20-vuotias Doom II sai uuden maailmanennätysajan / Uutiset / pelaaja.fi

20-vuotias Doom II sai uuden maailmanennätysajan

19.11.2014 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
13
20-vuotias Doom II sai uuden maailmanennätysajan

Äskettäin kahdenkymmenen vuoden ikään tullut Doom II on saanut uuden maailmanennätysajan.

Doom II -pelaaja Zero Masterin tuore ennätyssuoritus Ultra-Violence -vaikeustasolla on 22 sekuntia nopeampi kuin pelin edellinen maailmanennätys. Pelin toiseksi vaikeimmalla tasolla pelattu nopeusjuoksu päättyi tarkalleen ottaen aikaan 23 minuuttia ja 3 sekuntia. Video Zero Masterin Doom II -ennätyssuorituksesta on nähtävissä alla:

Doom II:n ME-ajan rikkominen ei ole ihan jokapäiväistä hupia. Zero Masterin mukaan kyseessä on vasta toinen maailmanennätyssuoritus yli kymmeneen vuoteen. Doom II:n edellinen ennätysaika oli peräisin vuodelta 2010, mutta sitä edeltänyt hieman reilun 26 minuutin mittainen suoritus tehtiin joulukuussa 2003. Tuoreen ME-ajan haltija odottaa uuden ennätyksen menevän rikki piakkoin, sillä hänen mukaansa suorituksessa on useita helposti korjattavia virheitä.

Lähde: Doomworld

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Näissä on vaan Se ikävä, että joskus löytyy Se maksimi nopeus ja sitten ei Voikkaan enää parantaa.

Käyttäjän MastaKillah kuva
MastaKillah
Lainaus käyttäjältä kurrinen123

Näissä on vaan Se ikävä, että joskus löytyy Se maksimi nopeus ja sitten ei Voikkaan enää parantaa.

Ikävä? Eikö se just oo se näiden "suola" miksi näitä yleensä edes pelataan. Tarkoituksena on nimenomaan löytää se maksiminopeus ja jokainen yrittäjä haluaa sen omiin nimiinsä. Se on vähän niinku maailmanennätyksen tavoittelun ideana.

Käyttäjän onnistunyt kuva
onnistunyt

Pitkästi Sega Rallyn PS3 -julkaisun jälkeen innostuin kokeilemaan rajojani Classic -radalla. Mieleeni muistui kuinka palveluksessa 1998 voitin ylivoimaisesti Prikaatin mestaruuden Sega Rallyn hallipeli versiossa. Tuolloin kävi myös tuuri, kun ensimmäisen radan lopun pitkässä mutkassa tekoälykuski törmäsi sopivasti perääni ja antoi hurjan buustin radan loppu pätkälle.
No siitä PS3 -versiosta. Jahtasin tuntikausia kolmen kierroksen MM -aikaa. Lopulta pääsin toiseksi ja talteen jäänyt haamuaikani muutti monien ennätyksiä erikoisella tavalla. Pääsin nimittäin jossain vaiheessa edelle parhaimman ajan haltijan haamuautoa. Otti vähän kupoliin kun näin tiesin, että mahdollisuuksia olisi MM -aikaankin, mutta paukkuja ei riittänyt.
Kovan ajan saamisessa oli kikkana käyttää ainostaan ristiohjainta analogin sijaan. Ristiohjainta piti näpytella sairaan pienilllä painalluksilla, jotta mahdollinen "ilmanvastuksen" aiheuttama kitka jäisi mahdollisimman pieneksi. Kolme kierrosta sikatarkkaa näpyttelyä sai sormet väsyneeksi ja hermotkin pääsi osille. No mun täytyi sit ärsyttävästi lopettaa siihen toiseen sijaan.
Monien kuukausien jälkeen menin katsomaan tilannetta ja sijoitukseni oli pudonnut usealla pykälällä. Moni muukin oli katsonut haamuaikaani ja huomannut siinä parantamisen varaa. Se kun pääsin haamulla hetkellisesti edelle ekana olevan haamua oli saanut ihmiset muuttamaan tilastoja reippaalla kädellä.
Omallalaillansa mukava pelimuisto.

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123
Lainaus käyttäjältä MastaKillah

[quote='käyttäjältä kurrinen123']Näissä on vaan Se ikävä, että joskus löytyy Se maksimi nopeus ja sitten ei Voikkaan enää parantaa.[/quote]

Ikävä? Eikö se just oo se näiden "suola" miksi näitä yleensä edes pelataan. Tarkoituksena on nimenomaan löytää se maksiminopeus ja jokainen yrittäjä haluaa sen omiin nimiinsä. Se on vähän niinku maailmanennätyksen tavoittelun ideana.

Niin, mutta sitten kun Se löydetään, niin uusia maailman mestaruuksia ei voi enää tulla. Esim. juoksussa ei ole kunnollista maksimi nopeutta.

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä kurrinen123

Näissä on vaan Se ikävä, että joskus löytyy Se maksimi nopeus ja sitten ei Voikkaan enää parantaa.

Yksinkertaisissa 2D-peleissä on mahdollista saavuttaa maksiminopeus, mutta ei ikinä isossa 3D-maailmassa (yhdenkin asteen muutos käännöksessä voi vaikuttaa millisekunnin lopullisen aikaan). Tästä syystä kolmiulotteisessa maailmassa hiirellä tai tatilla on täysin mahdoton ihmisen saada optimiaikaa. Vielä kun näihin laittaa mukaan bugien hyödyntämiset yms, niin aina löytyy parannettavaa. Käytännössä ainoastaan tietokoneohjattu hahmo voisi teoriassa pystyä maksiminopeuteen.

Käyttäjän Tunna kuva
Tunna
Lainaus käyttäjältä Hugejorma

Tästä syystä kolmiulotteisessa maailmassa hiirellä tai tatilla on täysin mahdoton ihmisen saada optimiaikaa. Vielä kun näihin laittaa mukaan bugien hyödyntämiset yms, niin aina löytyy parannettavaa. Käytännössä ainoastaan tietokoneohjattu hahmo voisi teoriassa pystyä maksiminopeuteen.

Aloin miettimään, että kuinkahan moni näistä ennätyksistä on tehty oikeasti jollain makrolla ಠ_ಠ

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123
Lainaus käyttäjältä Hugejorma

Yksinkertaisissa 2D-peleissä on mahdollista saavuttaa maksiminopeus, mutta ei ikinä isossa 3D-maailmassa (yhdenkin asteen muutos käännöksessä voi vaikuttaa millisekunnin lopullisen aikaan). Tästä syystä kolmiulotteisessa maailmassa hiirellä tai tatilla on täysin mahdoton ihmisen saada optimiaikaa. Vielä kun näihin laittaa mukaan bugien hyödyntämiset yms, niin aina löytyy parannettavaa. Käytännössä ainoastaan tietokoneohjattu hahmo voisi teoriassa pystyä maksiminopeuteen.

Voi löytää sitten, kun keksii tavan pelata peli millisekunnissa. Joku bugi tai vastaava.
Tai sitten täydellinen taito ja kova tuuri yhdessä.
Ja jos nyt teen sen tietokone ohjatun hahmon, niin menee ilo siinä sitten. Kaikki alkaa vain yrittämään samaan nopeuteen, eikä yritä enään päästä nopeiten.

Ymmärrän kyllä pointtisi ja olet oikeassa.

Käyttäjän Munkk1 kuva
Munkk1

Näyttää pelin juoksemiseen perehtymättömän silmiin yllättävän ei-optimaaliselta vedolta. Ekan puolentoista minuutin aikana on useampi mokan näköinen tapaus, joiden luulisi johtavan resettiin noin alussa käydessään...

Lainaus käyttäjältä kurrinen123

Tai sitten täydellinen taito ja kova tuuri yhdessä.

Varsinaista äksöniä skeneen tuovat toisinaan löydetyt uudet kikat, joilla vanhat "täydelliset" suoritukset jäävät jalkoihin ja kymmenysten viilaus alkaa uudestaan. Eipä noita täydellisiä vetoja juuri ole TASien ulkopuolella.

Käyttäjän Burning kuva
Burning
Lainaus käyttäjältä Hugejorma

Lainaus käyttäjältä kurrinen123Näissä on vaan Se ikävä, että joskus löytyy Se maksimi nopeus ja sitten ei Voikkaan enää parantaa.
Yksinkertaisissa 2D-peleissä on mahdollista saavuttaa maksiminopeus, mutta ei ikinä isossa 3D-maailmassa (yhdenkin asteen muutos käännöksessä voi vaikuttaa millisekunnin lopullisen aikaan). Tästä syystä kolmiulotteisessa maailmassa hiirellä tai tatilla on täysin mahdoton ihmisen saada optimiaikaa. Vielä kun näihin laittaa mukaan bugien hyödyntämiset yms, niin aina löytyy parannettavaa. Käytännössä ainoastaan tietokoneohjattu hahmo voisi teoriassa pystyä maksiminopeuteen.

Teoreettinen maksimi voidaan laskemoida, mutta on vielä sellaisetkin muuttujat kuin vihulaisten itsenäinen liikkuminen, rajallinen energia ja panosten määrä + mahdolliset löytämättömät glitchit. Hattua kuitenkin nostan tuolle videon tekijälle jos ei ole käyttänyt tekoälyä / makroja / välitallennuskia ja videon leikkausta yhteen apuna, eli siis puhtaaltaan pelattuna istumalta. Uskon kyllä myös että ennätys tullaan joskus rikkomaan ihmisvoimin, ehkä joillakin sekunneilla, kun ottaa huomioon sen että pelaaja välillä jää jumiin vihulaisten taakse hetkellisesti. Sehän näissä ennätysten rikkomisessa on tosiaan suola kun etsitään ihmisrajan näenäistä maksimia, kenties sitä absoluuttista maksimia ei voida saavuttaa koska 3D kuten mainitsit.

Käyttäjän onnistunyt kuva
onnistunyt

Erittäin mielenkiintoisia kommentteja ihmiset.

Nostoja