
Brittien pelialan palkintogaala BAFTA Games Awards -gaala on palkinnut viime vuoden parhaimmat pelit, joista pääpalkinnon nappasi Giant Sparrowin seikkailupeli What Remains of Edith Finch.
Parhaan pelin palkinnosta kisaili What Remains of Edith Finchin ohella myös The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Horizon Zero Dawn, Super Mario Odyssey, Assassin’s Creed: Origin sekä Hellblade: Senua’s Sacrifice.
Toimintaseikkailu Hellblade saattoi jäädä vaille illan pääpalkintoa, mutta muutoin Ninja Theoryn tuorein kahmi eniten palkintoja kotiin. Peli palkittiin illan aikana parhaasta artistisesta saavutuksesta, parhaasta äänipuolen saavutuksesta, parhaana brittiläisenä pelinä, parhaana viihderajan ylittävänä pelinä sekä parhaasta pääosasta, jonka nappasi Melina Juergens.
Gaalan kaikki voittajat on luetetu alla:
- Best Game: What Remains of Edith Finch
- Artistic Achievement: Hellblade: Senua’s Sacrifice
- Audio Achievement: Hellblade: Senua’s Sacrifice
- British Game: Hellblade: Senua’s Sacrifice
- Debut Game: Gorogoa
- Evolving Game: Overwatch
- Family: Super Mario Odyssey
- Game Beyond Entertainment: Hellblade: Senua’s Sacrifice
- Game Design: Super Mario Odyssey
- Game Innovation: The Legend of Zelda: Breath of the Wild
- Mobile: Golf Clash
- Multiplayer: Divinity Original Sin 2
- Music: Cuphead
- Narrative: Night in the Woods
- Original Property: Horizon Zero Dawn
- Performer: Melina Juergens – Hellblade: Senua’s Sacrifice
Edellisvuotena BAFTA Game Awardsin parhaimmaksi peliksi äänestettiin Uncharted 4: A Thief’s End ja sitä edellisenä vuonna Fallout 4.
Lähde: BAFTA
Kommentit
Jotenkin nämä kategoriat näissä pelipalkintogaaloissa tuntuvat niin hatusta vedetyiltä kuin olla ja voi. Onko näistä palkinnoista oikeasti kenellekkään mitään hyötyä? Hamuavatko pelikehittäjät näitä peleillensä? Buustaavatko ne myyntejä? Valitaanko näihin kategorioihin pelejä sillä perusteella mitkä ovat olleet kehuttuja ja sitten nakellaan noppaa ja laitetaan sen nimi palkinnon kylkeen, mitä arpa näyttää?
On Huhtikuu 2018. Jätetään se 2017 nyt taakse. Luenko vielä Joulukuussakin miten Zelda ei ollutkaan viime vuoden #1 peli?
Samaa olen itsekin pohtinut. Nintendo tuntuu niin "etäiseltä" komppanialta että ovatko edes tietoisia kaikista Zeldan palkinnoista? Elokuvien kohdalla pistetään hyvin näkyvästi saadut oscarit, tähtiarvostelut ja muut palkinnot esille, mutta ei pelien kohdalla. Mikä hyöty näistä jakojuhlista oikeastaan on jo suurille myyntihiteille? Indiekehittäjien ja muiden pienkehittäjien saama huomio tulee varmasti näissä tarpeen.
Kuitenkin kaikitenkin luotan Suomen Kuvalehden arvosteluun tuosta pääpalkinnon voittaneesta Edith Finchistä. Olihan siinä innovaationsa, monenmoista tarinankerrontaa ja minipeliä, mutta kyllä niistä monet sittenkin olivat keskinkertaiset. Oman immersioni rikkoivat silti vain pari juttua - verta tulviva kalankäsittelylaitos sekä yhdessä kartanon huoneessa vierailu, jossa kuihtunut kukkaköynnös oli samassa asennossa nyt kuin eläytyessä asukkaan lapsuuteen. Ei pitäisi joutua arvaamaan, olivatko ne muovikukkia.
Jännä idea toki, teljetä menehtyneiden sukulaisten huoneet ja rakentaa talon päälle uusia. Metsästystapaus oli suosikkini. Mutta peliä en suosittele kenellekään. Entä miksi palkinto? Mitä opittavaa muilla pelinkehittäjillä on tästä?
Night in the Woodsia äänestin Pelaajaan toisena valintanani vuoden peliksi, eikä se odotetusti ollut päässyt kymmenen parhaan joukkoon. Saipahan vähän jotain viimein.
Sellainen mielipide siltä gaalalta. Vuoden peliksi nimetty -tekele oli hyvä ja mukavan kompakti. En kyllä henkilökohtaisesti olisi nostamut sitä edes vaihtoehdoksi kun vuoden peliä mietitåän, vaikka suosittelenkin peliä. Vaikka putoaa kävelysimulaattoriksi, on se mukavan lineaarinen ja hyvin johdatteleva.