Activision-patentti osoittaa, kuinka pelit voisivat manipuloida mikromaksujen tekoon

Activision on saanut Yhdysvalloissa patentin, jonka ideana on käytännössä manipuloida pelaajia mikromaksujen tekoon.

18.10.2017 13:13

Yhdysvaltain patentti- ja tavaramerkkivirasto on myöntänyt Activisionille patentin tekniikkaan, jolla pelaajia voitaisiin johdatella tekemään enemmän mikro-ostoksia verkkopeleissä.

Patentti perustuu ideaan, jossa käyttäjiä laitetaan pelaamaan keskenään muiden sellaisten henkilöiden kanssa, jotka voisivat tavalla jos toisella rohkaista näitä ostamaan erilaisia asioita. Peli voisi esimerkiksi laittaa tarkoituksella kokemattomamman pelaajan pelaamaan kokeneemman mikro-ostoksia tehneen käyttäjän kanssa siinä toivossa, että kokemattomampi pelaaja haluaisi olla samanlainen kuin kokenut pelaaja. Tätä reaktiota voidaan yrittää tehostaa vielä myös tarkkailemalla pelaajien suosikkiaseita sekä pelityylejä ja hyödyntää kyseistä tietoja pelaajien yhteentuomisessa. 

Tehdyistä ostoksista riippuen peli voisi mahdollisesti liittää pelaajansa myös sellaisiin pelitilanteisiin, joissa kyseisellä ostoksella, kuten vaikkapa tietyllä tarkka-ammuntakiväärillä, pärjää hyvin. Näin peli voisi yrittää luoda pelaajalle tunnetta siitä, että tämän ostos oli kannattava.

Sekä Activision että sen kumppani Bungie ovat jo kiistäneet, että patentin ideaa olisi jo konkreettisesti käytetty missään heidän peleissään. Activision on myös halunnut korostaa, ettei ideaa ole luotu sen pelinkehityspuolella.

– Tämä oli kokeilullinen vuonna 2015 haettu patentti testitiimiltä, joka on työskennellyt erillään pelistudioistamme. Sitä ei ole laitettu käyttöön pelissä, Activisionin edustaja on kertonu medialle.

Patentti myönnettiin Activisionille patentti- ja tavaramerkkiviraston sivujen mukaan tällä viikolla 17. lokakuuta.

Lähde: Glixel, USPTO

Lisää luettavaa