2K kiusoittelee pelaajia Bioshock-paljastuksella / Uutiset / pelaaja.fi

2K kiusoittelee pelaajia Bioshock-paljastuksella

25.07.2014 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
5

Bioshock saattaa olla palaamassa eloon kehittäjä alkuperäisen kehittäjä Irrational Gamesin sulkemisesta huolimatta.

Julkaisija 2K Games on julkaissut uuden kuvan, joka sisältää useita Bioshock-viittauksia. Yhtiön Ison-Britannian Twitter-tilillä lähetetty kuva kutsuu puraisemaan omenaa alkuperäisessä pelissä esitellyn Rapture-kaupungin Poseidon Plazalla sijaitsevaan Eve's Gardeniin. EVE on myös Bioshockissa ja Bioshock 2:ssa käytetty aine, joka mahdollistaa plasmideihin perustuvien erikoisvoimien käytön.

Bioshock-pelisarjan tulevaisuuden arveltiin olevan vaakalaudalla Irrational Games -studion laitettua pillit pussiin viime vuonna ilmestyneen Bioshock Infiniten julkaisun jälkimainingeissa. Sarja on kuitenkin ollut muiden kehittäjien käsissä aikaisemminkin, sillä vuonna 2010 julkaistun Bioshock 2:n kehitystyössä vetovastuu oli 2K Marinin ja 2K Australian harteilla.

Lähde: 2K

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Infiniten taivaskaupunki oli kyllä oikein mahtava paikka mutta silti se ei päässyt aivan samoihin fiiliksiin mitä Rapture. En silti osaa yhtään sanoa olisiko jälleen kerran paluu kyseiseen paikkaan hyvästä vai pahasta. Kallistun kuitenkin jälkimmäiseen, enkä kauheasti odota tällaiselta mitään.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä zappah

Infiniten taivaskaupunki oli kyllä oikein mahtava paikka mutta silti se ei päässyt aivan samoihin fiiliksiin mitä Rapture. En silti osaa yhtään sanoa olisiko jälleen kerran paluu kyseiseen paikkaan hyvästä vai pahasta. Kallistun kuitenkin jälkimmäiseen, enkä kauheasti odota tällaiselta mitään.

Minusta pelien tunnelmat ammentavat sen verran eri lähteistä, ettei niitä suoraan voi verratakaan toisiinsa muuten kuin henkilökohtaisten mieltymysten tasolla. Sen sijaan Bioshock-etuliite oli Infinitelle selkeä rasite, koska se pakotti keksimään peliin omat plasmidit ja täyttämään pilvilinnat muuhun peliin äärimmäisen huonosti sopivalla taistelulla.

Enemmän tai vähemmän järkensä menettäneet splicerit olivat looginen vastus, mutta Infiniten poliisi- ja kapinallislaumojen kanssa sama raivopäinen käyttäytymismalli ei vain enää tunnu uskottavalta. Pienikin epäröinnin hetki ennen Booker-Elizabeth-lihamyllyn kimppuun käymistä olisi tehnyt vihollisista huomattavasti inhimillisempiä vastuksia ja taistelu olisi sulautunut muuhun peliin huomattavasti tiiviimmin.

Itse olen kuitenkin tyytyväinen näihin kahteen oikeaan Bioshockiin, jotka ole saanut, enkä kaipaa takaisin sen enempää Raptureen, kuin Columbiaankaan. Bioshock 2:een, Burial at Sea DLC:hen tai tähän todennäköisesti samoista aineksista väännettävään jatko-osaan(kohan?) tuskin tulen koskaan kajoamaan.

Käyttäjän henkka007 kuva
henkka007

Bioshock 3?

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä Haerski

Bioshock 2:een, Burial at Sea DLC:hen tai tähän todennäköisesti samoista aineksista väännettävään jatko-osaan(kohan?) tuskin tulen koskaan kajoamaan.

Bioshock 2 on vähintään yhtä hyvä kuin ensimmäinenkin. Kyseinen peli on ainoa jonka olen pelannut kahteen kertaan joten sen muistan parhaiten, eikä siinä kyllä mielestäni ole mitään huonoa sarjan muuhun tarjontaan verraten. Päinvastoin erityisesti pelimekaniikka on paljon hiotumpaa kuin ensimmäisessä. Ensimmäinen on tarinaltaan parempi mutta pelejä vertaillessa kakkonen on ykkönen. Sanoisin että tilanne on vähän kuin elokuvien Terminator ja Terminar 2 suhteen. Kumpikaan ei ole huono mutta ensimmäinen on vähän kömpelömpi. Kukaan tuskin haluaa väittää vastaan jos joku pitää ensimmäisestä enemmän tai toisinpäin. Itse näkisin asian näin.

Tämän lisäksi tuota Burial at Seata on kehuttu sen verran että uskon sen olevan jopa emopeliään parempi. Tosin puhun nyt vain lukemieni viestien perusteella, eikä minulla ole omakohtaista kokemusta lisäreistä. Pitäisi nekin joskus ostaa niin saa sitten oikean mielipiteen niistäkin.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

@zappah
Kysymys ei minun kohdallani ollutkaan pelien paremmuuksista, vaan siitä, mitä ensimmäinen peli minulle antoi: Hienon tarinan ja tunnelman, joka ottaa kaiken mahdollisen irti loisteliaista puitteistaan. Peli pistettiin yksinkertaisesti niin kauniisti pakettiin, etten halua enää repiä sitä uudelleen auki vain kaapiakseni vielä muutaman kakunmurusen pohjalta. Mieluummin pidän vain muiston siitä ensimmäisestä seikkailusta.

Bioshock 2 ei kuitenkaan ole lisää sitä samaa ainakaan niillä mittapuilla, joilla itse pelini arvotan. Lähes universaali arvostelu kakkosesta on ollut se, että se heittää ykkös-shockin filosofoinnit ja syvälliset teemat pitkälti mäkeen, mutta on selvä parannus taistelun ja pelimekaniikan saralla. Minun silmissäni prioriteetit on siis heitetty päin härän pyllyä, mikä vain syö intoa entisestään.

Itse pelaaminen oli jo ykkösessä ylivoimaisesti pelin huonointa antia, jonka Irrationalin ehdoton näkemys kuitenkin maalasi hyvin piiloon. Kakkosta on aika turha myydä minulle sillä mainoslauseella, että se on aika pitkälti sitä samaa, mutta nyt mekaniikkakin on hiottu ihan kohdilleen. Kiitos, mutta olen jo kokenut Rapturen läpeensä mädän viehätysvoiman sillä huonommalla mekaniikalla ja nautin siitä silti täysin siemauksin. Kakkonen ei voi ylittää tätä kokemusta, koska se vain jäljittelee ja hioo sen sijaan, että loisi jotain uutta ja omilla jaloillaan seisovaa.

Nostoja