Aladdinin ja Leijonakuninkaan paluu – vanhat tasoloikkaklassikot remasteroidaan nykyalustoille (päivitetty) / Uutiset / pelaaja.fi

Aladdinin ja Leijonakuninkaan paluu – vanhat tasoloikkaklassikot remasteroidaan nykyalustoille (päivitetty)

28.08.2019 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
13
Aladdin, The Lion King, Virgin Interactive, remasterointi

Virgin Interactiven vuonna 1993 ja 1994 julkaisemat tasoloikintapelit Aladdin ja The Lion King ollaan sovittamassa nykyisille alustoille.

GameStop julkisti GME-konferenssissa klassikkopelien saavan remasterointikäsitellyn kokoelmateoksen, joka tuodaan PlayStation 4:lle, Xbox Onelle ja Switchille syksyn aikana.

Gematsun mukaan molemmat pelit saapuvat pelattaviksi joko alkuperäisessä kuosissa tai 1080p-resoluutioon päivitettyinä, minkä lisäksi niiden alkuperäiset ääniraidat on säilytetty.

Uusina ominaisuuksina peliin on lisätty mahdollisuus kelata edestakaisin mihin tahansa kohtaan pelissä sekä sisäänrakennettu läpipeluuopas, joka näyttää, kuinka kukin taso läpäistään.

Aladdin ja The Lion King julkaistaan PlayStation 4:lle, Xbox Onelle ja Switchille syksyllä.

Päivitys kello 17:00: Kokoelma on paljastunut nyt virallisesti. Samassa yhteydessä varmistui, että siihen kuuluva Aladdin on nimenomaan sukua Mega Drivella alkujaan nähdylle pelille Super Nintendon Aladdinin sijaan. Ohessa traileri. 

Lähde: Gematsu

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer

Ällöttävää mitenkä nykyisin helpotetaan pelaamista liikaa, sama vaikeustaso se oli ennenkin miksi sitä nyt pitää tuplasti helpottaa. Se syö itse oivaltamisen palkintoa kun tietää että ratkaisun voi heti katsoa kaikkeen.

Ostin esim final fantasy7 pelin puhelimelle ja pc:lle ja ps4:lle vain sen takia että olisin saanut yhden version jossa ei olisi sitä tyhmää nappi juttua jolla saa rajattomat hp:t taisteluun. se pilasi peli fiilikseni täysin.

samoin myös final fantasy XII:ssä annettu tupla nopeus pilasi peli fiilikseni täysin, koska optimoitua pelisuoritusta varten olisi pitänyt juosta jatkuvastu tuplanopeusnappi pohjassa ja tunsin oloni epäonnistuneeksi jos pelasin normi nopeudella.

Käyttäjän Heppulinen kuva
Heppulinen
Lainaus wlizer

Ällöttävää mitenkä nykyisin helpotetaan pelaamista liikaa, sama vaikeustaso se oli ennenkin miksi sitä nyt pitää tuplasti helpottaa. Se syö itse oivaltamisen palkintoa kun tietää että ratkaisun voi heti katsoa kaikkeen.

Sun kaltasten asenteiden takia ihmistet jättäytyy pelaamisesta. Hyvä, että tulee helpotettuja versioita niin pääsee nuoremmat ja uudemmatkin pelaajat pelaamaan näitä pelejä! Saa lisää ihmisiä kokemaan nämä mahtavat pelit ilman hammasta purren.

Käyttäjän mantelirapu kuva
mantelirapu

Kunhan on mahdollisuus pelata ilman filttereitä ja helpotuksia niin jes. Leijonakuningas oli yks lemppareista kauan sitten pc:lle imuroituna. Pakko viimein ostaa oikeasti :P

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Miten tällaiset helpotukset voivat haitata ketään? Kukaan ei ole pakottamassa niitä käyttämään ja vähemmän osaavatkin pääsevät näkemään kenttiä, alueita ja muuta, johon eivät itse ehkä pääsisi. Monessa pelissä näkee sitä, että saattaa olla joku vaikea kohta välissä ja sen jälkeen olisi taas helpompaa. Onko siis parempi että jos tuota vaikeaa kohtaa ei pääse, ei pääse myöskään pelaamaan niitä kohtia, joihin kyvyt riittäisi?

Itse en esimerkiksi Celestestä olisi paria viimeistä kenttää kokenut itse loppuun asti ellei pelissä olisi ollut huijausten mahdollisuus. Niitäkin aktivoin säästeliäästi ja vasta kun tajusin, että temppu, joka onnistuu kerran kymmenestä yrityksestä, olisi pitänyt tehdä 4-5 kertaa putkeen. Myönsin ettei omat taidot tai aika taitojen parantamiseen riitä, joten otin jonkun helpotuksen sitten käyttöön. Nuo tosin olivat niitä C-puolia kentistä, joten vaikeutta todellakin jo oli.

Dark Souls taas on tapaus, johon en laittaisi vaikeustasoa. Peli on kuuluisa juuri siitä, että se kohtelee kaikkia pelaajia tylysti ja se menetettäisiin jos peli ei enää kohtelisikaan tylysti kuin heitä, jotka niin valitsevat. Ei siis eroaisi mistään muusta pelistä, jossa voi valita jonkun "extreme", "hardcore" tai vastaavan vaikeustason. Lisäksi Soulsit pääsee kyllä läpi grindaamallakin. Itsekin sitä tein ennen kuin aloin oppimaan. Löin päätä todella paljon seinään ja otin pelin alustakin uudella hahmolla ennen kuin hommat alkoivat sujumaan. Olisi ollut todella sääli jos olisin selvinnyt samasta vain vaikeustasoa pudottamalla vaikka sitä ajoittain päädynkin peleissä tekemään.

Forza Horizoneissa ajelen kaikki avut pois päältä mutta pidän taaksepäinkelausta päällä jo oman mielenterveyden vuoksi: yksi virhe - usein tietokoneen edessä kökkiminen tai töniminen - ja pitäisi ottaa koko ajo uusiksi. Kyllä se vain on helpompi korjata yksi kohta ja jatkaa siitä eteenpäin. Tähänkin päädyin vasta nyt nelosessa. Kolmoseen asti pelasin myös ilman rewindiä + osumista hajoavalla autolla. Viimeistään siinä vaiheessa kun kolmosen lopussa viimeisiä "boardeja" kerätessä hajosi auto ja/tai piti ajaa pitkiä matkoja uusintayritykseen, päätin, ettei tässä ole mitään järkeä ja sen takia nelonen lähti heti rewindin kanssa ja hajoamattomalla autolla. Kisat voisin ajaa hajoavalla autolla mutta freeroamissa sen haluaisin olevan hajoamaton kerättävien takia. Koska tuota ei voi noin asettaa niin sitten valitsen hajoamattoman auton kaikkialla.

Käyttäjän Audiovarmennus kuva
Audiovarmennus

Kyllähän se niin on että vaikeustasot tekee pelistä jo lähtökohtaisesti tylsiä. Nuorempana jäi jungle boookki ja jurassic park kesken nesillä mutta ei haittaa. Niiden pariin oli aina kiva palata ja huomata että aina pääsi vähän eteenpäin ja joskus ei siihenkään asti.

Vaikeustasot rikkoo pelin. Jos ei osaa eikä opi pelaamaan niin silloin voisi katsoa vaikka youtubesta läpipeluun. Tuolla odottaa vielä sigrun ja orphan of kos kaatamistaan. Mikä velvollisuus pelintekijällä olisi mahdollistaa kaltaiseni nakkisormen läpäistä peli? Nautin siitä että joisssain peleissä on vielä sitä oikeaa haastetta ja löytämisen iloa. Se puuttuu aivan liian monesta pelistä tänä päivänä.

Vaikeustasojen sijaan voisi olla vanhat kunnon huijauskoodit, silloin ainakin tietää huijaavansa sen sijaan että pelaa easyllä.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus Audiovarmennus

Vaikeustasojen sijaan voisi olla vanhat kunnon huijauskoodit, silloin ainakin tietää huijaavansa sen sijaan että pelaa easyllä.

Eli siis kaikki tämä on itse asiassa ok, mutta se pitää vain muotoilla niin, ettei juuri sinulle tule asiasta paha mieli. Tämä kiteyttikin tämän keskustelun taas aika hyvin.

Monta kertaa varsinkin Lion Kingia jo itse pelanneena täytyy todeta, että mukavaa, kuinka pelin tavanomaisen läpipeluun ohella voin nyt ihan vähemmällä huolella palata suosikkikohtiini pelissä ilman, että minun tarvitsee kantaa niin paljoa huolta tilanteista, jotka eivät ihan rehellisesti ottaen ole koskaan edustaneet edes mitään pelisuunnittelun huippua. Olisipa työkaluja enemmänkin.

En käyttäisi ominaisuuksia ensimmäisellä pelikerralla, mutta eipä se minuun vaikuta, jos joku muu saa noin pelistä enemmän irti. Lion Kingin tapaisessa pelissä todennäköisesti moni saakin. Luulisi myös, että kaikista mahdollisista ihmisistä nämä "haaste on kaikki kaikessa" -heput omaisivat sen verran itsehillintää, ettei tällaisia helpotuksia tarvitsisi missään vaiheessa edes ajatella. Nettikin kun on tosiaan jo niitä läpipeluuoppaitakin pullollaan - ette kai te niitäkään haluamattanne koko ajan tuijottele, jos kerran asioiden itse löytäminen on sekin niin tärkeää? Kuvitelkaa näiden ominaisuuksien välttely vaikkapa omana lisävaikeustasonaan, jos itsetunnossa ilmenevä pistos ei meinaa muuten kadota.

Käyttäjän Tylor kuva
Tylor

Muistan itse pääseeni pari kertaa läpi Leijonakuninkaan pahamainsisesta apina puzzlesta, mutta aina tuurilla, kun ei niin nuorena sitä ulkoa mitenkään osannut. Se oli arpaheitoa. Koskaan ei toki päästy läpi (peli vuokratiinkin) ja aina jäätiin siihen gorilla bosiin.

Näihin vaikeustasoihin, niin ei minua haitaa. Näitähän pääsisi pelamaan alkuperäisinä versioina, joita ei oltaisi muuten sorkittu. Vaikeus on jees, mutta hevonp#skamainen haaste on liikaa. Dark Souleissa on varmana juuri sopivan iso vaikeus, mutta minulle ne eivät ole. Ja hei hei. En morkaa sarjaa olenkaan. En ole pelannut sitä sekuntiakaan, jotten en osaa sanoa tarkaan miten se vaikeus on siinä.

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake

Tykkäsin itse siitä miten esimerkiksi wolfenstain ja mgs5 tekivät tuon helpotuksen. wolfenstain easy mode on vauva mode ja mgs5 monesti tehtävässä kuolemisen jälkeen saat vaihtoehdon helpotukseen mutta loppu tehtävän sinulla on kanahattu. Muistanko myös oikein että joissain peleissä npc hahmot haukkuu sua ja toisessa pääset pelin toisiksiviimeiseen tehtävään ennen kuin lävähtää naamalle jotain vaida vaikeusastetta luuseri nämä voivat olla ehkä vähän rankkoja ratkaisuja joillekin mutta ei minua haittaa

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Mielenkiintoista tässä trailerissa on että käyttävät selvästi Aladdinin PC-version kuvaa eikä Megadriven, uutinen väittää näiden olevan konsoliversioihin perustuvia porttauksia.

Aladdinin ja Lion Kingin PC-versiot ovat ne parhaimmat versiot - no Lion King ei SNES:illä ei jää niin paljon PC-version varjoon, mutta Megadriven Aladdin on hiomaton verrattuna PC-versioon. PC-versio ei pelkästään näytä paremmalta, se pelaa paremmin - siinä on sulava siirtyminen Aladdinin juoksunopeuteen ja sitä seuraavaan pitkään loikkaan, Megadrive-veriossa Aladdin juoksee hitaasti ja sitten hyppää yhtäkkiä kaksinkertaisella nopeudella pitkän loikan...tai sitten putoaa rotkoon kun tulikin kahdesti hitaampi nysähyppy, vain siksi että pelissä on bugi. Tämä pilasi Megadrive version pelaamisen, tasoloikkapelissä hyppiminen on varsin tärkeä asia pelinautinnon kannalta ja siksi PC-versio on paras olla tässä kokoelmassa.

Lainaus wlizer

Ällöttävää mitenkä nykyisin helpotetaan pelaamista liikaa, sama vaikeustaso se oli ennenkin miksi sitä nyt pitää tuplasti helpottaa. Se syö itse oivaltamisen palkintoa kun tietää että ratkaisun voi heti katsoa kaikkeen.

Ostin esim final fantasy7 pelin puhelimelle ja pc:lle ja ps4:lle vain sen takia että olisin saanut yhden version jossa ei olisi sitä tyhmää nappi juttua jolla saa rajattomat hp:t taisteluun. se pilasi peli fiilikseni täysin.

samoin myös final fantasy XII:ssä annettu tupla nopeus pilasi peli fiilikseni täysin, koska optimoitua pelisuoritusta varten olisi pitänyt juosta jatkuvastu tuplanopeusnappi pohjassa ja tunsin oloni epäonnistuneeksi jos pelasin normi nopeudella.

1. Älä sitten käytä niitä, kukaan ei ole pakottanut, ne on niitä varten jotka haluavat käyttää niitä. Nämä ominaisuudet on lisätty nimenomaan palautteen vuoksi, näin pelit eivät rupea raivostuttamaan niitä jotka eivät jaksa kuolla yhä uudelleen ja palata taas alkuun oppimaan, voivat sen sijaan pelata pelin kerralla läpi ja ehkä sitten pelata ilman "apupyöriä". Älä ole omahyväinen ja rupea vaatimaan että kaikkien muiden on kärsittävä sinun takiasi.
2. Älä osta jos noin loukkaa sinua että pelaajille annetaan MAHDOLLISUUS tehdä peli helpommaksi. Esimerkiksi minä pidän Mega Manistä, mutta pelasin Legacy Collectionin käyttäen rewindia ahkerasti, koska halusin kokea ja nauttia peleistä ilman että ne pitää koluta miljoona kertaa uudestaan, samalla tavalla sitä oppii takaisinkeluulla kun kuolemallakin, toinen vaan tusinoittain rasittavampi ja toinen on huomattavasti nopeampi tapa päästä peliin takaisin.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus Brutal1ty

uutinen väittää näiden olevan konsoliversioihin perustuvia porttauksia.

No ei nyt ihan niinkään, mutta selvennän nyt varmuudeksi vielä uutistekstiinkin asti tuota mainintaa.

Uutistekstin päivityskohdassa mainitsin tosiaan Mega Driven, sillä Aladdinistahan tehtiin tunnetusti ysärillä parikin eri peliä, jotka tuttavallisemmin on eroteltu toisistaan puhumalla niistä SNES- ja Mega Drive -versioina. Amiga- ja DOS-versio ovat sukua tuolle Mega Drive -pelille.

-Panu