
Uuden iPhone 15 Pron ostajat pääsevät hyödyntämään laitteensa tehoja myös pelaamiseen.
Apple esitteli eilen uudet iPhone 15 -älypuhelinmallit. Laitteista tehokkaampi iPhone 15 Pro saa yhtiön mukaan reilun suorituskykyparannuksen A17 Pro -piiristä, 6-ytimisestä grafiikkasuorittimesta ja tehokkaammasta Neural Engine -suorittimesta.
Apple kuvaili laitetta jopa naurettavan tehokkaaksi mobiilipelikoneeksi, joka mahdollistaa korkealaatuisen grafiikan ja mobiililaitteilla ennennäkemättömän immersiiviset pelimaailmat. iPhone 15 Pro tukee ensimmäistä kertaa myös laitteistokiihdytettyä säteenseurantaa, jonka pitäisi taata älypuhelinten nopeimman säteenseurantasuorituskyvyn.
Uuden teholaitteen suorituskykyä päästään koettelemaan uusilla peleillä. iPhone 15 Pron on kerrottu saavan tämän vuoden aikana Resident Evil 4:n uusioversion sekä Resident Evil Villagen, joiden lisäksi Ubisoftin on vahvistettu julkaisevan laitteelle ensi vuoden alkupuolella Assassin's Creed Miragen sekä The Division Resurgencen. Kyseessä eivät ole myöskään mitkään puolivillaiset mobiilikäännökset, sillä Applen mukaan kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Assassin's Creed -pelin konsoliversio pyörii natiivisti älypuhelimella.
iPhone 15 -mallit tulevat saataville 22. syyskuuta. iPhone 15 Pron hinnat alkavat 1 249 eurosta. Suuremman iPhone 15 Pro Maxin hinnat alkavat 1 499 eurosta.
Lähde: Apple
Kommentit
Ehkä Maceihinkin saadaan tuon myötä vihdoin kunnon pelituki, ensimmäistä kertaa sitten 90-luvun, esim M3:n julkaisun jälkeen? Aika heikkoa ollut viimeiset 25 vuotta.
https://www.techradar.com/gaming/mobile-gaming/ok-apple-you-have-my-attention-with-your-new-ray-tracing-a17-pro-chip
Joo, ehdottomasti uutta iPhonea mielenkiintoisempaa tässä on se, että Applea näyttäisi taas kiinnostavan pelit. Aito vaihtoehto Windowsille olisi tervetullut ja Applella olisi siihen resurssit, jos vain halua löytyy.
omena on tehnyt muutenkin aloitteita pelaamisen mahdollistamiseksi, wintoosalle halutaan oikeasti tarjota vaihtoehtoa:
https://www.theverge.com/2023/6/7/23752164/apple-mac-gaming-game-porting-toolkit-windows-games-macos
toki jo nyt linux toimii oikein hyvin valtaosaan peleistä
Joo, siis nimenomaan konsoli ja PC puolen pelit. Applehan on peleillä tehnyt mobiilipuolella rahaa miljardeja esim. App Storen kautta ja taitaa se Apple Arcadekin olla 100 miljoonan tilaajan platta.
Toisaalta Applen pyötäkoneilla pelaajakunta on ollut pitkään jotain kahden-kolmen prosentin luokkaa (nykyään alle kaksi prosenttia, ainakin Steamissa), ja esim. Linuxkin meni tänä vuonna Maceista ohi Steam Deckin ansiosta Steam-pelaajien keskuudessa.
Toisaalta taas se että iPhonet (joiden aktiivisia käyttäjiä on noin 1,4 miljardia, eli potentiaalisia asiakkaita huomattavasti Maceja enemmän) alkaisivat tukemaan natiivisti konsolipelejä laajemmassa määrin, saattaisi tehdä myös Macien pelituesta ainakin teoriassa laajemman, kun esim. A17 Pro ja M2/M3 ovat käytännössä samaa ARM-pohjaista Apple Silicon -sarjaa.