Activision Blizzard aikeissa panostaa mobiilipelaamiseen – suunnittelee useampien pelisarjojen tuomista taskukokoon / Uutiset / pelaaja.fi

Activision Blizzard aikeissa panostaa mobiilipelaamiseen – suunnittelee useampien pelisarjojen tuomista taskukokoon

8.11.2019 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
10
Activision Blizzard, mobiili, Diablo Immortal, Call of Duty Mobile

Sijoittajilleen pitämässään tilikatsauksessa Activision Blizzardin puheenjohtaja ja operatiivinen johtaja Coddy Johnson paljasti yhtiön panostavan mobiilipelikehitykseen ja harkitsevan kaikkia omistamiaan pelisarjoja potentiaalisina mobiilisovituksina.

Activision Blizzardille mobiilimarkkinat ovat olleet viime vuosina merkittävä osa sen tulosta, sillä yhtiön tuloksesta jo kolmannes tulee pelkästään mobiilipeleistä. Merkittävä tekijä tälle on yhtiön vuonna 2016 hankkima Candy Crush Saga -studio King, minkä lisäksi yhtiö julkaisi hiljattain menestyksekkään Call of Duty: Mobilen ja valmistautuu Diablo Immortalin julkaisuun.

Johnson paljasti samalla, että potentiaalisia mobiilisovituksia ei ole suljettu minkään sarjan osalta, vaan yhtiön kaikki suositut pelisarjat saattavat ilmestyä tulevaisuudessa myös mobiililaitteille.

Yhtiön suunnitelmiin lukeutuu kolmeen eri kategoriaan kuuluvaa mobiilisovitusta. Ensimmäiseen kuuluvat emopelin pelattavuutta laajentavat mobiilipelit, kuten Call of Duty: Mobile. Toisena ovat suosittujen konsoli- tai pc-pelien uudelleensovitukset, kuten Hearthstone, ja viimeisenä alustojen välistä pelaamista tukevat pelit, joita voitaisiin pelata konsoleiden, pc:n ja mobiililaitteiden välillä.

– Kehittämämme AAA-pelit toimivat mobiililaitteilla, koska näiden laskennallinen ja graafinen suorituskyky on parantunut. Ja rehellisesti sanottuna myös pelaajien odotukset ovat kehittyneet parempaan. Monet meidän maailmanlaajuisesti suosituimmista peleistä ovat ensimmäisen persoonan räiskintää tai strategiaa, jotka sopivat yhteen meidän portfolion kanssa. [Ja] meillä on mahdollisuus toteuttaa nämä, Johnson avaa suunnitelmiaan.

Lähde: GameSpot

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake

Et saa millään tehtyä oikeaa AAA peliä ilman että se vie vähintään 40gigaa muistia ja ainakin omassa kännykässäni minulla on vain 64 gigaa muistia. Minulle se on toki ihan sama vaikka joku starcraft 2 tulisi kännyköille se tarkoittaisi minulle vain helppoja voittoja. Eniten minua tässä risoo se että miten hän sanoo "Ja rehellisesti sanottuna myös pelaajien odotukset ovat kehittyneet parempaan" ei ainakaan tuon call of duty mobilen kanssa mitä minä olen nähnyt. Tai joo ehkä siinä mielessä että entistä useampi hyväksyy tämän kuran. https://www.youtube.com/watch?v=m6LE3TXXRRY

Käyttäjän meecca kuva
meecca

Diablo immortalia ei ole julkaistu.. jotain rotia nyt uutisten kirjottamiseen.

Itse asiaan, ei kyllä mobiilipelit nappaa niin yhtään. Huomaa, että valitettava suunta tällä firmalla edessä.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

valitettavasti tässäkin raha sanelee kaiken....Activision-Blizzard tietenkin laskee että mobiilista tulee saatua hyvät/helpot rahat pienemmille kehityskustannuksilla.

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn

Call of Duty Mobile on oikeasti tosi hyvä.

Käyttäjän santenced kuva
santenced

Omasta puolesta voisivat siirtyä kokonaan mobiilipelaamiseen. Ainakin rahastus-puoli on jo enemmän sitä luokkaa kuin mitä halutaan/tarvitaan AAA-peleihin

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus taistelujake

Et saa millään tehtyä oikeaa AAA peliä ilman että se vie vähintään 40gigaa muistia ja ainakin omassa kännykässäni minulla on vain 64 gigaa muistia.

Tämän logiikan mukaan AAA-pelejä ei ole ollut ennen nykyistä sukupolvea, jossa nämä pelien koot on hypänneet näihin kokoluokkiin.

Tällä haluan sanoa, että pelin koko on typerin peruste AAA-pelille.

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake
Lainaus zappah

[quote="taistelujake"]Et saa millään tehtyä oikeaa AAA peliä ilman että se vie vähintään 40gigaa muistia ja ainakin omassa kännykässäni minulla on vain 64 gigaa muistia.[/quote]Tämän logiikan mukaan AAA-pelejä ei ole ollut ennen nykyistä sukupolvea, jossa nämä pelien koot on hypänneet näihin kokoluokkiin.

Tällä haluan sanoa, että pelin koko on typerin peruste AAA-pelille.

Milloin olet viimeksi nähnyt AAA-pelin mikä ei ollut vähintään 60 gigaa? Et vain pysty tekemään nykyajan AAA-pelien standardeilla peliä mikä ei olisi vähintään 60giggaa ja hyvin moni AAA-peli lähentelee tai menee jo yli 100gigan. Toki jos haluat lähteä pilkkuanussimaan niin joo joku candy crush on vissiin AAA-peli koska se on ison studion julkaisema mutta en usko että ketään näkee sitä oikeasti AAA-pelinä.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus taistelujake

Milloin olet viimeksi nähnyt AAA-pelin mikä ei ollut vähintään 60 gigaa? Et vain pysty tekemään nykyajan AAA-pelien standardeilla peliä mikä ei olisi vähintään 60giggaa ja hyvin moni AAA-peli lähentelee tai menee jo yli 100gigan.

Lue tuolta ja kerro kuuluuko pelin koko AAA-pelin määritelmiin:
AAA(Video Game Industry)

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat mutta edelleenkään pelin koko ei ole mikään merkitsevä määre AAA-pelille. Pelin koot ovat kasvaneet nimittäin muiden(kin) syiden takia.

Jos ei kiinnosta linkkiä lukea, niin tässä pikainen tiivistys: AAA on luokitus pelille, jolla on suurehko kustantaja sekä suurempi kehitys- ja mainosbudjetti. Verrattavissa elokuvien "blockbusteriin".

PS. Ei elokuvien "blockbusteritkaan" ole blockbustereita sen mukaan minkä pituisia elokuvia ne ovat.

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake
Lainaus zappah

[quote="taistelujake"]Milloin olet viimeksi nähnyt AAA-pelin mikä ei ollut vähintään 60 gigaa? Et vain pysty tekemään nykyajan AAA-pelien standardeilla peliä mikä ei olisi vähintään 60giggaa ja hyvin moni AAA-peli lähentelee tai menee jo yli 100gigan.[/quote]Lue tuolta ja kerro kuuluuko pelin koko AAA-pelin määritelmiin:
[url="https://en.wikipedia.org/wiki/AAA_(video_game_industry)"]AAA(Video Game Industry)[/url]

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat mutta edelleenkään pelin koko ei ole mikään merkitsevä määre AAA-pelille. Pelin koot ovat kasvaneet nimittäin muiden(kin) syiden takia.

Jos ei kiinnosta linkkiä lukea, niin tässä pikainen tiivistys: AAA on luokitus pelille, jolla on suurehko kustantaja sekä suurempi kehitys- ja mainosbudjetti. Verrattavissa elokuvien "blockbusteriin".

PS. Ei elokuvien "blockbusteritkaan" ole blockbustereita sen mukaan minkä pituisia elokuvia ne ovat.

Niin kuin sanoin edellisessänikin kommentissa voit sanoa että candy crush on perjaatteessa AAA-peli mutta veikkaan että ketään ei ole niin tyhmä että sanoisi että candy crushia olisi verrattavissa oikeaan AAA-peliin kuten cyberpunk 2077.

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni
Lainaus zappah

Tällä haluan sanoa, että pelin koko on typerin peruste AAA-pelille.

Löysin kerran vielä typerämmän perusteen. Tämän lähteen mukaan pelin saamat arvostelut määrittävät sen, mihin kategoriaan se kuuluu.

Yleinen konsensus taitaa kuitenkin olla, että määrittävä tekijä on pelin budjetti. Lisäksi AAA-peleissä lähemmäs puolet rahasta tuppaa menemään markkinointiin.