Avellone: Lakkautettu Alien: Crucible olisi ollut kuin pelottavampi Mass Effect

Chris Avellone on paljastanut, mitä Obsidian tavoitteli Alien-maailmaan sijoittuvalta ja lakkautetulta roolipeliltään.

17.4.2019 09:57

Obsidian Entertainment lakkautetusta Alien: Crucible -roolipelistä on saatu kuulla hieman lisää, kun Rebootissa yhytetty Chris Avellone on kertonut projektista enemmän.

Vuonna 2006 julkistettu projekti oli kehitteillä pc:lle, PlayStation 3:lle ja Xbox 360:lle, mutta tuotanto lakkautettiin vuonna 2009 samoihin aikoihin, kun Aliens vs. Predator julkistettiin.

– Se olisi ollut – ja tämä on hyvin kärjistetty vertaus – kuin Mass Effect, mutta paljon pelottavampi, Avellone paljastaa.

Avellone kertoo, että kehittäjät olivat hyvin innoissaan luomastaan prototyypistä ja luottavaisia pelin tulevaisuuteen, kunnes lakkautuspäätös tuli. Avellonen mukaan Sega ei vain jaksanut enää säätää Obsidianin johdon kanssa asioista. Josh Sawyer on puolestaan maininnut aiemmin, että studiolla oli vaikeuksia markkinoida Alien-universumiin sijoittuvaa roolipeliä julkaisijalle.

Pelin ideana oli lähettää pelaajat osana tutkimusryhmää vieraalle planeetalle, jossa he kohtaisivat engineer-rodun hylkäämän rakennelman. Roolipelimäisyyden lisäksi tekijöiden tarkoituksena oli tuoda peliin myös selviytymiselementtejä, joita olisi hyödynnetty resurssien keräilyssä ja tukikohdan rakentelussa.

Avellone paljastaa myös tunnelman olleen elintärkeässä roolissa peliä kehittäessä, ja kehittäjät miettivät muun muassa keinoja, joilla jännitystä olisi voitu ylläpitää kesken keskustelujen. Monissa peleissä pelimaailma pysähtyy, kun päähenkilö käynnistää keskustelun, mutta Alien: Cruciblessa vaaran tunne olisi jatkunut läpi dialogin.

– Suurin haasteemme oli ylläpitää jännitys keskustelujen aikana. Voit tehdä keskusteluista ahdistavia ja pelottavia. Miten sen loisi siten, että alieni voisi hyökätä millä hetkellä tahansa? Et voisi luikkia suojaan keskusteluihin ja miettiä, miten tilanteesta selviäisi, Avellone kertoo.

Lopullisessa pelissä olisi ollut keskusteluja, hakkerointia ja Mass Effectin kaltainen reaaliaikainen taistelu, jossa pelaajan tukemia sotilaita olisi voinut käskyttää.

Vaikka Alien: Crucible ei koskaan nähnyt päivänvaloa, pelistä on julkaistu vuosien mittaan pelikuvaa, joka on katsottavissa alta.

Lisää luettavaa