Baldur's Gate III on virallista – tulossa pc:lle ja Google Stadialle ansioituneilta roolipelikehittäjiltä / Uutiset / pelaaja.fi

Baldur's Gate III on virallista – tulossa pc:lle ja Google Stadialle ansioituneilta roolipelikehittäjiltä

6.06.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
9

Baldur's Gate III on vahvistettu virallisesti. Aiempien kiusoittelujen mukaisesti odotetusta roolipelijatko-osasta on vetovastuussa Divinity: Original Sin -pelejä tehnyt Larian Studios, joka työstää BioWare-klassikoille seuraajaa Googlen Stadia-alustalle sekä pc:lle.

Baldur's Gate III on Larianin tähän asti suurin projekti, jonka kehityksen kerrotaan käynnistyneen jo Divinity: Original Sin 2:n työstämisen aikoihin. Larian oli alunperin kiinnostunut mahdollisuudesta tehdä uuden Baldur's Gaten jo ensimmäisen Original Sinin jälkeen, mutta ilman onnea. Lopulta Dungeons and Dragons -brändiä hallitseva Wizards of the Coast lähestyi kehittäjää kuitenkin omatoimisesti asiasta.

Materiaalin osalta Baldur's Gate III:sta on toistaiseksi julkistettu vain oheinen kiusoittelutraileri. Muutamien ensimmäisten yksityiskohtien perusteella luomaan päästään kuitenkin taas oma hahmo, joka saa rinnalleen joukon uniikkeja omilla tarpeillaan ja haluillaan varustettuja muita persoonia. Säännöstöltään peli perustuu Dungeons and Dragonsin viidenteen versioon, mutta epäselvää toistaiseksi on, pelataanko peliä vanhaan malliin isometrisestä kuvakulmasta. Yksinpelin ohella luvassa on yhteistyömahdollisuus.

Nykytiedoilla Baldur's Gate III:lla ei ole vielä selvää julkaisuikkunaa. 

Lähde: Baldur's Gate III (kotisivu), Game Informer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Mahtavaa että Baldur's Gate saa jatksoa erittäin hyvissä käsissä. Eipä juuri parempaa studioita olisi voinut toivoa, mitä nyt tietenkin CD Projekt Red ja ehkä Obsidian olisivat tälle voineet myös jatkoa tehdä, mutta kyllä Larian Studios on ottanut myös paikan yhtenä parhaista RPG-pelien kehittäjistä.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Onneksi peli tulee pelattavaksi myös Stadian kautta, koska muuten olisin toivonut kehtittäjäksi jotain muuta pelitaloa. Odotan mielenkiinnolla.

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Cthulhu!

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777
Lainaus edqe

Onneksi peli tulee pelattavaksi myös Stadian kautta, koska muuten olisin toivonut kehtittäjäksi jotain muuta pelitaloa. Odotan mielenkiinnolla.

Kiinnostaa kovasti, miksi Larian ei ole sopiva tekijä?

Itselle Larian edustaa tällä hetkellä parasta oldskool roolipelien luojaa. Jos nyt unohdetaan henkilökohtainen mielipiteeni, Larian niin meriittejä voi myös tarkastella Metacriticistä tai katsoa ihan vain millaisia arvosteluja viimeaikaiset pelit ovat saaneet.

Larian osaa luoda hyvin tarinaa ja luoda uskottavia maailmoja. Lisäksi taistelu on syvällistä ja viihdyttävää. Vaikeusastetta voi myös rukata, itselleen sopivaksi. Sanoisin vielä, että Divine 2 taistelu on sitä, mitä se olisi voinut olla alkuperäisissä Baldur's Gateissa. Tietenkään tuolloin laskuteho ei siihen olisi riittänyt. Vanhempana (a)D&D pelaajaana uskallan myös sanoa, että Divinityn pelimoottori kääntyy todella hyvin D&D säännöille.

Kaikille kunnioituksella CD project Red olisi varmaan luonut hyvän omannäköisen tarinansa, mutta Forgotten realmsia lukeneena, on vaikea kuvitella, miten tarina olisi sopinut tyyliltään tähän saagaan. Liäsksi Witcherin paras anti pelillisesti ei koskaan ollut taistelu. Mieluummin seuraan mitä CD project redin pojat saavat aikaan omassa maailmassaan.

Obsisidian olisi ollut myös hyvä valinta Baldur's Gaten luojaksi. Se on varmaan maku asia, pitääkö enemmän Larian studion luomuksista vai Obsidianin. Kummalta tahansa studiolta peli olisi tullut, olisin ollut riemusta soikea.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Paladin777

Obsisidian olisi ollut myös hyvä valinta Baldur's Gaten luojaksi. Se on varmaan maku asia, pitääkö enemmän Larian studion luomuksista vai Obsidianin. Kummalta tahansa studiolta peli olisi tullut, olisin ollut riemusta soikea.

Ainakin minun mielestä Pillars of Eternity oli vähän liikaa 90-luvulta. Vähän olisi voinut rohkeammin lähteä modernisoimaan kaavaa, mutta toisaalta ymmärrän, että vanhat Infinity Engine -jäärät olisi olleet sotajalalla välittömästi.

Larian on onnistunut minusta paljon paremmin isometristen RPG:iden modernisoinnissa samalla, kun Obsidian rypee menneisyydessä ja nostalgiassa. Ehdottomasti Larian, jos minun olisi pitänyt valita.

CD Projektista en taas tiedä. Ovat kuitenkin action rpg -studio. Kirjoittavat toki hyviä tarinoita, mutta käsittääkseni heillä ei ole vielä pahemmin näyttöä syvällisten roolipelimekaniikoiden implementoinnista. En tosin vielä ole kokeillut Thronebreakeria.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus Paladin777

Kiinnostaa kovasti, miksi Larian ei ole sopiva tekijä?

Olen paljolti täysin samaa mieltä kanssasi. Itselleni ongelmaksi osoittautuu kuitenkin heidän haluttomuutensa tuoda pelit useille alustoille. Heille PC tarkoittaa Windows PC, eivätkä ole kovin halukkaita keskustelemaan Linux-käyttäjien kanssa tilanteesta. En ole kovinkaan toiveikas, että D:OS2 tai Baldur's Gate 3 tulisi koskaan Linuxille natiivisti.

Obsidian on tehnyt esim. PoE-sarjan kanssa hyvää työtä, mutta heidän siirryttyä Microsoftin alaisuuteen en ole heidänkään suhteen enää kovin toiveikas. Toki Microsoftin uusi palvelu saattaa osoittautua erinomaiseksi ja sitä kautta saisi heidänkin pelejä pelattua myös Linuxilla.

Stadian ja Microsoftin vastaavan palvelun osalta mielenkiinnolla seuraan, että voiko heidän palveluihin tehdä pelit avoimella alustalla (esim. Linux), käyttämällä avoimen lähdekoodin kehitystyökaluja ja käyttämällä avoimia standardeja (Vulkan, OpenGL, jne.)
Ainakin tällä hetkellä vaikuttaisi, että Stadialla tämä onnistuu.

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus edqe

[quote="Paladin777"]Kiinnostaa kovasti, miksi Larian ei ole sopiva tekijä?[/quote]
Olen paljolti täysin samaa mieltä kanssasi. Itselleni ongelmaksi osoittautuu kuitenkin heidän haluttomuutensa tuoda pelit useille alustoille. Heille PC tarkoittaa Windows PC, eivätkä ole kovin halukkaita keskustelemaan Linux-käyttäjien kanssa tilanteesta. En ole kovinkaan toiveikas, että D:OS2 tai Baldur's Gate 3 tulisi koskaan Linuxille natiivisti.

Obsidian on tehnyt esim. PoE-sarjan kanssa hyvää työtä, mutta heidän siirryttyä Microsoftin alaisuuteen en ole heidänkään suhteen enää kovin toiveikas. Toki Microsoftin uusi palvelu saattaa osoittautua erinomaiseksi ja sitä kautta saisi heidänkin pelejä pelattua myös Linuxilla.

Stadian ja Microsoftin vastaavan palvelun osalta mielenkiinnolla seuraan, että voiko heidän palveluihin tehdä pelit avoimella alustalla (esim. Linux), käyttämällä avoimen lähdekoodin kehitystyökaluja ja käyttämällä avoimia standardeja (Vulkan, OpenGL, jne.)
Ainakin tällä hetkellä vaikuttaisi, että Stadialla tämä onnistuu.

Ei taida olla mitään järkeä tehdä niin pienelle määrälle sitä linux versiota

Now for the January 2019 Steam metrics, with this year marking seven years since Valve rolled out the official Steam Linux client, the percentage of Linux users strikes 0.82%... Yep, at least if the numbers are accurate this month, the Linux percentage is flat for January 2019.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus frozen

Ei taida olla mitään järkeä tehdä niin pienelle määrälle sitä linux versiota

D:OS1 julkaistiin Linuxille vaikean käännöstyön päätteeksi ja versiosta tuli varsin hyvä. Käännöstyön etenemisestä ja heidän vähäisestä kommunikoimisestaan sai kuitenkin käsityksen, että heille PC on Windows ja Linux on sitten joku muu.

Kyse ei ole pelkästään Linuxista, mutta haluaisin nähdä D:OS1, D:OS2 ja Baldur's Gate III kaikilla mahdollisilla pelilaitteilla. En ole vielä täysin vakuuttunut, että Larian pystyisi itse tuomaan pelinsä näille laitteille, mutta onneksi Googlen insinöörit ovat tällä kertaa apuna.

Käyttäjän Patemies kuva
Patemies
Lainaus edqe

Kyse ei ole pelkästään Linuxista, mutta haluaisin nähdä D:OS1, D:OS2 ja Baldur's Gate III kaikilla mahdollisilla pelilaitteilla.

Juuri näin. Kyse ei ole jonkin tietyn pelin tuomisesta pelkästään Linuxille, vaan yleisestä alustariippumattomuudesta ja yhden alan toimijan lukituksen poistamisesta. Vulkan-rajapinta ja pelimoottorien Linux-tuki ovat vain yksi etappi kohti määränpäätä. "Ei taida olla mitään järkeä" -kommentit eivät auta asiaa.

Jos katsotaan tekniikka-alaa PC-työpöytien ulkopuolelta, niin siellähän ei käytännössä ole nykyään enää mitään muuta kuin Linuxia (+ Apple) ja avointa lähdekoodia. Tästä asiasta voi aloittaa lukemalla vaikkapa älypuhelimien, älytelevisioiden ja älykellojen käyttöjärjestelmistä. Sitten jatkaa robotiikkaan, sulautettuihin laitteisiin ja palvelimiin. Myös Microsoftin Azure-pilvipalvelu pyörii suurimmalta osin Linuxilla ja yhtiö kehittää paitsi omaa Microsoft Linux -jakeluversiotaan, myös jakelee Linux-ydintä ja GNU-työkaluja Windows 10:n mukana.

Yleisimmät pelimoottorit, esimerkiksi Unity ja Unreal Engine, mahdollistavat pelien kääntämisen monille käyttöjärjestelmille varsin helposti. Turhan usein tämä mahdollisuus jätetään käyttämättä. On totta, että Linuxin tie PC-työpöydille on ollut lähes yhtä kivinen kuin Windows Mobilen matka puhelimiin (joka lopetettiin kokonaan). Yhden tai kahden järjestelmän saadessa kaiken tuen kolmannen osapuolen ohjelmistokehittäjiltä, on siihen vaikea enää saada uusien yrittäjien "jalkaa väliin". Valve kuitenkin tiedostaa, että se ei saa toimia tekosyynä sille, ettei edes yritettäisi edistää avoimempaa ympäristöä.