Amnesia: The Bunker on ensimmäiseen maailmansotaan sijoittuva kauhupeli / Uutiset / pelaaja.fi

Amnesia: The Bunker on ensimmäiseen maailmansotaan sijoittuva kauhupeli

2.12.2022 // Kirjoittanut: Toimitus
4

Kehittäjä Frictional Games on paljastanut neljännen osan Amnesia-pelisarjaan.

Amnesia: The Bunker on Frictional Gamesin mukaan ensimmäiseen maailmansotaan sijoittuva kauhupeli. Kuvauksen perusteella pelaajat omaksuvat Amnesia: The Bunkerissa unettomuuden ja vieraasta maailmasta peräisin olevan olennon riivaaman ranskalaissotilaan roolin hämärässä bunkkerissa.

Amnesia: The Bunkerin kerrotaan tarjoavan pelaajille sarjan aiempia osia enemmän vapauksia. Pelin kuvataan sijoittuvan puoliavoimeen maailmaan, jossa on vain vähän ennalta käsikirjoitettuja tilanteita. Pelaajat saavat käyttöönsä myös aseen, vaikka varsinaisesta toimintapelistä ei olekaan kyse.

Pc:lle, PS4:lle, Xbox Onelle ja Xbox Series X/S:lle ilmestyvä Amnesia: The Bunker julkaistaan maaliskuussa 2023.

Lähde: Frictional Games

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn

Amnesia Rebirth oli todella huono. Odotukset ei korkealla.

Käyttäjän Augustus kuva
Augustus
Lainaus DuskTillDawn

Amnesia Rebirth oli todella huono. Odotukset ei korkealla.

Itsellänikin jäi jostain syystä kahdesti kesken uusin, vaikka aikaisemmat vedelty läpi. En tiedä mikä siinä sitten oli, ehkä ne otherworld hommat ei napanneet. Tämä näyttää ja kuulostaa mielenkiintoisemmalta. Wishlistille meni ja ehkä se Rebirth tulee vielä tässä välissä vedettyä loppuun.

Käyttäjän J. Clarkson kuva
J. Clarkson

Rebirth oli pettymys, jota pitkä odotusaika vain korosti.
Amnesia-pelien taustalore oli todella mielenkiintoista pohdittavaa ennen Rebirthiä. Vähäiset tiedot mitä aiemmista peleistä oltiin saatu maailmaan liittyvästä mystiikasta ja kytköksestä toiseen ulottuvuuteen nimenomaan ruokkivat kiinnostavuutta. Rebirthissä kaikki heitettiin kerralla silmille, kun tässä olisi ollut tilaisuus edetä paljon hienovaraisemmin, kun kerta maailmaan liittyviä pelejä on kuitenkin tulossa vielä lisää.

Toinen ongelma on valitettavan yleinen. Olemme parin kaverin kanssa pelanneet oikeastaan jokaisen markkinoilla olevan kauhupelin, joten kauhun tunteen kokeminen on nykyään paljon vaikeampaa kuin aiemmin. Rebirthissä pimeyttä käytettiin nerokkaasti ahdistavan tunteen luomiseen alun luolastossa sekä ranskalaisten aavikkolinnakkeessa, mutta muutoin oli helppo aavistaa milloin pelaajaa tullaan koettelemaan, eikä esim. Dark Descentissä ollutta hallusinaatiomahdollisuutta hyödynnetty. Tämä olisi tuonut lokaatiokohtaisella odottamattomuudellaan pientä lisämaustetta. Tämä on, totta kai, vaikea pala pelinkehittäjille, miten ylläpitää tietynlaista yllätyksellisyyttä jo hieman turtuneillekin kauhupelaajille. Rebirthin kohdalla pettymystä tämän suhteen lisäsivät kehitystyön aikana annetut ulostulot siitä miten he yrittävät luoda kauhua juuri syvän tunnelman kokemisen kautta eivätkä jumpscareja tai muita tyypillisimpiä kauhupelielementtejä käyttäen.

Tämän takia Bunkerin alkupremissi kuulostaa todella hyvältä, puoliavoin maailma, jossa vähemmän ennalta-arvattavia (suoraan skriptattuja) tilanteita. Valitettavasti taustaloren kiinnostavuus on omassa mielessä hieman tuhrittu Rebirthin kokonaisvaltaisissa paljastuksissa, mutta uskon edelleen Frictionalin pystyvän tuomaan kauhuskeneen kaivattuja uusia kokemuksia.

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

rebirth on ainoa hyvä Amnesia peli.