Assassin’s Creed III:a luovan johtajan roolissa kehittävä Alex Hutchinson ei ole useiden helpotettujen vaikeustasojen suurin ystävä. Edge-lehdelle antamassaan haastattelussa mies erityisesti toteaa, kuinka niiden käyttäminen on jopa saattanut vahingoittaa monia pelejä.

– Jos sinulla on suojien käyttöön pohjautuva räiskintä ja vaihdat sitten helpotettuun vaikeustasoon, jossa sinun ei tarvitse käyttää suojaa, olet tavallaan rikkonut pelisi, Hutchinson tavasi Edgelle.

Mahdollinen ongelma onkin varsin uniikki peleille. Onhan kyseessä kuitenkin ainut luova ala, joka on joutunut tarjoamaan mahdollisuuden vaikeustasojen säätämiselle.

– Tämä on melkein sama asia, että nappaisin kirjan ja se kysyisi, että haluanko helpon vai monimutkaisen version.

Hutchinsonin mielipide on noussut julkisuuteen varsin oivalliseen aikaan. Vasta hiljattain Dark Souls -ohjaaja Hidetaka Miyazaki totesi nimittäin Metro UK:n haastattelussa, että hän on miettinyt tuovansa peliinsä myös helpotetun vaikeustason.

Dark Souls on erityisen tunnettu haastavuudestaan. Onkin pohdittu, että tämä kyseinen osa-alue häätää suuren osan pelaajista, mihin helpompi vaikeustaso voisi viimein tuoda muutoksen. Moni on kuitenkin ollut samalla myös sitä mieltä, että pelin selkeähkö haastavuus on nimenomaan yksi sen kantavia voimia. Palvelisiko muutos lopulta siis oikeastaan ollenkaan pelaavaa kansaa?

Assassin’s Creed III:n kohdalla helpoimpiin peleihin tottuneiden ei toki tarvinne olla huolissaan pelin vaikeudesta sen enempää kuin aikaisemminkaan. Peliä suunnittelevan Steven Mastersin mukaan tuoreen Assassin’s Creedin vaikeustasoa on säädetty tarkasti pelitestausten avulla, eikä pelin pitäisi olla näin ainakaan haastavaa puurtamista toistuvalla syötöllä.

Lisähaastetta uudessakin assassiiniseikkailussa on kuitenkin edelleen tarjolla sitä tarvitseville. Tässä auttavat muun muassa jälleen tehtäviin ujutetut lisähaasteet, joita ei missään välissä ole varsinaisesti pakko suorittaa.

Lähde: Edge, Metro UK

Lisää luettavaa