Activision Blizzard teki historiansa parhaan tuloksen – potkii silti pihalle lähes 800 henkeä / Uutiset / pelaaja.fi

Activision Blizzard teki historiansa parhaan tuloksen – potkii silti pihalle lähes 800 henkeä

13.02.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
14

Activision Blizzard on vahvistanut tuloksensa tilikaudelta 2018. Yhtiön liikevaihto ylsi koko vuonna 7,5 miljardiin dollariin, mistä se teki nettovoittoa 1,8 miljardia dollaria.

Sijoittapuhelussaan yhtiön toimitusjohtaja Bobby Kotick hehkuttikin heti alkuun, kuinka kyseessä on ollut kaikkien aikojen paras tulos Activision Blizzardin historiassa. Vertailuna mainittakoon, että vuonna sen 2017 liikevaihto oli 7,02 miljardia ja voitot 273 miljoonaa.

Kuten kuitenkin jo ennalta kovasti huhuiltiin, ei ennätysvuosi ole ollut juhlan paikka monille Activision Blizzardin työntekijöille. Yhtiö on ilmoittanut potkivansa pihalle kahdeksan prosenttia työväestään, mikä kattaa noin 770 henkeä läpi Activisionin, Blizzardin ja Kingin.

Activision on kuvaillut, että ennätyksellisestä vuodesta huolimatta se ei saavuttanut vielä "täyttä potentiaaliaan".

Kotaku-sivuston kuulemien tietojen mukaan potkut saaneet työntekijät eivät saaneet minkäänlaista virallista sanaa kuin vain muutaman hetken ennen niiden julkista vahvistusta. Epätietoisuus näkyi yhden lähteen mukaan Blizzardilla ennen potkujen vahvistusta tunteiden purskahduksina, kuten itkuna ja halauksina.

Activisionin mukaan potkut keskittyvät leikkaamaan johdon kuluja, pelinkehityksen ulkopuolisia kustannuksia ja hankkeita, jotka eivät ole vastanneet sen odotuksia. Kääntöpuolena se sentään ilmottaa kasvattavansa vuonna 2019 kehityspanostaan isoihin pelisarjoihinsa ja hankkivansa 20 prosenttia enemmän kehittäjiä työskentelemään Call of Dutyn, Candy Crushin, Overwatchin, Warcraftin ja Diablon kaltaisten pelien kanssa.

Kirjeessään työntekijöille Blizzardin johtaja J. Allen Brack on luvannut oman firmansa irtisanotuille "kattavan eropaketin".

Uutta isoa peliä esimerkiksi Blizzardila ei kannata kuitenkaan ensi vuonna odottaa. Activision Blizzard on myöntänyt sen jo suoraan ja antanut näin selvästi pienemmän myyntiodotuksen Blizzardin pelimyynneille tämän vuoden osalta.

Kokonaisuudessaan vuodelle 2019 Activision Blizzard ennustaa vain 6,03 miljardin dollarin liikevaihtoa.

Lähde: Activision Blizzard, Kotaku, Daniel Ahmad (Twitter)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Pomoille kymmenien miljoonien bonukset ja työntekijät pihalle. Näin se keksi murenee.

Käyttäjän frozen kuva
frozen

Bobby Kotick hehkuttikin heti alkuun, kuinka kyseessä on ollut kaikkien aikojen paras tulos Activision Blizzardin historiassa. Vertailuna mainittakoon, että vuonna sen 2017 liikevaihto oli 7,02 miljardia ja voitot 273 miljoonaa.

Kuten kuitenkin jo ennalta kovasti huhuiltiin, ei ennätysvuosi ole ollut juhlan paikka monille Activision Blizzardin työntekijöille. Yhtiö on ilmoittanut potkivansa pihalle kahdeksan prosenttia työväestään, mikä kattaa noin 770 henkeä läpi Activisionin, Blizzardin ja Kingin.

2018 Compensation of Top Activision Executives:

*Robert Kotick. CEO and Director - $28.7 Million in compensation for 2018
(Kotick was also the 29th highest paid executive in the world as of 2017)
*Brian G. Kelly. Chair of the Board - Worth $1.18 Billion (no salary info)
*Collister Johnson. President, Chief Operating Office -$11.2 Million in compensation for 2018
*Riccardo Zacconi. CEO, King. - $14.8 Million in compensation for 2018
*Eric Hirshberg. CEO, Activision Publishing - $6 Million in compensation for 2018
*Dennis M. Durkin. Chief Corporate Officer - $5.8 Million in compensation for 2018
*Chris Walther. Chief Legal Officer - $5.2 Million in compensation for 2018
*Spencer Neumann. CFO - $9.5 Million in compensation for 2018

Jos on joku helvetti olemassa niin näille johtohenkilöille on kyllä varattu oma paikka sielä

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus snaketus

Pomoille kymmenien miljoonien bonukset ja työntekijät pihalle. Näin se keksi murenee.

Lainaus

Activisionin mukaan potkut keskittyvät _leikkaamaan johdon kuluja_, pelinkehityksen ulkopuolisia kustannuksia ja hankkeita, jotka eivät ole vastanneet sen odotuksia. Kääntöpuolena se sentään ilmottaa kasvattavansa vuonna 2019 kehityspanostaan isoihin pelisarjoihinsa ja hankkivansa 20 prosenttia enemmän kehittäjiä työskentelemään Call of Dutyn, Candy Crushin, Overwatchin, Warcraftin ja Diablon kaltaisten pelien kanssa.

Activision Blizzard aikoo siis säästää mm. "johdon kuluista". Tulikohan taaskaan luettua uutista snaketus? Minusta tämä näyttää pelaajien kannalta oikein hyvältä uudelleenjärjestelyltä. Resursseja kohdennetaan nimenomaan pelinkehitykseen ja karsitaan ulkopelinkehityksellisistä kohteista, kuten hallinnosta.

Ei se nyt koskaan ole mukavaa yksilölle menettää työpaikkaansa, mutta isossa yhtiössä siltä ei voi välttyä, että välillä pitää vähentää porukkaa. Sillä varmistetaan se, että tulevaisuudessa voidaan taas kasvaa ja palkata lisää. Kun kehitystahti on kova, niin organisaatiot harvemmin tuppaa kehittymään lennossa järkevään ja tehokkaaseen suuntaan, joten välillä on pakko katsoa kokonaisuutta läpi ja karsia ylimääräisiä haaroja.

EDIT:

Lainaus frozen

2018 Compensation of Top Activision Executives:

*Robert Kotick. CEO and Director - $28.7 Million in compensation for 2018
(Kotick was also the 29th highest paid executive in the world as of 2017)
*Brian G. Kelly. Chair of the Board - Worth $1.18 Billion (no salary info)
*Collister Johnson. President, Chief Operating Office -$11.2 Million in compensation for 2018
*Riccardo Zacconi. CEO, King. - $14.8 Million in compensation for 2018
*Eric Hirshberg. CEO, Activision Publishing - $6 Million in compensation for 2018
*Dennis M. Durkin. Chief Corporate Officer - $5.8 Million in compensation for 2018
*Chris Walther. Chief Legal Officer - $5.2 Million in compensation for 2018
*Spencer Neumann. CFO - $9.5 Million in compensation for 2018

Jos on joku helvetti olemassa niin näille johtohenkilöille on kyllä varattu oma paikka sielä

...ja silti johtajien palkkiot ovat vain reilu prosentti yhtiön liikevaihdosta. Kyllähän aika moni varmasti mielellään ryhtyisi Kotickiksi Kotickin paikalle vaikka vain kymmenesosalla tuosta summasta, mutta ei siitä mitään tulosta kyllä syntyisi. Ei sitä käy kieltäminen, että Kotick on tehnyt Activisionista sen jättiläisen, joka se nykyään on. Ja samaan aikaan Activision Blizzard loistaa vertailuissa yhtenä parhaista työpaikoista työskennellä.

En ole kaikista bisnesratkaisuista Kotickin kanssa samaa mieltä, mutta selvästi mies tekee paljon asioita oikein ja se näkyy kaikesta päätellen myös työntekiöiden arjessa.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Lisää kehittäjiä Candy Crushiin.

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake

En ymmärrä miksi ihmiset valittavat siitä että pelienkehityksen ulkopuolella olevia ihmisiä karsitaan ja aijotaan keskittyä enemmän siihen tärkeimpään eli itse pelien tekoon.

Käyttäjän TimpeTompe kuva
TimpeTompe

"Vertailuna mainittakoon, että vuonna sen 2017 liikevaihto oli 7,02 miljardia ja voitot 273 miljoonaa."

Kyllähän ne voitot paperilla saadaan näyttämään pieneltä, kun harrastetaan veronkiertoa.

"On paper, these games are made in a basement in Rotterdam, the headquarters of ATVI CV. In 2009, Activision Blizzard transferred the ownership of its games to ATVI CV, which has as a result been able to make a profit of € 2.9 billion between 2009 and 2014. These are profits on which Activision had to pay a staggering tax of zero dollars."

Kyllä blizzardilla rahanteko on mennyt pelintekoon keskittymisen edelle aikoja sitten.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus taistelujake

En ymmärrä miksi ihmiset valittavat siitä että pelienkehityksen ulkopuolella olevia ihmisiä karsitaan ja aijotaan keskittyä enemmän siihen tärkeimpään eli itse pelien tekoon.

Noh, pelintekijöillä ei yleensä ole erityisoikeutta palkkatöihin, terveydenhuoltoon ja ylipäätänsä edes jonkinlaiseen taloudelliseen turvallisuuteen. Varsinkaan kun he eivät yksinään vaikuta esimerkiksi Activision Blizzardin historiallisiin tuloksiin.

(Ja olisipa se edes niin, että jollain perusduunarilla, kuten edes rivipelinkehittäjällä, olisi jotain vakautta varsinkaan Jenkeissä tällä alalla.)

Tällaiset temput ainaisen kasvun tavoittelussa ja ihmisten kaltoinkohtelussa herättää taas esimerkiksi kysymyksiä koko pelialan toiminnan kestävyydestä. Niin taloudellisesta kuin henkilöstönäkökulmasta. Jos rikkaat systemaattisesti vain jatkavat työntekijöiden summittaista mussuttamista ja pois sylkemistä siinä toivossa, että kasvu on vain loputonta, on sieltä vääjäämättä tulossa vielä monikin raja vastaan.

Ja jos haluaa katsella tätä vain kylmästä omaa napaa tuijottavasta pelaajanäkökulmasta, niin muistakaa myös esimerkiksi se, että Blizzardin henkilökunnan vähennys on hyvin todennäköinen keino vähentää firman autonomiaa entisestään ja tuoda se toimimaan aina vain enemmän juurikin Activisionin ehdoilla ja säännöillä.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Riepu

Jos rikkaat systemaattisesti vain jatkavat työntekijöiden summittaista mussuttamista ja pois sylkemistä siinä toivossa, että kasvu on vain loputonta, on sieltä vääjäämättä tulossa vielä monikin raja vastaan.

Tämähän oli melkoinen manifesti. Kielikuvat siitä miten rikkaat mussuttavat duunareita ja sylkevät sitten pihalle, kun näille ei ole enää käyttöä kuulostaa aavistuksen turhan rajulta. Luokkasota tulille! Työn orjat sorron yöstä nouskaa!

Toistan vielä, että Activision Blizzard on viime vuodet komeillut mukavimpien työpaikkojen listoilla ja ymmärtääkseni myös keskipalkat ihan muikeita, joten suotta tässä kukaan on valkoisilla ratsuillaan duunaripoloisia pelastamassa johtoportaan arkkisaatanoilta.

Ajatuksenakin se, että pelinkehityksen huippuyhtiöllä olisi edes vara kertakäyttää työntekijöitään "summittaisesti" on absurdi. Jotain Call of Dutya ei mennä tekemään suoraan koulunpenkiltä, joten osaavasta työvoimasta on jatkuva pula, eikä tosiammattilaisen tarvitse pelätä pärjämisensä puolesta.

Activision Blizzardin tapauksessa takana on kuitenkin kolmen suuren yhtiön fuusio, jota on vielä täydennelty uusilla yrityshankinnoilla. Näissä varmasti päällekkäisyyttä on nimenomaan hallinnon osalta rutkasti. Olisi ihan hauska kuulla joku syy miksi paisunutta organisaatiota pitäisi ylläpitää keinotekoisesti? Vain siksi, ettei kenellekään tule paha mieli, eikä kukaan joudu etsimään uutta työpaikkaa? Jos supistettu organisaatio ei sitten toimi, niin kyllä markkinatalous tässä jakaa oikeutta ja liialliset säästötoimet realisoituvat ongelmina yhtiön toiminnassa, mikä puolestaan alkaa vaikuttaa tulokseen.

Lainaus TimpeTompe

"Vertailuna mainittakoon, että vuonna sen 2017 liikevaihto oli 7,02 miljardia ja voitot 273 miljoonaa."

Kyllähän ne voitot paperilla saadaan näyttämään pieneltä, kun harrastetaan veronkiertoa.

"On paper, these games are made in a basement in Rotterdam, the headquarters of ATVI CV. In 2009, Activision Blizzard transferred the ownership of its games to ATVI CV, which has as a result been able to make a profit of € 2.9 billion between 2009 and 2014. These are profits on which Activision had to pay a staggering tax of zero dollars."

Kyllä blizzardilla rahanteko on mennyt pelintekoon keskittymisen edelle aikoja sitten.

Tästä voi taas lähettää palautetta Amerikan ja Alankomaiden lainsäätäjille, että miksi tällainen loophole lainsäädännöstä vielä löytyy ja miksi sille ei tehdä mitään. Kun touhu ei ole laitonta, eikä siitä jostain syystä haluta tehdäkään laitonta, niin minkäs teet? Siellä ne kaikki suuret Amerikkalaiset yhtiöt ovat tavalla tai toisella hämmentämässä, mutta kukaan ei liikauta evääkään tilanteen muuttamiseksi.

Näissä myös monesti unohtuu se, että ei nämä firmat silti pyöri ns. tax freenä. Yhtiö maksaa aina mm. arvonlisäverot myymistään tuotteista, sekä tuloverot ja sosiaalikulut jokaisesta työntekijästään. Vaikka näistä esim. tuloverot ovatkin nimellisesti työntekijän omia maksuja, niin ne ovat silti osa yhtiön henkilöstökuluja. Eiköhän Bobby Kotick itsekin tuosta vajaan 30 miljonnan potistaan jokusen roposen maksa veroja.

On hyvä huomata, että yhtiön tekemät voitot eivät ole vielä kenekään omaa rahaa, vaan aina kun sieltä kassasta nostetaan massia vaikkapa yhtiön pomon palkkioihin tai osingonjakona osakkaille, nämä maksavat siitä lain määräämät verot. On itse asiassa täysin validia väitellä senkin puolesta, onko valtiolla ylipäätään tarvetta kerätä yhtiön voitoista veroa, koska se raha ei ole vielä kenenkään omaa ja yhtiön tilille jätettäessä se antaa yhtiölle enemmän mahdollisuuksia investoida ja esim. palkata uutta työvoimaa. Sitten jos voittoja maksetaan ulos yhtiöstä, niistä luonnollisesti maksetaan tulovero/pääomavero/yritysvero, mikä ikinä minkäkin maan lainsäädännön mukaan lankeaa maksettavaksi. Ihan tosimaailman esimerkkinä Viro ei kerää lainkaan yhteisöveroa.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus Haerski

Ei suuryritys tietenkään mitään hyväntekeväisyyttä ole tekemässä ja tiedostan kyllä, miksi Activision Blizzard on tällaiseenkin päätökseen päätynyt. Tuttua huttuhan tämä on ollut pitkin Activisionin ja Blizzardin jo aika pitkääkin yhteistä historiaa. Sitä suuremmalla syyllä kannattaa pitää mielessä siellä työskentelevät ihmiset, niin devaajat kuin muutkin, joille hyvä, sopivassa sijainnissa oleva työpaikka ei ole välttämättä usein mikään itsestäänselvyys.

Melenkiintoista muuten, että nostit esiin tuon pelintekijöiden kertakäytön, kun pelialalla on nimenomaan tuo sykleissä tapahtuva irtisanominen on kovin yleistä, eikä Activisionkaan CoD-tiimeineen ole sille immuuni ollut. Muun muassa kovasti juuri tästä syystä on helppo huolestua, että monet kehittäjät ajautuvat vaihtamaan työpaikkaa niin taajaan, että lopulta omalla alalla työskentely ei välttämättä enää onnistukaan henkisesti ja/tai fyysisesti. Ihan kuin alan monesti tiukat aikataulut ja vastaavat eivät ole jo tarpeeksi houkutelleet ihmisiä jättämään pelit vähänkään nuorempana.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Riepu

Melenkiintoista muuten, että nostit esiin tuon pelintekijöiden kertakäytön, kun pelialalla on nimenomaan tuo sykleissä tapahtuva irtisanominen on kovin yleistä, eikä Activisionkaan CoD-tiimeineen ole sille immuuni ollut. Muun muassa kovasti juuri tästä syystä on helppo huolestua, että monet kehittäjät ajautuvat vaihtamaan työpaikkaa niin taajaan, että lopulta omalla alalla työskentely ei välttämättä enää onnistukaan henkisesti ja/tai fyysisesti. Ihan kuin alan monesti tiukat aikataulut ja vastaavat eivät ole jo tarpeeksi houkutelleet ihmisiä jättämään pelit vähänkään nuorempana.

On varmasti ihan totta, että esim. pelin valmistuttua on aina olemassa riskinsä porukan vähenemisestä, mutta nytkin puhutaan melkein 10 000 henkeä työllistävästä yhtiöstä, joka leikkaa noin 8 prosenttia henkilöstöstään. Ikävää toki heille, joille nakki napsahtaa, mutta ehkä kääntäisin huomiota myös vähän siihen, että 92% kuitenkin pitää työpaikkansa, eli jos yksi kymmenestä lähtee ja nekin vielä pääasiassa ulkopelinkehityksellisiltä osastoilta, niin en vielä julistaisi alaa tältä kohdin erityisen mädäksi. Uskon, että jos tällä hetkellä on töissä Activision Blizzardilla pelinkehittäjänä ja tietää mitä tekee, niin aika rauhallisin mielin saa odottaa huomista.

Nostoja