Avaruuspelijätti Star Citizen vaihdatutti pelimoottoriteknologiansa / Uutiset / pelaaja.fi

Avaruuspelijätti Star Citizen vaihdatutti pelimoottoriteknologiansa

27.12.2016 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
3

Verkkokauppajätti Amazonin alkuvuodesta lanseeraama uusi Lumberyard-pelimoottori on saanut uuden nimekkään käyttäjän. Jatkossa Amazonin vielä beta-vaiheessa elävää tekniikkaa hyödyntää avaruuspelijätti Star Citizen, jota kehitettiin alunperin Crytekin luomaa CryEnginea käyttäen.

– Olemme työskennelleet Amazonin kanssa reilun vuoden ajan etsiessämme kumppaniksemme teknologiajohtajaa Star Citizenin ja Squadron 42:n pitkäaikaista tulevaisuutta varten, pelin luova vetäjä Chris Roberts kuvailee.

Lumberyardin suhteen Roberts hehkuttaa erityisesti pelimoottorin suoria kytköksiä Twitchiin ja suosittuihin AWS-verkkopalveluihin, jotka molemmat ovat myös Amazonin hallinnassa. Uuteen moottoriin tehdyn hyppäyksen kerrotaan olleen lisäksi sujuva, sillä sekä Amazon että pelin kehittäjä Cloud Imperium Gamesin "jakavat yhteisen teknisen vision". Asiaa on toki voinut avittaa myös se, että Lumberyard pohjautuu CryEngineen.

Osaksi Star Citizenia Lumberyard on puskettu jo osana peliin joulun alla julkaistua 2.6 Alpha -päivitystä. Päivityksen sisällöstä voi lueskella tarkemmin pelin foorumeilla.

Lähde: Cloud Imperium Games

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Mielenkiintoinen kuvio: Amazonhan taisi olla silloin aikanaan se taho, joka nosti rämpivän Crytekin suosta lisensoimalla CryEnginen omaan käyttöönsä Lumberyardin pohjaksi. Nyt Lumberyard sitten kilpailee menestyksekkäästi suoraan CryEnginen kanssa. Mikähän mahtaa olla enää Crytekin tulevaisuus, kun tarjolla on ilmainen(?) ja mitä ilmeisemmin parempi vaihtoehto heidän teknologialleen? Riippuu tietysti millaiset ehdot lisenssille on silloin aikanaan sovittu, eli saako Crytek nyt Lumberyardin tuotosta pennin jeniä. Ideahan taitaa olla, että Lumberyardin käyttäjä maksaa Amazonin palvelintuesta, johon moottori on jollain tavalla intergroitu, mutta varsinainen teknologia on näennäisesti ilmaista. Ottaen huomioon Crytekin epätoivoinen tilanne silloin aikanaan, vaatimuksia on tuskin ollut kauheasti vara esittää.

Mitä Star Citizeniin tulee, niin itse odotan vain sitä valmista peliä ja sen saamaa vastaanottoa. Beta-vaihe ei minun silmääni tarjoa vielä kiinnostavaa tai lupauksia täyttävää sisältöä, joten pidän vielä jalat maassa. Moottorin vaihto näin myöhäisessä vaiheessa toki herättää epäilyksiä, mutta sen kus väsäävät, kun allekirjoittaneen omaa rahaa tuossa ei vielä ole kiinni senttiäkään.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Enginen vaihto tässä vaiheessa ei kauheasti herätä luottamusta. No niinkuin tähänkin asti, niin odotellaan sitä valmista peliä ja sitten vasta hutkitaan jos hutkitaan.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä snaketus

Enginen vaihto tässä vaiheessa ei kauheasti herätä luottamusta.

Tässä tapauksessa tilanne on juuri päin vastoin. Amazon on erinomainen kumppani CIG:lle ja pelin taustalla olevat teknologiat vahvistuvat entisestään.

Kuten Chris Roberts kirjoittaa, niin siirtyminen Lumberyardiin oli triviaali toimenpide.
Chris Roberts: "Because of this the core of the engine that we use is the same one that Amazon use and the switch was painless (I think it took us a day or so of two engineers on the engine team)."

Kumpaa peliä odotatte enemmän - Squadron 42 vai Star Citizen PU?

Nostoja