Assassin's Creed suurten muutosten edessä – Ubisoft vahvisti uuden osan vuotojen jälkimainingeissa / Uutiset / pelaaja.fi

Assassin's Creed suurten muutosten edessä – Ubisoft vahvisti uuden osan vuotojen jälkimainingeissa

7.07.2021 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
5
Assassin's Creed Infinityä työstetään keskitetymmin Ubisoftin Montrealin ja Quebecin studioiden yhteistyönä

Ubisoft on valottanut Assassin's Creed -sarjan tulevaisuutta uudessa blogikirjoituksessa, joka vahvistaa ranskalaisjulkaisijan Montrealin ja Quebecin studioiden yhdistäneen voimansa Assassin's Creed Infinity -nimisen projektin parissa.

Varhaisessa kehitysvaiheessa oleva Infinity-projekti vahvistettiin hieman sen jälkeen, kun uutissivusto Bloomberg raportoi seuraavan Assassin's Creed -pelin olevan jatkuvasti kehittyvä verkkopelipalvelu, jonka pelimaailmaa muokattaisiin ja laajennettaisiin ajan myötä samaan tapaan kuin alati kehittyvissä moderneissa räiskintäpeleissä. Ubisoftin virallinen blogi ei vahvistanut väitettä tai paljastanut muitakaan yksityiskohtia, vaan tyytyi maalailemaan kuvaa suurista muutoksista sarjassa ja sen taustavoimissa.

Assassin's Creed Odysseyn ja Valhallan rikottua ennätyksiä olemme siinä pisteessä, jossa nyt tehtävät päätökset muovaavat sarjaa vuosiksi eteenpäin. Sen lisäksi että Valhalla saa lisää sisältöä, uudelleenjärjestelyjen myötä Ubisoft Montrealin ja Ubisoft Quebecin taitavat luovat mielet ohjaavat, kasvattavat, kehittävät ja määrittävät yhteistyövetoisesti Assassin's Creedin tulevaisuutta, blogissa kerrotaan.

Montrealin ja Quebecin studioiden yhteistyövetoisempaa rakennetta on johtamassa Quebec-studion perustajajäseniin lukeutuva Marc-Alexis Côté sekä sarjan brändiohjaajana kymmenen vuotta toiminut Étienne Allonier. Infinty-projektin vetovastuussa vuorostaan on Ubisoft Montrealin Assassin's Creed -tuottajakonkari Julien Laferrière, ja sen luoviin johtorooleihin on kiinnitetty Odysseyn luova ohjaaja Jonathan Dumont ja Splinter Cell: Chaos Theoryn, Far Cry 2:n ja Watch Dogs: Legionin luova ohjaaja Clint Hocking.

– Muutos tarkoittaa, että kehitymme videopelialan mukana. Pandemia ja etätyöskentely ovat muuttaneet olennaisesti tapaamme tuottaa pelejä –– Sen sijaan, että vaihtaisimme entiseen tapaan tahtipuikkoa studioiden välillä pelistä toiseen, uskomme tämän olevan mahdollisuus kehittää Ubisoftin rakastetuimmista sarjoista yhtenäisempiä, blogissa kerrotaan.

Assassin's Creed Infinityn varhaisen kehitysvaiheen myötä virallisia yksityiskohtia ja julkaisua saataneen odotella vielä useampikin vuosi.

Lähde: Ubisoft, Kotaku, Bloomberg

 

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Jos peli on games as serviceä kuten kovasti vaikuttaa, niin Creed-sarja on osaltani taputeltu. Mikään pelaamani moninpeli ei syystä tai toisesta ole koskaan päässyt edes lähelle yksinpelien tunnelmaa, en tosin osaa sanoa miksi, live serviceä tai moninpeliä on ehkä pakko suunnitelle niin että tarina pakostakin kärsii? Tsushima on erittäin hyvä ja monella tapaa jopa parempi "korvike", mutta tällä pelillä ei ole Creedin liikkumavaraa miljöissä ynnä muussa jos jatkoa tulee.

On myös kuulunut huhuja että FarCry kokee radikaaleja muutoksia kuudennen osan jälkeen, ainakin jos peli on survivalia (joka taitaa olla suosittua nykyään?) tai myös games as serviceä, niin joudun etsimään myös tälle korvaajaa.

Jokaista Destinyä kohden on useampikin Marvel's Avengers, mutta silti tätä mallia pukataan apinan raivolla AAA-julkaisijoiden toimesta...

Kuka tietää, ehkä Ubi on ensimmäinen joka tekee tyydyttävän games as service tarinakokonaisuuden, itse epäilen vahvasti. Loputon ylivenytetty tarina joka jää joko kesken tai tulee kömpelöön kiirehdittyyn päätökseen suosion laskettua on mielestäni suurinpiirtein paskin tapa tehdä Creedin tapaista peliä joka nojaa vahvasti tarinaan.

Käyttäjän Hitman 47 kuva
Hitman 47

Mielenkiinto alko heti herää mulla minkälainen Assassin´s Creed peli tästä tulee tulavaisuudessa.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Angel of Death

Kuka tietää, ehkä Ubi on ensimmäinen joka tekee tyydyttävän games as service tarinakokonaisuuden, itse epäilen vahvasti. Loputon ylivenytetty tarina joka jää joko kesken tai tulee kömpelöön kiirehdittyyn päätökseen suosion laskettua on mielestäni suurinpiirtein paskin tapa tehdä Creedin tapaista peliä joka nojaa vahvasti tarinaan.

Pääosin olen samoilla linjoilla mutta AC-pelien tarina on edennyt HYVIN hitaasti joka tapauksessa, joten kausiluontoinen tarinaeteneminen tuskin kauheasti eroaisi nykyisestä jos uudessa mallissa olisi yhtenäinen tarina per kausi. Nythän ne yhtenäiset tarinat on per peli ja isompaa juonta edetään etanavauhdilla ja välillä ei ollenkaan.

Tosin ehkä et tarkoittanut sitä nykyaikajuonta, joka AC-pelejä yhdistää. En minäkään haluaisi että esim. AC Odysseyn oma egypti-tarina venytettäisiin "Destinyksi", joten taidamme olla täysin samalla linjalla.

Paljon on siis kiinni siitä mikä se jatkuva juoni olisi. AC:n tapauksessa voisi vaikka joka kausi vaihtua eri aikakausi ja päähahmo, mikä voisi olla tavallaan ihan jeeskin mutta häiritsisi toki jos vanhoihin ei enää pääsisi käsiksi. Samat tarinat myös ottaisin mieluusti erillisinä offline-peleinä jos ne yhtään pelattavia vain olisivat.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus zappah

Pääosin olen samoilla linjoilla mutta AC-pelien tarina on edennyt HYVIN hitaasti joka tapauksessa, joten kausiluontoinen tarinaeteneminen tuskin kauheasti eroaisi nykyisestä jos uudessa mallissa olisi yhtenäinen tarina per kausi. Nythän ne yhtenäiset tarinat on per peli ja isompaa juonta edetään etanavauhdilla ja välillä ei ollenkaan.

Olen juuri pelannut tovin backlogista Creedejä peräkkäin Roguesta eteenpäin ja Syndicate on Jack the Ripper-lisärissä, mutta nämä tulevaisuusjutut ovat uusimmissa olleet niin hajanaisia ettei enää niistä ole oikein mitään hajua. Desmond-osuuden päättymisen jälkeen en ole oikein saanut mitään otetta tulevaisuusosuuksiin. Niin paljon kun Desmondia inhottiinkin niin omasta mielestäni se oli parasta tulevaisuuteen sijoittuvaa Creediä, silloin juonessa oli vielä selkeähkö punainen lanka. Nyt ainoa koherentti juoni löytyy menneisyyspätkistä.

Lainaus zappah

Tosin ehkä et tarkoittanut sitä nykyaikajuonta, joka AC-pelejä yhdistää. En minäkään haluaisi että esim. AC Odysseyn oma egypti-tarina venytettäisiin "Destinyksi", joten taidamme olla täysin samalla linjalla.

Tarkoitin juuri tätä historiallisen osuuden venytystä, jokaisen salamurhatun templariherran takana on toinen ja juoni venyy loputtomiin. Päälle heitetään tolkuttomasti grindiä pitkittämään kokemusta ja myydään helpotusta tähän mikromaksuilla. Koska pitää tehdä sisältöä paljon ja nopeasti niin eteen tulee monta nouda/tapa/seuraa/tuhoa 10 artifaktia/templaria/kätyriä/räjähdelaatikkoa yms. mmo-malliin.

Lainaus zappah

Paljon on siis kiinni siitä mikä se jatkuva juoni olisi. AC:n tapauksessa voisi vaikka joka kausi vaihtua eri aikakausi ja päähahmo, mikä voisi olla tavallaan ihan jeeskin mutta häiritsisi toki jos vanhoihin ei enää pääsisi käsiksi. Samat tarinat myös ottaisin mieluusti erillisinä offline-peleinä jos ne yhtään pelattavia vain olisivat.

Olisi mielenkiintoista seurata jotain salamurhaajasukua useamman sukupolven ja ajankohdan läpi. Tällä tavalla saataisiin hyvin perusteltua miksi seuraavalla hahmolla on samantapaiset kyvyt ja jälkikasvun vanhempien saappaisiin astuminen saisi uutta värinää kun juuri sillä vanhemmalla on pelattu, mutta tuskin tullaan tekemään. Se mitä kuulin Originista että alunperin olisi suunniteltu päähahmon kuolevan ja uuden hahmon lähtevän kostoreissulle jossain vaiheessa (tai vastaavaa) kuulosti itselleni hemmetin kiinnostavalta, mutta ilmeisesti johtoporras päätti toisin, iso vi*utus! No, Origin on pelivuorossa seuraavana.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Muutenkin tuntuu että monesti Creedin tarinoissa loppuvat ideat kesken viimeistään viimeisellä kolmanneksella ja loppu on aina ihan diipadaapaa (tai tuntuu että hätäisesti rykäisty joku loppu kasaan). Ezio-trilogia on edelleen itselle sitä parasta Creediä, vaikka Revelationsinkin lopussa tiettyjä ongelmia. Juuri tuo paisuminen ja grindaaminen ovat niitä asioita miksi kiinnostus pelisarjaan kohtaan on haihtunut vuosien varrella. Siihen päälle vielä live service touhu, niin Ubisoft voi pitää tunkkinsa.

Nostoja