
Arkane Studiosin Redfall oli alun perin työn alla PlayStation 5 -konsolille, studio on paljastanut.
Bethesdan omistaman studion Austinin haaran johtaja Harvey Smith on kertonut studion kehittäneen tulevaa yhteistyöräiskintäpeliä Sonyn konsolille. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat Microsoftin hankittua Bethesdan omistukseensa vuonna 2021.
Smithin mukaan Microsoft ilmoitti pian kaupan jälkeen, ettei yhtiö halua Redfallin ilmestyvän PS5:lle, vaan Arkanea ohjeistettiin keskittymään pc- ja Xbox-version kehitykseen ja pelin tuomiseen Game Pass -palveluun. Smith kuvaa päätöksen myös vähentäneen kehityksen monimutkaisuutta, kun kehittäjien ei ole tarvinnut huolehtia PS5:n tukemisesta.
Redfall julkaistaan 2. toukokuuta pc:lle ja Xbox Series X/S:lle. Peli saapuu heti ilmestyessään myös Xbox Game Pass -tilauspalveluun. Smithin mukaan Game Pass -julkaisun ansiosta Redfallista saattaakin tulla Dishonored-pelisarjasta tunnetun Arkanen suosituin julkaisu.
Lähde: VGC
Kommentit
siinä sen taas näkee ei mikkidoften lupauksiin voi enää luotaa yhtää ne sano ennen kauppoja että kyllä niitä pelejä tulee myös playstationille ja ne kunnioitaa sopimuksia mutta eivät teet sitä
"Smith kuvaa päätöksen myös vähentäneen kehityksen monimutkaisuutta, kun kehittäjien ei ole tarvinnut huolehtia PS5:n tukemisesta."
Mutta tilalle tuli tuettavaksi kaksi eri tehoista konsolirautaa (Xbox Series X ja S) ja PC?
Sanoivat kylläkin ihan suoraan että "case by case" ja Spencee vielä tarkensi tuota että ns "ongoing" pelit kuten Fallout 76 ja TES Online saisivat lisää sisältöä myös Pleikkarilla ja pitäisivät niistä sopimuksista kiinni mitkä Bethesdalla jo oli Deathloopin ja Ghostwire Tokyuon ajallisista yksinoikeuksista pleikkarille.
Totesi myös samalla suoraan että eivät todellakaan ostaneet Bethesdaa vain sen takia että julkaisivat kaikki heidän pelinsä myös PlayStationille, vaan että tarkoitus oli nimenomaan parantaa Xboxin/Gamepassin yksinoikeus valikoimaa.
Että kannattaisi kiinnittää pikkaisen parempaa huomiota siihen mitä on sanottu ja aika erikoista että joku odotti että Microsoft antaisi kovin paljon siimaa Sonyn/Pleikkarin suuntaan. RedFallia ei oltu edes julkistettu vielä kun nuo kaupat solmittiin, toisin kuin vaikka Starfield joka tietenkin myös pistettiin Xbox/PG yksinoikeudeksi
Näin juuri
@Balnazzard kannattaisi myös sinun kiinnittää huomiota siihen, mitä on sanottu. Phil Spencer on sanonut, että yksinoikeudet ovat "Completely Counter To What Gaming Is About".
Phil Spencer on kaksilla raiteilla ajeleva epärehellinen peliteollisuuden mätäpaise.
Joten mitä pitäisi tehdä? Lopettaa yksinoikeudet ja antaa Sonyn porskuttaa ainoastaan yksinoikeuksillaan? Kilpailua tarvitaan aina, muuten kummatkin osapuolet voivat korottaa hintoja loputtomasti.
Tottakai tämä asia kismittää Playstation pelaajia, mutta jos tällä saadaan parempi pelikokemus kun joutuvat optimoimaan vähemmälle raudalle, niin omasta mielestä tämä on hyvä asia.
En puolustele kauppoja tai muuten asiaa mutta eikö peli ollut siis alunperinkin tulossa Series-laitteille, joten jos Sonyn laitteet putosi niin vähemmän niitä eri versioita sitten jäi.
Ehkä heidän tulisi tehdä niitä ihan oikeita uusia yksinoikeus-IP:itä sen sijaan, että ostavat näitä vanhoja multiplattareita pois kilpaijan alustoilta?
Veikkaisin, että ihmisiä harmittaa enemmän tämä tapa, jolla Microsoft tekee näitä omia yksinoikeusiaan. Ei siis tekemällä oikeasti uusia pelejä omille alustoilleen, vaan omimalla jo olemassa olevia multiplatformtuoteperheitä omiksi "yksinoikeuksikseen". Se ei minustakaan ole oikeaa rehtiä kilpailua, että kavennetaan jonkin vanhan menestystuotteen saatavuutta kilpailijoiden alustoilla.
XBoxillekin on aikoinaan luotu hienoja omia yksinoikeus-IP:itä (esimerkiksi Halo ja Gears of War). Tätäkään Activision-kauppaa ei olisi todennäköisesti tarvittu, jos Microsoft ei olisi hukannut sitä pelinkehitysmomentumia, joka sillä oli vielä XBox 360:sen aikoihin.
Microsoft voisi siis palata juurilleen ja luoda aivan uusia pelikokemuksia. Ei viedä niitä aiempia kokemuksia pois osalta pelaajakuntaa.
Eipä tässä Playstationin poispudottamisessa taida olla kyse mistään pelin optimoimmista - eniten optimointityötä tuottanevat tuo hieman tehottomampi Series S ja toisaalta PC-koneiden valtava hardwarekirjo. Mutta tuolla "helpommalla optimoinnilla" voi ihmisille toki kauniimmin perustella sitä, ettei yksinkertaisesti halua tuoda tuotteitaan pahimman kilpailijansa alustalle.
Tähän loppuun lyhyt kommentti tuohon Kornholicin huomioon Phil Spenceristä - itseänikin on ihmetyttäneet ne ristiriitaiset kommentit, joita hän jakaa. Välillä puhutaan kauniisti siitä, että kaikkien pelien pitäisi olla kaikkien pelattavissa ja seuraavassa puheenvuorossa sitten jo puolustellaan innokkaasti oman firman hankkimia yksinoikeuksia. Rehellisesti sanottuna - tuommoisen "tuuliviirin" puheisiin on ainakin meikäläisen hankala luottaa.
Samaa mieltä sen suhteen kyllä että bethesda kaupat ei ole se ihanteelinen tapa tehdä bisnestä, mutta itse henkilökohtaisesti pidän enemmän siitä että joku peli on kokonaan yksinoikeus jollekkin alustalle, verrattuna esim cod 2019 jossa maksat pelistä samanhinnan ja vaan Playstatonilla on survival pelimuoto joka on vuoden yksinoikeutena. Makuasioita.
Tästä joo samaa mieltä.
Varmaan vähän sekäettä, mutta itse uskon että kyllä sillä on väliä että tuodaanko pelit kummalletkin konsolille. On täällä porukka puolustellut Sonyn yksinoikeuksia sillä, että tulee laadukkaampana ulos, niin miksei pätisi myös mikkiselle. Onhan nuo Sonyn yksioikeudet todella hyviä olleet.
Omasta mielestä tässä on edelleen kyse bisneksestä. Jos Xbox kaikki pelit tulisivat myös pleikkarilla, muttei pleikkari pelejä boxxille, niin kumman konsolin kaikki ostaisivat? Se että on kilpailua, on lopuksi kaikkien etu.
Kuten sanoin aikaisemmin eivät Bethesda kaupat olleet omastakaan mielestä se ihanteelisin kauppatapa, mutta näen myös sen hyödyn tässä.
Toki, mutta ongelma Microsoftilla on vain se, että heillä ei ole yksinkertaisesti aikaa/varaa odotella vuosia että pistetään niitä omia studioita pystyyn. Hyvänä esimerkkinä tämä The Iniative joka Perfect Dark reboottia kehittää. Se peli ei ole lähimainkaan valmis, tarvitsevat ulkopuolista apua ja silti peli on tulossa ulos todennäköisesti aikaisintaan v.2026.
Ei Microsoftilla ollut tilanteessa missä heillä oli vain 4-5 omaa 1st party tiimiä (toki itse olivat tilanteen antaneet lipsua siihen pisteeseen) varaa odotella sitä että rakennetaan useita uusia studioita tyhjästä ja odotellaan vuosikausia että niiltä saataisiin ensimmäiset pelit ulos.
Ainut toinen vaihtoehto olisi ollut maksaa 3rd party kehittäjille että tekevät yksinoikeuspelejä Xboxille/Gamepassiin, ja se ei Xbox Onen aikana kovin hyvin toiminut (Recore, Ryse, Sunset Overdrive, Quantum Break jne kaikki floppasivat tavalla tai toisella).
Eihän tuo paras tapa ollut laajentaa omaa 1st party lineuppia, mutta se oli realistisesti se ainoa tapa millä Xboxille/Gamepassin saatiin lisää yksinoikeuspelejä, joita ei sen suurimman kilpailijan, eli Sonyn konsoleilla nähdä.
Siitä olen toki samaa mieltä, että Spencerin lausunnot ovat olleet ristiriidassa keskenään. Mutta bisnes on bisnestä ja Microsoftilla on sitä pätäkkää jota vihdoin ja viimein päättivät käyttää. Vuosikausia Microsoft ei tehnyt oman 1st party lineupin laajentamiseksi yhtään mitään, joten tekipä MS niin tai näin niin aina on joku valittamassa.