
Alan Wake 2 saapuu pelaajien käsiin vain ladattavana versiona, Remedy Entertainment kertoo.
Kauhuseikkailun jatko-osa sai vastikään uuden trailerin, joka paljasti myös uusia yksityiskohtia pelistä. Samalla Remedy on kertonut lisätietoja Alan Wake 2:n julkaisun tiimoilta.
Suomalaisstudion mukaan Alan Wake 2 on päätetty julkaista ainoastaan ladattavana versiona. Peliä ei siis julkaista lainkaan levyllä. Remedyn mukaan päätös mahdollistaa Alan Wake 2:n julkaisemisen alemmalla hinnalla. Lisäksi studio toteaa, ettei levyllä julkaistava peli, joka vaatisi kuitenkin ladattavan päivityksen ennen pelaamista, olisi hyvä kokemus pelaajille.
Remedy kertoo Alan Wake 2:n ilmestyvän päätöksen myötä konsoleille 59,99 euron hintaan. Pc-version taas kerrotaan maksavan 49,99 euroa.
Pelistä julkaistaan lisäksi 20 euroa hintavampi Deluxe Edition -versio, joka sisältää ladattavaa lisäsisältöä Alan Wake 2:een. Deluxe Editiionin sisältämä laajennuspassi tarjoaa kaksi laajennuspakettia sekä kosmeettisia varuteita. Pelin ennakkotilaajille on lisäksi luvassa kosmeettista lisäsisältöä ja selviytymiseen tarvittavia resursseja.
Alan Wake 2 julkaistaan pc:lle, Xbox Series X/S:lle ja PS5:lle 17. lokakuuta.
Lähde: Remedy
Kommentit
Nyt on heikko kuvavalinta 😯
Alan Wake 2 oli loppuvuoden odotetuimpia pelejäni, mutta tämän päätöksen myötä se jää valitettavasti ostamatta.
Tästä se alkaa pikkuhiljaa. Fyysisen median katoaminen myös pelipuolella
Vääjäämättä ollaan joo menossa PC:n linjaan, eli kokonaan digiin myös konsoleilla, minkä merkittävin siihen ajava tekijä on varmasti käytettyjen pelien kauppa, jolloin julkaisijat ja pelintekijät eivät saa uudelleen myytävästä pelistä pennin yeniä. Tosin tämä ei näy tällä hetkellä kyllä mitenkään digipelien hinnoittelussa konsolien kauppapaikoilla, mikä taas luultavimmin juontaa juurensa siitä, että ne ovat suljettuja ympäristöjä, joissa piilee monopoli. Eli niissä ei ole kilpailua, toisin kuin PC:n digistoreissa, jotka kilpailevat keskenään. Tämä konsolisukupolvi saattaa hyvinkin olla mahdollisesti viimeinen sukupolvi, jossa enää fyysisiä pelejä nähdään, mistä esim. PS5:n digital edition oli alkusoittoa. Eri lähteistä riippuen vain 10-30 prosenttia konsolipeleistä myydään enää muutenkaan fyysisinä kopioina.
Aika ristiriitaista tietoa tosin noista fyysinen vs. digi -myynneistä:
https://www.pushsquare.com/news/2022/07/nearly-80percent-of-all-ps5-ps4-games-are-bought-digitally
vs
https://www.gamesindustry.biz/playstation-5-owners-prefer-boxed-games-to-downloads
No eipä noissa fyysissä kappaleissa oo ollu järkeä pitkään, ku levyllä olevat versiot pelistä oo edes pelikelposia tai eders kokonaisia.
Täältä kanssa peukku alas tälle erittäin typerälle päätökselle. Maailmassa on edelleen iso joukko pelaajia joilla ei ole nopeaa nettiyhteyttä jolla latailla isoja pelejä verkon yli. Joissain maissa on myös netin kautta lataaminen hankalaa ja kallista, koska niissä maillsa nettisoppareissa saattaa olla kuukausittaiset download-kiintiöt ja sen ylittäminen voi maksaa maltaita tai olla jopa mahdotonta.
Ja sitten on meitä, jotka eivät halua maksaa 60 euroa jostain latauskoodista vaan haluavat sen ihan oikean fyysisen pelin hyppysiinsä ja omaan hyllyyn. Mutta ehkä meille käy sitten kuin dinosauruksille.
Sentää FF16 on kuulemma kokonaan levyllä eikä ilmeisesti edes tule dayone päivitystä.
Toisaalta eipä noissa fyysissä peleissä enää ole kuin pala muovia, kansipaperi ja levy. Ja levylläkään ei ole enää aina edes koko peliä, vaan tietyissä tapauksissa vain aktivointikoodi(avain) ladattavaan sisältöön. Lisäksi siellä levyllä on usein joku buginen day-0 versio pelistä, mikä tänä päivänä ilman päivityksiä on monesti lähes pelikelvoton versio pelistä, siis jos esim. serverituki loppuisi tulevaisuudessa kokonaan. Itse olen ostanut fyysisiä versioita lähinnä sen takia, jos ne on saanut julkaisussa halvemmalla, kuin diginä. Tietysti jos pelaa pelin julkaisussa ja myy heti eteenpäin, voi siitä saada esim. 2/3 prosenttia takaisin hinnasta.
Tämähän nyt ole mikään realistinen kuva todellisuudesta. Tuo on edelleen poikkeus eikä sääntö.
Sen lisäksi fyysisillä peleillä, vaikka ne olisivatkin vain pala muovia ja levy, on aina jälleenmyyntiarvo.
Joo kyllä PS4 taitaa jäädä viimeiseksi kotikonsoliksi jonka hankin. Yllättävää ettei näin iso peli saa levyjulkaisua. Kuitenkin vielä PS4:lläkin moni levyllisistä, japanilaisista ei niin ison rahan, peleistäni on kyllä tullut valmiissa paketissa eli ei päivitystarvetta. Lisäksi paksut ja värikkäät manuaalit. Osattaisiinpa lännessäkin.
Mutta olen miettinyt kyllä että resurssit loppuvat ennen pitkää jos uusia pelejä julkaistaan fyysisenä loputtomiin eikä kukaan koskaan heitä vanhoja pelejään ja konsoleitaan kierrätykseen. Ovatko cd-levyt ja vastaavat peräti ongelmajätettä. Pitäisi kehittää puiset levyt ja kotelot :P
Kasvava tarve kodin säilytystilallekin vähenisi jos videopelien lainauspalvelut olisivat yhtä kattavat kuin kirjoilla, T: henkilö joka ei koskaan myy pois pelilevyjään.