Digitaalisten pelien ja muun ladattavan pelisisällön myynti kasvaa Yhdysvalloissa ja Euroopan suurissa maissa 33 prosenttia vuodessa. Asian ovat tuoneet ilmi NPD:n, iResearchin and Digi-Capitalin analyytikot Game Developers Conferencen -tapahtumassa, pelisivusto GamesIndustry raportoi.

Analyytikkojen tietojen mukaan Yhdysvalloissa, Saksassa, Ranskassa ja Iso-Britanniassa pelien digikauppa tuotti vuonna 2012 yhteensä 10 miljardia dollaria (7,8 miljardia euroa). Yhdysvaltojen lohkon tästä kerrotaan olleen 5,9 miljardia dollaria. Meren tuolla puolen peleihin käytetyistä rahoista 40 prosenttia meneekin näin ollen nykyään digitaaliseen sisältöön.

Uusiin fyysisiin peleihin yhdysvaltalaiset käyttivät esitetyn informaation mukaan viime vuonna 7,1 miljardia dollaria, mikä on noin 48 prosenttia maan kaikesta peleihin käytetystä rahamäärästä. Laskua edellisvuoteen kerrotaan tapahtuneen fyysisten tuotteiden kohdalla 22 prosenttia.

Kussakin tilastoihin mukaan otetussa maassa suosiossa vaikuttaisi olevan aina hieman erilaiset pelimuodot. Britanniassa analyytikot kertovat kotikonsolien vetoavan eniten, Ranskassa käsikonsolien, Saksassa tietokoneiden ja Yhdysvalloissa mobiililaitteiden, kuten tablettejen. Mielenkiintoista kyllä Euroopassa 40 prosentin mobiilipeleillä pelaavien kerrotaan maksaneen niistä rahaa, kun Yhdysvalloissa moista tekee 27 prosenttia.

Aasiassakin kuitenkin myös tapahtuu. Vaikka vauhdikas pelimarkkinoiden kasvu onkin osin hidastunut digitaalisia pelejä suosivassa Kiinassa, uskotaan maassa peleihin käytetyn rahamäärän kasvavan vuosittain seuraavan kolmen vuoden ajan kymmenellä prosentilla. Analyytikot uskovat myös Aasian dominoivan verkko- ja mobiilipelien markkinoita maailmanlaajuisesti vuoteen 2016 mennessä.

Lähde: GamesIndustry

Lisää luettavaa