Ääninäyttelijöiden lakko uhkaa pelialaa lähitulevaisuudessa / Uutiset / pelaaja.fi

Ääninäyttelijöiden lakko uhkaa pelialaa lähitulevaisuudessa

23.09.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
8

Lukuisat pelien parissa työskentelevät ääninäyttelijät saattavat mennä lähitulevaisuudessa lakkoon, mikäli yhdysvaltalaisen SAG-AFTRA-ammattiliiton parhaillaan käynnissä oleva jäsenäänestys menee läpi.

SAG-AFTRA on viime helmikuusta lähtien yrittänyt heikolla menestyksellä neuvotella pelijulkaisijoiden, kuten Electronic Artsin, Activisionin, Disneyn ja Warner Brosin, kanssa aiempaa reilummista ääninäyttelytöitä koskevista toimintakäytännöistä. SAG-AFTRA tavoittelee jäsenilleen erityisesti mahdollisuuksia saada rojaltimaksuja yli kaksi miljoonaa kappaletta myyneistä peleistä sekä "stunttimaksuja" töistä, jotka voivat olla raskaita äänelle.

Liitto vaatii myös stunttikoordinaattoreiden läsnäoloa mahdollisiin liikkeenkaappaussessioihin ja toivoo, että julkaisijat olisivat avoimempia sen suhteen, millaisten pelin parissa ääninäyttelijöitä palkataan. Tällä hetkellä ääninäyttelijät eivät välttämättä aina esimerkiksi tiedä, millaisessa kontekstissa heidän tekemäänsä työtä käytetään ja monissa tapauksissa jopa pelin nimi on pitkään salaisuus, jota ei ääninäyttelijälle tai edes tämän agentille suostuta helpolla kertomaan.

SAG-AFTRA vastustaa myös joidenkin peliyhtiöiden ehdottamia sanktiokäytäntöjä. Joissain tapauksissa ääninäyttelijöille on haluttu antaa esimerkiksi sakkoja epämääräisesti sen perusteella, jos nämä eivät tavalla jos toisella vaikuta tarkkaavaiselta työssään.

Mennäkseen lakkoon on 75 prosenttia SAG-AFTRA:n ääninäyttelijäjäsenistä äänestettävä myönteisesti lakkoa kohtaan. Lakon tapahtuessa liiton jäsenet eivät saa työskennellä videopelien parissa ennen kuin jonkinlainen sopimus peliyhtiöiden kanssa on saavutettu. Äänestys lakosta päättyy 4. lokakuuta, minkä jälkeen peliyhtiöiden kanssa yritetään vielä viimeisen kerran saada sopu ihan vain neuvottelujen voimin.

Osa liittoon kuuluvista ääninäyttelijöistä on kääntynyt Twitterin puoleen osoittaakseen tukensa lakkoa kohtaan. Keskustelua aiheesta on käyty sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #PerfomanceMatters ja #IAmOnBoard2015.

Lähde: GamesIndustry, NeoGAF, SAG-AFTRA, Ars Technica

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Hmm... jos tuo lakko pääsee käyntiin, niin saas nähdä miten se vaikuttaisi tuleviin pelijulkaisuihin. Itse pelkään eniten uusimman Fire Emblemin puolesta, sillä en haluaisi pelin käännöstyön kestävään yhtään sen pidempään kuin olisi pakko normaaleissa olosuhteissa. Ja pahaksi onneksi kyseessä on peli, jossa on tunnetusti ISO joukko pelattavia yksiköitä... ja joille kaikille pitää tietenkin hankkia koko joukko nimekkäitä ääninäyttelijöitä.

Vuosia takaperin tapahtunut käsikirjoittajien lakko häiritsi lukuisten leffojen sekä tv-sarjojen tuotantoa. Sarjat jäivät keskeneräisinä pitkille hiatuksille (näytettiinköhän Suomessa koskaan Pushing Daisies-sarjan toista puoliskoa) ja esim. surullisen kuuluisan Transformers 2 -leffan juoni väännettin hätiköidysti kasaan jonkun alustavan juoniluonnoksen voimin. Ei sinänsä, Michael Bayn TF-leffat ovat kaikki enemmän tai vähemmän pökäleitä, mutta kakkonen oli ehdottomasti se kaikista karkein pökäle ja syy siihen pilee mitä luultavammin juurikin tuossa lakossa (ja Bayn kärsimättömyydessä). Ääninäyttelijöiden lakolla ei olisi varmasti yhtä radikaaleja vaikutuksia, mutta pahimmassa tapauksessa koko joukko kovemman(kin) luokan pelejä voitaisiin julkaista Ö-luokan amatöörimäisellä ääninäyttelyllä varustettuna, koska odotuksesta syntyisi lisää rahanmenoa ja deadlinet puskevat aina päälle.

Kaikesta huolimatta, sympatiani on silti ääninäyttelijöiden puolella. Uutisen perusteella heidän ammattiinsa liittyy koko joukko isoja epäkohtia, joita olisi jo korkea aika saada hoidettua pois päiväjärjestyksestä. Nämä ihmiset ovat kumminkin ne, jotka antavat peleillemme sielun ja sydämen (niin kliseeltä kuin se kuulostaakin). En voisi edes kuvitella esim. Mass Effectiä jollain pilipali-ääninäyttelyllä varustettuna keräämässä mainetta ja mammonaa maailmalla. Hyvälaatuinen juoni tai hyvin kirjoitettu dialogi eivät paljoa auta, jos hahmo laukoo niitä joko yliampuvalla dramatiikalla tai tasapaksuna pökkelönä.

Ja luettuani aikoinaan Pekka Lehtosaaren kivuliaista suorituksista Optimus Primena sekä Tintin Haddockina: https://afureko.wordpress.com/2013/04/11/loopissa-onhan-taa-karhun-elamaa/ tuo vaativien roolien stunt-lisä ei kuulosta ollenkaan kohtuuttomalta pyynnöltä.

Ääninäyttely ei ole minulle mitenkään yhdentekevää - olen jättänyt joitain pelejä kokeilematta silkan ala-arvoisen ääninäyttelyn takia. Siitäkin huolimatta, että nuo pelit olisivat muuten olleet aiheeltaan sekä lajityypiltään minun mieleeni.

Käyttäjän Speedy kuva
Speedy

No en tiedä paljo noi tienaa ääninäyttelystä mutta ku ne saa leffoistakin ihan kiitettäviä summia niin veikkaan et aika hyvän palkan noistakin hommista. Sit pitäis saada vielä jotain rojalteja... entäs ne koodaajat ja muut jotka oikeesti tekee sen pelin. Niillä on ehkä pikkusen vaativampi homma ku lukee lapulta vuorosanat. Kylhän sekin nyt tietysti näyttelijänlahjoja vaatii mut ei sitä siltikään voi verrata lähellekkään niitten muitten urakkaan..

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus käyttäjältä Speedy

No en tiedä paljo noi tienaa ääninäyttelystä mutta ku ne saa leffoistakin ihan kiitettäviä summia niin veikkaan et aika hyvän palkan noistakin hommista. Sit pitäis saada vielä jotain rojalteja... entäs ne koodaajat ja muut jotka oikeesti tekee sen pelin. Niillä on ehkä pikkusen vaativampi homma ku lukee lapulta vuorosanat. Kylhän sekin nyt tietysti näyttelijänlahjoja vaatii mut ei sitä siltikään voi verrata lähellekkään niitten muitten urakkaan..

No onhan se näinkin, mutta kun kyseessä on kuitenkin sen verran suuri bisnes, että etenkin tripla A-pelien kohdalla luulisi että ääninäyttelijöillekkin kuuluisi maksaa vähintään saman verran kuin mitä leffojen tai TV-sarjojenkin ääninäyttelijöille ....muistan esim kun parinkin suositun Warcraft-hahmon ääninäyttelijät lähtivät lätkimään, kun Blizzard maksoi selvästi alakanttiin alan yleiseen standardiin nähden. Mielestäni aivan turhaa vähätellä ääninäyttelijöiden työtä, he kun tuovat oman merkittävän panoksensa siihen, että hahmot saadaan eloon.

Käyttäjän Keisarinvaimo kuva
Keisarinvaimo

Mitä olen kuullut, niin yleisesti ottaen ääninäyttelijöiden palkka on aika alhainen jollei ole sitten joku todella kuuluisa näyttelijä.

Käyttäjän Almasy kuva
Almasy

Hei EA ja kumppanit, täällä olisi Skype välityksellä rikkuri, joka tekee halvalla ääninäyttelyt. Laittakaa viestiä inboxiin kiitos.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Kannatan että työstä maksetaan järkevä palkka mutta ne miljoonat mitä (elokuvien huippu)näyttelijät saavat, ovat ihan naurettavia summia. Ei tarvitsisi kuin yksi leffa tehdä ja sen jälkeen makailla tekemättä yhtään mitään.

Tämän vuoksi pidänkin paljon näyttelijöistä, jotka tekevät myös pienemmän budjetin leffoja ja/tai erilaista kamaa, sillä sen kautta edes vaikuttaa, että tyyppi tekee työtänsä koska pitää siitä eikä tee sitä vain rahan takia. Mikäli itsekin pääsisin tilanteeseen, jossa saisin valita roolini ja rahaa tulisi ja olisi, niin todellakin tekisin välillä kamaa joka oikeasti kiinnostaisi vaikka ei palkka olisikaan sitä mihin on tottunut.

Ja kun ylisuurista palkoista puhutaan niin voi helvetti että ärsyttää tämä nykyinenkin palkka-ale, samalla kun Sipilät sun muut herrat piilottavat rahansa ties minne holding-yhtiöihin ja jättävät veronsa minimiin. Että voi sylettää.

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman

Aika ahnetta porukkaa. Entä sitten jos ääntä kuulee kovin moni? Ei se todennäköisesti ole ääninäyttelijän ansiota. Pitäisköhän siivoojankin tienata enempi, jos peli menestyy hyvin.
Palkka ei ole alhainen haastavuutensa nähden. Kyllä hommaan tarvitaan silti tietynlaista ääntä ja osaamista (koulutusta), mutta moni muu duunarihomma on vaikeampaa jo ihan koulutukseltaankin.

Käyttäjän Luffymcankka kuva
Luffymcankka
Lainaus käyttäjältä mecha_no_maniac

Hmm... jos tuo lakko pääsee käyntiin, niin saas nähdä miten se vaikuttaisi tuleviin pelijulkaisuihin. Itse pelkään eniten uusimman Fire Emblemin puolesta, sillä en haluaisi pelin käännöstyön kestävään yhtään sen pidempään kuin olisi pakko normaaleissa olosuhteissa. Ja pahaksi onneksi kyseessä on peli, jossa on tunnetusti ISO joukko pelattavia yksiköitä... ja joille kaikille pitää tietenkin hankkia koko joukko nimekkäitä ääninäyttelijöitä.

Hahaha, vähäsen naurattaisi, kun pelaisin kuitenkin alkuperäisillä äänillä.