18 minuuttia Ghost of Tsushimaa – ota pitkä pulahdus lähestyvään PS4-yksinoikeuteen / Uutiset / pelaaja.fi

18 minuuttia Ghost of Tsushimaa – ota pitkä pulahdus lähestyvään PS4-yksinoikeuteen

14.05.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
17
Ghost of Tsushima, Sucker Punch, State of Play, PlayStation Studios, sony, SIE, Sony Interactive Entertainment, samurai, Ninja, kummitus, pelikuva, ps4, PS4-yksinoikeus, yksinoikeus

Sucker Punch ja Sony ovat tarjonneet toistaiseksi suurimman katsauksen PlayStation 4 -yksinoikeus Ghost of Tsushimaan. Uuden State of Play -verkkolähetyksen myötä pelistä on saapunut katsottavaksi 18 minuutin edestä pelikuvaa, joka esittelee niin pelimaailman tutkiskelun, taistelun kuin hahmonmuokkauksen kaltaisia asioita.

Video käynnistyy pelimaailman tutkimisella, missä luonto näyttelee suurta osaa. Pelaajaa kun ohjataan erilaisiin mielenkiintoisiin kohteisiin niin reittioppaana toimivan tuulen, nousevan savun, erikoiselta näyttävien puiden kuin eläinten käyttäytymisen kaltaisten yksityiskohtien avulla. Löydettäviä asioita voivat olla esimerkiksi mongolien valloittamien kylien kaltaiset sivutehtävät, piilotetut salaisuudet niin kuin ihan vain seuraavat päätehtävätkin.

Toiminnasta saatiin kahdenlaisia maistiaisia, sillä Ghost of Tsushima tarjoaa mahdollisuuden pelata niin kunniallisena samuraina kuin "aaveena". Samurai haastaa vihollisensa suoraan ja taistelee hyödyntäen niin tarkasti ajoitettuja torjuntoja, sivalluksia kuin joustakin. Aave keskittyy hiippailuun ja tarjoaa näin siis mahdollisuuden vihollisten hämäämiseen, nopeisiin yllätyshyökkäyksiin kuin vihollisvarustuksien kääntämisen näitä vastaan. Ketterää liikkumista varten tarjolla on myös savupommien sekä heittokoukkujen kaltaisia apuvälineitä, ja vaikka aave tulisi toiminnan tuoksinnassa nähdyksi, voivat viholliset oppia pelkäämään tätä ja näin juosta karkuun.

Perinteisen toiminnan ohella vihollisia voi haastaa myös standoff-yhteenottoihin. Niissä hyökkäyksien ajoitusten merkitystä korostetaan entisestään aina vain tappavampien lopputulosten houkuttamana.

Kahta eri pelityyliä tuetaan hahmonkehityksellä. Pelaajat saavat hyödynnettäväkseen niin erilaisia etuja antavia asusteita kuin amulettejakin, minkä ohella päähenkilön legendan kasvattaminen auttaa tätä kehittämään käyttöön pelaajaa miellyttäviä uusia kykyjä. Varusteet vaikuttavat tietysti myös hahmon ulkoasuun, mtä voi hioa vielä kukkien keräämisellä avautuvilla värjäysmahdollisuuksilla.

Muiden erikoisominaisuuksien osalta Ghost of Tsushima varustetaan heti julkaisussa omalla kuvaustilalla, mahdollisuudella pelata joko englannin- tai japaninkielisellä ääninäyttelyllä sekä mustavalkofiltterillä, jolla koko pelin voi kokea läpi kuin vanhan samuraielokuvan ikään.

Kokonaisuudessaan State of Play -lähetys on katsottavissa alta. Ghost of Tsushima julkaistaan 17. heinäkuuta.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Näyttääpä kyllä hyvältä!

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Nannaa silmille, mutta toivottavasti sivutehtävät ei ole AC tasoa. Isot plussat mustavalkoisesta pelitilasta!

Käyttäjän rap kuva
rap

Tulee vahva rdr2 fiilis mutta hyvältähän tuo näyttää. Ostoon menee.

Käyttäjän TumTum kuva
TumTum

Peli jota olen odottanut periaatteessa koko elämäni ajan.

Käyttäjän Kaze88 kuva
Kaze88

Vieläkin jäi vähän pimentoon miten tuo combat toimii. Dodge löytyy, stancet löytyy, parry. Sitten mikä tämä L1+R1 moovi on, entä nuo keltaset pallot, sekä tuo punanen palkki? Muuten näyttää hyvältä.

Käyttäjän mantelirapu kuva
mantelirapu

En arvannut että tämä olisi näin open world, mutta mahtavalta näyttää! Itsellekin tuli vahvat rdr-fiilikset. Paljon kiinnostavampi on tämä miljöö kuin villi länsi.

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman

Tämä alkaa jo vakuuttamaan. Nyt odotankin innolla tämän julkaisua.

Käyttäjän Monco Carser kuva
Monco Carser

Itseä haittaa, että video sai toiminnan näyttämään liian helpolta. Yksi sivallus tuonne, kuoli, blokkaa tuo nuoli.. Noh eiköhän siellä kuitenkin haastetta sitten löydy 🤨 Mutta miksi tyypit lentää niin typerästi, kun nuoli osui päähän!?

But omg mustavalko elokuvamoodi ja päähahmolla on hyvä käheä ääni? Jep kuulostaa hyvältä.

Käyttäjän Kuros kuva
Kuros

Niin sanotusti 10/10 kamaa tulossa. Tätä on odotettu.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Nyt täytyy olla keskustelun ensimmäinen negatiivinen nelli: Näytti todella geneeriseltä toiminnan ja samoilun osalta. Mitä pitemmälle videota katseli, sitä enemmän siinä alkoi näkyä nykyisen open-world -genren sieluttomuus.

Kaikki on tätä abstraktia pelimäistä huttua: Löydä 3 alttaria, avaa slotteja, slottaa charmeja. Väijy puusilmäisiä ja kuuroja vihollisiasi metrin päästä, air assassination!, block, parry, tapa 3 vihollista jousella päälläsi seisoen ansaitaksesi kosmisia pluspisteitä, joilla ostaa lisää slotteja ja charmeja, koska näitä ei voi koskaan olla tarpeeksi!