Battlefield-konkarin ilmaispeli The Drowning pyrkii uudistamaan taskuräiskintägenreä

Battlefield-tuottajana aikoinaan toimineen Ben Counsinsin uusi mobiilipeli ei yritä ylittää aitaa siitä matalimmasta kohdasta.

7.12.2012 03:45

Tuore ilmaiseksi pelattava taskuräiskintä The Drowning on tuotu julkisuuteen. Ruotsalaisen Scattered Entertainmentin kehittämä iOS-teos pyrkii tarjoamaan mobiilipelaajille kattavan toimintakokemuksen kopioimatta sokeasti kotikonsoleilta tuttuja suunnitteluratkaisuja.

Eräs pelin merkittävimpiä ideoita on sen yhden käden kahta sormea hyödyntävä ohjaus. Peli ei tarjoa epämääräisiä ja epätarkkoja virtuaalitatteja pelaajille, vaan maailmassa liikutaan koskettamalla yhdellä sormella juuri sitä paikkaa, johon hahmonsa haluaa liikuttaa. Vastaavasti taas kameraa liikutetaan ruutua pyyhkäisemällä. 

Räiskiminen itsessään hoituu pelissä näpäyttämällä ruutua kahdella sormella samanaikaisesti. Hahmon ampuma laukaus suuntautuu sormien välissä olevaan tilaan, mitä kehittäjät kuvailevat erityisen tarkaksi ratkaisuksi. Tähtäämisen pitäisi myös olla nopeaa, sillä ampumiseen riittää, että kohde on näkökentässä.

Yksinkertaisista kontrolleista huolimatta pelaajien luvataan pystyvän tekemään pelissä samoja asioita kuin konsoli- tai tietokoneräiskinnöissä. Kontrollitavan kerrotaan myös varmistavan, että pelaaminen luonnistuu esimerkiksi bussimatkoilla miellyttävästi.

Simppeli idea on rakennettu kehitysstudion tekemien tutkimusten pohjalta, millä tavoin taskuräiskintää on nimenomaan haluttu viedä uuteen suuntaan. Pelitaloa johtava entinen Battlefield-tuottaja Ben Cousins kertoo Eurogamerin haastattelussa kokevansa, että mobiiliräiskintöjen tila tänä päivänä on verrattavissa elokuvien alkuvuosiin, jolloin filmejä luotiin hyvin samalla tavoin kuin näytelmiä.

 

Cousins lupaa The Drowningin tarjoavan noin kymmenen tunnin pituisen tarinakokemuksen. Saadakseen kuitenkin pelin kaikki 50 asetta ja nostaaksen niiden tasot maksimiin, pitäisi peliin kuluttaa miehen mukaan satojakin tunteja.

Aseita pelissä saadaan ainakin rakentamalla niitä erilaisista osista. Osasia löytää sattumalta pelaamisen ohessa, mutta oikeaa rahaa käyttämällä pelaaja voi parantaa mahdollisuuksiaan löytää maailmasta astetta parempia osasia.

Suoraa kilpailullista moninpeliä The Drowningista ei löydy. Tämä johtuu siitä, että Scatteredin testit osoittivat, etteivät tietokoneilla ja konsoleilla esimerkiksi tappomatseista pitävät pelaajat ole valmiita loikkamaan perinteisiin nettiotteluihin mobiililaitteilla.

Eräänlainen asynkroninen moninpelitila on pelissä kuitenkin mukana. Siinä pelaajat eivät tosin kohtaa pelissä toisiaan, vaan suorittavat yhteistyönä erilaisia tavoitteita erillään toisistaan. Tavoitteita selättämällä peliin voi avata uniikkia sisältöä.

The Drowning on tarkoitus saada ulos ensi vuoden alkupuolella. Venture Beatin saamien tietojen mukaan se on laitettu kasaan kuluneen vuoden aikana 20 kehittäjän voimin.

Vielä tovi sitten Scattered Entertainment tunnettiin Ngmoco Sweden -nimellä. Studion omistaa japanilainen julkaisija DeNA.

Lähde: Eurogamer, Venture Beat

Lisää luettavaa