App Store pilkkoo käyttäjiensä ostohistoriaa iOS 9:n rikkoessa pelejä (päivitetty) / Uutiset / pelaaja.fi

App Store pilkkoo käyttäjiensä ostohistoriaa iOS 9:n rikkoessa pelejä (päivitetty)

9.10.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
7

Joukko iOS-pelejä on päätynyt hilajttain väliaikaisesti poistetuksi Applen App Store -sovelluskaupasta. Syynä tähän on ollut uusi iOS 9 -käyttöliittymä, joka on luonut sen tason yhteensopivuusongelmia joillekin peleille, etteivät kehittäjät ole halunneet pitää tuotoksia uusien asiakkaiden ulottuvilta ennen kuin ne on korjattu.

Poistettujen pelien joukkoon lukeutuvat muun muassa monet Telltale Gamesin pelit, BioShock ja Ghost Trick. Mikä mobiililaitteensa käyttöjärjestelmää ei ole päivittänyt ja jokin App Storesta kadonneista peleistä löytyy vielä ladattuna laitteelle, pitäisi pelin peluun vielä onnistua sentään huoletta.

Tämä ei ole sinällään mitään uutta, sillä iOS-päivitykset ovat pakottaneet kehittäjiä ennenkin joko korjaamaan tai hylkäämään pelejään. Tapahtumaketju on kuitenkin tuonut esiin uuden erikoisen muutoksen Applen App Storessa. Siinä missä aiemmin käyttäjille on tarjottu mahdollisuus aina uudelleenladata ostamiaan sovelluksia, vaikka kyseinen sovellus olisikin poistettu varsinaisesta myynnistä, ei se tällä hetkellä enää onnistu. Kun jokin sovellus on nyt poistettu myynnistä, on se samalla kadonnut kokonaan käyttäjien ostohistoriasta, jos kehittäjä ei tuo sovellustaan uudelleen kaikkien saataville.

Toistaiseksi on epäselvää, onko muutos miten tarkoituksellinen. Mobiilipelaamisen erikoistunut pelisivusto Pocket Gamer raportoi kuulleensa Applen edustajalta, että kyseessä olisi nimenomaan uusi käytäntö. Mobiilisivusto Touch Arcade kertoo kuitenkin kuulleensa Applen yhdysvaltalaiselta PR-osastolta, ettei yhtiö ole muuttanut käytäntöjään uudelleenlatauksien suhteen, mikä viittaa mahdollisuuteen siitä, että kaikki tämä voisi olla bugin syytä. Varmaa nyt lähinnä onkin, että sovelluspoistojensa suhteen kannattaa ainakin toistaiseksi olla varovainen, ennen kuin asiaan saadaan selvyys.

Päivitys 9.10. kello 15:00: Sekä Pocket Gamer että Touch Arcade ovat nyt raportoineet, että ainakin osa käyttäjien ostohistoriasta kadonneista peleistä olisi palannut takaisin. Oletettavasti sovellusten katoaminen ostohistoriasta ei ole ollut siis täysin Applen suunnitelmien mukaan edennyt tapahtuma.

Lähde: Kotaku, Pocket Gamer, Touch Arcade

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Jos ostan pelin konsolilla, ne toimivat vaikka tulisi kuinka monta järjestelmäpäivitystä. Jos ostan pelin tietokoneella, niin hyvin epätodennäköistä että Windowsin päivitys sen rikkoisi ja jos rikkoo niin yleensä on vinkit korjaukseen. Androidillakin kaikki yleensä pelittää aika kivuttomasti vaikka asentaisi joskus android 2 aikaan tehdyn pelin uuteen android 5 kapulaan ellei kehittäjä ole joku japanilainen purkkakoodari joka on koodannut jotain väärään paikkaan.

iOS päivittyy, osa peleistä menee rikki ja osa otetaan kokonaan pois myynnistä kun ei jakseta peliä itsessään päivittää. Sitten ei ole mitään mahdollisuutta saada peliään toimimaan kun kaikki on applen kuplan sisällä. Kuulostaa todella hienolta jos pelaisin pelejä applen mobiililaitoksilla. Kehittäjän puolesta kuulostaa vieläkin mielenkiintoisemmalta joka ikisen versiopäivityksen jälkeen korjata vuosia vanhaa peliä joka ei todennäköisesti enää tule myymään paljoa.

Käyttäjän Temposaur kuva
Temposaur
Lainaus käyttäjältä Marioysikax

Jos ostan pelin konsolilla, ne toimivat vaikka tulisi kuinka monta järjestelmäpäivitystä.

Huvittavinta tässä on se, ettei asia ole näin. Esim. Uncharted 1 oli erään järjestelmäpäivityksen vuoksi täysin toimimaton, ja huvittavintahan tässä oli se, että Uncharted 1 on Sonyn oman studion tekele.

Indie-pelinkehittäjät ovat myös kritisoineen android-alustan pirstoutuneisuutta, ja saman android-version omaavia laitteiden välillä on välillä niin paljon eroa, ettei peliä saada toimimaan niillä.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Tässäpä vähän esimakua, mitä tämä digitaalisuus voi pahimmillaan olla. Asiakkaan oikeudet ovat melko vähissä ja omistaminen, tai edes tuotteen käyttäminen, eivät ole mikään varmuus. Pari muutosta käytäntöihin ja hups, peli on yhtä kuin pieru saharassa.

Enkä ihmettele yhtään, että ensimmäisenä tällaista uutisen hommaa tulee nimenomaan Applelta: siellä ei asiakkaat edes tunnu välittävän vaikka peräaukkoon vähän pisteltäisiin yhtiön toimesta. Kunhan on omenan logo laitteessa niin kaikki on jees. Olkoon kuinka idioottivarmoja vehkeitä tahansa, niin en silti voi ymmärtää miten voidaan olla niin fanilammasta, että kaikki menee läpi.

Sekin on huvittavaa, miten jotkut yhä saattavat ihmetellä miksi joku suosii fyysisiä kopioita. Niitä ei mikään yhtiö pysty käytäntöjään muuttamalla minulta kaapista tai hyllystä viemään. Toki joku käyttiksen päivitys voi teloa pelin toiminnan mutta ainakin se peli on siellä levyllä jos asia joskus korjaantuu. Sitä paitsi käyttikset ja päivitykset voi (ainakin vielä) perua ja siirtyä takaisin vanhaan. Vai voiko Applella?

Käyttäjän Malone kuva
Malone

Tässä sitä digitaalisen tulevaisuuden auttuutta kaikille. Jokainen joka kuvittelee omistavnsa ladatut bittinsä mistä tahansa "storesta" niin reality check on paikallaan. Tuossa edellä mainittiinkin jo kaikki olennainen. Sitten vielä ihmetellään miksi jotkut karsastavat mobiilipelejä ja digijakelua. Syinä yksinkertaisesti kuluttajansuoja ja koko kulttuurin rapautuminen parin pennin kertakäyttöviihteeksi.

Leffoja kanssa tuhottiin aikoinaan kun ei haluttu säilyttää vanhoja filmikeloja. Nykyään tämä tuomitaan lähes rikoksena, pelit ovat ilmeisesti vähempiarvoisia jopa pelaajien simissä?

Käyttäjän mpp kuva
mpp

No eipä se paljon lohduta sitä keskeneräisenä julkaistua peliä levyltäkään pelailla, jos kaikki verkkopalvelut on ajettu alas eikä bugeja korjaavaa day1 päivitystä enää ole saatavilla. Fyysisten mobiilipelien hankkiminen on myös hiukan hankalaa.

Käyttäjän xtpro kuva
xtpro

Kehittäjän kannalta toki harmillista, mutta toisaalta kehittäjä ymmärtää ohjelmistokehityksen haasteet ja monimutkaisuuden, jonka takia varmasti pystyy vielä antamaan anteeksi Applelle. Kuluttajan kannalta ymmärrän, että voi tulla harmaita hiuksia, mutta ymmärrän myös sen miksi tämä ei hirveästi monea hetkauta: nykyään arvostetaan yhä enemmän kokemuksia ja hetkessä elämistä. Kun pelaan pelejä niin saan niistä hienoja kokemuksia. Mutta tarjonnan paljouden takia en jää kaipaamaan näitä kokemuksia enään. Tarjonnan paljouden takia joudun poistamaan pelin PS4:n kovalevyltä ja mobiililaitteestani muutenkin lähes heti, kun peli on läpäisty ja sen tarjoamat kokemukset koettu.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä xtpro

nykyään arvostetaan yhä enemmän kokemuksia ja hetkessä elämistä. Kun pelaan pelejä niin saan niistä hienoja kokemuksia. Mutta tarjonnan paljouden takia en jää kaipaamaan näitä kokemuksia enään. Tarjonnan paljouden takia joudun poistamaan pelin PS4:n kovalevyltä ja mobiililaitteestani muutenkin lähes heti, kun peli on läpäisty ja sen tarjoamat kokemukset koettu.

Ihan järkevää tekstiä mutta edelleenkään rahaa tuotteesta maksavana kuluttajana en vain ymmärrä, miksei joku haluaisi säästää ja säilöä pelejään myös myöhemmin palattavaksi (as in: mahdollisuus on jos näin haluaa).

Jos ei itselleen niin vaikkapa lapsilleen tai jos joskus haluaa laitteestansa luopua, niin voi antaa sen pelikokoelmansa jollekin seuraavalle koettavaksi. Siihen en nyt varsinaisesti ota kantaa, kestävätkö nykyajan laitteet edes kymmenen vuoden päähän. Elän toivossa ja kerään ostamani pelit. Kaikki latauspelitkin ja DLC:t on konsolien kovalevyillä. Vasta nykyään on tullut oikeasti ongelma tilasta PS4:n kanssa kun pelit vievät sen 50-60 gigaa. Siihenkin on helppo ratkaisu.