Baldur's Gate -pääsuunnittelija jätti BioWaren 22 vuoden jälkeen / Uutiset / pelaaja.fi

Baldur's Gate -pääsuunnittelija jätti BioWaren 22 vuoden jälkeen

13.07.2018 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
2

BioWare-veteraani James Ohlen on siirtymässä uusien haasteiden pariin 22 vuoden uran jälkeen. Mies ilmoitti Twitterissä jättävänsä videopelialan ainakin toistaiseksi ja suuntaavansa seuraavaksi pienempien ja henkilökohtaisempien projektien pariin.

Ensimmäiseksi projektikseen Ohlen on paljastanut Dungeons and Dragonsin viidenteen versioon perustuvan lähdekirjan Odyssey of the Dragonlords, jota hän tekee toisen BioWare-veteraanin Jesse Skyn kanssa. Ohlen kertoo olleensa Dungeons and Dragons -fani kymmenvuotiaasta asti ja että nimenomaan siihen pohjautuvien pelien suunnittelu oli aikoinaan BioWarellakin hänelle hauskin tehtävä,

BioWarella ollessaan Ohlen toimi esimerkiksi Baldur's Gaten ja Star Wars: Knights of the Old Republicin pääsuunnittelijana. Viimeisimpänä hen ehti työskennellä Anthemin parissa ja Star Wars: The Old Republicin ohjaajana.

Ohlenia ennen BioWarelta on viime aikoina valunut pois enemmänkin peliyhtiön veteraaneja. Dragon Age -pomo Mike Laidlaw lähti esimerkiksi viime lokakuussa 14 vuoden uran jälkeen ja käsikirjoittaja Drew Karpyshyn on jättänyt yhtiön jo pariinkin otteeseen. Pysyvämpiäkin paluumuuttajia on toki nähty esimerkiksi Casey Hudsonin muodossa, joka on nykyisin vastuussa koko pelitalon vetämisestä.

Lähde: James Ohlen (Twitter)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän frozen kuva
frozen

Casey Hudson jonka takia mass effect 3 loppu oli niin hemmetin paska ja sen jälkeen enää halunnu koskea koko sarjaan :(

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus frozen

Casey Hudson jonka takia mass effect 3 loppu oli niin hemmetin paska ja sen jälkeen enää halunnu koskea koko sarjaan :(

Tämä ilmeisesti perustuu siihen jonkun Bioware-käsikirjoittajan postaamaan väitteeseen, että Casey Hudson ja pääkäsikirjoittaja Mac Walters kirjoittivat lopun keskenään. Et ilmisesti lukenut tämän alkuperäistä tekstiä ihan loppuun asti, jos ollenkaan: Pääasiallinen kritiikki oli se, että alkuperäisen (Hudsonin ja Waltersin) suunnitelman mukaan lopussa piti olla useita erilaisia cutscenejä, jotka olisivat ottaneet huomioon sekä pelaajan lopussa tekemän valinnan, kuin myös pelaajan keräämän galactic readinessin. Kässäröitsijä ei tiedä miksi nämä eivät lopulliseen peliin asti selvinneet, mutta epäili budjettisyitä, joihin Hudson ja Walters tuskin ovat voineet vaikuttaa.

ME3:n loppu oli tynkä luultavasti, koska joku korkeampi taho halusi säästää ihan väärässä paikassa tai tarvittavaa lisäaikaa kehitykseen ei herunut. Jos niitä kässäröitsijän väitteitä haluaa alkuunkaan uskoa, niin siellä ihan selväsanaisesti sanotaan, että Hudsonilla ja Waltersilla oli mielessään laajempi loppu, mutta jostain syystä se idea ei realisoitunut.

Nostoja