan. Mutta tässä kohtaa pari tipuaskelta ei enää riitä, kun aiempien Switch-pelien jälkeen pitäisi jo harppoa.

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Pokemon-pelisarjan ongelma on tosiaan se, että joka vuosi pitää ilmestyä uusi osa ja jokaisesta sukupolvesta pitää tehdä remake. Itse elin taskuhirviörenessanssia, joka kesti X:stä Swordiin, jolloin iski täydellinen väsymys. Toki Pokemon Go oli pari kolme vuotta iso osa elämääni, mutta sitten sekin hiipui. Jos Let's Gon jälkeen olisi ollut vuorossa Legends: Arceus, niin olisin saattanut vielä innostua.

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

Kyllä tälle ehdottomasti mahdollisuuden annan ja ostan heti julkaisussa. Pokemon Sword & Shield eivät kiinnostaneet ollenkaan, enkä edes ilmaiseksi huolisi uusia versioita Diamondista & Pearlista ja pelaisi noita Let's Go-versioistakaan.

Oma suurin renesanssiaika olivat Pokemonit 2000-luvun alussa Yellow, Goldin ja vielä Rubyn myötä. Sen jälkeen julkaistut versiot X:stä tai Moonista eivät ole herättäneet mitään intohimoja.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Nyt on videon perusteella sentään jotain kehitystä tapahtunut muutenkin kuin entistä EVVK:mpien monsujen keksimisessä.

Ei vielä palauttanut uskoa sarjaan, mutta pitää ainakin vähän seurailla peliä tarkemmin.

Lainaus Teräskäsine

Oma suurin renesanssiaika olivat Pokemonit 2000-luvun alussa Yellow, Goldin ja vielä Rubyn myötä. Sen jälkeen julkaistut versiot X:stä tai Moonista eivät ole herättäneet mitään intohimoja.

Omallakin kohdalla Pokemon taisi nähdä huippunsa siinä Ruby/Sapphire-sukupolvessa, mutta suurin tekijä siinä lienee ollut ikä ja kokemus.

Diamond/Pearlin ja Black/Whiten skippasin, mutta X/Y:ssä yritin palata sarjan pariin ja siinä vaiheessa kokeneempana roolipelaajana aloin lopulta tutkia tarkemmin pelien syvempää mekaniikkaa.

Järkytyin.

Jos ei ole koskaan kuullut IV:istä ja natureista tai mitä ne Pokemonien kyvyille tekee, niin suosittelen, ettet koskaan ota selvää, koska tietoisuus tekee näistä peleistä markkinoiden kylmimpiä jalostussimulaattoreita, joissa 99% pokemoneista joutaa lihamyllyyn ja vain paras prosentin murto-osa on oikeasti kehittämisen arvoisia. Hitlerkin olisi ollut ylpeä...

Jos animen viesti on korostaa ystävyyttä ja vahvaa sidettä pokemonin ja kouluttajan välillä, niin pelien viesti on, että roskiin vaan se kämä-Pikachu ja briidaa parissa tunnissa parempi, koska kiinteät statit loppupeleissä ratkaisee.

Pokemon hepuli loppui kuin seinään, kun totesin, että omakin startteri oli about juuri niin paska kuin olla voi ja peliä on jo päälle sata tuntia takana. Paska Greninja odottelee tänäkin päivänä jossain pöytälaatikossa Pokemon-liigaan pääsyään, mutta sitä päivää tuskin tulee.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Mulle ensikosketus Pokémonin maailmaan oli X/Y, joka oli järisyttävä pelikokemus ja yksi pelatuimmista videopeleistäni koskaan. Olen sittemmin ostanut ja nauttinut kaikista pokemoneista (Sword & Shieldistä myös) ja ottanut keräilytavoitteekseni hankkia kaikki Pokémonit. Brilliant Diamond sekä Shining Pearlkin odottaa hyllyssä korkkaamista.

Vaikka kuinka fanitan ja lähtökohtaisesti ostan mitä vaan, jossa lukee "Pokémon", niin tämä näyttää jotenkin niin keskeneräiseltä ja ankealta, että jään kyllä seuraamaan scoreja sivusta. Tämä näyttää pitchin yhteyteen tehdyltä tech demolta. Vaikea kuvitella, että on kyse samasta konsolisukupolvesta ja laitteesta, jolle vaikkapa herkullisen näköinen Kirby and the Forgotten Land on tulossa.

Mä en pidä grafiikoita yleisesti ehkä niin suuressa merkityksessä kuin moni muu, mutta tämä näyttää jo niin puolivillaiselta, että alkaa jo omaankin silmään näyttämään tosi tylsältä. En myöskään ole ymmärtänyt mikä tämän pelin pelimekaaninen koukku on.

No, toivottavasti tämä yllättää ja tuleehan tämä varmasti lisättyä kokoelmaan sitten käytettynä viimeistään.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami
Lainaus Sundance Kid

Pokemon-pelisarjan ongelma on tosiaan se, että joka vuosi pitää ilmestyä uusi osa

Ei nyt sentään liioitella. 2020 ja 2021 ei ilmestynyt yhtään pääsarjan osaa. Tyypillisestihän niitä tulee joka kolmas vuosi.

Lainaus Hærski

kokeneempana roolipelaajana aloin lopulta tutkia tarkemmin pelien syvempää mekaniikkaa.

Järkytyin.

Tutkit siis jalostusmekaniikkaa, mutta tutkitko myös varsinaista taistelumekaniikkaa? Esim. netin suosittu Smogon-taistelusimulaattori skippaa briidailut kokonaan, kun IV:t ja EV:t ym. syötetään vain numeroina kehiin, ja ei kun nauttimaan itse taistelujärjestelmästä, jota pidetään nyansseineen ja tasapainotuksineen yhtenä pelimaailman parhaimmista (ainakin ennen Sword & Shieldin Daimaxia). Tietenkään tämä ei käy ilmi ylihelpossa in-gamessa vaan vaatii asioista ymmärtävien pelaajien välistä kaksintaistelua. Pokémonien ainutlaatuiset tyyppiyhdistelmät, statsit, esineet, roolitukset tiimissä (mm. IV:iden, EV:iden ja tietynlaisen movesetin avulla) sekä erilaiset hyökkäykset (vahinkoliikkeet jaettuna fyysisiin ja spesiaaleihin, status-liikkeet, boostausliikkeet, priority-liikkeet, ansaliikkeet ym.) pitävät pelit mielenkiintoisina ja taktisina, kuten MM-kisoja katsoessa helposti huomaa. Niissä pärjääminen vaatii vastustajan ajatustenlukua ja ajattelua "askelta pidemmälle".

Käyttäjän Stan kuva
Stan

Itse pidän pokemonista ja niiden tarinasta. Jokaisen osan tähän asti pelannut IV treinaamisesta välittämättä, käyttää vain niitä mitä haluaa oli ne sitten hyviä tai ei.

Lainaus Haerski

Jos animen viesti on korostaa ystävyyttä ja vahvaa sidettä pokemonin ja kouluttajan välillä, niin pelien viesti on, että roskiin vaan se kämä-Pikachu ja briidaa parissa tunnissa parempi, koska kiinteät statit loppupeleissä ratkaisee.

Sinulle voisi sopia nuzlocke säännöt paremmin sitten. Perussääntöinä on että jokainen pokemon saa lempinimen, vain yksi pokemon saa napata per alue ja jos pokemon häviää taistelussa niin sitä ei saa enää käyttää vaan pitää korvata uudella.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Hayarigami

Tutkit siis jalostusmekaniikkaa, mutta tutkitko myös varsinaista taistelumekaniikkaa? Esim. netin suosittu Smogon-taistelusimulaattori skippaa briidailut kokonaan, kun IV:t ja EV:t ym. syötetään vain numeroina kehiin, ja ei kun nauttimaan itse taistelujärjestelmästä, jota pidetään nyansseineen ja tasapainotuksineen yhtenä pelimaailman parhaimmista (ainakin ennen Sword & Shieldin Daimaxia). Tietenkään tämä ei käy ilmi ylihelpossa in-gamessa vaan vaatii asioista ymmärtävien pelaajien välistä kaksintaistelua. Pokémonien ainutlaatuiset tyyppiyhdistelmät, statsit, esineet, roolitukset tiimissä (mm. IV:iden, EV:iden ja tietynlaisen movesetin avulla) sekä erilaiset hyökkäykset (vahinkoliikkeet jaettuna fyysisiin ja spesiaaleihin, status-liikkeet, boostausliikkeet, priority-liikkeet, ansaliikkeet ym.) pitävät pelit mielenkiintoisina ja taktisina, kuten MM-kisoja katsoessa helposti huomaa. Niissä pärjääminen vaatii vastustajan ajatustenlukua ja ajattelua "askelta pidemmälle".

Tämä hämmentää minua vielä enemmän, koska ainoa edes etäisesti järkevä syy jalostussysteemin olemassaololle oli se, että pelaajien välisissä turnauskohtaamisissa siihen upotetuista sadoista tunneista voisi saada jotain hyötyä irti. Mutta nyt sanotkin, että koko systeemi käytännössä ohitetaan turnausolosuhteissa, mikä on tarkemmin ajatellen kehittäjien suora tunnustus siitä kuinka paska ja turha se oikeasti on.

Lainaus Stan

Sinulle voisi sopia nuzlocke säännöt paremmin sitten. Perussääntöinä on että jokainen pokemon saa lempinimen, vain yksi pokemon saa napata per alue ja jos pokemon häviää taistelussa niin sitä ei saa enää käyttää vaan pitää korvata uudella.

Tai sitten heivataan koko virtuaalinen genetiikka ja annetaan pelaajille vapaat kädet kehittää valitsemiansa pokemoneja niin kuin parhaaksi katsovat, kuten kunnon roolipelit tekee.

Käyttäjän Stan kuva
Stan
Lainaus Haerski

Tai sitten heivataan koko virtuaalinen genetiikka ja annetaan pelaajille vapaat kädet kehittää valitsemiansa pokemoneja niin kuin parhaaksi katsovat, kuten kunnon roolipelit tekee.

No niinhän se on nyttenkin mahollista. Vangitse ne pokemonit mitkä haluat ja käytä niitä. Jos et halua käyttää startteria niin jätä se boxsiin tai vapauta heti kun olet saanut toisen tilalle. Jos haluat käyttää vain vesi pokemoneja niin sekin onnistuu ihan yhtä hyvin.

Breedaaminen, IV training ja kaikki tämä on täysin vapaaehtoista eikä mitenkään pakollista pelaamisen kannalta. Ne muuttaa lähes pakolilsiksi vain jos haluat täyden pokedexsin tai haluat otella pvp liigassa. Jos näistä kumpikaan ei kiinnosta niin sitten enä näe mikä tässä on ongelmana.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami
Lainaus

Tämä hämmentää minua vielä enemmän, koska ainoa edes etäisesti järkevä syy jalostussysteemin olemassaololle oli se, että pelaajien välisissä turnauskohtaamisissa siihen upotetuista sadoista tunneista voisi saada jotain hyötyä irti. Mutta nyt sanotkin, että koko systeemi käytännössä ohitetaan turnausolosuhteissa, mikä on tarkemmin ajatellen kehittäjien suora tunnustus siitä kuinka paska ja turha se oikeasti on.

Eijei, pahoittelut epäselvyydestä. Smogon on täysin epävirallinen fanien ylläpitämä alusta, eikä siellä pelata mitään virallisia turnauksia. Konsolipelien pelaajille se vain toimii hyvänä alustana kokeilla eri pokemoneja, joita sitten kouluttaa itse Switch-peleissäkin.

Koko jalostussysteemin juju lienee siinä, että se muodostaa syvemmän siteen pokemonin ja kouluttajan välille. Kun "täydellisen" yksilön eteen on joutunut näkemään vaivaa, siihen kiintyy ihan eri tavalla kuin parissa minuutissa netissä klikkailtuun Pokémoniin. Sukupolvi sukupolvelta briidaamista ja EV-kouluttamista on peleissäkin vain helpotettu ja helpotettu erilaisten esineiden ja muiden helpotuskeinojen avulla. Kun tietää mitä tekee ja on oikeat metodit käytössä, hyvän Pokémonin IV- ja EV-optimointiin menee ehkä tunti, mikä ei mielestäni ole liikaa vaadittu. Ja edelleen - kaikki tämä on täysin vapaaehtoista.

Pelien globaalissa vaihtojärjestelmässä myös liikkuu (tai ainakin silloin liikkui, kun minä vielä aktiivisesti kilpailullisia tiimejä kasasin) todella paljon etenkin japanilaisten briidaamia pokemoneja, joilla on suurin osa stateista maksimi-IV, mutta ne on heitetty "heitteille" vain, koska pari stattia ei ole aivan täydellisiä. Jos ei halua olla aivan perfektionisti eikä halua briidata sekuntiakaan itse, jo pelkästään tällaisia itselleen vaihtelemalla voi saada itselleen yli 90 %:sti kelvollisen kisatiimin (toki EV-koulutus pitää silti tehdä). Muutaman statin epäoptimaalisuuteen ei juuri mikään matsi käytännössä kaadu.

Nostoja