Apex Legendsin suosio näyttää hyytymisen merkkejä, Fortnite sen sijaan porskuttaa edelleen / Uutiset / pelaaja.fi

Apex Legendsin suosio näyttää hyytymisen merkkejä, Fortnite sen sijaan porskuttaa edelleen

24.04.2019 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
9

Alkuvuoden yllätyshitti Apex Legendsin suosio alkaa näyttää hyytymisen merkkejä.

Helmikuussa julkaistun Apex Legendsin suosio kasvoi räjähdysmäisesti pian julkaisun jälkeen. Peli saavutti Twitch-suoratoistopalvelussa yli 40 miljoonan viikottaisen katselutunnin ennätyslukeman. Katselutunnit laskivat kuitenkin jo maaliskuussa 10 miljoonaan viikossa. Suoratoistopalveluita seuraavan StreamElementsin raportin mukaan suosituimmista streamaajista vain kaksi pelasi Apex Legendsiä säännöllisesti maaliskuussa.

Hetkellisesti Apex Legendsin Twitchin kärkisijoilla syrjäyttämä Fortnite on sen sijaan pitänyt pintansa suoratoistopalvelussa. Fortniten viikottaiset katsojamäärät kärsivät hieman Apex Legendsin julkaisusta, mutta Epic Gamesin battle royale -valtias ohitti katselutunneissa Apex Legendsin jo maaliskuun alussa.

Suoratoistosuosion lasku on heijastunut myös osakemarkkinoille. Analyytikoiden kerrotaan suosittelevan sijoittajia välttämään EA:n osaketta, koska sen arvostuksen uskotaan perustuvan vahvasti Apex Legendsin suosioon.

Lähde: VG247

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän PSPiraatti kuva
PSPiraatti
Lainaus

Analyytikoiden kerrotaan suosittelevan sijoittajia välttämään EA:n osaketta, koska sen arvostuksen uskotaan perustuvan vahvasti Apex Legendsin suosioon.

On muutenkin riskialtista sijoittaa yrityksiin senhetkisen suosion takia.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

No mutta miten se itse pelaaminen? Tässä nyt siis mitataan suosiota sen perusteella että kuinka paljon peliä katsotaan eikä pelataan, jos oikein ymmärsin.

Itse en katso edelleenkään mitään muiden pelaamista mutta Apex Legends on imaissut täysin mukaansa. Ei nyt mitään jatkuvaa tuntien vääntöä tai edes jokapäiväistä hommaa mutta tuli tuossa taas eilenkin voitto otettua todella intensiivisten viimeisten hetkinen jälkeen. Eikä tarvinnut mitään naurettavaa rakentelua kestää. Ilman sitä olisin saattanut vaikka jäädä Fortniteakin pelailemaan mutta toisaalta on tämä Apex monelta muultakin osalta vain niin paljon parempi ja monipuolisempi että olisin varmaan joka tapauksessa päätynyt tämän pariin. Näkeehän sen siitäkin että jo useampi sen ominaisuus on napattu Fortniteen mukaan.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Vähän jäi sellainen kuva, että Apex Legendsiä hypetettiin jotenkin löyhin perustein. Media ja pelaajatkin ikään kuin sijoittivat enemmänkin pelin tulevaisuuteen, kuin siihen mitä se tarjoaa tällä hetkellä.

Pelasin minäkin sitä muutamia päiviä, mutta aika äkkiä totesin, että ei tämä loppujen lopuksi ole kovinkaan kivaa. On se hype jännä asia, koska sen muutaman päivän ajan ihan oikeasti kuvittelin, että kyseessä on hyvä peli ja minulla on hauskaa sen kanssa.

EDIT:
Todettakoon kuitenkin, että kyseessä oli ensimmäinen ja todennäköisesti viimeinen Battle Royale -peli, jota pelasin, joten en varmaan ole muutenkaan ihan kohderyhmää.

Lainaus zappah

No mutta miten se itse pelaaminen? Tässä nyt siis mitataan suosiota sen perusteella että kuinka paljon peliä katsotaan eikä pelataan, jos oikein ymmärsin.

Striimaus ja katsojamäärät on kuitenkin pelin ekosysteemi ikään kuin miniatyyrikoossa ja lisäksi suoratoistopalveluissa saavutettu suosio on peleille tärkeää mainosta. Jos pelin suosio striimaajien ja katsojien keskuudessa alkaa laskea, niin kyllä se on hyvin todennäköisesti indikaatio siitä, että suosio on laskussa myös "tosielämässä". Ei peli nyt kuolemassa tietenkään ole, mutta villeimmät veikkaukset Fortniten-tappajasta alkaa osoittautua ennenaikaisiksi.

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake

Tämän pelin kohtaloksi kävi se että peliin ei tullut tarpeeksi uutta sisältöä tarpeeksi nopeasti. Peli itsessään on hyvä, mutta kun kaikki uudet asiat mitä siihen on tullut on yksi uusi ase, uusi hahmo ja suoraan sanoen rumia skinejä sekä aseille että hahmoille. Ainoat hienot skinit mitkä tuli tuossa season 1sessä olivat 2skiniä pelin huonoimmalle asarille eli havocille.

Käyttäjän Miika Huttunen kuva
Miika Huttunen

Kannattaa myös muistaa, että EA mainosti peliä modernisti, eli maksoi suosituimmille striimajille pelin pelaamisesta julkaisun aikoihin, mikä luonnollisesti nosti sen kärkisijoille katselluimmissa peleissä. Nyt kun tuo maksettu näkyvyys on ohi niin sanoisin että nyt ollaan ns. normaalissa tilanteessa, mikä on silti aika kova saavutus tämän lajityypin uudelle pelille.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Haerski

Pelasin minäkin sitä muutamia päiviä, mutta aika äkkiä totesin, että ei tämä loppujen lopuksi ole kovinkaan kivaa. On se hype jännä asia, koska sen muutaman päivän ajan ihan oikeasti kuvittelin, että kyseessä on hyvä peli ja minulla on hauskaa sen kanssa.

Jotain samaa ("ei ole hauskaa") kävi mielessä minullakin aina silloin kun tuli nopeasti turpaan ja/tai tiimikaverit teki omiaan mutta mitä enemmän tuota on pelannut ja mm. oppinut hahmojen kykyjen kikkoja sekä pelialuetta, niin sitä enemmän siitä on pitänyt. Sen lisäksi Apex tuntui näistä kokeilemistani BR-peleistä heti alussa parhaimmalta pelata vaikka ei varsinaisesti vielä kauheasti pelata osannutkaan.

En kiellä hypen merkitystä, sillä ei sille itsekään mitenkään immuuni ole mutta ainakin omalla kohdallani pelistä nauttiminen on vain kasvanut kun siihen on päässyt sisään. Mikä on totta aika monien asioiden kohdalla. Souls-pelit varsinkin on malliesimerkki: lähdin hommaan mukaan mielenkiinnosta ja pöhinästä pelin ympärillä ja löin päätä seinään älyttömästi ja meinasin jo luovuttaa kunnes otin koko homman alusta ja jotenkin se siitä vain lähti rullaamaan ja sen jälkeen pelisarja (ja "genre") on ollut yksi ehdottomista suosikeistani.

Joo, uusi kartta voisi olla asiallista Apexiin mutta kyllä tuosta nykyisestäkin vielä löytää täysin vieraita alueita itselle. Lisäksi joku Battlefield 1943 on loistava juuri sen takia, että ne kolme karttaa tuntee kuin omat taskunsa, joten ei "vanha" pelialue pelkkää miinustakaan ole.

Todetaan nyt vielä varmuudeksi loppuun, että pitkälti myös mielipideasioita nämä, totta kai.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

@Zappah

Sitä on toki itsekin vaikea arvioida kuinka paljon kyllästymiseen vaikuttaa se, että ei pääse peliin yksinkertaisesti syystä tai toisesta sisälle, mutta Apex Legendsin kanssa tuli ihan selkeästi sellainen tunne, että ei edes huvittanut kehittyä pelissä miksikään expertiksi. Hahmot oli mielestäni tylsiä ja kyvyt jotenkin niin EVVK, että niiden käyttäminen oli lähinnä pakkopullaa, jota teki aina muistaessaan, enkä itse asiassa nähnyt oikein muidenkaan niitä käyttävän kovin aktiivisesti.

Tuli vähän sama fiilis niiden kanssa, kuin varmaan monille tulee Fortniten rakentelusta: Mieluummin en käyttäisi, mutta pakko kai se on, jos haluaa jotenkin pärjätä.

EDIT: varmaan kutsuisin tätä ongelmaa "pelisuunnittelulliseksi koristeluksi". Graafisten alojen ihmiset ainakin ymmärtänee mitä termi tarkoittaa. Eli kun sinulla on hyvin toimiva simppeli suunnitelma, niin moni pilaa työn alkamalla koristella sitä lisäämällä turhia yksityiskohtia tms. joka itse asiassa tekee teoksesta kokonaisuudessa huonomman.

Sellainen fiilis minulla on myös Apex Legendsistä ja monista moderneista peleistä yleensäkin. Kun Doomissa sai uuden aseen, niin reaktio oli, että vau! mitähän tämä tekee? Kun nykypeli heittää minulle jonkun uuden kyvyn, niin huomaan enenevässä määrin reagoivani välinpitämättömyydellä tai jopa tuskastuineisuudella: "okei, käytän tätä nyt tämän hetken aikaa, kun peli pakottaa, mutta en tiedä mitä tällä sen jälkeen tekisi?"

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni
Lainaus Haerski

Sellainen fiilis minulla on myös Apex Legendsistä ja monista moderneista peleistä yleensäkin. Kun Doomissa sai uuden aseen, niin reaktio oli, että vau! mitähän tämä tekee? Kun nykypeli heittää minulle jonkun uuden kyvyn, niin huomaan enenevässä määrin reagoivani välinpitämättömyydellä tai jopa tuskastuineisuudella: "okei, käytän tätä nyt tämän hetken aikaa, kun peli pakottaa, mutta en tiedä mitä tällä sen jälkeen tekisi?"

Muistan tuumineeni samaa edellisestä pelaamastani Assassin's Creedistä (taisi olla kolmonen). Peli ei tuntunut yhtenäiseltä kokonaisuudelta, vaan sekavalta kokoelmalta keskinkertaisia minipelejä. Löytyy salamurhauspeli, kiipeilypeli, metsästyspeli, labyrintti, purjehduspeli, liian monta kinemaattista takaa-ajoa, murhaajien managerointipeli, kylänrakennuspeli, huono elokuva, pulmanratkontapeli ja mitä vielä. Revelationsissa oli kamalaa torninpuolustustakin.

Ydinpeliä eli kiipeilyä ja salamurhailua lukuunottamatta kaikki tuntuu jotenkin puolivillaiselta ja hätäisesti kasaanliimatulta. Uusia ominaisuuksia vyörytetään syliin sellaista kyytiä, että infoähky neutraloi uutuudenviehätyksen. Reaktioni uusiin leluihin oli enemmän "voi ei, taasko lisää" kuin "ooh, shiny!", mitä pelintekijät olivat epäilemättä tavoitelleet.

Apexissa en kyllä tällaista huomannut. Vempeleitten määrä on minusta tasapainotettu aika hyvin, kun ottaa huomioon että kyseessä on loputtomiin hakattava moninpeli.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Haerski

Hahmot oli mielestäni tylsiä ja kyvyt jotenkin niin EVVK, että niiden käyttäminen oli lähinnä pakkopullaa, jota teki aina muistaessaan, enkä itse asiassa nähnyt oikein muidenkaan niitä käyttävän kovin aktiivisesti.

Tuli vähän sama fiilis niiden kanssa, kuin varmaan monille tulee Fortniten rakentelusta: Mieluummin en käyttäisi, mutta pakko kai se on, jos haluaa jotenkin pärjätä.

Ehkä ne hahmot itsessään ei niin ihmeellisiä persoonia ole mutta kyvyistä olen täysin eri mieltä. Itsekin alussa ihmettelin että onpa vähän vaikutusta kyvyillä pelissä mutta nyt kun tuota tosiaan enemmän on pelannut niin kaikelle on paikkansa tosiaankin. Lisäksi huomaa, että eri pelaajat osaavat pelata ihan eri tavalla eri hahmoilla kuin itse, joka osaa sitten eri hahmoilla paremmin. Tässä pätee siis juuri tuo sisään pääseminen ja oppiminen. Osa tosin on aika itsestäänselviä kuten Miragen hologrammi-temppuilu, joka on oma suosikkini. Myös robolla on hyvä tehdä reittejä muuten vaikeasti tavoitettaviin paikkoihin ja heilua narulla korkeuksiin väijymään, näin esimerkkinä.

Näkisin että nuo kyvyt on sama juttu kuin Fortniten rakentelu mutta ilman, että niitä on aivan pakko opetella tai jää jalkoihin. Fortnitessahan loppu ratkaistaan aina rakentelun kanssa, joka minut sai pelaamisen lopettamaan. Apexissa ei ole pakotettu tuohon vaan hyvät aseet ja tarkkuuskin riittää, erityisesti kun kyseessä on tiimipeli.

Lisäksi hahmojen kritisointi ainakin muihin BR-peleihin verratessa on vähän ontto argumentti kun niissä hahmoilla ei taida olla senkään vertaa olemassaolevaa persoonaa mutta toki, hahmoja kun on, niin saa kai sitä toivoa enemmänkin. Itselle kyllä riittää ja ovat mielestäni samalla viivalla jonkun Overwatchin hahmojen kanssa. Toki sellaisella huomiolla, että oma kokemus Overwatchin hahmoista tulee lähinnä pelin trailereista ja animaatioista. Kyllä niillä enemmän tarinaa ja lorea ainakin on mutta yhtä hyvin voisin nähdä nuo jossain samassa pelissäkin enkä tajuaisi että osa onkin toisesta, jos en siis tietäisi.