Baldur’s Gate 3 olisi voinut olla uusi Fallout– tai Ultima-peli, Larian Studiosin toimitusjohtaja Swen Vincke on paljastanut.
Viime vuoden menestyksekkäimmän pelin kehittäneen Larianin vetäjä on kertonut tuoreessa haastattelussa Baldur’s Gate 3:n synnystä. Samalla Vincke paljasti, ettei Larianilla ollut juurikaan vaihtoehtoja Dungeons & Dragons -lisenssille ison pelinsä varalle.
Vaikka Larian oli saanut osakseen merkittävää ylistystä Divinity: Original Sin -pelisarjallaan, koki Vincke studion tarvitsevan ison pelisarjan pystyäkseen saavuttamaan kunnianhimoiset tavoitteensa. Larian tavoitteli roolipeliosaamisensa tuomista suuren yleisön käsiin AAA-luokan tuotantoarvoilla, mikä vaati tuekseen myös tunnetumpaa brändiä.
Vincke kertoo yhteistyön Dungeons & Dragonsin oikeudet omistavan Wizards of the Coastin kanssa lähes kariutuneen jo Baldur’s Gate 3:n konseptoinnin aikana. Hänen mukaansa studio joutui tekemään ensimmäisen esityksen suunnitelmistaan viimeistellessään Divinity: Original Sin 2:ta. Kiireessä tehty esitys ei vakuuttanut lisenssinhaltijaa, mutta pyytämänsä lisäajan turvin Larian onnistui vielä saamaan oikeudet Baldur’s Gate 3:een.
Mikäli sopimusta Baldur’s Gatesta ei olisi syntynyt, olisi Vinckellä ollut kertomansa mukaan vain pari vaihtoehtoa vastaavan mittakaavan projektille. Osalle roolipelifaneista vaihtoehdot olisivat voineetkin olla jopa Baldur’s Gate 3:akin kiinnostavampia.
– Se olisi voinut olla Ultima, se olisi voinut olla Fallout, tai se olisi voinut olla Baldur’s Gate. Valinnanvaraa ei ollut paljoa, Vincke kertoo Larianin tuumailemissta vaihtoehdoista suurroolipelinsä varalle.
Baldur’s Gate 3:n menestyksestä huolimatta se jää ainakin toistaiseksi Larianin viimeiseksi D&D-peliksi. Studio on nimittäin kertonut työstävänsä seuraavana pelinään jälleen omaa projektiaan, jonka lisäksi suunnitteilla on myös toinen roolipeli. Kumpaakaan peliä ei ole vielä esitelty virallisesti maailmalle.
Lähde: Gamesradar